Na eljutottam oda hogy volt időm megmérni 3 mozdonyom teljesítmény felvételét.
BR 232 (locksound), BR 80 (füstgenerátor), DB E10
Mivel rengeteg az adat a tesztet az éppen készülő oldalon olvashatjátok szerintem holnap.
A -1. próbaverzió váza már most fent van.
Köszi a gyors és egyértelmű választ. Rendelek egy ilyen készletet és összehozom a meglévőkkel, így már képben vagyok, hogy mi micsoda.Amint tudok már valamit, leírom. - Mire jó, ugye, egy ilyen fórum, nekem nem kevés időmbe került volna, amire kisakkozom ezeket a dolgokat
Ha a jövő héten megjön a SET02-m egy napot rá kellene szánni hogy összejöjjünk.
(Lenne SET01,02,LI100, Wintrack stb.)
Nálam elég mostohák a körülmények (pince).
Ti is gondolkozzatok a dolgon együt csak kitököljük a Lenz rejtelmeit.
Na megyek kajálni igérem többet ma nem írok.
BéPé említette a ROCO újdonságokat. Érdemes megnézni.
Rengeteg Locksound jön, (pl. Nohab) teljes Roco digitális rendszer - gondolom saját fejlesztés.
Ami látszik hogy kurva sok pénzt fogok 2002-ben is elkölteni. (szerintem ti is) :-)
Bár még nem használtam őket de talán segít amit a német LENZ katalógus ír.
LB100 foglaltságjelző. Amíg az adott szakaszon terhelés van jelen "igaz" kimenetet ad
LB050 feszültségjelző. Amíg az adott szajaszon feszültség van igaz jelet ad.
AZ LB050 azért kell mert az LB100 két esetben jelezhet szabadot
1, ha tényleg nincs a szakaszon terhelés, vagy ha rövidzár vagy túlterhelés miatt nincs a szakaszon feszültség.
Nyilván ebből a két esetből csak a tényleges szakaszfoglaltság igazi foglaltság.
Ha a feszültségjelző nem jelez akkor az LR101-es visszajelző (gyakorlatilag memória) megörzi az LB100 korábbi jelzését és így nem lehet olyan eset hogy foglalt szakaszra nem jelez az LB100 egy áramkimaradás miatt.
Megj.: gondolom ez akkor lehet gond ha több erísítő és független szakasz van és valahol rövidzár lép fel de az érkező állapotokat a rendszer feldolgozza.
A bekötés a Lenz katalógusban benne van.
Ar LR101 nyolc foglaltságjelzőt tud fogadni.
Ha az LB050 rövidzárat jelez az LR101 megörzi az LB100 logikai szintjeit és továbbra is ezt jelzi a parancsközpont felé.
Bocs ha zavaros volt de kb. ez a lényeg.
A wintrack tud követést a doksiban benn van.
Train tracking.
A Virtual contact indicator pont arra van hogy egy fizikai érzékelőtől (foglaltságérzékelő) megadott távolságban jelezzen ha odaér a vonat (pl. a jelző előtt) és akkor bármit tud vezérelni. pl. megállítja a mozdonyt.
Érdekelne, hogy valaki csinált-e már visszajelzőt (foglaltságjelzőt) Lenz rendszerrel (esetleg freiwald féle Traincontrollerrel). Elvileg az LR101 való hozzá amire max.8 db LB100-ast és egy db LB050-et lehet kötni, de hogy mik ezek azt sajnos nem értem a német szövegből. Azt sem tudom, hogy ezekkel nyomon tudom követni a mozdonyokat a monitoron, vagy csak azt tudják, hogy az adott pályaszakaszon van-e valami vagy nincs. Érdekelne az is, hogy van-e olyan megoldás, amivel az összes vonatot lassulástól függően meg lehet állítani (Teszem fel ütközőbak előtt a fejpályaudvaron, vagy piros szemafor előtt)?
Gyártó Eszköz Automatikus beállítás Megjegyzés
Lenz LH100 nincs Átalakító csatlakozó szükséges
Lenz LH200 van Nem lehet Master
Lenz LI100 nincs Átalakító csatlakozó szükséges
Arnold 81210 nincs Átalakító csatlakozó szükséges
Arnold 81220 nincs Átalakító csatlakozó szükséges
2, LokmausŽ2 használata más parancsközpontokkal
Gyártó Központ Adatformátum Megjegyzés
Lenz LZ100 XBUS / XpressNet Átalakító csatlakozó szükséges
Lenz LZ101 XBUS / XpressNet -
Arnold 81200 XBUS Átalakító csatlakozó szükséges, nem programozható
Más:
A Lenz gyárt terhelésmérőt a rendszeréhez.
