A mai vagy későbbi vonatpótlók annyira rossz üzletek, hogy nagy valószinűséggel civilek fognak rá jelentkezni.
Az elmúlt napok példájáról.
Ha honaptól NEM vonatpotló indulna Komló-Godisa között hanem egyből tendereztetnék akkor a Pannon Volán csak akkor indul ha Gungl úr a vezérigazgatójuk berúgott.
Józanul biztosan nem.
Komló-Godisa között néha 10-20 utas is van.
Ez eleve bukta a Volánnak.
A Volánok - a vasúttal ellentétben - valamennyi járatukról napra pontos költség kimutatással rendelkeznek.
Mivel a Volánok egy árva kanyi állami támogatást sem kapnak az államtól, eleve bukó üzletbe nem mennek bele csak felsőbb (ÁPV vagy politikai) parancsra.
A vasútnak mindegy, mert a 47-esen elszenvedett veszteséget belekeni/elkeni a többibe.
Civil pedig egy Roburral vagy valahonnan levetett kis (20 személyes) busszal megél a Kmló-Godisából.
A családja már nem él meg belőle ( assznynak dolgoznia kell valahol) de a vállalkozó szerényen elökörködhet ott egy kis busszal.
A kamionosha megáll útközben meglátogatni a barátnőjét, attól még ugyanúgy végighalad az országon.
Ha valaki túristaként megy pl. Németországba, és kirónák rá a tranzitdíjat, akkor megáll útközben városnézőben, így ha ugyanúgy tranzitutasnak tekintenék, akkor elvesztenénk egy túristát. A kamionos meg nem fog várost nézni, mert időben le kell szállítania az árut. Kivéve a kötelező pihenőt, de az más tészta. 8 óra munka-8 óra pihenés-8 óra városnézés :)
Egyébként meg miért kellene azonos módon, valós költséget fizetni a vasúti és a közúti szállításért??? Hiszen pont az a cél, hogy a jóval kisebb környezetterheléssel járó vasúti szállítást priorizáljuk!
Igazad van abban, hogy személyszállításnál is be kellene vezetni, de hogyan? Mi alapján dönthető el, hogy egy x autó az csak áthalad az országon, vagy ott valamilyen dolga is van? Pl. Megyek Németországba, de megnézem Salzburgot.
Én is örülnék neki, ha bevezetnének valami ilyesmit.
Ausztria esetében kizárólag a tranzitforgalomra gondoltam ebben az esetben. Vagy ott is csak az auópályáért kell fizetni, és országutakon ingyen mehetsz?
Csinálják azt, mint Ausztriában! Töröljék el a teherautók autópályadíját! Azaz ne az autópályahasznnálatért fizessenek, hanem az úthasználatért!
OFF
Tévedés! Ausztriában a matricás díjrendszert váltják át km-függővé. Azaz továbbra is az autópályahasználatért kell fizetni, NEM bármilyen út használatáért.
ON
Áruszállítás. Ebben tökéletesen egyetértek veled. Igenis emeljék fel a tarnzitdíjakat.
Csinálják azt, mint Ausztriában! Töröljék el a teherautók autópályadíját! Azaz ne az autópályahasznnálatért fizessenek, hanem az úthasználatért! Ekkor érdemes lesz nekik autópályán menniük az országutak helyett.
Igaz, hogy sok termék megdrágulhat, de emiatt közelebbi gyártót keresnek, így fellendül majd a helyi ipar, nem fognak mindent Kínából hozni.
Mad Scientist:
Miért kocsival jársz Komlóra?
Tényleg érdekelne a dolog!
Csak a "piszkos anyagiak" számítanak? Hiszen nem drágább a vonat, mint az autó.
avagy
Hogyan lehetne téged meggyőzni, hogy vonattal menj?
1. Lelkifröccsel. (Te is felelős vagy a Globális felmelegedésért!)
2. 300 Ft-os (vagy magasabb) benzinárral.
3. Az M7-es kapus rendszerüvé történő átalakításával.
(Az M5-ös óriási előnye, hogy ott legalább többé-kevésbé valós költségeket fizetnek az autósok. Ugyanakkor ez az óriási hátránya is.)
