Hello mindenkinek !
Sikerült jópár képpel és leírással gazdagítani a marTRAIN oldalait, továbbá elkezdtem összegyűjtögetni a linkek gyűjteményét, ehhez kérnék akár saját, akár általatok összeszedett linkeket e-mailben küldjetek. Köszi
martisz
web.axelero.hu/martrain
0. Ez tiszta, hogy kulon lehet allitani, megis ha egy IC-t Inputra, amsikat meg Outputra hasznalod, akkor, legalabbis nekem tisztabb a kep.
4.A nullvezeto megszakitasa altalaban nem jo es nem alkalmazott, mert bar itt kis feszultsegek vannak, de elofordulhat, hogy teves osszekotes vagy akar egy darab lehullott vezetek miatt rovidzarlat kovetkezhet be. Annak kovetkezmenyeit gondolom nem kell kulon leirni. Fokent akkor gazos ha kulonbozo feszultseguek a taplalt eszkozok.
Az altalad hasznalt kartyat is ott vetted ???
Mar csak egy kerdes mara, a MaxTracker Pro 3.0 -at hol "talaltad" ???
0. A portokat külön lehet állítani ki és bementre de a Railroad 24-esével kezeli őket.
2. Nem akartam fogyasztótípusonként külön illesztést csinálni és a váltóáramhoz szükséges triac-ok is elég drágák.
4. Eléggé ugatom az elektronikát, csak a modellezés "kényszerített rá". Ilyen mélységű ismereteim nincsenek.
5. 50 érből 48 port és 2 föld.
A több kártyával az a gond, hogy nem mindegyiken állítható a bázis I/O-cím, így összeakadnak. (persze lehet más címdekóder IC-t használni, de itt végképp vége a tudásomnak)
A maratás nekem nem jött be, ha érdekel megírom a nyák árakat.
A progim a TraxMaker Pro 3.0. Ehhez találtam törést. Nem tudom már hol találtam meg.
A léptető motor jön, csak elszúrtam a nyákot remélem összejön az új.
Köszönöm és továbbra is várom a véleményeket, hozzászólásokat, kritikákat.
Koszi a valaszokat. Az arfekves megfelelo, a boltokert kulon koszonet.
0. a 192 portbol mennyi az I es mennyi az O.
Gondolom 24-es csoportokban vannak elosztva.
2.A relerol azert kerdeztem, mert szerintem igy pazarlas, mert barmi mast is ra tudsz esetleg kotni. Termeszetesen azonos logikai allapotu funkciokat.
4. miert a foldet szakitod meg, egy esetleges rovidzarlat erdekes dolgokat produkalhat... :(
5. 50 eres kabel eseten 48 port van kivezetve, azaz 2 IC, Plusz a fold es tap ?!?
En 24 port / kartyara gondoltam, mert igy egy 8255-os IC vihet Inputot, mig a kovetkezo Outputot.
Igazabol en ket kisebb (96 portos) kartyan gondolkodom jelen pillanatban, eloszor egyen vmikor mostnasag, majd megegyen kesobb.
A nagyobb problema, hogy en minden relehez szeretnem hasznalni a 2+2 kontaktot, szoval vagy tervezek uj nyakot, vagy kenytelen vagyok sk megoldani ezt vhogy. Ez egy kicsit feszelyez, mert amiota vege lett a technikumnak nem igazan vaskloridoztam es most sincs hozza sok kedvem...
Egyebkent meg az elkovetkezendo nehany hetben/honapban nem idoszeru meg a nyakgyartas csak szerettem volna felmerni, hogy egyaltalan hogy s mint. Probauzem.
A nyaktervezo proggy-t honnan szerezted?
Koszi a valaszokat, kerdesem meg biztos lesz, majd ha felmerulnek, tudatom veled.
Ja az oldal nagyon jo, gratula, varom a kovetkezo cikket a leptetomotorrol.
0. Pl 48 portos kapható (ami bővíthető) 96 portra az Urban Elektronikánál. A neten megtalálod őket, valahol a Dózsa Gy. út elején vannak. Ára összeszerelve kb. 9 eFt, készletben kb. 7.5 Ft (akkor forrasztani kell, kb 10 percet)
Azért nem tudok pontos árakat, mert nekem 192 portos van +2 timer IC-vel ami 40e Ft-volt.
