miért nem DCC? Menj rá a weblapunkra, amit már korábban jeleztem uplink-nek. Röviden : 83 váltó, 25 karosjelző ( 6 kétdugattyús ), 30 fényjelző, 250 m vágány- 30 térköz, kb. 100 mozdony (nem a dekóderek helyéval van a bibi). Kezdhetsz számoldi DCC-ül. Mi megtettük, és olyan szám jön ki, ami csak a matekpéldában van. A klubunk pedig még nem áll itt. Még akkor is, ha a térközök alá forgatom az m.dekódereket.
Pontosan a penzugyi vonzata rettentheti el oket.
Mert nem csak a mozdonydekoderrol van szo - az a legkevesebb ezesetben, hanem az osszes tobbi dologrol is (Digitap,vezerlo,lassitok, stb).
A szombati buli erdekelne, csak a jelenlegi foldrajzi helyzetem nem teszi lehetove, hogy ott legyek ... :(
A Crash altal felvetett Digitalis rendszer kiepitese nem rossz otlet, csak a max 28 egyszerre futo mozdony rettent el... Miert ? Mire felprogramozod oket ? Egyszer kell csak... A koltsegek viszont jelentosek lehetnek.
Egyebkent a 28 mozdony nem nagy szam. Az N-Track (NMRA N-es bandaja) talalkozoin nem ritka a 300 meter hosszu N-es modulasztal, harom, parhuzamos vagannyal. Ott tobb mozdony rohangalhat - sot ,ha belevesszuk azt is, hogy altalaban a vonatok tobbsege egy mozdonynal tobbel van vontatva....
A tervezendo szombati jamboree nem erdekel senkit ?
Kozben megneztem a palya leirasat, hat ez nem lesz kis falat, de kis lepesekkel megoldhato (bocsi a kozhelyert).
A 83 valtohoz kell 166 output es ekkor meg nem szamoltuk a terkoz/jelzo vezerleseket illetve a reedreles inputokat.
A legnagyobb 8255-os kartya 192 IO port kezelesere kepes, ezert nektek ebbol valszinu, hogy elobb utobb tobb kell majd.
A Crash altal felvetett Digitalis rendszer kiepitese nem rossz otlet, csak a max 28 egyszerre futo mozdony rettent el...
Az Általatok megadott weboldalakat nem érem el (tűzfal, ...), így az lenne a kérésem, amennyiben az megoldható e-mailre küldjetek anyagot (kapcsolási rajzok, ...)ill. ha gondoljátok, megadom a postacímemet, és borítékban eljuttatnátok az anyagot. Előre is kösz !
Ahhoz az asztalnak a működtetéséhez kellene, amelyet az EPIVK.HU alat az "N"-es klubasztal technikai adatai közt találtok.
Ez valoban igy igaz, csak ido es penzrablo, mert digitrain nagy asztalrol irt, amibol nekem az kovetkezik, hogy sok valto/jelzo/terkoz/stb van, amit a PC-rol akar allitani, na igy mar a kis kapcsolasokbol is eleg szep szamu kell.
Pl egy valto allitasahoz ugye ket db output kapcsolas kell, a jelzo es terkoz allitas az mar halasabb feladat, mert oda eleg egy is.
Szóval: upgrade létezik, a netről letölthető (Uhlenbrock oldal létezik), én már megcsináltam, és O.K.
A TWIn C. és az INTELLIBOX tényleg u.a.. A TWIN centerben be lehet állítani a protokollt, és ott választhatod az IB-t (azaz INTELLIBOX), és máris van egy intelliboxod (mi is így használjuk), jóllehet az FMZ nem ketyeg, de az úgy sem ér szart sem.A két ketyeréről tényleg rengeteg a tudás/tapasztalat,BÁTRAN KÉRDEZZETEK. Ja ! Az Uhlenbrock csinál a LocoNet és az XpressNet közé gatewayt, a dolog így lesz kerek (kb. 180 DM/ 95 Eur. az ára).
Bar nem vagyok facsiga, de az otletem a kovetkezo, ami reszben tole szarmazik:
1.
8255 IO kartya 24-192 IO portos kivitelben, ahogy facsiga lapjan is le vagyon irva. Ehhez nem kell programozni, ha nem akarsz vagy tudsz, jo a Railroad & Co is hozza.
VAGY
2.
A masik megoldas az a nyomtatoportra kotott illesztokartya, mi ua-t tudja, mint a 8255-os csak neked kell magirni a proggyt hozza.
Mindket esetben kell illesztokartya mert sem a valtok sem pedig az erzekelok nem TTL (+5V/0V) jelszintuek. Ezt mindenkeppen meg kell epitened.
Ha egy kicsit ügyes vagy, akkor igen egyszerü a dolog megoldása.
Ha a kocsi megy elöre, akkor a hátso kupplung nyomva van, a kerekek egy irányba forognak.
Nem tudom milyen a kocsid gyártmánya ezért csak egy - két ötlet.
A kupplunghoz kapcsolj egy apro mikrokapcsolot, ami ha a kupplungot nyomja a vonat, azaz bekapcsolja a világitást.
(Nem egyszerü megoldani de meg lehet, ne a valos nyomást használd a kapcsolo müködtetésére, hanem a kupplung apro mozgását hátrafelé. Ragassz rá egy kis pöcköt, ami oldalrol megnyomja a mikrokapcs. gombját).
