A PIKO-t én is szeretem mindegyik mozonyom megvan és nem felejtettem el azt a 10 évet amikor PIKO-ztam. A börzével sincs semmi gond én csak azt fájlaltam hogy a digitális modellezés témakörében nem talál az ember semmit.
Nem goldoltam én 1 hetes Lenz cuccokra féláron de legutóbb nem találtam 2.1-es Roco síneket (ami volt azt nem építi be rendes modellező a pályára)
Erre mindenki azt mondja hogy persze, mert az embereknek nincs pénzük a drága cuccokra.
Korábban azt is kifejtettem hogy a digitális modellezést nem csak a gazdagok engedhetik meg maguknak!!!
Aki igazán komolyan veszi a dolgot rászánja azt a pár évet (én pl. 3 éve gyüjtöm a hozzávalókat és még nem kezdtem el az asztalt)
Vannak dolgok amiket töredék áron meg lehet építeni. (feedback, elektronika egy része, fordítókorong, váltóvezérlés stb.)
Udv itt is :-)
A keptaramban van par kep, amit a Wintrack-al keszitettem, amikor a jelenlegi palyamat terveztem. Nezd meg. A netrol le lehet tolteni a progit, egy kiprobalast meger szerintem. (Nemet nyelv tudas kell hozza sajnos!)
Facsiga!
Azert meg vannak jo dolgok a borzen, a terepasztalomhoz pl sok apro kiegeszitot ott szereztem be... Csikos Pista bacsi barmilyen mozdonyt megszerez, ujonnan, a bolti arnal olcsobban. (Pl a BRAWA Ludmillam is tole szarmazik!) Ha masnal nem, nala talalsz jo minosegu modelleket. Szoval en nagyon jo dolognak tartom. Barmilyen modellrol van szo, szivesen nezegetem oket, attol, hogy szamomra elerheto lett a digitalis modellezes (sokak szamara sajnos csak alom!!) meg nagyon szeretem a regi PIKO modelleket is...
Én régebben amikor még nem volt progi mindig számoltam a pályáimat, az is macerás volt de
a sablon mindig pontatlan volt.
(Egyszerű koordináta geometriával)
Ezt a PIKO sínekkel meg lehetett tenni mert pontosak voltak és a PIKO katalógus minden kitérő szögét és hosszát közölte.
(Láttam a ROCO katalógusban sablont az biztos pontos de az illesztéseknél elcsúszhat az ember)
Én már írtam hogy szinte minden progit kipróbáltam és a Wintrack 3d-t használom.
Nem egy mai darab és látszik hogy a régi verziót
fejlesztgetik (lassú a render, apróbb bug-ok, stb.) de a 2D-je jó.
A flancos progik pl. 3rd PlanIt tudnak 3d-s rövidülést számolni de én megszoktam a WinTtrack-et, ja és van hozzá törés.
Én akkor kezdtem el programokat használni amikor az eredeti ROCO pályatervek is hibásak voltak. Nehezen hittem el de elég sok a pontatlan terv.
A legritkább esetben építik meg őket inkább csak papíron léteznek.
ui:
Emlékszem még hogy AutoCad-del is terveztem, sőt m
ég a legelső CorelDraw-al is. (2.01) :-)
OK, hogy a kezi tervezes pontatlan, de vhogy csak meg kellett anno tervezgetni a palyat. Akkor meg se tervezoprogram sem pedig PC nem volt - legalabbis nem igy, mint most.
A pontossag, meg nem hogy tizedmilimeter de inkabb a milimeter pontossagu volt.
Facsiga, ajanljal vmi jo tervezoprogramot, ami angol nyelvu es enged 30 elemnel tobbet lerakni mondjuk eg 4.5x3.5 -es alaplapra 2-3 szint melysegben.
A kézi tervezéssel az a baj hogy nagyon pontatlan!!!
