Aki Kaposváron jár, még megörökítheti a régi mozdonyfordító maradványát. A betont már feltörték, pár nap, és végleg eltűnik az egész. Tegnap még a korong csapja a helyén volt...
A kocsik így általában egy hetet zötyögnek a magyar szakaszokon, mire visszaadjuk üresen a tulajdonos vasútnak.
Nem csak a lassúság nagy baja a hazai vasúti árufuvarozásnak, hanem a kiszámíthatatlanság. A feladáskor még általában nem tudják megnondani, mikorra érkezik meg a kocsi.
Kissé tele volt a tököm a MÁVval, amikor egy romos kisvasúti kocsi fuvaroztatása során megadták, hogy ekkor érkezik a célállomásra. Aztán bejött egy műszaki hiba (szétesett a rakomány), és külön korlátozások miatt csak 3 nappal későbbre tudták vállani a kiszolgálást. Jó, átszerveztem a darust, jöjjön máskor. Erre felhívtak a MÁV-tól, hogy (teljes jószándékkal és ezért köszönet) egy kis trükkel megoldották, hogy mégis másnap célbaérjen a kocsi. Képzelhetitek, hogy égett a pofám, amikor megint átszerveztem a daruzást...
Ilyen és hasonló nyilvánvaló árufuvarozási töketlenségek mellett nem csoda, ha fokozottan előtérbe kerül a közúthálózat használata.
V-peti: "9800/9803: Igazad vam, nem Kaposvár és Dombóvár között vannak gondok a menetrendjével...mivel a pálya nem romlott ilyen mértékben, ezért csak a vonatkeresztekkel lehetett elrontani a dolgot!"
Sajnos nem így van.
Dombóvár-alsó és Kaposvár között a sebesség max 60 km/h lett.
Szenta és Gyékényes-kavicsbánya között szintúgy.
Kavicsbánya és Gyékényes között 40 km/h!
+ még Nagyberkinél ill. Batéban egy (úgy tűnik) hosszútávra tervezett 20 km/h "átereszes" lassújel... :-((
A menettartamokat ezért növelték.
Úgyhogy a 41 -es (sebesség szempontjából) már nincs is olyan nagyon messze attól a jogtól, hogy megérdemelten szerepelhessen eme vici topicban...
:-/
Tájékozódtam az utóbbi napokban a Január 1.-től megalakított „ Vésztői Térségi Vasút” témájában. Igen, nem elírás, valóban megalakult ( neve már van), de ezen kívül semmi érdemleges nem történt. Az ott dolgozók egyelőre még azt sem tudják biztosan, hogy a csomóponti főnök az maradt-e aki December 31-ig volt megbízva. ( Azért kellett megbízni valakit, mert az előző főnök Szeptember közepén még Kaszai polgármester urat is nagyon megijesztve hirtelen azonnali nyugdíjazását kérte egyik hétről a másikra. ) Információim szerint leállították az összes ottani poggyász( BDZX )kocsit, mert nincs pénz a fővizsgájára, ( vagy nem engedélyezik valamilyen okból elvégezni azt). Ez kb. 10 mellékkocsi kiesését jelenti a fordából. Az általam 300-ra saccolt Vésztői létszámot a következők szerint pontosítom: 50 fő mozdonyvezető, 50 jegyvizsgáló, 30 fő gépészeti karbantartó létszám a fűtőháznál, 10 vezető és adminisztrációs, 20 fő forgalmi dolgozó ( fszt, váltókezelő, tolatásvezető, személypénztáros), 15 fő Bizt.ber. És meglepetésemre 0 (azaz senki) árufuvarozási dolgozó.( Három éve még 5 raktárnok is volt létszámban, de azóta az árufuvar kivált és legközelebb Sarkadon és Szeghalmon van dolgozója) Ezen kívül a csomóponthoz tartozó 10 kisebb állomáson további 90 fő forgalmi dolgozó, Szeghalmi és Kötegyáni PGF-nél további összesen kb.50 fő. Szóval ennyi, így értendő a 300.
