Egyre több új digitális tükörreflexes fényképezőgép rendelkezik videó rögzítés lehetőségével. Egyre több, eddig leginkább fotókat készítő kezdők/amatőrök/profik kóstolhatnak bele a videó/film/klip készítés világába. Ráadásul nem is rossz minőségben. A kompakt videokamerák és fényképezőgépek érzékelőjénél jóval nagyobb képalkotó szenzorral rendelkező DSLR-ek objektívjei is cserélhetőek, s ez kiterjeszti a lehetőségeket, s szabad utat enged a kreativitásnak is. Természetesen vannak korlátok is, de ha ezeket felismerjük, igen látványos vizuális élményt lehet "varázsolni" ezen fényképezőgépekből.
Eddig még nem született olyan topic, melyben a DSLR-ek videó funkcióival kapcsolatos kérdések és válaszok, tippek és trükkök, korlátok és problémák márkafüggetlenül megvitathatók lennének. Az egyes tipusok topic-jaiban időnként felmerülnek kérdések a videó funkcióval kapcsolatban, de aztán el is vész néha a hozzászólások között.
Legyen ez a leírás meghívó amatőrnek/profinak, vásárlás előtt állónak vagy pusztán a téma iránt érdeklődőnek.
Mostanában keveset videóztam, új szerelmem a vázátalakítás/barkácsolás lett. Most lettem kész a második géppel (550D). Tegnap előtt délután kaptam Futoztól két 1.1 mm vastag üvegű Phottix UV szűrőt, abból kivágott négyszög van most a CMOS előtt. Nem voltam előrelátó szétszereléskor: meg kellett volna mérni minden távot a CMOS-t tartó panelnél a szétszerelés előtt. Így, hogy nem mértem meg, jó egy napot vett igénybe a fókusz beállítása, egy egyszerű tolómérő és kb 15 főpanel ki-be rakosgatás után sikerült végre. A végén már csak a kicsiny csavarokon nyolcad köröket csavartam. Teszteltem 85/1.8-cal F1.8-on kb egy méterre, 2, 3, 5, 10, 20, 40 méterre, mindenhol pontos, a sarkokban is. Ma tesztelem koncerten fotó, videó, infrafotó, infravideó módban ;)
Kísérletező típus vagyok, ennek oka a véges anyagi lehetőségeim, illetve a "sufni tuning" készítésének öröme... Nagy segítség a kollégám és az otthoni esztergapadja... :)
A Nikon D660-al készitett videomat A Nikon Movie Editor nem tudja kezelni. Azt írja ki hogy: The file format not supported or the format cannot be added.
A géphez kaptam a programot. Mivel tudom vágni a videomat?
Ja még a Canon 17-85-höz fotózáshoz gyenge, lágy a képe, videózáshoz elegendő. Ha mindkettőre kell obi egy személyben olcsón akkor Tamron/Sigma 17-50...
Kitobi legolcsóbb kiváltására szerintem legjobb a Tamron 17-50/2.8, aztán talán a Sigma... De az utóbbit nem próbáltam még, csak olvastam róla. Jelenleg nekem a Tamron van, majdnem eladtam egy 17-55/2.8-as Canon miatt, de aztán máshogyan alakult, megtartottam a Tamront és megvettem most szombaton a telés testvérét: Tamron 70-200/2.8. A régebbi Canon 70-200/2.8IS-emhez képest kicsivel lassabb, viszont képszéltől képszélig, 2.8-on, 70-től 200-ig nagyon szép éles képe van, jobb mint az egyes verziójú Canon 70-200-asoknak. Örülök most ennek a két Tamronnak. Nekem apsc-n 200mm (equivalens 320mm) elég mindenre, bár nem madarazok vagy sportfotózok...
A Vivitar 17-35-öt próbáltam 9 éve, jó régen volt, emlékeim szerint éles volt, de nagyon műanyag az egész. A Soligor tulajdonképpen ugyanaz más névvel...
300mm-es fényerős objektívet 20000 alatt? Szerintem éles megoldás erre nincs, vagyis nem tudok róla. Ha manuális tele kell, akkor inkább az M42-esek közt kéne nézelődni. Az M42-EOS adapterben nincs semilyen lencse, az FD-EOS adapterben van egy műanyag lencse, ami nagyon lerontja az amúgy jó FD-s objektívek rajzát.
A nagylátószög hiányát még talán el tudnám viselni. Az FD dolog elsősorban azért lenne izgalmas, mert drága teléket tudnék helyettesíteni. Ritkán használnék 200mm feletti gyújtótávolságot, és jó lenne ezt megúszni 20e ft körül.
