Keresés

Részletes keresés

rigeroi Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1416

urali 

 

aranyasszony

"Zlata Baba, that is the Golden Dame of the Obians, zealously worshipped by the Yugrans. This idol is consulted by the priest as to what they must do or where they must go; and she (the miraculous oracle) gives answers to some that seek her counsel, and certain consequences follow."

http://www.folklore.ee/~aado/rahvad/mansingl.htm

 

 

lóáldozat

The most precious sacrificial animal is the horse, which was sacrificed to high-ranking mythological personalities 

https://www.encyclopedia.com/environment/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/khanty-and-mansi-religion

 

World-Overseeing Man (Man., Mir Susne Xum; Kh., Mĭr Šawijti Xu; wild goose, crane; moœ moiety; village of Belogorje). His other names include Golden Lord, Horseman, and Upriver Man. He is the youngest son of the sky god, the central figure of Ob-Ugric religion, and functions as a mythic hero in the creation of the world order. Married to the daughters of persons symbolizing nature, he excels in providing humans with their needs. His sphere of activity ranges through all three worlds. His is the highest position of honor among his brothers: the overseeing of the world and of humans. He accomplishes this by circling the world on his winged horse.

 

https://eu.spb.ru/images/et_dep/berezkin/Berezkin2013_Dog_Horse_Novosib.pdf

https://www.ancient-origins.net/ancient-places-europe/spectacular-ancient-megaliths-ural-mountains-002517

rigeroi Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1415

urali 

 

 A világ teremtésének legendája, a ló- és medvekultusz, a „sámánizmus”, mint az obi-ugor hagyományos szellemi kultúra alapjainak

http://www.oroszvilag.hu/?t1=finnugor_hirek&hid=6360

 

 

A hantik és a manysik hagyományos kultúrája

A mósok kultúrájukban akultuszt őrzik, a porok viszont a medvekultusz hagyományozói.

 

Leölése esetén többnapos medveünnepet tartanak, hogy kiengeszteljék az állat szellemét, különben bajt hozna rájuk. A medve lelke, csak úgy, mint az emberé, halála után is mindent lát és hall, ezért megpróbálják megtéveszteni, hogy ne jöjjön rá, hol van. Például ha oroszul beszélnek előtte, azt hiszi, oroszok ölték meg. De az oroszul még nem tudó hantik és manysik is megoldották a problémát: egész műnyelvet fejlesztettek ki, amely segítségével a medvéről tudnak beszélni, anélkül, hogy rájönne, hogy róla van szó. Például, ha csillagokról beszélnek, csak a medve nem tudja, hogy épp a szeme a téma. 
          A medveünnepnek szigorú koreográfiája van. Meg van szabva, hogyan kell bevinni a medvét a házba, hol kell elhelyezni, minden a legapróbb részletekig. A csúcspont a medveünnepi színjáték, amellyel a medvét szórakoztatják. Ilyenkor fejük tetejére nyírkéreg álarcot húznak, nehogy a föntről lenéző istenek felismerjék őket, és a világ teremtéséről, a medve földre ereszkedéséről szóló jeleneteket adnak elő. 

http://fu.nytud.hu/kn/nepek/nephan.htm

 

Az ugor korból bizonyítható a kultusz, esetleg a szarvaskultusz, a bálványok tisztelete. A magyar táltos, tulajdonságai, cselekvései (pl. a foggal születés, feldarabolás a tudás elnyerése előtt, a viaskodás) és néhány kapcsolatos műszó az obi-ugor samanizmusban is megtalálható.

http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/2-319.html

http://www.epa.hu/01600/01609/00012/pdf/MFME_EPA01609_1970_1_031-043.pdf

 

szarvas

http://mek.niif.hu/05000/05094/05094.pdf

rigeroi Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1414

A medvealakoskodás országszerte ismert;

http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/3-1635.html

 

 

Nádudvaron

pl. eljátszották a lakodalmast, a halottast, a medvést, bemutatták a halárulást, a suszterolást, a dongózást, a kutyálkodást, sor került kötélhúzásra, birkózásra és seggreverősdire is

http://www.derimuzeum.hu/userfiles/Digitalizalt_kiadvanyok/MEGY_HAJB_Hbmmk_25.pdf

 

 

A szüreti mulatság napján Nádudvaron az ifjúság felvonulást rendezett. A menetben különböz genre-típusok voltak, mint pl. a tollas zsidó, a drótostót, a Bugyi-taligás és a medvetáncoltató.

