Sziasztok!
Hosszas töprengések után jutottam el odáig,hogy a vasutamat "digitalizáljam".Olvasva a hozzászólásokat,úgy veszem észre eléggé járatosak vagytok a dologban.Sokfelé jártam,sok mindent elolvastam és igazából nem tudom eldönteni melyiket válasszam.Leginkább a neten fellelhető magyar fejlesztésű rendszer tetszik a legjobban.(http://www.extra.hu/gpetya/vasut/vasut.htm)Ennek az a hátárnya,hogy a NYÁK-lapokat meg kell csinálni a processzorok programozni kell és ehhez egy kis profizmusra is szükség van.Beletekintettem a Lenz oldalába,elolvastam a ROCO-étis.Ha tudtok kérlek adjatok tanácsot hogyan induljak el.Megtiszteltetésnek venném ha valaki- akinek van működőképes digitális vezérlésű asztala- szánna rám egy pár órát és működés közben is megtekinthetném a technikát.
Előre is köszönöm.Üdv:
Zoli
Mi felénk ugyan nem szokás, de sok vasuton a mozodonyok elején vagy a vonat végén villogé fények is vannak (BACON-nak hivják a vonat elején villogo sárga fényt, FRED-nek az utolso vagonra vagy a szerelvény végére akasztott vörös villogot).
Ezeket meg hasonlo effektusokat lehet a dekoder villogo kimenetén imitálni.
De lehet idöröl idöre a kazánajto nyitását is szemlálteni egy vörös/sárga villogo LED diodával.
Ma vegre ki lett cserelve a "hibas" dekoder, ami tulajdonkeppen el lett cserelve a boltban. Beprogramoztam mindent, nagyon jo, futtattam is a mozdonyt (V180-as) jo par kort :-)
A reges-reg targyalt "valto/jelzo kapcsolo soros porton keresztul" vazlatom be van scannelve. Erdekel meg valakit?
Nos, egy kicsit leült a téma, vagy mindenki a munkájával van elfoglalva, mint én, vagy nyitott könyv lett a digi mindenki számára...
Viszont én újabb gonddal néztem szembe:
Vettem egy gyönyörű SBB emeletes vezérlőkocsit, de éreztem, hogy valami nem fog simán menni vele. Ez pedig a világítás. Analógban működik digitálban nem. A gyári papírokban még utalás sincs átállítási lehetőségre, ötlet ??
A legutóbbi keréktémára visszatérve, ma egy ismerősömmel beszéltünk erről, erre elémrakta a Roco katalógust, amiben ott van 40186 és 40187 cikkszámon 11 és 9 mm átmérőjű kerékszett az alábbi szöveggel: wheelset with built-in resistor for track-occupancy indicator (for wehicles without interior lighting).
Erről ennyit, lehet rendelni...
A Roco az biztosan fémkerekes, de a Kleinnél elöfordulnak még müanyagkerekek is.
Elektronikus szakboltokban néha lehet ellenállás lakkot is kapni (NYÁKok javitásához), ez is egy jo dolog.
Ha igazán profi szinten akarod csinálni a dolgokat, és garantált eredménnyel, akkor apro SMD ellenállást kb. 4,7 kOhm ragassz fejjel lefelé a vagon tengelyére (az érintkezö kontaktusok ne érintkezzenek a tengely anyagával), majd pedig az emlitett lakkal kösd össze a kerék fémes részét az ellenállás polusával. Igy minden keréknek igen pontosan lesz kezelhetö az ellenállása.
Egy vagonon legalább két söntölö tengely kell hogy legyen, különben nem garantálhato a foglaltság jelzö müködése.
Igen az a lényege a dolognak, hogy egy kis áramú fogyasztó legyen. A kályhaezüst festéknek az a lényege, hogy alu szemcsék legyenek benne. Meg kell nézni vásárláskor, mert ha nincs benne fém akkor bakfitty.
A műanyag ill fém kerekek részt lefelejtettem, de ETWG pótólta, köszi.
Érdemes minden kereket fémkerékre cserélni, és csak a szigetelést "kezelni" kályha festékkel, vagy ami mindenkinek van puha grafit ceruzával. Ha eléred az érzékenységet (kb. 5-10 kOhm) akkor a grafit réteget lakkal rögziteni lehet.