Érdekesség még, hogy a Püspökladány- Füzesgyarat- Szeghalom- Körösladány-Dévaványa vonalszakasz tehervonati szempontból Püspökladányhoz tartozik ( Szergej, ill. Csörgő),mert Vésztőnek alig van már hadrafogható gépe ( M32 és M 43 ), valamint a két híd állapota nagyon rossz a Berettyón és a Sebes Körösön. Pikantéria az egészben, hogy Dévaványára viszonylag gyakran ( hetente egyszer) érkezik küldemény általában Románia vagy Bulgária felől. Vagyis belép a kocsi Lökösházán( Kelebián), azt elviszik Szolnokon át Püspökladányba, majd vissza Dévaványig. A kocsik így általában egy hetet zötyögnek a magyar szakaszokon, mire visszaadjuk üresen a tulajdonos vasútnak. Azt nem értem, hogy az árufuvarozásnak, hogy van ezen a fuvaron haszna ? Nagyon ráfizetésesnek látszik, nem számít nekik ?
Az OMYA mészkőőrlő szinte naponta szállít, az iparvágány pár éve épült. A bervai gyár (régen Finomszerelvénygyárnak hívták, ma nem tudom) is szállít néha-néha, a nagy kazánjuk szénnel megy, visznek évente pár alkalommal nekik is pár kocsit. Felnémeten rakodik még a fatelep és egy vashulladékos, és hetente kétszer felmegy a tolatós is Bélapátfalváig vagy Szilvásváradig. Az egy füzesabonyi Dácsia.
A mikófalvi megálló és kunkor azért szűnt meg, mert a néhai bélapátfalvi cementgyárnak oda terveztek egy víztározót. Aztán a vizet meg a Lázbérci-víztározóból kapta, így az itteni tóból nem lett semmi. A mikófalvi éület egyébként még megvan, jó pár éve jártam arra, akkor posta volt benne.
A nagyállomás felszámolása régi terv volt, aztán abból sem lett semmi. (az idézett albumban van pár sor róla). Ha a területet valós áron sikerülne eladni a legmegfelelőbb személyeknek (ebben sajnos nem hiszek), akkor abból egy jó kis Westend-szerű négyvágányos pinceállomást lehetne építeni... erről hosszan tudnék fantáziálni...
A terület rendezési terve egyébként most készül, a tervezőnek adtunk pár ötletet...
Azon ritka tervek egyike, amikor el is tudom fogadni egy állomás felszámolását, lévén, hogy jobb szolgáltatás nyújtható az új rendszerben - VASÚTon.
A technika megvan hozzá:
-adott a deltavágány,
-adott a villamosított, (térközrendszeres) pálya,
-adott egy megfelelő nagyságú végállomás
Ami kell, az egy normális utasforgalmi épület és kiszolgálás a mai egervári putri helyén, ez a mai fejállomás ingatlanértékének töredéke. No meg illő egy magállóhely a déli városrésznek a most még deltában.
Reklámnak is jó lesz: IC vonatunk elviszi az egri várba (tényleg a várBAN van a vasútvonal).
Mit tudtok arról az elképzelésről, hogy az egri fejállomást felszámolják, és a vonatokat a mai deltán át Felnémetig közlekedtetik, a városközponthoz jóval közelebb fekvő Egervár megállónál biztosítva a városi kapcsolatot?
Pár éve a tévében (talán M1 vagy M2) volt egy kis filmecske, ha jól emlékszem erről az "átvágásról". Amire emlékszem, annyi, hogy a falubeliek azt szeretnék, ha visszaállítanák a régi nyomvonalat. Mutatták a régi megállót, meg a vonal maradványait.
Értem. Szerintem is baj, az meg pláne, hogy a 40-esről szisztematikusan kiírtották a gyorvonatokat, az utolsó a 258/259 volt.:-( Így már nincs is mihez csatlakozni.
Szóval a 2002-ben megjelent "A Bükk; turistaatlasz és útikönyv" (Cartographia) tömegközlekedéssel kapcsolatos rovatában ezt lehet olvasni róla:
"Az 1900-as évek elején épült mellékvonal több bükki kisvasútvonalhoz csatlakozva a királdi bányákat kiszolgálva, az egercsehi szénbányához Mónosbélnél csillepályával kapcsolódva, a bélapátfalvai cementgyár szállítási feladatait ellátva még a közelmúltban is hatalmas teherforgalmat bonyolított. Mikófalvai kanyarját az 1970-es évek végén átvágták, Egernél deltavágány épült a teherforgalom számára, Egertől felnémetig (teherpu.) villamosították. A bányák nagyrésze s a cement és mészmű megszűnt - csupán a bervai gyárhoz és a kőbányához vezető iparvágányt használják - , a személyforgalom (különösen Szilvásvárad és Putnok között) gyenge. Az egri vár falai alatt, Szarvaskőtől északra sziklaszurdokban, alagutakon, hidakon át futó, szép eredei, kanyargós szakaszokban bővelkedő, több műtárgy beépítésével (hidak, alagutak, támfalak stb.) létrehozott vasút megmaradása - különösen Szilvásvárad és Putnok között - kétségessé vált."
