Tulajdonképpen miért is kiszámithatóbb egy vonat mint egy busz? Látod, ez nekem szubjektív, mert ritkán járok busszal. De 10-15 éve gyakran előfordult, hogy állunk az oszlopnál, a kirakott gépelt cetli szerint jönni kellene a busznak, de nem jön. Várunk, várunk. Egyszer csak ránkszól egy falubeli "Ne várják, mert elment 10 perccel hamarabb. Ilyenkor hétvégén kevés az utas, mindig hamarabb jön!". Meg volt olyan is, hogy egyszerűen csak nem jött, és mivel volt időnk a vonatig, nekivágtunk gyalog a 3 km-nek, amennyire vasútállomás volt. Ja, harmadik eset: jött, de alig fértünk fel.
Hozzá kell tennem, mostanában már nagyobb szerencsém volt a buszokkal, de zsúfoltság az előfordul. És egy busz befogadóképessége szerintem rugalmatlanabb a vonaténál. Ja, és nagy csomag, netán kutya szállítása szintén problémás.
Szóval a fentiek miatt érzem én "kiszámíthatatlanabbnak" (de szép szó) a buszt. A vonatokkal és a kis menetrendemmel ugyanakkor még sosem ért ilyen meglepetés (zsúfoltságot leszámítva, de az jól előrejelezhető).
Végül a következmény: mindezek miatt, ha kirándulást szervezek, elsőszámú szempont: hova lehet eljutni vonattal. Buszra csak végszükség esetén tervezek. Pláne nagyobb csoporttal...
V-Peti: "Mi köze a MÁV-tól független vasútüzemelétetőnek a MÁV szponzori tevékenyégéhez!!! (Semmi!) ...Miért kellene akkor viselnie akármelyik regionális vasútnak is???"
Ma már egyszer leirtam, de szerintem nagyon fontos, ezért egy mondatban megismétlem: a csatlakozó állomáson "a jelzőhúzásban" (és minden másban) benne lesz!!!
"Miért nem szereted az IC-t"
Szubjektiv. Nincs igazán vonat-feelingje. Ha meg nincs, akkor mit ér az egész :-) Azonkivül levegőtlen, drága (egy IC-jegy árából 3-4 doboz sört lehet venni. Én ennek a felével boldogan kihúzom a plusz 1 órát...), oda kell ülnöm, ahová ültetnek, stb.
Ezenkívül majdnem olyan szűk, és zsúfolt tud lenni, mint egy busz :-)
"Nincs igazán vonat-feelingje. Ha meg nincs, akkor mit ér az egész :-) Azonkivül levegőtlen, drága, oda kell ülnöm, ahová ültetnek, stb. "
Teljesen egyetértek!
+1 szempont: kutyát nem lehet IC-n szállítani
Pont most fog a családunk ismét Regécre menni kirándulni, kutyával együtt. Regécre Novajidrányból indul busz 4:50-kor ami esélytelen, és 16:05-kor. Ezt a Miskolcról 15:12-kor induló 5314 sz. vonattal lehet elérni. Menetrendváltás elött az Keletiből 12:05-kor induló S5004-el türhető csatlakozás volt Miskolcon, 14:32-re ért oda. De amióta bevezették ezt a rohadt IC imádó elb...ott menetrendet, azóta a sebes 12:35-kor indul, majd Füzesabonyban áll 9 percet, hogy elengedje azt a nyamvadt IC-t... így 15:18-ra ér Miskolcra, 6 perccel azután, hogy Hidasnémeti felé elment a vonat... amit csak IC-vel lehet elérni...
Az ezt megelöző átszállásmentes normál vonat: S5002 9:35-12:19...
V-Peti: "Komló hegyvidéken van, így hosszabb távon lehetne számolni az idegenforgalommal."
Na, már vártam, mikor ugrik elő a csodafegyver. (Már bocsánat a cinizmusért) Időről időre előjön a kisvasutas fórumban is.