Ez a kályhaezüst festék lenne, ha igen, akkor pontosan mi, mert így nem tudom mit takar? Csak az abroncsokat kell lefújni, vagy az egész tengelyt a szigeteléssel együtt, hogy olyan legyen, mintha fogyasztó lenne?
Nem tudom mekkora nim. áram kell a foglaltság érzékeléséhez.
Régebben csináltunk olyan fogl.érzt. ami 10Kohm söntre működött. Minden kerékpárt a tengelyével együtt befújtunk kályhaezüsttel. Igy 10-50 Kohm-os kerékpárok lettek.
Ezzel valós fogl érzt. lehet csinálni, és nem kell a vonat hosszával bíbelődni, amit el is felejthetek vagy rosszul állítok be. És hogy kezelné a program a különböző hosszúságú szakaszokat?
BT.
TrainController használók !
Mi a helyzet a tehervonatokkal, mert mivel a vagonokon nincsen fogyasztó csak az a szakasz jelez vissza foglaltat, amelyikben a mozdony van, mögötte a '30 méteres' szerelvényt nem érzékeli az LB100-as. Ha a 'Create train'-t választom, és megadom a szerelvény hosszát a program belekalkulálja ezt a foglalt szakaszokba, vagy nem, mert akkor könnyen úgy járhatok, mint azok a szerencsétlen kamionosok Ausztriában???
Másik:
Nálam legalábbis, hiába állítom be a SPEED PROFILE-t a mozdonyoknál, a Virtual Contact Indikator-ban megadott cm távolságoktól, mozdonytól függően, 10%-os diferenciával eltér a valós távolság. Ez jó így, vagí lehet finomítani valahogy ezen?
martisz
Hello mindenkinek !
Sikerült jópár képpel és leírással gazdagítani a marTRAIN oldalait, továbbá elkezdtem összegyűjtögetni a linkek gyűjteményét, ehhez kérnék akár saját, akár általatok összeszedett linkeket e-mailben küldjetek. Köszi
martisz
web.axelero.hu/martrain
0. Ez tiszta, hogy kulon lehet allitani, megis ha egy IC-t Inputra, amsikat meg Outputra hasznalod, akkor, legalabbis nekem tisztabb a kep.
4.A nullvezeto megszakitasa altalaban nem jo es nem alkalmazott, mert bar itt kis feszultsegek vannak, de elofordulhat, hogy teves osszekotes vagy akar egy darab lehullott vezetek miatt rovidzarlat kovetkezhet be. Annak kovetkezmenyeit gondolom nem kell kulon leirni. Fokent akkor gazos ha kulonbozo feszultseguek a taplalt eszkozok.
Az altalad hasznalt kartyat is ott vetted ???
Mar csak egy kerdes mara, a MaxTracker Pro 3.0 -at hol "talaltad" ???
0. A portokat külön lehet állítani ki és bementre de a Railroad 24-esével kezeli őket.
2. Nem akartam fogyasztótípusonként külön illesztést csinálni és a váltóáramhoz szükséges triac-ok is elég drágák.
4. Eléggé ugatom az elektronikát, csak a modellezés "kényszerített rá". Ilyen mélységű ismereteim nincsenek.
5. 50 érből 48 port és 2 föld.
A több kártyával az a gond, hogy nem mindegyiken állítható a bázis I/O-cím, így összeakadnak. (persze lehet más címdekóder IC-t használni, de itt végképp vége a tudásomnak)
A maratás nekem nem jött be, ha érdekel megírom a nyák árakat.
A progim a TraxMaker Pro 3.0. Ehhez találtam törést. Nem tudom már hol találtam meg.
A léptető motor jön, csak elszúrtam a nyákot remélem összejön az új.
Köszönöm és továbbra is várom a véleményeket, hozzászólásokat, kritikákat.
Koszi a valaszokat. Az arfekves megfelelo, a boltokert kulon koszonet.
0. a 192 portbol mennyi az I es mennyi az O.
Gondolom 24-es csoportokban vannak elosztva.
2.A relerol azert kerdeztem, mert szerintem igy pazarlas, mert barmi mast is ra tudsz esetleg kotni. Termeszetesen azonos logikai allapotu funkciokat.