(kiviteltől függően kb 100-200 Ft 1 port)
1. A relé a Király utcából van, kb 400 Ft/db.
2 morzés, azaz 2 nyitó+2 zázó kontaktussal. Miután megcsináltattam a nyákot jöttem rá, hogy semmiből nem állt volna egy nyitó/záró-t rárakni. A végleges PCB már ilyen ezért zavaró egy kicsit a dolog.
4. jogos, az E-pont a kapcsolt külső feszültség + pontja. (pl +16V AC, +12 DC, stb). Lehet látni, hogy a reléhez nincs köze ezt mindig fixen megkapja a fogyasztó és a relé a földet szakítja meg (kis kép) vagy kapcsolja ide-oda (PCB).
5. A 35 azért lett 35, mert ennyi fért rá a 15*20-as nyákra, mert korábban én gyártottam őket (kevés sikerrel) így megmaradtam ennél az osztásnál.
Az én kártyámról 4 db 50 eres szalagkábel jön le és még nem tartok annyi portnál, hogy spórolnom kellene. Egy 50 erest dugok a 36 eresre (ebből 2 föld). Persze ha elfogynának akkor a fennmaradó 12-eket összehozom (3*12), majd meglátom.
Ennyi.
Ui: ha tudok segíteni a saját nyákodban írj egy e-mail-t, mert már ismerem a nyákgyártók igényeit.
(lakk, szita, layers, stb.)
ui2: elég fontos de lemaradt az írásból, hogy a kártyákon a földet is kivezetik és a TTL szint a föld és port között jelentkezik de mivel a kártya közös földön van a PC-táp földjével én meg azt használom, mert stabil és kéznél van így a földet nem kell a kártyáról használni. Ezt mielőbb pótolom az oldalon.
Azoktol akik nem ertenek a kovetkezoket, elore is bocsi. Mindenre feny derul facsiga lapjan...
facsiga pls....
A 8255-os IO kartyas leirasod felkeltette az erdeklodesemet, ezzel kapcsolatban lenne egy-ket kerdesem:
0. 8255-os multi IO kartya hol es merre es mennyiert ?
1. Az altalad hasznalt TAKAMISAWA RY5W-K relet hol vasaroltad, es mennyiert?
2. A relenek mennyi erintkezoparja van, esetleg van-e bonto es zaro is beepitve?
3. Az aramkori rajzon ossz. egy kimenetet hasznalsz, ez igy van a nyakterven is ???
Erre igen a valasz, most, hogy atneztem a NYAKrajzot.
4. A kis NYAK tervrol nem derul ki, hogy az E pont honnan es hova jon/megy ? (Ez igy suta egy mondat lett, de sebaj) A nagy NYAKterven mar maskeppen szerepel, az a jo valszinu, mert ott a D es E pontok a relerol jonnek le.
5. A NYAKterv 35 be illetve kimentre lett tervezve, de egy 8255 max 24 IO portot kezel, mi van a fennmarado 35-24, azaz 11 porttal, esetlegesen az IO kartyabol kijovo ket 40 eres kabelt valami masik NYAKon osszehozod 35 portonkent ???
Nem vagyok rendszeres látogatoja ennek a topicnak, de megint idejutottam.
Már rézgaras barátom is válaszolt, ehhez érdemes néhány mondatot hozzáfüzni:
A DC az egyenáramu táplálás, azaz ha megforditod a táp polaritását a mozdony ellenkezö irányba fog menni. A sinekben levö áram azonban csak a legkevesebb esetben sima egyenáram (elemes vonatoknál) különben a sinekben egy meglehetösen bonyolult áramforma lehet az egyszerü egyutas egyenirányitástol kezdve a legbonyolultabb komplex áramformákig. Nézz be a WEBZINBE (http://super.malom.hu/vasut/) ott van egy részleges cikk a DC áramforrásokrol.
A feszültség kb. H0-ig 0-14V volt között változik, nagyobb méretarányokban elérheti akár a 20 V-t is.
Az AC az váltoáram. Itt a tápfeszültség polaritásának a megcserélése semmit nem jelent. A mozdonyt egy impulzussal kell belül átkapcsolni.