Peti!
Az az idő elmúlt, amikor az emberek NAGYOBBIK része (ha egyáltalán volt ilyen) vasárnap korán reggel kiugrott az ágyból, hátizsákot fogott, villamosra szállt, és a hajnali vonattal irány valamely hegység. Aztán több óra vonatozás után (melyet át-anekdótáztak az ismerősökkel) felkerestek egy népszerű pontot, ott kolbász-kenyér elő, aztán vissza, a restiben a csatlakozásra várakozás közben ittak pár sört, majd késő este egészségesen elfáradva, de VALÓBAN boldogan és elégedetten hazaértek. MA MÁR nincs ilyen.
Vagyunk páran (ld. Kéktúra topic), talán annyian, mint a vasútbarátok (jó nagy átfedéssel), akik több-kevesebb rendszerességgel járjuk a természetet. De mi is a mai világban élünk, ezért az idő a legnagyobb kincsünk, ezért ha "ki is szoritunk" egy-két túrát, azt nem azzal akarjuk tölteni, hogy Bogdásán várjuk a Komlói Bz-t.
Szóval - szerintem - az idegenforgalomról egyszerűen még emlitést sem kellene tenni!!
Az első pontban igzad van, én voltam szórakozott. Helyette a következőt vedd figyelembe: Ha kocsival mész BP-re, a csalűád akkor sem tudja használni, ráadásul még az állomásra sem tud kibuszozni érte, tehát az előző esetnél rosszabbul jár. Ha meg tudja nélkülözni egy napig, akkor meg nincs jelentősége annak, hogy az állomáson van.
IC ill. UV témája: Ebből kb. azt veszem ki, hogy azért nem szívesen utazol vonattal Pécsről-Bp-re, mert úgymond nem "élvezed" az utazást.
Nos: Az IC-nek nem is az a funkciója, hogy "élményutazást" nyújtson, hanem az, hogy eljuttasson A-ból B-be. (Az emberek kilecvenegynéhány százaléka ezért utazik vonattal.)
Ha élményutazásra vágysz, akkor arra ott vannak a vicinálisok, vagy beszélj "aszigeti"-vel! :)
Bár én egy IC-n is tudom élvezni az utazást, vagy egy mezei gyorsvonaton is, ha nincs az átlagnál jobban lepusztulva. (Jó, nem mindig és minden esetben, de sokszor.)
"A végső bezárás előtt volt még egy rövid próbálkozás úgy, hogy a vonat elindult Pécsről, majd egy jó óra múlva utána küldtek egy pótlóbuszt, ami Bátaszéken utolérte, majd ott kellett átszállni."
Na, ez új!
Most nem lehetne megpróbálkozni ugyanezzel (busz-Bátaszékig ott átszállás a Dombóvár-Szeged sebesre)? Így legalább a dombóvár-szentlőrinci kerülőt le lehetne tudni... Bár az utasok általában nem túlságosan kedvelik az átszállogatást, megaztán nem hiszem, hogy ezzel sokakat vissza/át lehetne csalogatni a vasúthoz...
"vonattal szvsz csak én szoktam a bezárás után"
Nono... Ne akard egymagad elvinni a pálmát. Még itt vagyunk mi (M41 2127, Btx 002) is!! :-)))))))
"...naivság azt várnia hogy az irányító aparátus csökkene attól hogy kevesebb lesz a munka. Egyébként mer miért lenne kevesebb, annyit "csinálnak" maguknak (meg nekünk) amennyit akarnak."
Épp azért "kiabálunk" itt annyian (ha már mást úgy sem tehetünk), hogy attól, hogy ez igy van 150 éve, ne feltétlen legyen igy még 150 évig.
15-20 évvel ezelőtt azt se hitte volna senki, hogy megbukhat a szocializmus. Aztán mégis...
"Ha az állomáson otthagynád a kocsidat, akkor a családtagjaid is tudnák használni, és te is kiérnél a vonatra."
