Igen, de most arra gondoltam, vicces lehet a piros jelzés előtt lassító, megállni már nem tudó és ismét felgyorsuló szerelvény :) "Na, ez sem jött be" - majd belerohan az állomáson veszteglő másik szerelvénybe :-)
Szóval a szigetelt szakasz hossza némi kísérletezést kíván.
A DCC jel periodikusan ismétlődik,tehát
a mozdonony egymás után megkapják a nekik szóló csomagokat
Nem csak a változást közöljük a mozdonnyal hanem az aktuális pillanatban megkívánt sebességfokozatot, és funkciókat.
A csomag az irányból,sebességfokozatból, és az egyéb funkciókból áll.
A dekóder a sebességet a beállított gyorsulás/lassulás tényezőket figyelembevéve a csomagban megkapott érték felé szabályozza amig azt el nem éri, vagy másik csomagot nem kap.
Tehát ha a jelző elött áll mozdony megkapja a Megálj jel helyett a pályatápot, néhány pillanaton belül megkapja a neki szóló csomagot is( mivel mindig ismétlődik ), és ha még nem lett a sebessége 0-ra véve a szabályzón, akkor gyorsulni kezd.
Ugyan ez történik ha a mozdonyt felrakod a pályára, úgy hogy elötte a szabályzón feltekered a sebességét!
Ha csak a változást közölnénk az könnyen elveszhetne:
pl. ha a kerék nem tökéletesen érintkezne, vagy valamilyen más zavar következtében.
Másrészt ismernünk kellene a mozdony dekóderében beállított értékeket a központi egységben is. Ezt tárolni nem lehet, mert nem biztos hogy igaz,és a dekóderekből sem lehet visszaolvasni.
Ha nem mukodik, akkor a Lenz nem tudja, hogy mire jo a sajat cuccuk...
Itt az LG100-as leirasabol egy darab:
The locomotive decoder receives the signal from the brake module, decodes the command to stop, and decelerates the locomotive at the pre-programmed deceleration rate to a complete stop.
If the signal now is set to green, then relay 1 switches the block back to the command station signal. The locomotive decoder again receives its old speed step and the locomotive starts up
with the pre-programmed acceleration rate.
Egy lassito blok az valojában egy booster a maga primitiv központjával, ahol minden mozdony cimre (azt hiszem ez a 0000 -hexben) kiküld egy lassulj parancsot 0001 (sebesség informácio ha jol emlékszem). Ez tehát valamennyi vonatot amelyik beér ebbe a szakaszba lelassit (nem vészmegállás, annak a kodja a 0000), ha jelzö pirosat mutat (azaz a hozzá tartozo relé vagy elektronikus kapcsolo aktiválja a fékezö modult és kiiktatja a normális booster - egyszerüen átkapcsol a boosterröl a fékezö modul jeleire. Ezek néha inteligensek is lehetnek, hogy egyébb informáciot ismételnek, csak a sebességinformáciot birálják felül).
Ha a jelzö visszavált zöldre, akkor megint a fö booster és a központ jut szohoz, és ujra ellenörzi a vonatot.
> Ekkor a mozdony elindul szepen lassan ugy, ahogy a karakterisztikajaban az be lett definialva.
Ne haragudj, úgy látszik, nem jól ismerem az egészet. De a DCC "normál fesz."-tôl egy digitális mozdony szvsz. nem indulhat el, hanem csak akkor, ha erre parancsot kap. A DCC rendszerben a sinen mindig a DCC feszültség van, de a mozdonyok csak akkor indulnak el vagy állnak meg, ha erre parancsot kapnak. Vagy rosszul tudom?
> Jelző vagy a Megálj jelet (tilos) vagy az általános DCC (szabad) jelet kapcsolja a szakaszra, igy a mozdony szabad jelzéskor ismét el fog indulni.(mivel a sebességinformáció periódikusan mindig felkerül a sínre.)
Ne haragudj, de csekély értelmemmel ezt nem tudom felfogni. Az általános DCC jeltôl miért indulna el a mozdony, ha a saját címét nem kapja meg?
(ahhoz viszont, hogy a jelzô a mozdonynak az indulást a saját címével adja meg, tudnia kell, melyik mozdony állt meg nála).
A lassitoszakaszrol, ahogy nalam - sajnos egyenlore elmeletben - "mukodik".
A lassitoszakaszt egy rele valtoerintkezojevel taplalom. Alapesetben a normalis fesz/jelsorozat van a sineken, amennyiben szukseges a lassitas, akkor a rele behuz es atvaltja jelzo szinet eloszor is, majd pedig aktivalja a STOP jelsorozatu (LV101+LG100) tapot. Ekkor a mozdony megall a jelzo elott (jo esetben). Amikor a jelzo zoldre valthat, akkor a rele elenged, jelzo zoldre valt es visszakapcsol a normal fesz. Ekkor a mozdony elindul szepen lassan ugy, ahogy a karakterisztikajaban az be lett definialva.