4. Közvetlen gyorsvonattal Komlóra. (3 óra vagy kevesebb menetidővel. Tisztább, pontosabb vonatokkal.)
5. Jó IP csatlakozással Komlóra. (2h 30-35p menetidővel.)
6. A jelenleginél olcsóbb menetdíjakkal.
7. A jelenleginél több szolgáltatással az IC vonatokon, de nem olcsóbban.
Elsőosrban akkor, ha egyedül vagy másodmagaddal mész.
A kulcsszó az áruszállítás.
Ezt kéne előbb-utóbb akár adminisztratív módon korlátozni, még akkor is ennek többletköltségeit végül is mi, végfelhasználók fizetjük meg, mert ennek mértéke tényleg "elviselhetetlen" :-)))
Épp ezért én, mint vasútszerető ember, nem érzem olyan nagy tragédiának egy mellékvonalon a menetrend szerinti személyszállítás megszűnését, mert attól még sín van, vonat van, nem napi 4-6 (akárhány) pár, hanem csak heti 4, különvonatot, turistavonatot lehet szervezni stb.
Nekem akkor fáj igazán a szívem, ha végleg megáll az élet... (pl. 64)
Hű, de beindult az egyik kedvenc topikom!
Elmegyek 4 napra karácsonyozni, és most azt hittem összekevertem az anyatopiccal..
Na, egy-két gondolat:
Helyes álláspont, ha valaki nem a busz <-> vonat kérdést vitatja, hanem a egyéni <-> tömegközlekedés kérdését.
Akár tetszik, akár nem, ma van két fontos motívuma az emberek viselkedésének: (gyarlók vagyunk)
- Kényelem
- Idő
A vasút egyikben sem áll jól, különösen az másodikban nem.
Én néha járok (Pestről) Komlóra, családtagjaim Komlóra és Pécsre is.
Kocsival.
M7-esen Siófok felé, majd onnan 65, 61 utak (asszem), és meglehetősen jól lehet menni. A sebességhatárokat nem számottevően megszegve az IC nettó menetideje állomástól-állomásig(Pécsre!) bőven megvan, átszállást Komlóra nem is számolom. Benzinköltség kb. 6000 Ft (kis fogyasztású autó), vonat 4700 körül - ha egy fő utazik.
(Ma már csak Szegedre éri meg vonattal menni, de csak amíg az M5 matricás nem lesz.)
Az amortizációt tényleg ne számoljuk, mert az autó amúgy is megvan. És egyre többeknek van meg. Az eladások rekordokat döntögetnek, nincs már beláthatatlanul messze, hogy átlépjük a bűvös 500 autó / 1000 fő számot.
Erre írják sokan, hogy akkor "elviselhetetlenül sok" autó, meg baleset, meg dugó stb. lesz az utakon.
Nagyon tetszett Traficc válasza erre:
Mi az hogy "elviselhetetlen"? Minden elviselhető.
Eddig az autósok x időt álltak a dugóban, akkor majd 2x-et fognak.
Életük része lesz, hozzászoknak. A Bp-i agglomerációból járók is belekalkulálták már az életükbe azt a 2 x 1-1,5 órát, majd akkor 2 x 2-t fognak.
Nem mondom, hogy ez jó így, de ez ellen rövid távon nem tehetünk semmit. A vaút sokmindent csinálhatott volna jobban, de ez túlmutat a vasúti kereteken.
Hosszú távon meg a környezet állapota majd úgyis kikényszerít valamit; hogy mit, azt még nem láthatjuk.
De teszem azt, pl. villanyautót, legalábbis városi használatra. Meg fogják oldani. Azonban tömegközlekedésre visszaszoktatni valakit, az tényleg olyan mint a dohányost levenni a cigiről.
(Gondolom mindenki járt úgy, hogy eltűnt a TV távszabályzója... Tragédia, nem? :-) (Nekem ezért kettő is van! :-)) Pedig régen egész jól megvoltunk nélküle... De írhatnám a mobilt is...)
