Gyerek koromban sokat jártam arra, még megvolt a vágány, de nekem már azt mondták, az csak az autógyár iparvágánya. Soha nem láttam közlekedni rajta semmit:((
A reptér iparvágánya, ami Tököl felé menet keresztezi a műutat még Szigethalmon, be van még kötve a HÉV vágányokhoz?
Az eddig felsoroltakon kívül mire gondolsz még? Szászvár és Csikóstöttös megállóhelyeken nem voltam, de ott is volt (van?) épület, hiszen valaha - Váraljához és Nagymányokhoz hasonlóan - ott is volt menetjegykiadás.
Ezen az említett napon egyébként Mórágy-Alsónánánál is megálltunk. Itt megvan az épület, nem bontották el, viszont nincs túl jó állapotban, mivel nem használják...
Értem!
Mondjuk én csak itt a térkép alapján okoskodtam, viszont ebből nem lehetett egyértelműen meglátni, hogy hol van Szászvár és Máza határa.
"a 38728/38729 MD"
Tervezem, hogy a nyáron az 50-esen minden állomáson és megállóhelyen lefotózom az MD-t, de ezek a járatok erre sajnos nem jók...
Hátha a v peti által említett járat is MD még. Majd utánajárok!
Gyerekkorom kedvenc vasútvonalai közé tartozott. Fotóztam a sok katonavonatot, egyéb tehervonatokat stb. Bobóval, csatolt Szergejjel.
Amit betettél képet, az a régebbi, déli peron volt. Ez a nyomvonal a főút mellett haladt, pár útátjáró még őrzi a nyomokat. Később kb. 100 méterrel északabbra tették a nyomvonalat, annak a peronja is megvan. 2001-ben szedték föl a pályát. A dolog érdekessége: az egyetlen olyan BKV-HÉV vonal, amelynek egyik végállomása se budapesti volt! (Szigetszentmiklós Gyártelep - Taksony vasútállomás). A korábbi negatívjaim beszkennelésre kerülnek. Az egykor itt közlekedett jármű Szentendrén megtekinthető.
Volt egy iparvágáy Taksonyig, amely rövid ideig bonyolított le személyforgalmat is. Részletes leírás és fotók John Howard honlapján, ami viszont valahogy elenyészett.
Szigetszentmiklós Gyártelep állomás. A bal szélen a hajdani taksonyi vonal maradványa látható.
Szigetszentmiklós és Szigethalom is így egybenőtt. A választóvonal az egykori HÉV vonal volt, a pálya szigethalmi fele Mű út, a szigetszentmiklósi Kakukkfű u. A pályát fölszedték és előállt az a vicces helyzet, hogy ugyanannak az utcának két neve van :-))).
Ritka az MD. Ha jól emléxem, akkor a 38728/38729 MD, de talán van még másik is.
A népszavazás a kilencvenes évek elején vclt, talán '91-ben, de nem emléxem pontosan.
Most esett csak le, hogy mit írtál az állomás és Szászvár távolságára. Valójában csak párszáz méterre van az állomástól Szászvár. Máza egy rövid falu, az állomástól Komló felé haladva, ha átmész a vasút alatt, akkor kb. 500 méterre már Szászvár kezdődik. Máza és Szászvár teljesen egybeépült, az egyik ház még Máza, a kerítés után pedig már Szászvár. A szétváláskor volt is egy kis gond, mert az eredeti településhatár pont kettévágott volna egy családi házas telket, ezért kicsitt módosították. Szászvár egy jó részéről közelebb van Máza-Szászvár állomás, mint Szászvár mh.
Dunavecsére költözött egy német, hídelemeket gyártó cég, a sok éve lezárt rakodóvágány újra használatban! A szolgálat talán megmarad emiatt. Én is örömmel láttam, hogy van rakodás, és azt hiszem, hogy szolgálat is volt.
Titkon reménykedtem, hogy Szalatnaknál sikerül egyet kifogni, de sajna a Bájzli jött. Talán ha Mőcsényben vártunk volna...
Egyébként ritka az MD, vagy csak mi fogtunk ki a rossz járatot?
Még egy kérdés: ez az ominózus népszavazás mikor volt?
Szalatnakon meg Mőcsényben az is hozzájárul a sajátos feelinghez, hogy mindkét esetben a csapórudas sorompó közvetlenül a megállóhely épülete mellett van néhány méterre!
Ha már itt tartunk Vasas-Hird is ilyen, az is nagyon bejön!
"Máza-Szászvár: az elnevezés indoka itt sem igazán világos előttam"
A népszavazás után, - amikor Máza elvált Szászvártól - volt ezen némi polémiai, de végül abban maradt a MÁV a két település vezetésével, hogy egy mindenki számára megszokott állomásnevet kár lenne teljesen megbolygatni, így lett kompromisszummal kötöjeles az állomásnév.
Emlékeim szerint 1997-ben szűnt meg Kárász-Köblényben a szolgálat.
