A Rewát az emberek többsége csúnyának tartja, de nekem még talán tetszik is. Viszont L7e kategóriás, márpedig itthon a többség azért jár mopedautóval, mert nincs, vagy lejárt a B-s jogsija, így sokaknak nem opció.
Az átépítés lehetne még opció, csak itt relatíve idősebb a társaság, és nem mernek belevágni a bonyolultnak tűnő elektronika bekötésébe. Mechanikusan nem bonyolult az átépítés, kidobjuk a diesel motort, az átkozott variátorral együtt, az irányváltóra csináltatni kell egy lemezt, ami a villanymotort tartja. Kell egy fogastárcsa az irányváltó nyelestengelyére, meg egy másik a motorra, kell egy erősített 8M-es fogazottszíj. A motortartót ki kell vágatni 5 mm-es lemezből, kell rá 2 db élhajlítás, kb. 2e Ft összesen. A fogastárcsákból kúpos szorítósat kell venni, esztergályosra nincs szükség, az áruk kb. 5e. A szíjból érdemes a drágábbat venni, az kb. 10e. A 2,2 kW-os motor tökéletesen bevált, 195$, a vezérlő 110$, egy 1 kW-os töltő is 100$ körül van. A gázkar, dc-dc konverter filléres cucc, egy jó bms kb. 50$. Plusz posta, áfa, vám, kb. 250e Ft. Az akkupakkot meg összeraknám 20 db Nissan Leaf modulból, az 200-300e Ft állapottól függően. A hatótáv 80-100 km körül alakulna, szerintem az egy mopedautónál nem kevés. Ha meg parázunk, hogy kevés, befér a villanymotor fölé egy 1 hengeres léghűtéses 7 Le-s Lifan blokk hatótáv növelőnek. A kis benzinmotor kb. 20 kg, és csak 100 Euro az ára. Van hozzá röpsúlyos kuplung, azt 20e-ért vettem áfa nélkül. Mondjuk én utoljára augusztus 20-án indítottam be a benzinmotort, amikor a virágkarnevára vittem fagyit, pedig azóta beletettem kb. 4e km-t a járgányba...
Ettől olcsóbban nem hiszem hogy lehetne lítium akkus elektromos mopedautónk, de így is több mint 500e Ft az átépítés. Ha el tudjuk adni a motort, a variátort, meg az egyébb felesleges sallangokat, akkor kicsit jobb a helyzet, de az üzemanyagon akkor is elég soká spórolnánk össze. A variátor nyűgjeitől, olaj és szűrőcseréktól is megszabadulnánk, de normális esetben km-enként 3-4 Ft-nál arra sem kell többet költeni. Anyagilag lehet nem tűnik jó üzletnek az elektromos mopedautó, de nálam ez inkább elvi kérdés...
A Nissan akkuk amúgy tök jól szuperálnak, pláne ha azt nézem, hogy annyiba kerültek, mint egy hasonló (elméleti) kapacitású ólom akku.
Akku hűtése,fűtése,most is meg van oldva.A normálisabb autók töltése akku hőfok alapján történik.Ha kell,rásegít az akku hűtés,az utastér fűtésére is.És bizony vannak 150+ kilós akkupackok,az egy dolog,hogy lítium cellákból állnak. Ahogy növelik a kapacitást,lesz ez a súly még több is.Tesla akku 100kW órás!
A mopedautók a kicsi össz-darabszám miatt amúgy is drágák. Anno egy gyári villanyos verzióért simán kértek 20e EUR fölött.
Ehhez képest jövőre (elvileg) jön a Skoda Citigo villanyos verziója, ami azért sokkal nagyobb mint egy moped, és mégis 16-18e EUR körül fogják kínálni (mert 3 másik márkajelzés alatt is árulják majd, és így az össz-darabszám már elég nagy lesz).
És még támogatás is lesz rá, tehát még olcsóbb lesz.
De a mopedeknél szerintem továbbra sem lesznek "jó árak", mert azokból még mindig sokkal kevesebbet fognak gyártani...
A legjobb az, ha sikerül venni egy (akár jobbkormányos) Reva-t, döglött akkuval, olcsón, és abba fabrikálni akkpakkot, Woodoo módszerével.
Nem több száz kilós akkupakkról van szó, mert nem ólom akkukat ír a cikk. A lítiumion-akkumulátornak nincs akkora súlya. és a felfűtést megoldják elektromos vezérléssel, úgy hogy először a töltő felfűti, és csak utána kezdi el tölteni. Csak nehogy megkérdezd, hogy azt hogy fogják csinálni. Azt majd a kutatók megoldják. És, hogy ez a módszer lesz-e majd elterjedve, nem lehet tudni. Ez is egyenlőre egy lehetséges lehetőség, a többi között.
A kályhám teteje elkezdett repedni és időnként füst szivárgott ki. Kerestem hőálló ragasztót és ezt találtam. Kipufogókhoz ajánlják. Lehet vele pótolni a kirohadt részeket. Legalább is azt írják róla. Szállítással együtt 2990 Ft. Szerintem, megéri, mert olcsóbb mint ha az ember új kipufogót vesz. Persze, ettől függetlenül nem olyan mint egy új kipufogó, de egy ideig még használhatóvá tehető.
Szoktam nyúlkálni ilyen motorokban , de ha arra gondolok , hogy néha egy-egy pitiáner hiba kibogozása meddig tart . Most egy üzemanyagpumpa vett palira , mire rájöttem ...
nem sok reményt fűzök hozzá,mert a kb.250km távolság nekik
Nem hiszem, hogy különösebben zavarja őket a 250 km , nem ők fizetik -- vagy az ügyfél , vagy a biztosító . Ők nem szociális alapon foglalkoznak mopedautókkal .
Szokták tőlem is kérdezni az ismerőseim : ha ennyire nehézkes a mopedautók szervizelése akkor miért nem foglalkozom vele nagyobb volumennel , netán főállásban . Hát azért , mert nem éri meg . Ha el akarnám érni azt a jövedelmet amit most mint alkalmazott , napi 8 órában , bejelentett munkahelyen ( TB. nyugdíj , táppénz , évi 30 nap fizetett szabadság , telefon , minden túlóránkat pontosan kifizetik stb. ) akkor nagyon brutális óradíjakat kellene nekem is számolni . Ha legálisan akarnám csinálni ( amire végzettségem folytán lehetőségem se lenne ) akkor pláne -- mert kalkulálni kellene a műhely fenntartására , arra amikor napokig-hetekig nem jön esetleg ügyfél , ha valamit elszúrok és ki kell fizetnem a kárt stb. Van olyan fórumtársunk , akinek a legális autószerelő műhelyébe éjszaka betörtek és ellopták az ügyfél autóját ( talán többet is , vagy megrongáltak , nem tudom már ) bizony ki kellett fizetni többmilliós (!) kártérítést . Az elkövetők egyébként később meglettek -- volt valahol egy másik telephelyen néma riasztás és tetten érték őket -- de persze egy kanyi vasat nem lehetett rajtuk behajtani .
Szóval nem olyan nagy üzlet mások mopedautóit javítgatni -- vagy NAGYON meg kell kérni az árát . Esetleg úgy működhetne a dolog , ha valaki normál autókat is javít (abból is hiány van* ) amikor nincs mopedautó .
Mindenesetre az érdi társulat tudni fogja mennyiért éri meg neki leautókázni a Chatenetért .