4. miert a foldet szakitod meg, egy esetleges rovidzarlat erdekes dolgokat produkalhat... :(
5. 50 eres kabel eseten 48 port van kivezetve, azaz 2 IC, Plusz a fold es tap ?!?
En 24 port / kartyara gondoltam, mert igy egy 8255-os IC vihet Inputot, mig a kovetkezo Outputot.
Igazabol en ket kisebb (96 portos) kartyan gondolkodom jelen pillanatban, eloszor egyen vmikor mostnasag, majd megegyen kesobb.
A nagyobb problema, hogy en minden relehez szeretnem hasznalni a 2+2 kontaktot, szoval vagy tervezek uj nyakot, vagy kenytelen vagyok sk megoldani ezt vhogy. Ez egy kicsit feszelyez, mert amiota vege lett a technikumnak nem igazan vaskloridoztam es most sincs hozza sok kedvem...
Egyebkent meg az elkovetkezendo nehany hetben/honapban nem idoszeru meg a nyakgyartas csak szerettem volna felmerni, hogy egyaltalan hogy s mint. Probauzem.
A nyaktervezo proggy-t honnan szerezted?
Koszi a valaszokat, kerdesem meg biztos lesz, majd ha felmerulnek, tudatom veled.
Ja az oldal nagyon jo, gratula, varom a kovetkezo cikket a leptetomotorrol.
0. Pl 48 portos kapható (ami bővíthető) 96 portra az Urban Elektronikánál. A neten megtalálod őket, valahol a Dózsa Gy. út elején vannak. Ára összeszerelve kb. 9 eFt, készletben kb. 7.5 Ft (akkor forrasztani kell, kb 10 percet)
Azért nem tudok pontos árakat, mert nekem 192 portos van +2 timer IC-vel ami 40e Ft-volt.
(kiviteltől függően kb 100-200 Ft 1 port)
1. A relé a Király utcából van, kb 400 Ft/db.
2 morzés, azaz 2 nyitó+2 zázó kontaktussal. Miután megcsináltattam a nyákot jöttem rá, hogy semmiből nem állt volna egy nyitó/záró-t rárakni. A végleges PCB már ilyen ezért zavaró egy kicsit a dolog.
4. jogos, az E-pont a kapcsolt külső feszültség + pontja. (pl +16V AC, +12 DC, stb). Lehet látni, hogy a reléhez nincs köze ezt mindig fixen megkapja a fogyasztó és a relé a földet szakítja meg (kis kép) vagy kapcsolja ide-oda (PCB).
5. A 35 azért lett 35, mert ennyi fért rá a 15*20-as nyákra, mert korábban én gyártottam őket (kevés sikerrel) így megmaradtam ennél az osztásnál.
Az én kártyámról 4 db 50 eres szalagkábel jön le és még nem tartok annyi portnál, hogy spórolnom kellene. Egy 50 erest dugok a 36 eresre (ebből 2 föld). Persze ha elfogynának akkor a fennmaradó 12-eket összehozom (3*12), majd meglátom.
Ennyi.
Ui: ha tudok segíteni a saját nyákodban írj egy e-mail-t, mert már ismerem a nyákgyártók igényeit.
(lakk, szita, layers, stb.)
ui2: elég fontos de lemaradt az írásból, hogy a kártyákon a földet is kivezetik és a TTL szint a föld és port között jelentkezik de mivel a kártya közös földön van a PC-táp földjével én meg azt használom, mert stabil és kéznél van így a földet nem kell a kártyáról használni. Ezt mielőbb pótolom az oldalon.
Azoktol akik nem ertenek a kovetkezoket, elore is bocsi. Mindenre feny derul facsiga lapjan...
facsiga pls....
A 8255-os IO kartyas leirasod felkeltette az erdeklodesemet, ezzel kapcsolatban lenne egy-ket kerdesem:
0. 8255-os multi IO kartya hol es merre es mennyiert ?
1. Az altalad hasznalt TAKAMISAWA RY5W-K relet hol vasaroltad, es mennyiert?
2. A relenek mennyi erintkezoparja van, esetleg van-e bonto es zaro is beepitve?
3. Az aramkori rajzon ossz. egy kimenetet hasznalsz, ez igy van a nyakterven is ???
Erre igen a valasz, most, hogy atneztem a NYAKrajzot.