Akárhogy csinálod nem tudsz század milliméter pontossággal dolgozni. (talán még tizeddel sem)
Az meg a halálom ha a géppel megtervezett ívek nem találkoznak. (Fuggerth és a hasonló trágyák stb)
Persze komyoly gyártónál ilyen szóba sem jöhet. A ROCO minden íve pontos így a Wintrack-el precízen lehet dolgozni.
Ismeri a TT-t, N-t Z-t, stb csak nem lehet őket keverni érthető okoból.
Az a bajom a szombati börzékkel hogy nagyon sokan vannak és nem igazán alkalmas szerintem egy digit összejövetelre.
(én kiütést kapok a kiváncsiskodóktól, mert itt már komoly értékekről van szó)
Én többször is voltam még PIKO-s koromban de szerintem a szinvonal megmaradt azon a szinten.
(persze azt is lehet profin űzni de aki a digitális modellezés mellett döntött nem nagyon talál semmit)
Megnéztem a Wintrack leírását, TT méretben Tillig/Pilz rendszerben tud dolgozni. 13 szinten épületekkel, fákkal, stb, a kész művet 3D-ben meg lehet nézni... Akit érdekel a martisz@axelero.hu címen megtalál
Az egyik szemem sirt a masik pedig nevetett, ahogy a topicot vegigolvastam. Annyi jo es eletrevalo otlet volt, hogy csak amultam.
En gyerekkorom ota foglalkozom terepasztal epitessel, sajna az elmult evekben (cca 10 eve)az ossz cucc helyhiany miatt pihen a polcon, de talan iden vegre eljon a varva vart alalom es ujra osszeall a terepasztalom.
Ezert is dontottem ugy, hogy digitalizalom az eddigi mozdonyaimat. A Lenz teljes aruskalajanak katalogusait atragva dontottem mellettuk.
Jelen pillanatban egy Lenz Set 01 -em es egy plusz dekoderem van, de a kozeli jovoben szerepel az oly sokat emlegetett LI100-as beszerzes is.
Sokan irtatok palyatervezo proggyikrol, lehetseges az, hogy vki megdob egy olyan tervezovel, amellyel TT-s palyat is tudnek tervezni.
Eddig ugyanis a papiron, sablonnal valo tervezest gyakoroltam, de egyreszrol maceras, masreszrol pedig helyigenyes, az sk. sablonom ugyanis 1:5 a TT merethez kepest, igy egy normalis terepasztalt meg sem lehet vele tervezni, csak az allomasokat.
Arra nem gondolt senki, hogy a palyaterveket megoszthatnank egymas kozott, tobb szem tobbet lat alapon.
Bender Oszinak:
A jelzo vezerles lenne egy otletem, azt kellene megvizsgalni, hogy milyen forgalmi eseteid vannak a jelzonel. Nem fontos minden lampat kulon kimenettel vezerleni, egy kis extra - reles - megoldassal biztosan "kozositeni" lehet oket.
Meg gondolkodom rajta...
Köszi, úgy néz ki összejön a bolt Marezzal.
A LokSound dolgot olvastam a korábbi hozzászólásokban is, köszi a figyelmeztetést. Azt hiszem kipróbálom egy BR232-ben aztán meglátjuk...
A havi összeruccanásokban én benne lennék, nem kis időt és pénzt tudnánk szerintem egymásnak spórolni egy kis eszmecserével. Legutóbb 4 órát szarakodtam az LS100 programozásával, mert a gyári leírás nem volt egészen egyértelmű...
Más: Viessmann féle 3D-s asztaltervező, ha kell valakinek, állok rendelkezésére.
Nem klub, csak összeülni pár alkalommal. A börze mindneki által látogatható, nem igényel külön szervezést! Ebben az évben az első most szombaton lesz, én kimegyek.
Ismétlem magam de látom vannak új érdeklődők is.
A loksoundhoz "tükörsíma" és tiszta sín kell mert sokkal érzékenyebb, mint a normál dekóder.
Nem látható!!! szmötyi vagy elszineződés esetén is pattog a hangszóró.