 

Az alföldi lakodalmakban

A medvés macskurások jelenete többnyire a medve táncoltatásából állt. Az alakoskodó legény négykézláb ment be a szobába. A gazdája bottal nógatta, ütögette. A medve ugrált, olykor „két lábra" állt. Dörmögött. Ijesztgette a nőket. A macskurások részére húzott tánc közben a medve a szoba közepén, a többi alakoskodó pedig a vendégek közül választott lánnyal táncolt. A medvealakoskodás leginkább lakodalomban, disznótorban, a szüreti felvonulás menetében, a mezőgazdasági munkák kényszerpihenőiben fordult elő.

 

A medvetáncoltató a magyar nyelvterületen mindig idegen nemzetiség ember volt

 

 

Ujváry Zoltán kutatásai a magyar lómaszkra és lóalakoskodásra vonatkozóan is gazdag anyagot tárnak fel. A medvealakoskodással kapcsolatosan megállapítja: „További elemző vizsgálatra van szükség, mind a funkciót, mind az eredetet, mind az átadást-átvételt illetően. Lehetséges azonban, hogy a medvealakoskodás múltja a magyar népi kultúra megoldatlan rejtélye marad".

http://real-j.mtak.hu/5653/2/1985_07_3-4.PDF

Előzmény: ketni (1412)
Jokki Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1413

A szkíta népeknek a sólyom és a szarvas a szent állata nem a medve. Az ujguréknál még a szürke farkas. Ennyi.

 

A szkíta művészet alapállata a szarvas és a sólyom vagy a griff. Nem a medve. Nincsenek szkíta medveábrázolások, nincsenek medve képjelek. A szkíták nem nevezték el a városaikat a medvéről (Bern, Berlin és még sorolhatnám). Nincs közünk a medvéhez.

 

Az ugoroknak meg nincs semmi közük a sólyomhoz se a szarvashoz. Ami azt illeti, szinte nincs is népművészetük. Lehet, hogy valamikor nagyon régen volt, de most nincs. Mert elsorvadt, amikor odaszorultak, ahol most élnek. Igen odaszorultak. Onnan soha nép lejönni dél felé nem tudott. Ott nyelv, kultúra kialakulni nem tud, és nem is fog tudni soha.

 

A nyelvük bár tartalmaz a magyarhoz hasonló elemeket, a magyar nyelv komplexitásának, hordképességének, szóalkotó, ragasztó alapjellegének nyoma sincs benne. A finnbe se. Semelyik ugor nyelvben.

 

A Vajk témához:

Ha valaki érti a latint legyen szíves már elolvasni Thietmar eredeti művét. Hemzseg a képtelenségektől. Vajk, aki állítólag István lett volna nem is hasonlít a valósághoz. Az egész leírás olyan rokonságról beszél, ami történelmileg képtelenség. Apját Deuvixnak nevezi. Ezt persze mindenféle idióta levezetéssel átvezetik ugyan Gézának, de nyilvánvaló a képtelenség. viszont nem képtelenség, hogy Szent István nagyapjának, Taksonynak a testvére viszont tényleg Vajk volt..... és minő csoda! I Henrik egyik lánya volt a felesége... oops.