Sztem úgy ahogy van épületestől, csapórudas sorompóstól, berendezésestől mehetne az egész a múzeumba. :-)
A már sokat emlegetett Dunavecse és Solt is ilyen! Dunavecsére költözött egy német, hídelemeket gyártó cég, a sok éve lezárt rakodóvágány újra használatban! A szolgálat talán megmarad emiatt. A Füsti-parkban visszaköszöntek az itt működés közben látott berendezések :-))). (kurblis bakelit-telefon, zöld öntöttvas váltóállító berendezés, hatalmas kulccsal stb.)
Szóval, a következő (ex) állomás Kárász-Köblény volt, ahol az épület meglepően jó állapotban van, laknak is benne, szerencsére a szolgálat megszűnése (tudja esetlewg valaki, hogy mikor történt?) után nem rohadt le, mint sok más helyen az országban. Az egykori kitérővágány helye még prímán látszódik, sőt az ágyazat is! A szologálat egykori megszűnése és a megállóhellyé való visszaminősítés sajnos teljesen indkoltnak látszik, hiszen az utasforgalom valószínűleg a nullához konvergál. (az állomás közvetlen szomszédságában van ugyan néhány lakóépület, de ez nyilvánvalóan semmit nem számít). A meglehetősen kevés lakosú Kárász 1,5-2 km-re van, egy meredek, kacskaringós műút visz oda (biciklivel sem nagyon jöhet számításba), Köblényről meg inkább nem írnék semmit, elég csak a térképre tekinteni... Igazából nem is értem, hogy mi értelme van ennek az állomáselnevezésnek. Bár van egy jó régi Mecsek turistatérképem, ahol a műút még csak Szalatnakig ért, akkoriban valószínűleg nem volt más választás, mint a dombon át való gyaloglás, ha utazni akartak a köblényi emberek.
Máza-Szászvár: az elnevezés indoka itt sem igazán világos előttam. Ha egyszer Szászvárnak már van egy megállóhelye, akkor a jó messze (2,5-3 km) lévő állomás nevébe miért kellett belekeverni Szászvárat, miért nem volt elég a Máza. Végül is mindegy... :)
Az innen vasúton utazók nagy része gondolom a "Vasútállomás környéke" nevezetű "városrészben" lakik.
Bent egy-két tehetvagon ácsorgott. A hozzáértőktől kérdeném, hogy mekkora arrafelé a teherforgalom?
És még egy érdekesség innen: vam még "Mázaszászvár" feliratú keletbélyegző az állomáson, amit a jegykiadás során nap mint nap használnak is! :-) (Az említett térképen egyébként még Mázaszászvár a település neve.)
A következő két megállóhelyet, Váralját és Nagymányokot is megnéztem. Itt mikor bontották le az épületeket? (Azért gondolom, hogy volt, mert mindkét helyről van kéregjegyem.)
A nap második leghangulatosabb helye Mőcsény mh. volt, gondolom, érthető, hogy miért... :-)) (Egyedül azt sajnáltam, hogy elkezdett szakadni az eső, így nem vártuk meg a vonatot.) Itt az az érdekesség (természetesen az alagút mellett), hogy a pénztárablak a szabad ég alá nyílik! Lehet, hogy ez is egyedülálló az országban?
Hazafelé még Mátéházapusztára is beugrottunk. Szintén nagyon kedves hely, nagyon érdekes látvány, ahogy feltűnik az állomásépület a bácskai puszta közepén, mindenkinek ajánlani tudom, hogy egyszer nézzen szét ott is! :-))
A képeket a vizsgaidőszak végeztével majd felpakolom egy megfelelő tárhelyre (nem a tar.hu!!!)!
3 hete voltunk kocsival Pécsen, visszafelé kicsit elkelendoztunk a Mecsek északi oldalára, és megálltunk néhány vasútállomásnál!
Nekem legjobban Szalatnak mh. tetszett, iszonyatosan hangulatos a parányi épület és a környező táj is nagyon szép. Sztem úgy ahogy van épületestől, csapórudas sorompóstól, berendezésestől mehetne az egész a múzeumba. :-)Kéregjegyvásárlás közben volt szerencsém megtekinteni a "forgalmi iroda" berendezését is. Nem semmi... :-) Utoljára ilyet Gádoroson láttam.
Szerencsére éppen jött Bátaszék felől egy 4 részes Bz szerelvény (MD van még egyébként az 50esen?), úgyhogy a sorompó letekérését is megnézhettük. Állítólag az év végére megszűnik majd itt a szolgálat, mert fénysorompót telepítenek. Utasforgalom pedig nincs akkora, hogy a jegykiadás miatt egy kereskedelmi alkalmazott dolgozzon azután is... :-((
A következő (ex) állomás
Tegnapelőtt bicajoztam Kémesre, ahol megtekintettem egy önkiszolgálást a sorompónál, majd Kovácshidáig "versenyeztem" a Bzmot 162-vel, és én nyertem...:-)
Tegnap pedig Drávafokon (!!!) két fával telerakott kocsi állt a rakodóvágányon.