Lehet kapni átfolyó és átlag terhelésmérőt 10e Ft
körül ami pontosan (tized W) jelzi a pálya
áramfelvételét. (pl. Conrad)
Ugyaneza a leírés áramfelvételre a következőket írja:
- Álló mozdony viágítással. kb. 0,1 A
- Mozgó mozdony mérettől és terheléstől függően kb. 0,3-0,6 A
- Kivilágított szerelvény izzólámpája kb. 0,03 A
- Szétkapcsoló vagy füstgenerátor kb. 0,1 A
A Roco-Lenz összehasonlítással kapcsolatban szeretnék pár dolgot mondani. A Roco alapkészletében szereplő erősítő egység gyakorlatilag teljesen azonos a Lenz LV101-es boosterével. Ha nem tévedek a külalak is elég hasonló, a csatlakozók is ugyanazokat a funkciókat szolgálják. A Roco egér pedig a Lenz SET02-ben lévő kézivezérlővel azonos szerepet játszik. Szerintem csak külsejében tér el egymástól a kettő, de a csatlakozójuk is teljesen azonos. Ezek arra engednek következtetni, hogy a két rendszer kombinálható egymással.
Más:
A Roco rendszerhez lesz PC interface, amely visszajelző busszal van egybeépítve. 2002-es ujdonság füzetben szerepel 10785 kóddal. A Lenz-hez hasonlóan lesz viszajelző modul is 10787 kóddal. (forrás: www.lokshop.de)
Főleg azután, hogy 8000-ért hozták a dekóderek darabját... (Idehaza elkérnek érte legalább 10-et is..)
A váltókon még gondolkodom, ha holnap börze után lesz időm, bemegyek a Modell Kit-be megnézni, érdemes-e átalakítani digitalra a kapcsolókat..
Ezt en nem mondtam, de ;)
Azt azert erdemes lenne kiprobalni, hogy a Rocco-s dekodereket a Lenz vezerlo szereti-e vagy sem, mert akkor a mozdonyokhoz legalabb nem kell hozzanyulnod....
A lenz LV100-as 3A kimenoarama eleg 4db LE077-es mozdonydekoderhez, ha minden extra funkciot hasznalunk (motor 500mA + 2 funkcio 2x100mA). Egy dekoder 700mA max, azaz 4x700mA=2.8A, ami meg a limit alatt van, na most, azt vesszuk, hogy egy TT-s mozdony motorja nem tobb, mint 200mA-t vesz fel normal korulmenyek kozott, akkor a 4 dekodert fel lehet tornaszni 6-7-re.
Ugyanez a nagyobb, LE103-as dekoderrel mar annyira nem kerek, mert ott a motor 1A es az egyeb funkciok 3x100mA aramot vehetnek fel max.
Igy az egy dekoderre juto max aramfelvetel 1.3A, azaz max 2 mozdony szambazhat egyszerre egy taprol.
Egyebkent szerintem nem is igazabol jo a nagyobb palyakat egy tapegysegrol jaratni, mert a palya meretibol fakadoan egy tapegyseg eseten nagyon nehezkes barmifele hibakereses rovidzar, szakadas eseten.
Az orok kerdes a tappal!!!
Lenznel no problem, mert az LV100/200-asokat ossze lehet kotni az LZ100-al. Osszesen amit tenned kell az az, hogy el kell szakaszolni az egyes LV100/200-okat egymastol a palyan. De ezt mar leirtam egyszer az lx-en.
De mivel tudom, hogy neked Rocco-d van, ezert erre tovabbra sincs otletem ami boldogga tehetne...mi a Rocco webcime?
Nincs ilyen oldal, de mind így indult, csak végül senki sem készítette el a leírásokat. Én szétszedtem anno az összes Gützold mozdonyomat, és lefotóztam minden alkatrészüket, mondván ebből egyszer cikket csinálok, de idő...idő...idő, ami nincs.