Ha pedig igaz, hogy az ország 99%-a nem vasútmániás, akkor
"sokan vagyunk, de nem elegen" :-)
Ez a mostani rendszerben valóban nehezen követhető. De kisebb-nagyobb változtatásokkal ha nem is teljesen pontosan, de a mainál sokkal jobban láthatók lennének a költségek és a bevételek, a mellékvonalakon biztoan.
Pl. a személyszállítás bevéte(mellékvonalakra) most is, igaz a jegyvizsgálók plusz munkájával, adminisztrációjával megoldható lenne, egy adott mellékvonalon, bár ennek ők, esetleg mások, sem biztos ,hogy örülnének, akarnák, (vagy újfajta jegykiadási renszer kellene). Tudom szép álom.
Ez biztosan így van. Csak emiatt előfordulhat, hogy olyan vonalak, szakaszok kerülnek feláldozásra, amelyek hálózati és forgalmi szerepük esetleg jobb, fenntartásilag olcsóbbak vagy azonosak, viszont a környék érdekérvényesítési képességei roszabbak, mint máshol. Ez pedig szvsz hiba.
SZVSZ új motoroknál a km kopás nem igazán jelentkezik mivel az újabb motorokban 200-300e km is benne van, ekkora használat egy átlagautósnál ritka, viszont a gumi, olajok, benzin, stb. valóban több fogy, több használatnál ezek viszont már inkább a "változó" km arányosabb költségek. De bizonyos dolgokat az öregedés miatt is ki kell cserélni, akkor is ha nem használjuk annyit. Használt öregebb motornál jobban igaz a km arányos költségnövekedés.
Tudom kivételek mindig vannak.
De ez a többlet használat elég jól kalkuklálható, és aki többet használja így is számolja.
A kevesebb használattól viszont az "állandó" költségek magas aránya nem függ sajnos.
Igen a beleset is benne van, amit viszont a biztosítások enyhíthetnek (ezeket ráadásul állandóan fizetni kell), igaz nem 100%-ig, és az életet sem adja vissza. Viszont sajnos a baleset lehetősége nem csak tőlünk és a megtett km-től függ.
traficc:
A sínbohóc által említett példában, a Nagyvárosból-Buidapestre irányuló autózásról volt szó, kiegészítve a színvonalas IC-közlekedéssel.
De mentségnek ott volt a színházlátogatás.
Ezenkívűl egynapos utaknál nincsen bőrödncipelés.
A te példádnál: Nem Bp-ről hanem elővárosból indulsz, vasúti összeköttetéssel nem rendelkező célpontra utazol.
A szomorú az, hogy az út 5%-án vannak problémáid, emiatt kell a 95%-ot is autóval menned. Ez tényleg probléma, és meg kell oldani, de ha ennek a megoldása túl sokba kerül, akkor meg azért nem mennek majd vonattal az emberek.
Ha kivinnének téged a rokonok vagy családtagok Népligetbe, vagy a Délibe autóval, akkor egy jelentős részproblémától mentesülnél.
A Hévízre menő buszok egy része több üdülőnél is megáll. Ha nincs ilyen szerencséd, akkor sincs minden veszve.
Ha drágább üdülőbe mész, akkor ingyen kivisznek Keszthelyre, vagy Hávízre, a vonathoz illtve a buszhoz. Ha nem így van, akkor marad a taxi.
De ha már Bp-en kivittek a családtagok, akkor a költségek már nem egészen úgy alakulnak, ahogy írtad. Ha meg kivinni sem tudnak, és transzfer sincs, akkor elfogadom az érvelésedet, erre az esetre vonatkoztatva.
Összegezve, nem ez a tipikus eset, amikor az embert mindeáron tömegközlekedésre kell kényszeríteni.
traficc:
A sínbohóc által említett példában, a Nagyvárosból-Buidapestre irányuló autózásról volt szó, kiegészítve a színvonalas IC-közlekedéssel.
De mentségnek ott volt a színházlátogatás.
Ezenkívűl egynapos utaknál nincsen bőrödncipelés.
A te példádnál: Nem Bp-ről hanem elővárosból indulsz, vasúti összeköttetéssel nem rendelkező célpontra utazol.
A szomorú az, hogy az út 5%-án vannak problémáid, emiatt kell a 95%-ot is autóval menned. Ez tényleg probléma, és meg kell oldani, de ha ennek a megoldása túl sokba kerül, akkor meg azért nem mennek majd vonattal az emberek.