Kutakodtam egy kicsit a térképeim között, és előkerült egy 1961-es - igen szép domborzatábrázolással büszkélkedő - Bükk turistatérkép, amin még rajta van az említett mikófalvai kanyar ill. Mikófalva vm., amely a rövidítéssel megszűnt létezni. Tényleg, vajon milyen okok miatt változtatták meg a nyomvonalat? A kanyar nem volt nagy, a korrekcióval csak nagyon minimálisan rövidülhetett a hossz, max. 1-2 km-rel...
A régi nyomvonal maradványairól tudtok valamit?
Akkor elvileg Eger és Felnémet között (Felnémetnél ágazik ki a bervai és a kőbányához vezető iparvágány) még van teherforgalom?
Ezt nem értem, picit bővebben. Hogy érted azt, hogy "mindenki már számára megszúnt"? Ki az a mindenki más, és mi szűnt meg? Lehet, hogy félreértem, de arra gondolsz, hogy kevesebb vonat van Komlóról? Dehogy. Arra, hogy CSAK IC-hez csatlakozik, ez pedig csak Bp-i úticél esetén elfogadható. Dombóvári átszállás esetén senki nem fog IC-vel utazni. Más meg nincs.
Szóval hiába van ugyanannyi vonat, ha nem visz (majdnem) sehova. Erre akartam utalni.
Hoppá, miközben elküldtem a hozzászólást, bekattant a dolog. A hétfői jelentősebb vonatforgalmat az eltávozásról hazatérő katonák adták, akiknek az akkor már lazábbra vett gyeplőnek köszönhetően már soxor hétfő délig volt könyvük. Ilyenkor tele volt az Ax, mivel a gyors 2. oszt. jegy , a személyvonaton 1. osztályra is jó volt. A legtöbben persze Taszárra, kaposvárra utaztak, de sokan mentek tovább a Somoggyal is.
"3 dombóvárig közlekedő vonat (egy hajnalban, egy délután egy pedig késő este) utasai kivételével
mindenki más számára már jó néhány évvel ezelőtt megszűnt Komlón a vasúti személyforgalom, ők tehát abban az 50-60-ban már nincsenek benne!"
Ezt nem értem, picit bővebben. Hogy érted azt, hogy "mindenki már számára megszúnt"? Ki az a mindenki más, és mi szűnt meg? Lehet, hogy félreértem, de arra gondolsz, hogy kevesebb vonat van Komlóról? A menetrend több, mint 40 éve nagyjából ugyanaz, mint ma, azzal a külnbséggel, hogy szinte mindig 7 vonatpár volt azonos menetrendi fekvésben, ehhez pluszban jött a 2 vonatpótlóbusz. A választék nem csökkent, hanem bővült az utóbbi három évben. Ha rosszul értettem a mondatodat, akkor bocs.
"Talán meg kellene nézni a Komlóról nem Pécsre induló buszok forgalmát. Ha úgy is egyszámjegyű naponta, akkor nem szóltam."
Erre nehéz válaszolni, mivel a pécsi pénztárnál senki sem kérdezi, hogy ki honnan jött. Amiről korábban írtam, - egy ismeretségi körömben lévő egyetemista és társai utazási szokásairól - az a srác szerint péntek-vasárnap 6-8 fő. Mivel termmészetesen mindenkit nem ismerhet, és több vonat is szóba jöhet, ezért én megkockáztatok kb. 30-40 főt. Hétköznap valszeg kevesebb. Az az igazság, hogy fogalmam sincs, hogy a 28 ezer komlóiból napi átlagban hánynak lehet és milyen dolga a fővárosban. Úgy gondolom, hogy az országos hatáskörű szervekhez egy átlagpolgár csak extrém helyzetben kell, hogy személyesen forduljon. Bevásárlás nyílván megint nem jöhet szóba általában, multik nincsenek, hogy a központba kelljen utazni, az esetleges rokonlátogatások, a felsőoktatásban tanulók utazásai pedig alapvetően hétvégére esnek.