Nagylátót elsősorban abból a célból keresek, hogy legyen végre egy alap obim, ami hosszútávon érezhető minőségjavulás a kitobihoz képest. Ha ez csak egy 17-40 L F4 képében tud eljönni, akkor arra is hajlandó vagyok áldozni, de előtte szívesebben kipróbálnék olcsóbb cuccokat... Ami videózáshoz nagyon szimpinek tűnik: Sigma 17-50 F2,8. Olcsó, nagyon jó fix fényerő és állítólag szép a rajza. Ha ez tényleg sokka jobb, mint a kitobi, akkor letáborozok mellette.
Árban még elgondolkodtató a canon 17-85 is usm, de ennek nem fix a fényereje és legtöbb helyen azt olvasom, hogy ez a kitobi feltúrbózott, túlárazott változata. Látom te eléggé képben vagy objektívekkel, ilyen igények mellett mit javasolnál? :) Elsősorban a patent képminőség a fontos, a fényerő csak hab a tortán. Ezek az olcsó Soligor lencsék is jók lehetnek akár?
Apsc-n kb 20-24mm-nél szélesebbet nevezünk nagylátónak. FD-s objektív nem sok van ilyen. Ellenben van egy csomó baromi olcsó 20mm-nél szélesebb EOS csatlakozású objektív, pl tegnap láttam a Canon eos adokveszekben Vivitar 19-35-öt 25ezres irányárral, ugyanezt a vaterán Soligorban (19-35mm) 16ezer. De esetleg fullframe esetén (vagy apsc-re is) videózni ott van a 28-105mm F3.5-4.5 és a 24-85mm is kb 30ezres árral. És a kitobik apsc-re. Nem kell átalakítani a csatlakozásukat (lencsés EOS-FD átalakító vagy esztergályossal EOS csatlakozásúvá átalakítós eredetileg FD bajonetes), készen vannak, csak fel kell tekerni őket és használni. Fixeknek meg ott vannak az M42-es objektívek, azokat is egyszerűbben lehet csatlakoztatni EOS gépekhez, mint az FD-s objektveket. Szóval van rendesen FD-nél egyszerűbb alternatíva, videós felbontáshoz ezek mindegyike elég.
Nem mellesleg én a Tamron 17-50 F2.8-at és a Sigma 20mm F1.8-at is (egyiknél sincs távolságvisszajelzés az lcd képernyőn) megcsináltam úgy, hogy teljesen pontosan lehet állítani a váz mögül a távolságot, fehér szigetelőszalag, kétoldalú öntapadó, s magam skálázom be a távolságmérést, én pontosabbnak érzem videóhoz ezt a variációt, mint az lcd-n való távolságvisszajelzést vagy élességet figyelni, mert ott ugye ugrik egy adott számról egy adott számra, ha pedig mechanikusan látom a métervisszajelzést, nincs számról számra ugrálás, látom melyik számhoz van közelebb a jelzés, 1... 2... 3... 5... 8... 10 stb méter. Teljesen praktikus, pontos (amennyiben ügyesek voltunk a skálázással) és kényelmes megoldás.
Nem jó, nincs nagylátószöged. Sokkal egyszerűbb egy 8000 forintos kitobit használni... amúgy most beleztem ki éppen egy totálkáros 17-85-öst, a fókuszgyűrűje 8mm-es helyett egy 3centi széles lesz, minden elektronikát leszereltem róla ;) Járt még előtte kb egy éve a camerakft-ben, ott mondták, hogy a fókuszmotort, szalagkábelt, stabilizátort kell benne csupán cserélni, ami kb 15ezerrel lett volna olcsóbb mint egy új 17-85-ös. Most elővettem, és nekiláttam kibelezni. Ha a fókuszgyűrű készen lesz, csinálok egy távolságskálát is rá, amit a váz mögül is lehet látni, így pofonegyszerű lesz a manuális élességállítás, nem kell az lcd képernyőt kukkolni az élesség miatt, megbecsülöm a távolságot, és odaállítom az objektívet. ;) majd teszek be képet ha készen van.
Van valakinek tapasztalata FD objektívekkel való filmezésről? Két dolgot tudok: az adapter nagyon olcsó, ahogyan az objektívek is. :) Tekintve, hogy még a full HD felvétel felbontása is lényegesen alacsonyabb, mint egy fotóé, továbbá film közben AF-re sincs szükség, lehet, hogy ez egy tökjó megoldás.
Én rögvest megosztom a tapasztalataimat amint lesznek, addig várom másokét. :D
Beszéltem pár ismerőssel akik azt mondták, h észre se vették a zajt, most, h mondtam nekik már tényleg zavaró. Nos nekik az olcsóbb változat van és az nem produkál ilyen szintű sistergést. Ha nem figyelsz oda rá akkor nem annyira hallani, de az enyémen már zavaró. Vegasba végülis egyszerűen orvosolható a probléma csak elég bosszantó, h még erre is oda kell figyelni. Vázat nem fogok váltani az biztos. Csomót buknék rajta a 60-re upgrade meg azért megint csak nem olcsó és videóba pont ugyan azt tudja ( ha jól tudom), mint ez és még nehezebb is. Ha váltok, akkor műfajt is. Vagy sony slt- re vagy esetleg pana gh2-re.