Félreértettél, Peti! Pont ebben az esetben - tehát ha vonattal megyek és reggel kocsival kell kimennem az állomásra - nem tudja használni a család a kocsit. Vagy talán a feleségem reggel a két gyerkőccel buszozzon ki a kocsiért a pályaudvarra...??? (Tudom, meg lehetne tenni, az én szüleim is igy neveltek fel bennünket, de ma már ez nem igazán elfogadható)
"Miért nem szereted az IC-t"
Szubjektiv. Nincs igazán vonat-feelingje. Ha meg nincs, akkor mit ér az egész :-) Azonkivül levegőtlen, drága (egy IC-jegy árából 3-4 doboz sört lehet venni. Én ennek a felével boldogan kihúzom a plusz 1 órát...), oda kell ülnöm, ahová ültetnek, stb.
A metró nem lassú. Csak éppen nem jár Kelenföld és Óbuda között... Azon kivül, ha már BKV, akkor egy kis UV-feeling szükséges, lehetőleg középső pótkocsi, fapadokkal, fehér műanyag kapaszkodókkal, stb. :-)
6 BKV jegy közel 700 forint. Azért ennyit nem nyel el sem a motor, sem a parkolóóra...
Ne tessék a megállapodást felrúgni, és titkos szövetségeket kötni a hátam mögött.:-)
Én elvégzem a bevezetést, ez két-három hónap, az mdbz-család pedig kap egy kiképzett, jól felkészített alanyt a további foglalkozásokhoz. Szvsz ez így korrekt. (Természetesen a Lokomotív Söröző törölve a helyi nevezetességek bemutatása programpontból.)
Ajánlott írodalom: Parkinson törvénye.
Többek között a Gyarmatügyi Minisztérium létszámcsökkenét is taglalja. De kiolvasható belőle az is, hogy mennyivel csökkenne (semennyivel)a MÁV felsővezetői lészáma, akkor, ha a MÁV által üzemeltetett vasúthálózat a felére csökkenne.
Váci nem írt csomagokat. (Se hétvégét, se színházat...), a te esetedről meg már leírtam a kommentáromat.
OFF
Rájöttem, hogy az Elvira miért számol olyan rövid átszállási időkekkel.
Mert akinek csomagja van, az úgyis autóval megy. A diákok meg még bírnak futni. A nyugdíjasok meg úgysem az Elvirából tájékozódnak elsődlegesen. :)
Nekem ha már két csomagom van, akkor nem vonatozok.
illetve még igy is vonatoztam, de akkor úgy, hogy előtte fél naot logisztikáztam, hogy ki visz ki, onnan menyi még a vonat, amott ki vár, stb.
Kicsit pontosabb választ vártam. Hány fővel csökken a brit birodalom létszáma, ehhez képest mennyivel nőt a nevezzükahogyakarjuk minisztérium létszáma?
Egyébként csak arra szerettem volna felhívni Váci topictársunk figyelmét, hogy naivság azt várnia hogy az irányító aparátus csökkene attól hogy kevesebb lesz a munka. Egyébként mer miért lenne kevesebb, annyit "csinálnak" maguknak (meg nekünk) amennyit akarnak.
Váci:
1. Ha az állomáson otthagynád a kocsidat, akkor a családtagjaid is tudnák használni, és te is kiérnél a vonatra.
1/a: Úgy látszik szükség lenne Pécsen egy menetrendi vagy hálózati reformra a tömegközlekedésben.
1/b: Az IC-ken kívűl tényleg kevés gyorsvonat közlekedik Budapestre, és az sem a legjobb időpontban.
1/c: Miért nem szereted az IC-t.
2. Úgy látszik, még mindig olcsó BP-en a parkolás. :(
3. Ha a busz vagy villamos néha lassú, azt elismerem, de azért nem mondd, hogy a metró is lassú! A menetidőhöz meg nyugodtan ad hozzá a parkolóhely keresés idejét is.