1991-es tapasztalatot tudok írni, akkor egy évre Komlóra kerültem dolgozni, a főiskola utolsó évét pedig a rendszerváltás utáni tömeges nyugdíjazások miatt levelezőn kellett befejeznem, így a vizsgaidőszakokban többször utaztam hétköznap Komlóról Bp-re. Ha nem egyedül mentem, hanem kollégákkal, akkor azt tapasztaltam, hogy hétfőn reggelenként kb. 10-15 fő jött úgy az 5 órai MD-vel, hogy Dombográdon átszállt a Somogyra. A hét más napjain ez 5-10 fő körül volt. Ha egyedül mentem, akkor busszal Pécsre, majd onnan Mecsek, ilyenkor is láttam még rajtam kívül 6-8 olyan leszállót, akik jöttek velem a parkon át vezető párperces sétaútra a vasútra. Ami már akkor is érdekes volt számomra, hogy a Mecsekre a hét minden napján egyenletes forgalom volt komlóról, az MD+Somogy-ex. úton viszont hétfőn legalább a duplája volt.
„FOMA + sinbohoc már-már szeliditői türelemel irja le századszor is a valót.”
Azért néha már unom többször ugyanazt leírni, de mit tegyek, ha mindig akad valaki, aki csak minden második mondatot olvas el, és úgy reagál.
„(gondolom Komló olyan sűrűn be van építve, hogy csakis a pályaudvar helyén épülhet Tesco).”
Pont erről beszélek, könyörgöm, idézd már, hol olvastál olyat, hogy a TESCO a vasút helyén épül? Egyébként valóban sűrűn be van épülve a városközpont, ezért vagy a vasútállomás vagy a TÁÉV-telep helyén épülhet TESCO a belvárosban. Természetesen az építőipari vállalat helyén fog, mivel azt a telket vették meg.
„szóval nem hiszem, hogy túl sok komlói megengedheti magának ezt a luxust...”
Nem, mert a komlóiak vonattal utazó része azt a luxust engedi meg magának, hogy vegyen egy 20 km-es buszjegyet Pécsre, majd egy 240 km-es vonatjegyet+pótjegyet Bp-re. Peti, azt is írtam már többször, hogy a megszűnt munkahelyek nagy részén a bejárók dolgoztak, ők tűntek el, ezért nincs utas a vonaton, ezért zárt be két buszállomás Komlón, mert megszűntek az onnan induló helyi-, és helyközi járatok.
„Kíváncsi lennék, hányan vesznek pótjegyet Komló-Dombóvár (Kaposvár, stb.) útvonalon”
Valszeg senki, mert nem utazási célpont sem Dombóvár, sem Kaposvár. A napi egy Komló-Kaposvár buszjáratpár sem Komlón telik meg, hanem Sásd körül. Dombóvár és Komló között is van buszjárat, azon sem igazán utaznak komlóiak. Miért is tennék? Mi az, amit Pécsett vagy Komlón nem találnak meg? Mellékesen jegyzem meg, hogy mostanában - a 47-es vonal körüli kavarodás kapcsán – döbbentem rá, hogy Baranya megye legjobb helyzetben lévő városa Sásd. Négy nála jóval nagyobb város – Pécs, Kaposvár, Komló, Dombóvár - vonzáskörzetének metszéspontján helyezkedik el, minden irányban kitűnő közlekedési kapcsolatokkal.
Egyszóval, kedves vitapartnereim, nem azzal van gondom, hogy itt többen szót emelnek a komlói vasút mellett. Ez nagyon tiszteletre méltó dolog, örülök neki, hogy egykori városom ezen problémája az ország más részeiben élőket is foglalkoztatja, és megérinti. Én úgy lettem vasútbarát, hogy a 60-as években keresztanyámék Zrinyi téri lakásának harmadik emeleti ablakából órákon át néztem a teherpályaudvaron tolató Trumanokat és Nurmikat, a kisvasúti pályaudvartól pedig szintén úgy kellett elrángatni, ha már nagyon unta a társaságomban lévő felnőtt. Tavaly azért vettem meg a kínálatból a mostani komlói lakásomat, mert az ablakából pont a vasútállomást látom, a pécsi lakásunk erkélyéről meg órákon át szoktam nézni Pécs-Külváros állomás forgalmát. Szívesen írnék én is észérveket a személyszállítás mellett, szívesen adnám a javaslatokat, hogy milyen célközönségből lehet utasokat szerezni, de gőzöm sincs róla. A gondom azzal van, hogy néhányan szemmel láthatóan erősen szelektíven olvasnak, és csak a számukra fontos mondatok jutnak el a tudatukig, bizonyos gondolatok felett pedig átsiklanak. Csak két példa:
- többször leíródott már, hogy nem akarja senki megszüntetni a 47-es vasútvonalat. A MÁV már nem létező pécsi igazgatósága meg pláne nem, mivel több éve kiszámolták, hogy olcsóbb egy Bzmot pörgetése rajta, mint a felszámolással járó költségek. (Az erről szóló tanulmányt próbáltam meg visszakérni a szegedi topicon, mert már nem emléxem, hogy kinek adtam kölcsön a Bociban két évvel ezelőtt.) A vasút nem egyenlő a személyszállítással. Ennek ellenére időről-időre beírja valaki, hogy el akarják üldözni a vasutat Komlóról. Huszonnyolcszor leírtam már azt is, hogy az ipari parkba pont azzal próbálnak befektetőket toborozni, hogy megtartották a teherpályaudvart, v_petinek már beígértem egy díszpolgári címet is – szvsz meg is kapná – ha hoz olyan befektetőt, aki vasúton akar szállítani. A város 10 éve keresi ezeket a befektetőket, csak még senki nem írta le, hogy hol vannak. Ennek ellenére még mindig lesz, aki le fogja írni, hogy ellenség a vasút és el akarják üldözni. A város továbbra is fenntartja a vasúti szállítás lehetőségét, továbbra is keresni fogja a befektetőket a teherpályaudvar mellé, de néhányak szerint akkor is ellenség a vasút.