Lehet, hogy valamelyik jelentős magyar személyiségről szól, de az holtbiztos, hogy nem Szent Istvánról. Nem véletlen, hogy az akadémiai források soha nem foglalkoznak azokkal a képtelenségekkel, amiket Thietmar leír, mert akkor hamar kiderülne a turpisság.

 

Thietmar amúgy szint összes Krónikája kitaláció, kezdve a Nagy Károlyról szólóval. De például régészetileg igazolt, hogy Augsburgban nem volt semmiféle nagy ütközet, ahol úgy mond a magyar seregek vereséget szenvedhettek volna, ez is hazugság.

 

Szent István már születésekor az István nevet kapta. És erről ennyit. Minden más csak ostoba kitaláció.

ketni Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1412

http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/2-108.html

 

A medvealakoskodás nem eredeti magyar szokás. Ha az is lenne, ott van a többi állatos alakoskodás.

Nem lehetett egyszerre gólya, kecske kultusz is, csak azért mert farsangkor ennek vagy annak beöltöztek.

 

https://retromeseklub.energyline.hu/2011/07/a-medveboros-ember-1985/

A medvebőrös ember nemzetközi, csak éppen nem magyar, hanem nyugat európai és északi.

Medve Jankó medveölő, tehát átvette volna a medve erejét? és ettől medve kultusz nyomhagyó volna?

Vannak kétségeim. A medve a szűz jelzője. Ezt bele kéne tudni illeszteni a magyar évköri meserendbe. Nagyon nehéz feladat!

 

Több bizonyíték kellene!

Jankovics kissé megbízhatatlan forrás, mert elkötelezett finnugrista. Az ő szemüvege torzít.

Szerinte a magyar szarvas kultusz a rénszarvasokhoz köthető, amikor terelgettük őket odafönn, Északon.

Lelke rajta.

 

Maradnék Pap Gábornál ilyen ügyekben:

https://www.youtube.com/watch?v=l-KAQQ6IP7U

https://www.youtube.com/watch?v=-y6usRL0GyE

Előzmény: rigeroi (1410)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.12 0 1 1411

megint hamisít.

újra előveszi a dogmáit, pedig erről is be volt bizonyítva, h a néphagyomány korábbi és eltér (több) a krónikás, írott anyagtól.

 

Ahogy a Mo.-i hun "hagyomány" is legelsősorban néptanítóink szorgos munkájának a gyümölcse.

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=152148445&t=9111571

 

és még ő beszél alterségről, amikor bizonyítatlan (sőt, semmivel sem igazolt) kitalált teóriákat állít be úgy, mintha tények lennének (lásd még mostanról: Vajk török eredeztetése)...

rigeroi Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1410

egész eurázsiában elterjedt volt a medve tisztelete

 

A totemősként tisztelt állatok valódi nevének említésére vonatkozó tilalom (névtabu) és az
olyan „mellébeszélő" állatnevek, mint a farkas, szarvas, medve („mézevő" jelentésben) jelzik ezt.

 

Az indoeurópai istenség tisztelete - úgy tűnik - egybefonódott az Európaszerte őshonos medve kultusszal. A medvekultusz különböző formái az időszak ünnepeiben, a farsangi szokásokban és hiedelmekben a közelmúltig fennmaradtak.

A medvekultusz európai nyomai a jégkorszak elejéig követhetők a múltban. A télvégi medveünnep finnugor rokonainknál, a farsangi medvealakoskodás Európa-szerte, így nálunk is eleven szokás volt a közelmúltig. A medvebőrbe bújt hősök (Medve Jankó, Medvebőrös) a nemzetközi meseirodalomnak ma is népszerű alakjai.
http://mek.oszk.hu/05000/05097/05097.pdf

+
http://mek.niif.hu/05000/05094/05094.pdf

 

 

Medve Jankó
http://mesemorzsa.blogspot.com/2012_10_13_archive.html

Előzmény: ketni (1407)
ketni Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1409

"a Vajk állitólagos török eredetéről"

Ezzel az erővel a bojárból vagy a bajorból is származtathatnák. Legalább germán lenne vagy szláv.