3/a: p7-p7-M3-14v-14v-M3-M2
6 jeggyel megoldható a Tétényi út és a Szabolcs utca. Ez SZVSZ nem olyan vészes.
Összegezve: Ha egy nmellékvonalon vonat helyett busszal járnak vagy autóval, az többé-kevésbé méltányolható. De ha már két nagyváros között is autóval megy az ember, akkor valahol tényleg komoly bajok vannak*...
*Egy oszták közlekedési újság is foglalkozott ezzel a témával kb. két évvel ezelőtt. (azaz miért olyan alacsony a távolsái forgalomban a vonaton utazók részaránya?) Szerintem jó diplomadolgozat téma lehetne.
Váci:
1. Ha az állomáson otthagynád a kocsidat, akkor a családtagjaid is tudnák használni, és te is kiérnél az állomásra.
1/a: Úgy látszik szükség lenne Pécsen egy menetrendi vagy hálózati reformra a tömegközlekedésben.
1/b: Az IC-ken kívűl tényleg kevés gyorsvonat közlekedik Budapestre, és az sem a legjobb időpontban.
1/c: Miért nem szereted az IC-t.
2. Úgy látszik, még mindig olcsó BP-en a parkolás. :(
3. Ha a busz vagy villamos néha lassú, azt elismerem, de azért nem mondd, hogy a metró is lassú! A menetidőhöz meg nyugodtan ad hozzá a parkolóhely keresés idejét is.
3/a: p7-p7-M3-14v-14v-M3-M2
6 jeggyel megoldható a Tétényi út és a Szabolcs utca. Ez SZVSZ nem olyan vészes.
Összegezve: Ha egy nmellékvonalon vonat helyett busszal járnak vagy autóval, az többé-kevésbé méltányolható. De ha már két nagyváros között is autóval megy az ember, akkor valahol tényleg komoly bajok vannak*...
*Egy oszták közlekedési újság is foglalkozott ezzel a témával kb. két évvel ezelőtt. (azaz miért olyan alacsony a távolsái forgalomban a vonaton utazók részaránya?) Szerintem jó diplomadolgozat téma lehetne.
A bezárás előtti évben hetente utaztam Szeged-Pécs között. Az első uttazásom 1984-ben volt, onnan kezdve figyelemmel tudtam kísérni a hanyatlás éveit. A 80-as években elég sok egyetemista, főiskolás utazott, a menetidő ugyan egy órával hosszabb volt a busznál, de volt aki a kényelmre szavazott, no meg a 200 km-es busz, illetve a 270-es vonatjegy (diákjegyek) között sem volt jelentős különbség. A jelentős utasszám itt relatív, 30-40 főről lehetett szó (péntek-vasárnap), ami a busznak sopk, vonatnak nem számottevő. A vonatok végig kihasználtak voltak, de akkor még sok ingázó is azzal járt Bátaszék-Pécs között. Az alföldi szakaszon folyamatosan jó volt a kihasználtság, az utasok a 64-esen fogytak el fokozatosan. A végső bezárás előtt volt még egy rövid próbálkozás úgy, hogy a vonat elindult Pécsről, majd egy jó óra múlva utána küldtek egy pótlóbuszt, ami Bátaszéken utolérte, majd ott kellett átszállni. A buszon 10-15 utas szokott előfordulni. Az utolsó Szeged-Pécs vonaton Véménig voltunk vagy tizen, Pécsváradtól pedig egyedül maradtam. Hangsúlyozom, hogy ezek elsősorban hétvégi megfigyelések, hétköznap ritkán mentem vonattal, pláne, hogy reggel Pécsről csak szombat-vasárnap volt vonat, a szenetesi szerelvény járt naponta.