- Sokszor esett már arról is szó, hogy a vonal kevés utasát sem a komlóiak adják, hanem a vonal mellett lévő települések, de ez sem tántorít el néhány olvtársat attól, hogy századszor is leírja, hogy milyen szegény elnyomottak ezek a komlóiak, akiket senki nem kérdez meg arról, hogy mi legyen a vasút sorsa. Leírtuk már többen, többször, hogy Komlón még viszonylag magasak az átlagjövedelmek, – köszönhetően a bányászjáradékkal kiegészített nyugdíjaknak - és nagyobb a személygépkocsi ellátottság az országos átlagnál, ezért a távolsági utazásokat nem vonattal és nem busszal bonyolítják, de ekkor is akad és akadni fog szószólója a vasúttól elüldözött komlói polgároknak. Javaslok egy próbát, egy hónappal a teljes vonatpótlózásra történő átállást követően álljunk ki néhányan közösen a komlói Lenin térre, és kérdezzük meg a járókelőket, hogy mit szól ahhoz, hogy megszűnt a vasúti személyszállítás. Én borítékolom a döntő többség válaszát, nem az lesz, hogy „felháborító”, nem az lesz, hogy „nagyon helyes”, hanem az, hogy „jé, tényleg, mikor!?”.
Azért játszunk el a következő gondolattal. Szeptemberben a Bányásznapon átadják a TESCO-t. Elkezd özönleni az istenadta nép Sásd és Dombóvár körzetéből (ez egy ideig nem is olyan elképzelhetetlen). Zsúfolásig telik az addigra már csuklós vonatpótlóbusz, a másod-, és harmadrésszel együtt naponta hétszer. Itt és most kijelentem, hogy azonnal követelni fogom a hatrészes Bz-k azonnali reaktiválását és hadbavetését. Erre egyébként minden feltétel meglesz, mert a TESCO mellett ott fog vezetni a 47-es vasútvonal 2006-ig, 2006 után meg ott fog végződni egészen addig, amíg valamelyik önkormányzati testület fel nem adja a reményt, hogy végre találjon valakit, akit érdekel a vasúti szállítás. Ha már ez sem lesz, akkor meg majd járunk a város megmaradt megálló-rakodóhelyére fáskocsikat tologató Szergejt vagy remot-Daciat fotózni.
Nem arra kellene törekednünk, hogy elvegyük a másik ember kenyerét. Ha már munkát adunk a vasutasoknak érjük el azt, hogy a saját vezetőik ne szabotálják a rendszert. Tehát igenis el lehessen jutni nemcsak A-ból, hanem B-ből is C-be. Ne az autó legyen az egyetlen alternatíva. Tolyás levezette az előbb, hogy alig kerül többe, eszköz, személyzet adott. Ezt tartom fő feladatnak ma, nem azt, hogy "de hát ott csak 11.259,98db ember lakik, aki kettősintegrál Pí négyzetszer utazik: 3,7 pár vonat. Ez áltudományos hablaty.
Mert ugye a katonaság mennyivel hasznosabb? Mégis fizetjük őket. vagy kergessük szét "csak a pénzt viszik" alapon ŐKET IS?