Ha kivinnének téged a rokonok vagy családtagok Népligetbe, vagy a Délibe autóval, akkor egy jelntős részproblémától mentesülnél.
A Hévízre menő buszok egy része több üdülőnél is megáll. Ha nincs ilyen szerencséd, akkor sincs minden veszve.
Ha dárgább üdülőbe mész, akkor ingyen kivisznek Keszthelyre, vagy Hávízre, a vonathoz illtve a buszhoz. Ha nem így van, akkor marad a taxi.
De ha már Bp-en kivittek a családtagok, akkor a költségek már nem egészen úgy alakulnak, ahogy írtad. Ha meg kivinni sem tudnak, és tarnszfer nincs, akkor elfogadom az érvelésedet, erre az esetre vonatkoztava.
Összegezve, nem ez a tipikus eset, amikor az embert mindeáron tömegközlekedésre kell kényszeríteni.
M40 120 (2993) :
Én örülnék, ha egyszer kiderülne, hogy vasútvonalak szakaszokra bontva mekkora költséggel és bevétellel járnak (fő és mellékvonalak egyaránt).
traficc :
A vasuti vezetők jó 90%-a és vasutas szagszervezeti vezetők 100%-a mindig mindent meg fog tenni, hogy ezek soha se derüljenek ki.
Amennyiben kivánalmad valóvá válna ( örülnék neki) akkor sokuk léte azonnal megkérdőjelezhető.
Szerintem nem megtévesztő. Részben a km-arányos kopás miatt (hamarabb szorul javításra), részben pedig a baleseti kockázat miatt. Tudom, hogy kicsi esélye, de azt is kalkuláld be, ha egyszer összetöröd, könnyen lehet, hogy 100% lesz az amortizációd!
Sinbohocot vádolják autópártisággal a vicinális tpicon.
Ha ezt valaki két éve mondja.........elküldöm elmeorvoshoz.
Peti !
Sinbohoc NEM kért védőbeszédre.
Önként teszem.
Miért van az, hogy az autónak csak a hátrányait sorolod a vonatnak meg csak az előnyeit.
mondok példát.
Évente csak kb. 20 napot töltök otthon.
Mégis, az elmúlt 5 évben már háromszor belefutottam közuti ellenőrzésbe.
Nem rendőribe.
KPM-be.
Olyanba amikor mérik a kipugófüst mértékét, s ha nem jó, mivel a kápéemes nem büntethet, nincs is neki mivel, leveszi a rendszámot.
Úgy szeretném már látni ugyanezt a vasútállomásokon is.
Oda menne ugyanaz a KPM-es , ugyanavval a műszerével és ha a Szergej nem jól füstől, már mehetne is vissza a fűtőházba.
S akkor várnám a levegőbe juttatott akármiről az elmélkedést.
Hidd el se sinbohoc se FOMA se mdbz se én nem vagyunk vasútellenesek.
Hidd el, hogy én is szivesebben tettem volna meg vonattal a két héttel ezelőtti "ródsómat" mint kocsival.
Nem tehetem.
Drága.
Nekem drága.
Évente egyszer Hévizre megyek 3 hétre.
Oly szivesen mennnék vonattal.
Van is.
Drága.
Nekem Budaörsről- Héviz kb. 190 km.
Ha vonattal megyek akkor először taxi kell ami Budaörsről elvisz a Délibe a 3 bőröndömmel.
Ez kb. 2500 Ft.-
Ott vagy hordár kell, vagy egy segitő aki elsegit a 3 bőröndömmel a vonatig. ( csak két kezem van)
Ez.kb. 400 Ft-
Onnan vonat Keszthelyig. Ez kb 2900 FT.-
Onnan vagy volán+taxi a szanatóriumig vagy helyből taxi. Ez kb. 1000 Ft- ha volán + taxi és kb. 3000 Ft.- ha végig taxi.
Összesen = 2500+400+2900+1000= 6800 Ft.-
Egy útra, egy főnek.
Ez kb .30-32 liter gázolaj ára amivel én kb. 450-500 km-t autózom.