Ajánlom hogy a ROCO Clean kocsit folyamatosan járassátok fedett pálya esetén ez a legjobb megoldás.
RailRoad: Már futottunk egy kört a reg. kód ügyben továbbra is azt tanácsolom, hogy a MAREZ-el boltoljatok ez ügyben.
A klub jó ötlet de szerintem előtte szervezést igényel. (egy digi. klub már volt de érdeklődés hiányábna kimúlt)
Feldobom itt is az otletet:
Volt egyszer egy digitalis vasutmodellezo klub. Beke poraira, elhunyt. Fel lehetne ujitani. Gondolom nem csak en vagyok az egyeduli, aki a LANG-ba jar ki a borzere; havonta egyszer ossze lehetne ulni, tapasztalatcserere, neadjisten bemutatni a cuccokat egymasnak.
Velemeny, otlet?
Köszi a LokSound felvilágosítást. Ha megjöttek a dekóderek és sikerül befarigcsálni őket, tudatom a rapasztalataimat veletek.
Viszont tegnap összeraktam a PC-mmel a LENZ rendszert, kivállóan működik 5 percig, úgyhogy ha valakinek van eladó freiwald féle TrainController reg.kódja szívesen várom a jelentkezését.
Köszi
A LokSound dekóder teljesen kompatibilis a LENZ, illetve ROCO digitális rendszerrel. A LokSound2 dekóderekbe együtt beépítik a hagyományos terhelésfüggő dekódert, és a hangvezérlő részt, ezért a mérete kissé nagyobb a hagyományos dekóderénél (Loksound: 43x16x8 mm, LENZ LE130xf: 22,5x16x6,4 mm). A méret miatt a ROCO mozdonyokban kiképzett hagyományos méretű dekoder helyekre nem fér be, farigcsálni kell, de a hangszórót még nehezebb elhelyezni, mert arra végképp nincs hely. Részletesebben lásd www.loksound.de honlapon.
Hello mindenkinek! Örömmel vettem észre, hogy a neten digitális vasútmodellezésről is lehet olvasni, valamint tapasztalatokat cserélni.Én 27 éves vagyok, jelenleg a második terepasztalom építésébe kezdem bele (24 m2), amit teljesen digitális irányítással szeretnék vezérelni. 6 éve nyűvöm a vasutmodellekelt és modellboltokat, főleg a Modell-Kit-et, 1997-ig visszamenőleg az összes német és osztrák vasúti és modellezési kiadványom megvan (Eisenbahn Journal,- magazin, MIBA, - kurier, MBW, stb..), ha valaki ilyen témába szeretne cikkekbe leírásba belekukkantani szívesen állok rendelkezésére.Az e-mail címem martisz@axelero.hu. Amiért ráakadtam erre a fórumra az az,hogy LENZ SET 01-emhez karácsony előtt megjött az LI100F interface, amihez a freiwald féle Railroad&Co vezérlőprogija tutinak igérgezik, azonban közel 50E forint lenne regisztrálni. Ha valaki rendelkezik reg.kóddal kérem szépen jelezze felém, hajlandó vagyok ehhez akár pénzben is hozzájárulni.
A másik kérdésem a következő: A napokban igérik az első Lok-Soundok beérkezését, de egyenlőre senki nem tudta megmondani, hogy a hangdekóder hozzácsatolható-e a Lenz vagy Roco féle dekóderekhez, vagy kiváltja azt? Magyarán kell-e vennem minden mozdonyba egy vezérlődekódert és arra rákötni a Lok-Sound dekóderét vagy ez az egész egyben lesz?
Boccs a litániáért, de akartam egy kicsit magamról is írni, nem csak kérni az első alkalommal.
Martisz Gábor, Budapest
Sziasztok ! Bender Oszinak és akit a távolsági fény (vezérlése) érdekel !