4. A kis NYAK tervrol nem derul ki, hogy az E pont honnan es hova jon/megy ? (Ez igy suta egy mondat lett, de sebaj) A nagy NYAKterven mar maskeppen szerepel, az a jo valszinu, mert ott a D es E pontok a relerol jonnek le.
5. A NYAKterv 35 be illetve kimentre lett tervezve, de egy 8255 max 24 IO portot kezel, mi van a fennmarado 35-24, azaz 11 porttal, esetlegesen az IO kartyabol kijovo ket 40 eres kabelt valami masik NYAKon osszehozod 35 portonkent ???
Nem vagyok rendszeres látogatoja ennek a topicnak, de megint idejutottam.
Már rézgaras barátom is válaszolt, ehhez érdemes néhány mondatot hozzáfüzni:
A DC az egyenáramu táplálás, azaz ha megforditod a táp polaritását a mozdony ellenkezö irányba fog menni. A sinekben levö áram azonban csak a legkevesebb esetben sima egyenáram (elemes vonatoknál) különben a sinekben egy meglehetösen bonyolult áramforma lehet az egyszerü egyutas egyenirányitástol kezdve a legbonyolultabb komplex áramformákig. Nézz be a WEBZINBE (http://super.malom.hu/vasut/) ott van egy részleges cikk a DC áramforrásokrol.
A feszültség kb. H0-ig 0-14V volt között változik, nagyobb méretarányokban elérheti akár a 20 V-t is.
Az AC az váltoáram. Itt a tápfeszültség polaritásának a megcserélése semmit nem jelent. A mozdonyt egy impulzussal kell belül átkapcsolni.
A sima szinuszos 50Hz-es váltoáram kb 4-16V-ig változik. Amikor megnyomod az irányválto gombot, akkor néhány pillanatig 24-26V kerül a sinekbe. Ez régebben egy ugrást valamint az égökön egy villanást okozott. Ma már elektronikus az átkapcsolo, ami megvédi a motort meg a világitást a tulfeszültségtöl.
A DCC, vagy a MM formátumu jel szintén váltoáram, de nem szinuszos, és állando a feszültsége kb. 12-18V tartományban (változtathato a boosteren vagy a tápegységen).
A jelek egy nagyon komplex formát vesznek fel amiböl a mozdony belsö dekoderja ki tudja olvasni az adott jármühöz küldött információt.
Nem lehet egyszerüen klasszikus (DC vagy AC) mozdonyokat és modern digitális jármüveket kombinálni.
A digitális jármüvek sok esetben képesek érzékelni, hogy a sinekben klasszikus (DC vagy AC) táplálás van, ilyenkor átkapcsolnak klasszikus üzemmodba, azaz nem reagálnak a digitális vezérlésre, és megprobálnak ugy viselkedni minha nem is lenne bennük dekoder. EZ azonban elég ritka eset. Föleg egy házból valo modellekre jellemzö (Marklin digitális a Marklin klassziku AC pályán). Idegen jármüvek inkább nem mennek vagy nagyon rosszul.
Klasszikus jármüvek digitális pályán jobb esetben morognak (DC jármüvek), de menni nem mennek, az AC jármüvek némelyike szintén csak morog, de elöfordul, hogy azok nagy sebességgel ellenörizhetetlenül rohannak. Minden esetben igen ovatosan kell a dolgokat kezelni, mert a digitális pályán állandoan egy aránylag nagyfrekvenciás 18V van (tehát nem 50 Hz). Ez könnyen tönkreteheti az égöket, vagy egyébb elemeket- söt esetleg a motort is.
A leirtakrol a már emlitett oldalakon kereshetsz további informáciot.
Az természetes, hogy a DCC nem kompatibilis a MM (Marklin Motorola) digitális vezérléssel, de vannak olyan pultok (Intellibox) amellyek kombinálni tudják kisebb nagyobb sikerrel a két formátumot, tehát velük egy pályán mind a két tipusu mozdonyt is lehet egyszerre vezérelni. Sajnos az ilyen kombinált vezérlés messze nem olyan sima mint egy adott formátumon belül, és dekoder függö is.
Nekem csendesebb, és a terhelés szabályozása is szimpatikusabb az ESU-nak. Viszont nem lehet saját sebességtáblát csinálni, ez hiányzik.
Azt igérték, hogy lehet majd "upgradelni".