Nyilván délibábos dolog, ha az ember a baj magyar szóból származtatja. Vajk=bajnok.

Akár a vajda, aki a bajjal elbánik.

 

Előzmény: rigeroi (1405)
ketni Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1408

"a bordó/bördő valszeg a borda egy alak- és jelentésváltozata lesz"

Elképzelhető, mivel a borda is a kör egy változata, meg a bördő is azt jelenti végső soron, hogy

pöndör, pörge, pördült.

Az ominózus hagymát veszem megint példának, ahol a magok hajtása

egy pöndörödött alakzat. A hagymánál biztos, hogy az alakja miatt hívják bördőnek, vagy bordónak azokat a hajtásokat.

Előzmény: rigeroi (1393)
ketni Creative Commons License 2019.08.12 0 0 1407

"nekünk is zent állatunk a medve"

 

Miből gondolod?

 

"ugyanazt a természettisztelő sámánhitet találták"

 

Mi az a sámánhit?

Előzmény: rigeroi (1404)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.11 0 0 1406

de mindkettőnek tudjuk az eredeti nevét

 

az egyik barnabaur

a másik gime

Előzmény: rigeroi (1404)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.11 0 0 1405

a Vajk állitólagos török eredetéről:

 

- a Bajik a tatároknál is csak a 18.századik maradt, és a tatárok mongolok voltak, nem törökök.

- a törököknél meg nincs is olyan név, h Bayk

https://www.babynames.net/boy/turkish?page=2

http://www.turkishculture.org/lifestyles/turkish-culture-portal/names-meaning-321.htm

https://www.behindthename.com/names/usage/turkish

nem is ismerik, annyira égő

rigeroi Creative Commons License 2019.08.11 0 0 1404

világos. egy ún."kultúrnép" vagyunk.

 

azért mondjuk, h magyar szellemiség.

 

de

nekünk is zent állatunk a medve (a neve is elárulja) mint a szarvas is. ahogy az urali népeknek is.

 

szerintem a magyaroknak az eredeti szellemiséget ismerték föl az irhakucsmás süvegeseknél, ugyanazt a természettisztelő sámánhitet találták, mint amit a hunoknál, mongoloknál.

Előzmény: Jokki (1403)
Jokki Creative Commons License 2019.08.10 0 0 1403

Meg könyörgöm, legalább mi ne beszéljünk úgy, mintha a magyar, hun, szkíta, szaka más nép lenne. Nem az. Mindegyik pontosan ugyanaz a nép. tessék már megnézni a kultúrális hagyatékukat, teljesen uyganaz, formaragozásban, képjelekben, mondnaivalókban.

 

Minden tiszteletem a Sztálinnak fegyveresen is ellenálló finnguronak nevezett ugor népeknek, de nekik a medve a szent állatuk. Akárcsak szlávoknak meg germánoknak. És erről ennyit.

Jokki Creative Commons License 2019.08.10 0 0 1402

A gótokat konkrétan beengedték Meotisba, ott éltek 200 évig, amíg el nem kezdtek békétlenkedni, gyilkolászni, más környékbeli népeket lealázni. Ezt a szkíták nem tűrték és elzavarták őket, ezért mentek a rómaiakhoz. Hiába voltak velük nagylelkűek a szkíták, nem voltak képesek normálisan viselkedni. Ahogy a mai utódaik sem.

Előzmény: rigeroi (1396)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.10 0 0 1401

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=152133860&t=9111571

 

nem.

 

újra meg újra előveszi, pedig százszor meg volt cáfolva (türk nyelvekkel is!) 

rigeroi Creative Commons License 2019.08.10 0 0 1400

jav.