Amit, nagy biztonsággal tudni lehet:
A dekóder közös szála a kék vezeték (a pozitív). Az összes funkcionálisan kapcsolható fogyasztóra valójában a negatív pólust kapcsolja a dekóderben található valószínüleg földelt emmitteres (annyi van belőle, ahány funkció kimenet) kapcsolású egytranszisztoros erősítő kapcsolás. A zöld vezeték az első max. 500mA-el, a lila vezeték
a második funkció 100mA-el terhelhető kimenete.
A világítás kimenet a fehér (előre) és a sárga
(hátra) vezeték. Az izzók közös pontja a kék (pozitív közös) vezeték. A dekóder végtranzisztorainak védelmére az izzólámpákkal párhuzamosan, de az "értelemszerű" megtápláláshoz képest fordított polaritással egy-egy diódát szoktak beépíteni a digitre előkészített mozdonyok főpaneljére amibe a dekódert is be kell csatlakoztatnunk. (V100 -nál így van) Az általunk utólag beépített izzólámpákkal párhuzamossan nekünk is célszerű beépíteni egy-egy 1N4007 diódát! Polaritásra fokozottan figyelni !!!
(a kék vezetékre kerűljön a diódák negatív
(fehér csíkos) fele ! )
A lehetőség:
Ha a funció kimenetről (bármelyik lehet) egy kb:
1-10 kiló Ohm nagyságú ellenálláson keresztül vezéreljük egy pl. BC212 tranzisztor bázisát, emmitterét a kék szálra kötve (a közös pozitívra), valójában a kollektorán egy a funkcióbillentyűvel vezérelhető kapcsolt pozitív feszültséghez juthatunk (a BC212 tranzisztornál ez maximum 200mA -el terhelhető). Ha erre az általunk készített kimenetre kötjük a kapcsolni kívánt fogyasztó egyik kivezetését pl. a távalsági fény "értelemszerűen" pozitív pólusát ha van neki ( + ---LED---előtétellenállás--- - )a másik pólusát az egyik világítás kimenetre (a sárga, vagy a fehér vezeték), a menetiránytól függően váltó külön bekapcsolható pl. ha izzólámpát használunk távolsági fényhez jutottunk, pont, ahogyan szerettük volna !!!
Természetessen az általunk készített kimenetre kell kötni a kapcsolni kívánt mindkét izzó vagy LED (+) közös egyik vezetékét, a másikat, pedig az elöre izzónál a fehér, a hátra izzónál a sárga vezetékre. A Leddel sorba ne felejtsük el bekötni az elötétellenállását. Akár a világítást, akár az általunk választott funkciót kapcsoljuk le, a "távolsági fény" lekapcsolódik ( ÉS logikai kapcsolatba került a menetirány, a világítás és az
általunk kiválasztott funkció ).
A V100 -asomba így építettem külön felkapcsolható zárófényt. Idő hijján, csak kb 2 hét múlva próbálom ki. Hogy könnyebben megértsétek, rajzoljátok olvasás közben. Sok sikert!!!
Eddig előttem is világos (az ördög a részletekben), de a részletekről köteteket lehetne írni. Nyilván neki kell kezdeni a kiépítésnek, aztán menet közben kitapasztalni. Uraim, Ti előbbre tartotok, viszont ha megosztjátok tapasztalataitokat (mint eddig is), akkor az mindannyiunk épülésére szolgál. Inkább többet írjatok, az se baj ha szájbarágósan, Magyarországon a digi vasút a kezdeteknél tart, minden információ jól jön.
(Bocs, az Uraim annyiban lehet tévedés, hogy hölgyek is űzhetik ezt a szép hobbyt.)
Én is RocoNet-tel kezdtem de mivel a LI100F nem kompatibilis (kirábbi levelezésem a ROCO-val olvasható a fórumban) és LI100 már egy éve nem kapható így az egész kuka. Pontosabban ami használható az a trafó.
Szerintem két megoldás van a problémádra ha LENZ-ben gondolkodsz. (másban szerintem nem érdemes)
1, Lenz SET1+LI100F+PC+full LENZ cuccok, alaphangon 300 eFT minimum és a határ a csillagos ég.