A sima szinuszos 50Hz-es váltoáram kb 4-16V-ig változik. Amikor megnyomod az irányválto gombot, akkor néhány pillanatig 24-26V kerül a sinekbe. Ez régebben egy ugrást valamint az égökön egy villanást okozott. Ma már elektronikus az átkapcsolo, ami megvédi a motort meg a világitást a tulfeszültségtöl.
A DCC, vagy a MM formátumu jel szintén váltoáram, de nem szinuszos, és állando a feszültsége kb. 12-18V tartományban (változtathato a boosteren vagy a tápegységen).
A jelek egy nagyon komplex formát vesznek fel amiböl a mozdony belsö dekoderja ki tudja olvasni az adott jármühöz küldött információt.
Nem lehet egyszerüen klasszikus (DC vagy AC) mozdonyokat és modern digitális jármüveket kombinálni.
A digitális jármüvek sok esetben képesek érzékelni, hogy a sinekben klasszikus (DC vagy AC) táplálás van, ilyenkor átkapcsolnak klasszikus üzemmodba, azaz nem reagálnak a digitális vezérlésre, és megprobálnak ugy viselkedni minha nem is lenne bennük dekoder. EZ azonban elég ritka eset. Föleg egy házból valo modellekre jellemzö (Marklin digitális a Marklin klassziku AC pályán). Idegen jármüvek inkább nem mennek vagy nagyon rosszul.
Klasszikus jármüvek digitális pályán jobb esetben morognak (DC jármüvek), de menni nem mennek, az AC jármüvek némelyike szintén csak morog, de elöfordul, hogy azok nagy sebességgel ellenörizhetetlenül rohannak. Minden esetben igen ovatosan kell a dolgokat kezelni, mert a digitális pályán állandoan egy aránylag nagyfrekvenciás 18V van (tehát nem 50 Hz). Ez könnyen tönkreteheti az égöket, vagy egyébb elemeket- söt esetleg a motort is.
A leirtakrol a már emlitett oldalakon kereshetsz további informáciot.
Az természetes, hogy a DCC nem kompatibilis a MM (Marklin Motorola) digitális vezérléssel, de vannak olyan pultok (Intellibox) amellyek kombinálni tudják kisebb nagyobb sikerrel a két formátumot, tehát velük egy pályán mind a két tipusu mozdonyt is lehet egyszerre vezérelni. Sajnos az ilyen kombinált vezérlés messze nem olyan sima mint egy adott formátumon belül, és dekoder függö is.
Nekem csendesebb, és a terhelés szabályozása is szimpatikusabb az ESU-nak. Viszont nem lehet saját sebességtáblát csinálni, ez hiányzik.
Azt igérték, hogy lehet majd "upgradelni".
Nekem is volt gondom az Le 130-al. Világítással meg sem indult a mozdony, anélkül ment de elég csúnyán.
Hál ist. sikerült visszacserélnem az üzletben, és azóta csak ESU dekódereim vannak. Nyár óta a ROCO ezeket adja 745-ösként.
> Mi a különbség a DC, az AC, és a digitális táplálás között
A DCC-ben a sínben alapvetôen egyfajta váltóáram van, de nem színuszos, hanem négyszögjel-szerű. A jelek hosszúsága hordozza az információt. A DCC NEM szuperponált jelekkel dolgozik!
Nem olyan rossz az a lap, egy kicsit rendezetlen, ha nem kaptad volna meg, MAREZtol, akkor irj egy sort es elkuldom a LE130.pdf filet.
A szimptomak egyebkent ismerosek, nekem is ilyet produkalt a NOHABom LE130-as dekoderrel. Zug, zorog, csattongni ugyan nem csattog, de hangos.Azota is... :(
Nos, megneztem tuzetesebben is a dekodert (tegnap nagy oromomben csak bedugtam es mar probaltam is.
A dobozban egy LENZ LE130-as dekoder volt. Megprobaltam kideriteni, mi ez a dekoder, es vajh miert ez lehet benne, de semmit nem talaltam. A LENZ (amugy sem tul jo) holnapja:
Not Found
The requested URL /products/decoders/olddecoders/le130.htm was not found on this server.