 

Hungerie

 

 

Előzmény: rigeroi (1399)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.10 0 0 1399

Hungarii -- óangol nyelvne Hungerre -

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=152132030&t=9111571

 

 

Hungarie , nem hungerre

rigeroi Creative Commons License 2019.08.10 0 0 1398

"When Lepidus Mucius was consul, that most fierce nation called the Bastarnae (but now called Hungarii) "

Magyarul: LP konzulsága alatt az igen vad Basterna nevű (MOST Hungarri-nak hívják).

 

Értve van: MOST.  A baszternákokról meg sok mindent tudunk, pontosan a későbbi Etelköz területén éltek -- csak éppen 800 évvel korábban ....És, ugye, gallként regisztrálva ....Semmi baskír ...

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=152131136&t=9111571

 

egész pontosan keltaként, keltákkal hozták összefüggésbe őket.

 

ugyanazt a nyelvet beszélték, mint a scordisci (szirmium környéke)

Scordisci were expected to grant a passage to the Bastarnae without any difficulty, for neither in speech nor habits were they dissimilar,

https://en.wikipedia.org/wiki/Scordisci

 

harcoltak róma ellen ie.1.-iu.3.században

Bastarnae first came into conflict with the Romans during the 1st century BC, when, in alliance with Dacians and Sarmatians, they unsuccessfully resisted Roman expansion into Moesia and Pannonia. Later, they appear to have maintained friendly relations with the Roman empire during the first two centuries AD. This changed from c. 180, when the Bastarnae are recorded as participants in an invasion of Roman territory, once again in alliance with Sarmatian and Dacian elements. In the mid-3rd century, the Bastarnae were part of a Gothic-led grand coalition of lower Danube tribes that repeatedly invaded the Balkan provinces of the Roman empire.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bastarnae

 

 

a Perseus -féle történet ie.170 körül történt

 

The consuls for 171 BC were Publius Licinius Crassus and Gaius Cassius Longinus. Macedon was assigned to Publius Licinius and the command of the fleet was assigned to the praetor Gaius Lucretius.

https://en.wikipedia.org/wiki/Third_Macedonian_War

 

a kelták egyik kedvenc helymegnevezése a gal-

galicia, galatia, gallia

 

_____________

de az igazán érdekes kérdés,

 

h Orosius nevezte-e Hungariinak a hunokat

 

 

 

nem úgy néz ki mint betoldás

úgy néz ki mint ha az eredeti szöveg része, legalábbis minden környező

állítás Perseus korára vonatkozik és nincs kiemelve a Hungaria rész.

rigeroi Creative Commons License 2019.08.10 0 0 1397

 

Az "aszfal" értelmdezése továbbra sem megoldott.

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=152131971&t=9111571

 

 

természetesen megoldott és egyértelmű, csak az elfogultaknak nem tetszik és nem akarnak róla tudomást venni.

 

az aszfal jelentése alsó

pont ott, a perzsa-arab területen (ill. a határán)

 

Little Zab or Lower Zab (Arabic: الزاب الاسفل , al-Zāb al-Asfal

 

a türk és kaukázusi területeken alsagi, asagi ill. agaki, acsaki

(az alapszó egyértelműen az al minden ezen nyelvekben)

tehát jogos az alsó szavardi féle értelmezés

és legalább annyira mint a

bernát által felvázolt germános szwart (fekete) -féle teória, sőt annak ott gyengébb az érve, h a germánok abban az időszakban már nem voltak ott

(elég régen a Fekete tenger északkeleti előterében sem)

 

akkor már inkább arab, örmény, oszét v grúz fekete lehetne

rigeroi Creative Commons License 2019.08.10 0 0 1396

világos, viszont a germán már a szkitákkal is érintkezett (vannak mondák, és talán történelmileg beazonositható személyek is) valamikor a 2.-3. évszázadban, elég komoly kulturális kölcsönhatásban.