Traffic a számok nagy mestere :-)
Jó a számításod, csak szerintem rossz a kiindulópontod.
Isten bizony nem akarlak felbosszantani:
Most a komlóról naponta elibduló 8 Bz-n vannak úgy 50-60-an. Erre én azt mondom, hogy számomra már az is hihetetlen, hogy most, ilyen átszállási lehetőségek mellett vannak ennyien utaznak rajta!
Épp azt akartam reggel kifejteni, hogy
- néhány helybeli,
- néhány pesti,
- és 3 dombóvárig közlekedő vonat (egy hajnalban, egy délután egy pedig késő este) utasai kivételével
mindenki más számára már jó néhány évvel ezelőtt megszűnt Komlón a vasúti személyforgalom, ők tehát abban az 50-60-ban már nincsenek benne!
Nem tudom, hogy mennyi ez a potenciális utasszám. Talán meg kellene nézni a Komlóról nem Pécsre induló buszok forgalmát. Ha úgy is egyszámjegyű naponta, akkor nem szóltam.
...elviekben semmi kifogásom egy IC-személyvonat átszállás ellen. Szerintem itt sem is ezzel van a baj, hanem a személyvonat színvonalával...
Így igaz. A fejlődés normális útja az hogy a személyvonat színvonala közelít az IP-hez. És majd ha már áttértünk a nincsgyorsvonatcsakIC (lásd Ms, Ni) és IP alapú menetrendre, akkor meg lehet szüntetni az IC pótdíjat, és helyette nyíltan be kell vallani 20-30% menetdíjemelést.
Tulajdonképpen a mostani IC-IP is egyfajta áremelés, csak olyan burkoltan, hogy a marketingesek által sikeresen átvert figyemetlenebb utas még örül is neki.
"Nincs itt ellenség kérem, a vasút is megtesz mindent azért, hogy megszabaduljon saját utasaitól."
Egyetértek. Ebben a p*csi igazgatóság nagyon profi.
Amíg az IC-k nem álltak meg Sásdon, az első páros vonat Budapestről a Cracovia volt, amivel 13.12-re le is lehetett jutni Komlóra... (Persze aki vállalta a postavonatot, az már 5.30-ra beérhetett...)
Miután az emberek átszoktak a hosszabb, de biztos eljutást jelentő Pécs átmenetre, nagyon nehéz ám visszaszerezni őket. Szinte lehetetlen. A MÁV nem szavahihető az emberek szemében, annyi hülye menetrendi döntést hoztak csak az elmúlt 10 évben. (Vonatok megszüntetése, visszaadása, korlátozása, korlátozás feloldása...)
Nézd, erre én azt mondom, hogy elviekben semmi kifogásom egy IC-személyvonat átszállás ellen. Szerintem itt sem is ezzel van a baj, hanem a személyvonat színvonalával, illetve a közvetlen vonatok megszüntetésével.
Mert többet fizetni nyilván a Bp-Fa szakaszért kell (ott meg is kapod a "pluszszolgáltatást"). Minden miskolci IC-hez nyilván sem mehet IP, és ennél több IC-t sem indokol el Eger utasforgalma.
Szerintem:
1. Kellene az a napi 3-4 közvetlen gyorsvonat (ami jöhetne a miskolci gyors végén, és akár a két megállóhelyen is megállhatna, de nem Hatvan-Eger között mindenhol!)
2. Kellene megfelelő színvonalú személyvonat (pl. egy Hernyó Fa-Eger között), de lehet felőlem egy normális állapotú Bhv is.
Így dönthet a kedves utas: megy a napi 3-4 közvetlen vonattal (menetidő 2 óra), vagy IC-személyvonat párossal (a menetidő 1.45), esetleg a közvetlen IC-vel (menetidő 1.35).
Ha normális (kb. 15 évvel ezelőtti!) színvonalú lenne az a közvetlen gyors, megnézném, ki fizetne pótjegyet.
De igazad van, ma - a napi 1-2 IC-től eltekintve - még pótdíj mellett is szállhatsz át az évente egyszer takarított Bhv-ba, vagy utazhatsz Hatvanig mindenhol megálló, csodálatos By kocsiban, vagy szétvert, összefirkált Bo-ban, igaz ez utóbbi pótdíj nélkül. Igazuk is van az egrieknek, hogy busszal utaznak!
Bocsánat, hogy elkalandoztam, ez már messze nem vicinális-téma volt (bár ha így folytatódik, a Füzesabony-Eger szakaszból is lehet még vicinális)...