De lehet ki kéne próbálnod más mikrofont is, lehet, hogy az is segítene... csak próbaképpen, milyenek összehasonlítva (alapzaj) a Rode-val. Én nem hallottam alapzajt, bár egy rockkoncerten ez érthető, nekem az volt a bajom vele, hogy a hangerőt nem bírta, a mélyeket betorzította.
Vagy 60D-re..., a 650D nincs a magyar magic lantern oldalon, erről a 650D-seket kéne megkérdezni. Amikor én vettem az 550D-t még nem volt 650D, s a fotós ismerősöm ajánlotta, hogy inkább 550D mint 600D... hallgattam rá.
Igen, de azt írja az AGC-re, hogy N/A. Ez pontosan mit jelent?
Nyár elején pont azért vettem ezt a gépet, mert, hogy tudtam, hogy a videózásra lesz használva. Ezért kifizettem full kezdőként + 20e-t , hogy kihajtható kijelzős legyen..Csak azt meg kb. semmire se lehet használni. Most komolyan 550D-re kell váltanom?
Nekem is volt pont egy éve pont ilyen mikrofonom.... mindösszesen másfél hétig.... buktam rajta 15ezret (újonnan vettem), koncertvideózásra, mert úgye a marketing az volt, hogy alkalmas arra is.... hát a fityfenét alkalmas, túl érzékeny még a csillapításokkal is.
Igen, a tanácsodra ráraktam..de sajnos nem azt látom, mint a videókon. Nem kaptam külön audió beállításokat pedig kipróbáltam az 1.0.1-hez tartozót is és az 1.0.2-höz tartozót is. Szóval hangba semmi nem változott. Valakinek valami tipp?
Valakinek nincs véletlenül Rode SVM X-Yja? Tegnap vásároltam a 600D-mhez, de akárhogy állítgatom, erős alapzajt produkál. Semmi magyar fórumot nem találtam ezzel kapcsolatban. Megeshet, hogy DSLR-nél ezt tudja, bár nem értem a különbséget más típusú gépekkel szemben..Esetleg van valami zaj csökkentő plug-in? Remélem, hogy én csinálok valamit nagyon rosszul, elképzeéhetetlennek tartom, hogy egy ilyen drága/minőségi mikrofonnak ilyen alapzaja lenne.
Korlátlan pénz esetén én teljes egészében Sony-ra váltanék, Sony SLT A99 (fülhallgatókimenetes fullframe DSLR ;)), NEX 7-es milc, esetleg még egy VG20-as kamera ;) Zeiss teljes objektívpark, Tokina 10-17 ;) (tegnap kipróbáltuk a Tokinát 5D-n 14mm-től kirajzolja a teljes képkockát, a NEX-eken természetesen 10mm-en is kirajzolja)
Most így Canonról Sony-ra váltani elég költséges lenne, még Canonon belül a fullframe-ra váltást is elvetettem, (az utóbbi fél évben legalább 3-szor gondoltam át. Ha eladnám minden apsc-s cuccomat, maradna egy Canon fix sor, az eladott apsc-s cuccok árából (~350ezer ft) pont kijönne egy 5D mark II váz. Viszont a 200/2.8L-es fix ami eddig 320mm-esként funkcionált 200mm-sé "változna vissza", vagy egy 1.4-szerezőt kéne mellé tenni, ami a mark2 22 megapixelével kb ugyanott lenne képkivágásilag mint, az 1.6-szorozó 550D+200mm képkivágása. Ugyan F4-gyé változna a fix 200-as, de a mark II-ön nem gond feljebb csavarni az ISO-t. Ott lenne még az alapzoom kérdése, itt a stabilizált Tamron 24-70/2.8-as váltaná ki a mostani 17-55/2.8 IS-t. Az is 300ezer környékén van. Tehát kb 350ezer forint plusz kiadással járna a markII az alapobjektív és az 1.4-szerező miatt. Lehet, hogy egyszer meglépem, de most még nem. Ja és visszatérve a Tokina zoom halszemre, nagyon szeretem és nincs alternatívája fullframe-n, nem létezik teljes képkockát kirajzoló zoom halszem fullframe-re, tehát buknám mark II vétele esetén. Talán egy Sigma 15-30 valamennyire tudná pótolni, de azt meg nemigen lehet kapni használtan sem, nem tudom miért hagyták abba a gyártását ahelyett hogy kiadtak volna egy II-es verziójú 15-30-at. Fullframe-n nagyon jó extrém nagylátószögű zoom.