A jelzonel pedig en nem veszem figyelembe, hogy van-e mozdony a lassitoszakaszon vagy sem, mert a jelzoallitas nem az adott szakasztol, hanem a vele szomszedos foglaltsagatol fugg.Foglaltsagjelzonek LB100-as+LR100 a vezerlo fele.
A gyakorlati megvalositas egyenlore varat magara, tervezem, hogyha vegre egy kis idohoz jutok es vegre felepul a haz, akkor osszerakok egy kis tesztkort.Valamikor karacsony tajan, raadasul meg nemi HW is kell.
Igazad van a Jelző vagy a Megálj jelet (tilos) vagy az általános DCC (szabad) jelet kapcsolja a szakaszra, igy a mozdony szabad jelzéskor ismét el fog indulni.(mivel a sebességinformáció periódikusan mindig felkerül a sínre.)
A "Minden Mozdony indulj jelet" pedig elméletileg ki lehet adni a broadcast cimmen (00000000) kiadott valamely nem nulla sebességgel!
A vezérlőegységek általában nem támogatják, mert 0-ás címet az analóg mozdonyra vonatkozó információnak kezelik, számítógépről ki lehet adni.
Egyébként a broadcast címet használja a "Vészmegállítás, NOTHALT" parancs is.
Gergő
A szigetelt szakasz áram alatt marad ugyan, de a jelző által generált "minden mozdony állj" jelet kapja a rajta levő mozdony. Ha a jelző zöldre vált, a szigetelt szakasz visszakapcsolódik a rendes, boosterből érkező jelre, így a mozdony az onnan érkező jelet fogja kapni, tehát elindul.
Csak hülyéskedtem, ezért volt ott a sok smiley! (elképzeltem, mi lenne egy terepasztalon egy ilyen parancsra ! :-))))
De azért látok egy belsô ellentmondást a magyarázatban: Ha a jelzô a mozdonyt az elôtte lévô szakaszra adott "minden mozdony állj" paranccsal állítja le, akkor _a mozdony megáll, de alatta áram alatt marad a sín!!!!_ Tehát nem lehet újra indítani, csak egyedi paranccsal. Hogy egyedi parancs nélkül is elinduljon, ahogy írtad, akkor, amikor a mozdony megállt, le kell venni a feszültséget - és a zöld jelzésnél újra ráadni!!! Ehhez viszont a jelzônek tudni kell, hogy a mozdony már beérkezett és meg is állt!
Tehát azért mégsem ilyen egyszerű.
Mint tudjátok, az ördög a részletekben rejtezik :-)
Crash-nek: a Ludmilla digitalban nem fut ki, hogy miért, azt nem tudom... Tény az, hogy analógban nekem is jó játék volt, hogy fokozatosan állt meg, de digitalban satuzik a drága...(feltéve ha 0-ra teszed a lassulást)
Nem fog leszaladni, ha megvaltoztatod a fekezesi CV ertekeket. Akar satuval is megallhat, mondjuk az nem realisztikus, de mondjuk max sebessegrol leallithatod cca 40cm-en Az a helyzet, hogy egy normalisabb vonattal, analog modon (fulggazrol egybol lezar) kepes 120-150 cm-t gurulni a lendkerek miatt.
Letezik olyan, hogy motorfek ? Neadjisten villamos fek a digi uzemben ? Mer elvegre a motor, amikor gurul a gep, generatorkent viselkedik, es a termelt aramot elvezetve a motor - mivel munkat vegez - lassitana. Nem tud ilyet a dekoder ? Bili system v1.0 :-)
Mondjuk a vonat suly sokat nyom a latba fekezeskor, mert en ugyan nem H0-aban nyomulok, hanem N-ben, de meg olyanabb tapasztalataim vannak. Van egy 10-12 kocsis ec, ami nagyon jol gurul gyarilag is, kicsit grafittal updatelve... Elerakom kedvenc Re460-asom, es az ebadta ha nem vigyazok, kepes 50 centit gurulni. Uresben a mozdony jo, ha tizet kigurul...
Es nem mindegy hogy eleg 20 cm-et szakaszolni, vagy 70-et. A hosszu vonat a jelzo elott kozvetlenul, a rovid meg joval a jelzo elott all meg.
Ketfokozatu fekezes lenne a megoldas :-) szep lassulas egy bizonyos pontig, onnan meg satu :-)
Matiz:
Nekem is Brawa-m van, bibiiii :-) Es eszmeletlen halkan fut...
Nem fog leszaladni, ha megvaltoztatod a fekezesi CV ertekeket. Akar satuval is megallhat, mondjuk az nem realisztikus, de mondjuk max sebessegrol leallithatod cca 40cm-en (vad becsles)is vagy 1m-en, akar linearis akar mas modon.
Ugyanilyen modon lehet a gyorsitast is beallitani, igy mondjuk egy gozos lassabban indul, mint egy dizel vagy villanymozdony.
Igy realisztikusabb lesz az uzem.