2, Lenz SET2+LI100F+PC+PC I/O kártya.
(erről is írtam már nem akarok senkit untatni)
A dolog alapból 150 eFt-ból kijön és a további bővítés már sokkal olcsóbb.
Hosszú évek alatt jöttem rá, hogy a manuális és autómata üzem nehezen kombinálható a pályán (a PC irányít x mozdonyt a megadott szabályok szerint miközben a kézi vezérlővel a többi mozdonyt irányítjuk) ezért a két üzemet a legjobb szétválasztani.
A manuális módot a SET2 tökéletesen megoldja miközben a jelzőket a PC állítja. Az autómata módban csak a LI100F és a PC dolgozik.
Ilyesmire gondoltam, de még nem értem pontosan a működését. Roconet rendszerem van (ICE-2 szet), ehhez hozzákapcsolva az LI100 Lenz interfészt (LC100 illesztővel), a mozdonyvezérlés viszonylag olcsón megoldható. A jelzők és váltók vezérlésére számítógépes rendszert képzelek el. A jelző-vátó-mozdony együttműködéséhez kell foglaltságjelző és mozdonyfelismerő. Ez az utóbbi Lenz RailCom-ban megoldott, de drágán, és akkor a Roco rendszert ki lehet dobni. A mozdonyfelismerés kiváltására még nincs megoldásom. A modellvasútas topicban régebben előfordult a téma, de csak ötletek voltak, megoldás nem. (Azóta jött ki a LENZ a RailCom-mal). A fényjelző vezérléshez (négy fény + hívófény) pazarlás lenne tartozékdekódert használni, egy fényjelző lekötné az összes kimenetet (és akkor még a hívófény nincs is megoldva). Vagy valamilyen új dekódert kellene kitalálni, vagy maradna a kábelrengeteg. Egy fényjelző - egy tartozékdekóder megoldásban hamar elfogyna a ROCO rendszerében használható 256 tartozékcím. Vegy lehet komplett LENZ rendszert használni RailCommal, LI100-zal, tartozékdekóderekkel, de akkor az egész fél millió HUF felett lenne.
Kellenének a jó ötletek, mert így ez még drága.
Bocs azt nem írtam meg hogy ez a megoldás nem helyettesíti a Lenz foglaltságjelzőt. (az ára kb 500 Ft így ez érthető is).
Ez a kapcsolás akkor jó ha valaki nem akarja használni a Lenz feedback bus-át, mondjuk azért mert nem akar erre súlyos pénzeket áldozni erre.
A lényeg hogy egy szigetelt szakasz foglaltságát jelzi és viszonylag egyszerűen illeszthető egy TTL-szinttel pl. PC I/O kártyához ami a vezérlő programból lekérdezhető.
Lényegében jobb mint a reed cső, mert a szakasz teljes foglaltsága alatt jelez és nem csak egy impulzust ad, nem kell mágnes és nem látszik.
Szóval PC vezérléshez hasznos anélkül nem jó.
Más:
rendeltem a lokshop-ból
www.lokshop.de
Elég barátiak az árak (16 %-ÁFA lejön)
Rengeteg gyártó cucca fennt van ha megjött a
rendelésem beszámolok a tapasztalataimról.
ui: Meguntam a magyar cégek töketlenkedéseit hihetetlen milyen nehézkesen megy minden.
Szeva Matiz!
Menj el egy modellboltba, és vegyél egy dobozka REVELL modellfestéket, a 90 számút! Ez eléggé tömény, "fémszínű". A kasztni belsejét fesd át vele, és kész. Én is ezt használom a régi BTTB, négytnegelyes REKO vagonjaimhoz, mivel világítást raktam beléjük.
steve
Megnéztem az idézett honlapot. Sajnos nem tudok németül. Elmondanád a lényegét a dolognak. Hogyan működik, hogyan lehet megcímezni (honnan tudja a rendszer, melyik foglaltságjelző jelez).