No, errol ennyit. Aki tudja, hogy kellene mukodnie ennek a dekodernek, esetleg azt is tudja, miert ez volt a ROCO 10745 dobozban, szanjon mar meg es arulja el...
Help me!
ROCO 10745-os dekodert hoztak tegnap. Berakva a modellbe a kovetkezot produkalta: eloszor el sem akart indulni, semmit sem csinalt. Elkezdtem programozni, ujbol beallitottam a cimet 03-ra, gyorsulas, lassulas max. seb, min. seb. beallitva. Ekkor mukodott, de egeszen furcsa hangja van a modellnek. Nem olyan, mint a tobbi ugyanilyen dekoderrel szerelt mozdonynak, sokkal hangosabb, valszeg mas frekvencian mukodik. Tovabbi problema, hogy 128 lepeses uzemmodban meg sem nyikkan. Az osszes tobbi 10745-osom minden gond nelkul megy. Ezek szerint, a dobozban nem 10745 dekoder van??
Új vagyok (a végigolvasott) topicban, valamint vasútmodellezésben is (Fiam kedvéért vágnék bele.).
Lenne néhány kérdésem:
1. Mi a különbség a DC, az AC, és a digitális táplálás között a tápfeszültség jelalakja és nagysága szempontjából? E két utóbbi ugyanolyan tápfeszültséget kap, csak rászuperponálják a digit jeleket? Egyáltalán ezek 3 féle rendszer, vagy a két utóbbi ugyanaz?
2. Ha háromféle rendszer, akkor hogyan szabályozzák az AC esetben a mozdonyokat?
3. Hol lehet erről olvasni valamit?
4. Hol van olyan modellbolt, ahol tudnak is válaszolni a kérdésekre, nem csak az árat ismerik?
Sikerült az LR101,LB100,LB050 és PC segítségével egy próbapályán (3 foglaltságjelzővel) kipróbálnom a TrainControllert tudását. Hihetetlen, hogy miket tud ez a program ! Valóban full automatikusan mükszik minden.Bárhol, bármikor, bárhogy tudsz a mozdonyoktól, szemaforoktól, sorompóktól kezdve a szétkapcsolókig mindent automatizálni. A mozdony (vagy vonat) fékez, lassít, leáll, megfordul, szétkapcsol, világítást, hangot be- és kikapcsol egyetlen érintés nélkül úgy, hogy a monitoron mindent nyomon tudsz követni. Ráadásul pofon egyszerű a programozás. (Csak az első pár lépés tartott 6-7 óráig, amire rájöttem az egész szisztémájára a leírásokból)
Szóval ,most már megtapasztaltam a dolgokat, akit érdekel, most már kérdezhet, igyekszem majd az alapvető dolgokat a marTRAIN-en bemutatni.
Hello
Tapasztalt valaki olyat, hogy digitalban lassúmenetnél valamelyik mozdonya berángatott? A hét digitális dekóderrel ellátott gép közül 5 újabb szerzemény, viszonylag keveset futottak, azok gyönyörűen mocorognak a 28-as tartományban az 1-es sebességnél is, 2 viszont (ezek többet mentek már analógban a régi asztalomon) 5 alatt megállnak úgy, hogy a motorjuk búg, erőlködik, de mozdulni nem akar a mozdony, csak ha kézzel megbököm egy kicsit. Lehet ez koszolódás az abroncsokon, vagy az áramszedő érintkezőkön?
Üdv fiúk!
Végigolvastam a topicot, mint rendes újonc, és úgy érzem, kérdeznék-mondanék pár dolgot. Először magamról: még sosem volt vasútmodellem, pedig... Jelenleg elektroműszerészként tengetem a napjaimat, főleg PIC típusú procikkal küzdök, és pont ilyenek dübörögnek pl. a MiniDCC nevű cuccban is. Aztán a neten találtam pár alkalmazást is, pont ebben a témában. Mindezt csak azért írtam ide, mert nem hiszem, hogy ne lenne olcsóbb összerakni egy dekódert, mint külhonból behozatni. Ráadásul még csicsázni is lehetne, ezzel-azzal. Ha rámozdulnátok a dologra, akkor részemről benne lennék némi barkácsolásban. Vélemény?