A beallitando CV ertekeket vagy a szabvany vagy a dekoder leiras tartalmazza - jo esetben.
<>a vezérlöjelek folyamatosan jelen vannak, (söt a szabvány valahol elö is irja, milyen idöközökben kell ezt ismételgetni),
Hmm... akkor jo. Digitalizalas ezerrel :-)
Mar csak azert aggodom, hogy pl H0-ban a Roco Ludmillat le kell tiltani az asztalrol, mert kepes az istenadta egy metert is kifutni ...
a vezérlöjelek folyamatosan jelen vannak, (söt a szabvány valahol elö is irja, milyen idöközökben kell ezt ismételgetni), különben a dekoderek elfelejtenék a parancsokat.
amiben ugye minden mozdony aktuális végsebessége benne van, a cím alapján minden mozdony megtalálja a számára megfelelőt, és a dekóder az álló mozdonyt ennek a sebességnek az eléréséig gyorsítani fogja.
Akkor a vezerlojelek folyamatosan a sinen vannak? Nem csak akkor kuld jelet a booster, ha valami valtozik ?
Minden mozdony indulj parancs nincs, de ha visszakapcsolja a jelző az eredeti digitális jelet, amiben ugye minden mozdony aktuális végsebessége benne van, a cím alapján minden mozdony megtalálja a számára megfelelőt, és a dekóder az álló mozdonyt ennek a sebességnek az eléréséig gyorsítani fogja.
Induláshoz nem kell extra parancs, mert a gyorsitási jellemzök magában a mozdonyban vannak, igy ha megjelenik ismét a kod a sinekben, ami nem 0 sebességet ad az adott mozdonynak az magátol a megadott gyorsulással indul.
A fékezö blokk minden mozdonyra kell, hogy hatással legyen, tehát a fékezö szakaszban egy minden mozdony ÁLLJ kod van, ha vörös a jelzö, ha nem akkor visszakapcsol az eredeti kodra.
Märklin rendszerhez ez már régóta létezik
fékgenerátornak hívják (németül: Bremsgenerator)
Ezt gyártja már a Viesmann is.
A Viesmann DCC változata remélhetőleg már az idén forgalomba kerül. De a Lenz katalógusban sőt a ROCO újdonságai között is megtalálható!.
A bekötésük nagyon egyszerű, a jelző elötti szakasz tilos jelzés esetén a jelgenerátorrol kapja az áramellátást így a szakaszba lépve fékezni kezd.Szabad jelzéskor az áramellátás ismét a Digitális jelről történik így a mozdony szépen felveszi a beállított sebességét.
(Ha a dekóder által kapott digitális jel megszűnik és a menetirányhoz képest elentétes polarítású egyenáramot vagy szinuszos (nem értelmezhető) váltakozóáramot kap a mozdony fékezni fog majd megáll.Ez a dekóderes mozdonyoknál analóg üzemben müködik.
(Ezt ne próbáld ki a busterrel, mert nem biztos, hogy túléli,ha bármilyen máshonnan származó feszültséget szembekapcsol vele az ember!)
(Létezik a DCC szabványban egy "minden mozdony ÁJJ" parancs is, lehet, hogy azt használják)
Sőt a ROCO egy az integrához nagyon hasonló jelfeladó rendszert is ki akar építeni! (Karácsonyra igérte!)
Az újgenerációs LENZ DCC dekóderek már
visszafelé is tudnak komunikálni.
Illetve létezik egy kiegészítő panel a régi dekoderek számára is.
Érdemes tehát néhány hónapot várni az igazi nagy beruházások előtt (pl központi egység), mert úgy járhatunk mint a ROCO LockMauus 1-el.
Gergő
Szó volt itt nemrég arról, hogy hol lehet a Weben információt találni saját építésű DCC alkatrészekrôl. A német Newsgoup-ban valaki leközölt egy listát. Azt is írta, hogy ezekben a cikkekben sok az egymásra hivatkozás, tehát a nagy számú cikk esetleg kevesebb valódi konstrukciót takar.
Az volna a kérdésem, hogy volt-e már valakinek a szagértő kezei közt SelecTrix Lok-Control 2000 Central Controllal az oldalán? Ugyanis a Märklin bemutató asztalunkhoz küldtek ilyet is a németek, de sajna leírást egy sort sem... Nemrég letöltöttem és elolvastam a Lokmaus2 leírását, gondolván, hátha van némi hasonlóság a két rendszer kezelése közt. Most megint elővettem a vezérlőt, és néhány perc gombnyomogatás után a 02-es címen elindult az N-es Re 460-as mozdony a pályán és vele együtt a H0-ás BR 152 egy másik sínen!!! A programozásukról még nem sok fogalmam van, de a hétvégén kisérletezni fogok tovább. Ha valaki meg tudná mondani, hogy mit lehet csinálni "Mode" és a "PR" menüben, az érdekelne! Azt tudom, hogy programozni, de azt nem, hogy mit és hogyan... Valamint hogyan tudom írányítani a kitérőket, jelzőket?