Pontosam oda vissza járom meg a Budaörs-Héviz távot egy vasúti odafelé út árából.
Az amortizációt pedig azért nem vagyok hajlandó beszámolni mert a kocsi igy is úgy is megvan.
Ha használom ha nem amortizálódik.
Én örülnék, ha egyszer kiderülne, hogy vasútvonalak szakaszokra bontva mekkora költséggel és bevétellel járnak (fő és mellékvonalak egyaránt). Ennek én is. De soha nem fog. Legfeljebb akkor, ha minden "szakasznak" önálló személyzete, járművei, műhelyei, biztberei, irányítói, adminisztrációja stb. lenne. De nincs. A 47-es még viszonylat jó helyzetben van, mert egyik vége legalább tisztán az övé. De nézzük például a 36-ost. A költségek 99%-a Fonyódon, Kaposváron, illetve Dombóváron merül fel, és csak kis része címkézhető (pl. a kizárólag ott közlekedő Bz üzemanyaga, vezető bére). Nagyobbik része csak osztogatással számolható el rá (pl. a Bz karbantartásának 20%-a, feltéve, ha tudjuk az adott, esetleg összes Bz költségét, és hogy 20%-ban közlekedett ott).
És akkor még nem beszéltünk a bevételekről, ami 99,9%-ban a két végponton (vagy azon túl) merül fel, és senki sem tudja megmondani, merre utazták le az x km-t. Szóval nem álmodjunk, elméletileg sem mutathatók ki.
Egyébként ugyanezen okok miatt nem hiszek a "vállalkozásba adásba" sem. Ha mindezt, piaci áron még ki is számlázná a MÁV (mert önálló gépészete, pályafenntartása, egyéb szakemberei nyilván nem lennének az önkormányzati üzemeltetőnek sem), akkor végképp reménytelenné válna a dolog, ráadásul mindez semmit sem bizonyítana, hiszen amit most a meglévő műhely meglévő dolgozói meglévő kapacitással elvégeznek, az piaci áron számlázva nyilván sokszorosába kerülne. De ez egyáltalán nem baj, éppen ezért megy jól a multiknak. Nyugaton már rájöttek arra, hogy valamit nagy tételben csinálni sokkal olcsóbb, mint sok kis vállalkozásként. A MÁV-ra most, úgy látom, ennek a fordítottják akarják ráerőltetni.
Igaz van amortizáció, de ha vásárolsz egy kisebb új autót annak van legalább 30-50 ezer Ft "állandó" kölsége (részlet, biztosítások stb.). Ezt akkor is ki kell fizetned, ha csak a garázsban áll, az értéke így is csökken. Ha megvetted úgy is használod, mithogy leállítva tartanád, mert fizeted az "állandó" kölségeit, általában kényemesebb, gyorsabb stb. is. Használt autónál ezek az "állandó" költségek igaz kisebbek. Sőt már eljutottunk oda, hogy autó nélkül szinte nem lehet meglenni.
SZVSZ Körösszakál vasútmentesítése is el jön előbb-utóbb.
Sőt a Dunántúlon az szinte az összes mellékvonalat, a Tiszántúlon a mellékvonalak legalább felét bezárják előbb vagy utóbb.
Én ennek nem örülök, szerintem ez hiba.
Amit egy adott területen megspórolnak (vasútbezárás), azt ugyanannak a kistérségnek úgy sem adják oda más formában (elszórják másutt, máshogy azt a pénzt).
Én örülnék, ha egyszer kiderülne, hogy vasútvonalak szakaszokra bontva mekkora költséggel és bevétellel járnak (fő és mellékvonalak egyaránt).
sínbohóc: A színházi előadás kivétel!!! Ezt nem említetted, ekkor tényleg ez a legjobb megoldás.
Bár Pécsen is van színház, és színházvonat is lesz egy alkalommal. :)))
De a legtöbb autós, reggel meg yfel, és délután jön haza, és csak azt nézi, hogy ha nagyjából ugyanannyiba kerül, akkor inkább autóval megy.
(Most tekintsünk el attól, hogyha tényleg autóval célszerű felmenni, pl. árubeszerzés céljából.)