Hogy ON is legyen: rajzokat kellene berakni, hogy mi-mivel van összekötve, akinek megvan minden cucc otthon ekvivalens, de aki csak a www.lenz.com-ot nézegeti annak nem biztos...
Pölö: alap asztal, körben, egy vágányos, állomással. Mi kell a foglaltság érzékeléshez, váltók vezérléséhez. Aztán, mit tud a foglaltság érzékelő? Mi van, ha "elfogy" a táp? (Jelen pillanatban engem például ez érdekel...)
Én sajnos azt tapasztaltam hogy nincs olyan vasútmodellező oldal (pláne nem magyar) ahol csak gyakorlati építési témában lennének megvalósítható ötletek.
A legtöbb oldal inkább az egyszerűbb utat választja. (fényképek, kiállítási beszámolók, stb.)
Persze ilyen oldalak is kellenek de én nem adom fel továbbra is gyűjtöm az anyagokat.
Mi, (LAVA) tervezzuk a honlapunkon a magyar modulrendszert, aq modulepitest bemutatni. Emellett persze tippek&trukkok is lesznek. A gond az, hogy az anyagok nagy resze 80%-os keszenleti allpotban van, es igy semmi sem kerulhet fel a netre... Ido pedig nincs, mert ha minden jol megy, akkor februarban ket kialitasunk is lesz... Szoval, ha gondolod szovetkezhetunk.
Viszont az LS100 kipróbáltam úgy, hogy egy másik külső tápról adtam neki 16 voltot a = jelű bemeneten ez táplálja az állítóművet és a feedbacket függetlenül a rendszertől. Az LV101 csak egy pillanatnyi impulzust ad ilyenkor, annyit ami a kimenő adatforgalmat biztosítja, így nem terheli le a rendszert.Ez jó olyankor, amikor 7-8 mozdony mozog a pályán (világítással),és a számítógépen keresztül pl.vágányutat állítok, ilyenkor van, hogy 10 váltó is kattan sorba az asztalon 1/2 sec.követési idővel. Trafót egyébként Viessmann-t ajánlok 3,25 A-t tud, nagyobbat már nem szabad a leírás szerint a LENZ-re rákötni. (Van egy házi 10A-os tápom a világításokra, de nem merem ráengedni)
Nos, hogy ne csak súroljam a témát megosztom veletek múlt heti élményemet: Eljutottam oda hogy a terepasztalom alatti tárolópályaudvar váltóit bekötögessem. Lenz rendszer+LI100F freiwald féle trainCo.val vezérelve. ROCO váltók vezérlése LS100-al.Első négy váltó, első LS100.Minden rendben. Következő négy, következő LS100 és kezdődik a programozás.Az első lépés az LS100 J,K bemenetét az LZ100 P,Q kimenetére. Első problem: Az LV101-ből kihúzom a két kábelt J,K kimentből, ugyanazzal a mozdulattal be a P,Q kimenetbe. A két csatlakozó, (ha egymáson van az LZ100 és az LV101) pont egymás felett van, így pofon egyszerűnek tűnik az átrakás.Próba..hiba..kinyitom az LS100 német leírását,12.oldal..fél óra és rájövök, hogy az LV101-ből kihúzott két vezetéket átlósan kell az LZ100-ba bekötni...programozás..F-8-ENTER-REG-R-1 az új R szám a 14 oldalon lévő táblázat szerint 2-es, ehhez tartozó négy váltó címe 5-8 ig, a feedback-címe 9-16-ig, tehát beütöm, hogy kettő...visszakábelezés...próba...a két LS100-as egyszerre mozgatja mindkettő 1.helyre bekötött váltóit..4 óra szarakodás, ide-oda kábelezés, újraprogramozás, LS100 csere(gondoltam rossz, és nem engedi átprogramozni magát), míg végül kipróbálom, hogy az R-t nem 2-re, hanem 5-re adom meg...csodák csodája minden gyönyörűen működik. A végeredmény: mielőtt egy új LS100-at bekötünk a rendszerbe, át kell programozni, mert 1. az alapbeállítás mindegyiken, és az R-re az első váltócímet nem a dekóder kódját kell beírni, tehát az 1-nek 1-et, a 2-nak 5-öt, a 3-nak 9-et és így tovább 253-ig. Ennyi velősen.