Gőzöm sincs, hogy autóval hányan utaznak, vonattal szvsz csak én szoktam a bezárás után, tekintve, hogy a szombathelyi gyorson nem emléxem olyan útitársra, aki később Félegyházáig jött volna velem, majd átszállás Szegedre. Illetve egyszer találkoztam a volt franciatanárnőmmel, aki rokonklátogatásra ment Szegedre, ő is csak az 50 %-os kedvezmény miatt.
Busszal - a hétvégi diákokat - leszámítva naponta összesen kb. 25-30 utas lehet a három-három opannon és Tisza és az egy Kőrös járatpáron, aki végigutazza a távot. Az utobbi két-három évben a pénteki csúcs picit elkenődött, sokan már csütörtökön hazahúznak a felsőoktatásból, így az igazi csúcs a vasárnap, amikor délután Pannon kocsikon 70-80 % a végigutazó. Ez nagyjából igaz a délutáni Pécs-Szeged járatokra, annyi különbséggel, hogy néhány modortalan tiszás sofőr miatt többen inkább a két körösös-kocsit választották egy időben, így a tiszás kocsikon nagyobb volt a helyközi utasok aránya, akik átlag 5-30 km-t utaztak.
"Pécs-Szeged között nincs vasúti összeköttetés...
Arra azért kíváncsi lennék, hogy a 64-es bezárása előtt, amikor még volt közvetlen MDmot gyorsvonat a két város közt, akkor mennyien utaztak végig... Erre valszeg FOMA tudja a választ! :-)
traficc :
Valószinűleg FOMA viszonylag pontosat tud mondani napi egy vonatról.
FOMA ugyan nagy vasútbarát, de kötve hisem, hogy naponta többször is megtette az emlitett távot.
A Volánok "elvirája" most naponta 8 közvetlen + 5 átszállásos eljutást kinál Pécsről Szegedre.
Csak a 8 közvetlen buszt számitva ez 320 ülőhely.
Csodálnám ha 80 -an utaznák végig a távot a 8 buszon együttvéve.
Buszonként 6-8 főre teszem a végig utazókat.
Temészetesen péntek délután és vasárnap délután egészen más a leányzó fekvése.
Mindkét városban feloszlott/feloszlik a hadsereg, tehát katonák már nemigen utaznak majd eltávra.
Helyettük a felsőoktatási diákok az újkor katonái akik hétvégeken megszállják a közforgalmú eszközöket ( vonat vagy busz) és keresztbe kasul utazgatnak.
traficc :.."...a vállalkozó szerényen elökörködhet ott egy kis busszal." (Komló és Godisa között)
Váci..:....Ne haragudj, Laci, de miért nevezed "csipőből" ökörködésnek egy kisvállalkozó esetleges próbálkozását? Mindenkinek el kell kezdenie valahol. Hány zsákutcát végigjártam én is az elmúlt 10 évben (amióta otthagytam a kényelmes kis köztisztviselői állásomat), mire végre megtaláltam azt, amivel érdemes foglalkoznom...
traficc :
Elnézésedet kérem és elnézést kérek az "ismeretlen" vállalkozótól is.
Fölényeskedő volt jelzőhasználatom.
Csupán azt szerettem volna érzékeltetni, ( de rossszul tettem) hogy sok helyen az országban ahol még vonat jár , s reméljük előbb utóbb megszüntetik, ott a Volán NEM fog hanyatt homlok odarohanni, hogy másnaptól vonatpótlót vagy menetrendszerinti járatot inditson.
Mert olyn kevesen vannak arrafelé, hogy már busszal sem gazdaságos de egy magán vállalkozó, a közszolgáltatáshoz kapcsolódó, a volánokra nézve szigorú szabálokat, lazán , pongyolán, rugalmasan értelmezve, szerényen megélhet egy ilyen vonalból.
Az, hogy már busszal se gazdaságos de vagy szóló Bz vagy több kocsis Bz vagy 2000 LE + 2-3 Bhv pedig még jár, az inkább kellene, hogy gondolkodóba ejtse a vasútbarátokat, mint pár vélemény a topicokról.