Előzmény: Jokki (1395)
Jokki Creative Commons License 2019.08.09 0 0 1395

A magyar nyelvet nem ismeri. A magyar képnyelv. Mondok egy egyszerű példát:

a maja népművészet és maja domborművek, viszonylag könnyen megfejthetők a magyar nyelv segítségével. Németül esélytelen. De bármely más nyelven is, beleértve akár a szanszkritot vagy akár finnugor nyelvek bármelyikét. De például ujgur nyelven is könnyen megfejthetők.

 

Nem azért, mert minden magyar hanem egyszerűen azért, mert a magyar nyelv alkalmas a magas kultúrák üzenetének leképezésére, mivel maga is egy magas kultúra terméke.

 

A germán maximum tanulhatott valamit, átvehetett Atilla idején a magyarból, de ennyi.

Előzmény: rigeroi (1384)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.09 0 0 1394

kallantyú kilincs (kólint)

 

érdekes

http://koltog.szojelentese.com

http://koltant.szojelentese.com

 

kecmereg kászálódik

Előzmény: rigeroi (1392)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.09 0 0 1393

a bordó/bördő valszeg a borda egy alak- és jelentésváltozata lesz

http://bordo.szojelentese.com

Előzmény: ketni (1390)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.09 0 0 1392

vacog : kocog (?)

 

izeg : piszeg piszmog

 

kimutatható vmennyire rokon értelmű k-kezdő

 

kocog kecmereg, keceg kótyag kócsag

késálkodik (de ez inkább kísérel, kezd, küzd rokon)

 

de az irány valószinű bic > pösz vac > koc kec

viszont bill : kall

Előzmény: rigeroi (1391)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.09 0 0 1391

szerintem rossz úton jár

 

olyan van, h

 

biceg bicaklik (ficamlik) bicsaklik = cibak cibakol cibikel cibál cibabó

 

biccen böcörög billeg bodáz bozsog = pöccen pezseg

Előzmény: rigeroi (1389)
ketni Creative Commons License 2019.08.09 0 0 1390

A szegedi tájszótár nagyon jó.

Érdekes változatai annak, amiket én is ismerek, pl. a bordó=üres növényszár.

Ezt bördőnek ismerem, a hagyma szokott bördődzni, amikor fölmagvadzik és a magok kihajtanak az anyanövény tetején.

Tetszett a cocolista=szocialista is. Cucilistáknak is mondják Szeged környékén.

 

A K-C dolog érdekes. Van min gondolkozni!

 

Előzmény: rigeroi (1389)
rigeroi Creative Commons License 2019.08.08 0 0 1389

keifen, kneif, germán formája a ciba, úgy a magyarban is cibál, illetve csíp.

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=152121052&t=9111571

akkor ezek szerint is végbement a magyarban (hunban) a k - c, mint a latinban (?)

és koponya : cabla cappog zabál ?

с a ρ о 1 : vízben-sárban viszi az útja. Na most capolhacc öleget, még odaérsz.

cappog : ugyanaz,

http://acta.bibl.u-szeged.hu/10560/1/philologica_011_073-078.pdf

 

 

ez a caplat cipekedik cihekedik cipő

a zabla zaboláz szabályoz

a zabál szl.zobák (csőr)

kopoltyu: hát, csehül gill - žábry žebry szl. žiabre (azaz lehet z utáni változat) de nem jön össze a csőrrel, vagy igen?

 

rigeroi Creative Commons License 2019.08.08 0 0 1388

A kanca szó germánnak tűnik

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=152121052&t=9111571

 

 

a kan meg ?

 

 

_______

hun kán 

hím 

rigeroi Creative Commons License 2019.08.08 0 0 1387

a rúg ellentéte a rök-öny

mivel a rugamos fel-le ruganyos mint a rugó

és a rekeszt rekkenő mint a rekesz vagy a rész

ahogy reked meg a rí és a riad ki és befele

 

a rekedés ellentéte meg a futam-od-ás

azért rüszt és láb-ad-ozás, a gyengébbik fajta

Előzmény: rigeroi (1386)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!