Az a rossz az egeszben, hogy mar szamtalan ilyen oldal letezik. Mind ennek indult, es mind nagy remenyekkel. Sajnos egyetlen sem mukodik kozuluk. Nem akarom a kedvedet elvenni, de inkabb egy, mar meglevo oldalt kellene boviteni, tovabb vinni! Pl. a BoGar altal mukodtetett Vasutmodelles webzin-t; jo alap lenne. Ha kell, a Vasut&Modell lap webjen is van hely boven.
Ismét jubilál a forum (ez a 200. hozzászólás) és visszanézve úgy látom hogy rengeteg mindenről volt szó de mindent csak épphogy érintettünk.
Ahhoz hogy a megszerzett tudás mások számára is használható legyen szerintem összedobhatnánk írásos formában amink van.
Én a meglévő anyagaimat felteszem egy oldalra és ha valaki csatlakozik a kezdeményezéshez elküldi nekem és feltöltöm.
Úgy látom hogy vagyunk egy jó páran akik egy ilyen oldalt fenn tudunk tartani.
Elképzelésem szerint (egyébkénet ez már régen érlelődik bennem) egy olyan oldal kellene amely a vasútmodellezés gyakorlati oldalát mutatná be részletes, egyszerűen megépíthető megoldásokkal.
Egy pár témajavaslat:
-Analóg vezérlés soros és párhuzamos porton.
-Analóg digit rendszer összehasonlítás
-Léptetőmotor vezérlések
-Digitális rendszerek
-A Lenz rendszer lehetőségei
-Sínrendszerek áttekintése
-Vágányépítés
-Terepépítés
-Feebback
-Foglaltságjelzők
-Dekóderek
-Váltóállító művek
-Tervezőprogramok
-Vezérlőprogramok
-Tájépítés
-Mozdonytesztek
-PC vezérlések
-Felsővezeték építés
-Kész pályatervek
-Szerelvényvilágítási megoldások
-Jelzők/szemafórok
-Külföldi oldalak
-Üzletek itthon és külföldön
-Online rendelsés
-stb.
Kb. ennyi jutott eszembe első szusszra.
Első körben is a véleményeteket kérem hogy összetudjuk-e dobni a kezdéshez a dolgokat, mert
annyi anyagom nincs még hogy egyedül elkezdjem.
Postázták a Lokshop-os rendelésemet (SET 02+LA 152+LI 100F)
Ha a karácsonyt leszámítjuk (gondolom nem dolgoztak) akkor kb. 1 hét alatt postázták.
Ha megjött megírom az árakat és akkor össze lehet hasonlítani a hazai Lenz árakkal.
Itthon még mindig várhatnék (Modell & Hobby)
A Wintrack-ben tudsz a flexibilis sínre több töréspontot tenni ha kétszer rákattintasz az adott
hely és akkor szabadon tekerheted.
Bocs ha ha nem erre gondoltál.
Csak egy megjegyzés: A WinTrack-nek van angol verziója. Szerintem a kategória egyik legjobb terméke személy szerint én ezt használom. Egyetlen hátrányaként róható fel, hogy a flexibilis sineket nem kezeli túl intelligensen.A 3rdPlanit szerintem túl bonyolult bár sokkal több mindent is tud pl 3d-ben.
A klub/találkozó ötlete szerintem jó, csak ne egy börze szintű dolog legyen.
Azért van a forum hogy megosszuk egymással amink van. (főleg a sokéves tapasztalat)
Nem vagyok egy elektronikai guru de megkerestem
azokat az infókat és legegyszerűbb megoldásokat amivel megépíthetők a dolgok.
Pl. sose gondoltam volna hogy valaha nyákot fogok
csinálni pedig hulla egyszerű a dolog.
Röhej de időközben megvehettem volna mindent de
úgy egyáltalán nem vonz a dolog.
A ROCO fordítókorong 60e Ft. Én 10 E-ből
kihoztam igaz ráment egy fél évem de beépítve
senki nem mondja meg hogy egyedi darab.
Egy vágányeltoló szintén megvan 10e-ből és
hulla jól néz ki egy pályán.
A szökőkúthoz egy olcsó vízforgató kell és még
sehol nem láttam. Még sorolhatnám.
Szóval jó ötletekkel rengeteg melóval minden
(majdnem minden) megoldható.
Most jut eszembe hogy egy-egy témában írhatnánk egy átfogóbb anyagot hogy más is használni tudja.