A masik megoldás, ha egy kerékre egy nehezen csuszo kart szerelsz. Ezt a kerék az egyik irányba az egyik oldalra fogatja a másik irányba meg a másikra, most már csak jo kontaktusok kellenek hozzá meg 2 dioda, és megvan a vezérlökocsi világitásvezérlés. (Nem nehezebb megoldani mint leirni, söt egy kis rajz segitene, de most nincs rajzolo programom).
Miután sikereresen túlestem a csörgőm digitalizálásán (külön köszönet nektek a világítás beüzemeléséhez adott tanácsokért) felmerült az újabb kérdés. Ki hogyan oldaná meg a Bdt (vezérlő kocsi) világítását? Mátmint a fényszórókat, hogy csak akkor világítsanak, amikor a vezérlőkocsi megy elöl? Áramátvivő kuplung 1500Ft 4-5 kocsinál ennyi pénzből akár saját dekódert is kaphatna a Bdt. Tényleg Használt már valaki áramátvivő kupplungot, mik a tapasztalatok róla?
A Motorola meg a Lenz aránylag könnyen barátkoztathato, a jelek fizikai szempontbol azonosak a sinekben, igy nincs különösebb balhé, a kodolást meg megteszi az Intellibox (egyszer ilyen csomagot küld ki egyszer meg olyant, igy mind a két rendszer jármüvei megkapják amire vágynak).
A komplex felépités miatt kb. 20% olcsobb az Intellibox mint ha ugyanezt a LENZböl hoznád össze (mindent pillanatnyilag nem is tudnál).
Nem vizsgáltam tüzetesen a FLM TWIN boxot, a barátaim szerint csak a Motorola formátumot lopták ki belöle, ha minden más megmaradt, akkor DCC-re pillanatnyilag a legolcsobb vezérlés (az FMZ-t felejtsd el). Föleg mert a FLM most nagyon kiárusitja - ugyhogy a ROCO-hoz is inkább ebben érdemes gondolkodni. Remekül müködik, szinte mindent meg lehet vele csinálni, kompatibilis a RailCoval. (Az eredeti Intellibox a PC csatin át - ezt kell megvizsgálni a FLM dobozán, hogy meg maradt-e a SW, az Intellibox legnagyobb elönye.)
Kosz a kimerito valaszt. Azert kerdeztem, mert igen olcson lattam akcios Fleischmann digi kezdokeszlet, es megmozgatta a fantaziam.
Dehat en mar Roco/Lenz rendszert nyustolom, es itton inkabb az a beszerezhetobb. Magyar ember azzal foz, amit lehet a bot'ba' meg a bazarba' kapni...
Mondjuk az is ketseges, hogy hogyan lehetne a ket rendszert osszebaratkoztatni egymassal... Mert a sinen egyseges jelek vannak, de felek, hogy a sokfele Xpressnet/LocoNet miegymas protokollok nem atjarhatoak egymas kozott.
Maradok a Lenz-nel, csak hat ugyebar mar annak is a vasarlasi lehetosege kerdeses lett szamomra itthon :-(
Így van, nekem mind a kettő van, sőt van boosterem és FRED vezérlőm is. A TWIN DCC és FMZ kompatibilis, el kell döntened, szükséged van-é mind a kettőre, ill. az Intellibox (uhlenbr.) esetében a multiprotokoll jellegre. Azért drágák ezek, mert sokat tudnak, egy dobozban, ezekért viszont egyszerre kell sok pénzt iadni, a LENZ apránként felépíthető. Más kérdés, hogy ha mindent összevetsz, talán ugyan ott kötsz ki.
Nekem mégis azért tetszett leginkább, mert a KLUBUNKNAk erre volt az első, majnem komplett kiépítéshez szüksége.(azért van mindkettő, mert tartalék is kell, ha gáz van, és a kiállításainkon ez nem megengedhető) Látod a váltóállásokat, tudsz vágányutat állítani, szimpatikus a menűrendszere, interface is, és köthetők rá LENZ protokollú cuccok is, feedbacket (rückmeldung) is tud kezelni.Egyszóval kompakt, és két vezérlőgombbal remekül külön tudtam választani a vonali és tolató mozgásokat. A tasztatúrája is szerencsésebb a többihez képest alapban. Leírást tudok küldeni mindkettőről.Az alapvető különbséget már alább olvashattad a kollegáktól.
Ha bővebb információra, eseteg konkrét kérdésekre vársz választ, jelezd.Mi/én már két éve használom, és eddig nem volt velük gond.
A Fleischmann kontroller az Uhlenbrock TWIN center részlegesen kirabolt változata, kiegészitve a FLM által protezsált FMZ (vagy valami hasonlo nevü rendszerrel- aminek igen kevés köze van a modern digitális vonatokhoz).
Ha tehát nincs ilyen rendszered, akkor inkább az UHLENBROCK vezérlöjét vedd meg (általában ugyanannyiba kerül) de többet tud, és ráadásul mind a két nagy digitis rendszert ismeri (Motorola és DCC), söt azokat keverve is tudja vezérelni. A nyomogombokkal váltokat is lehet kezelni, söt ami pl. a LENZ-nél extra- az UHELNBROCKhoz egyenesen csatlakoztathato a PC.
Szvsz ez most a legjobb és legolcsobb DCC vezérlö (tudás versus ár).
Lentebb emlitetted a Fleischmann kozpontot. O az Uhlenbrock gyartmanya? Mert kivulrol (en mint laikus) elegge hasonlit ra. A Fleischmann mit tud ? Azt lattam, hogy ket fuggetlen kontroller van rajta a vonatoknak, de a valtokat/tartozekokat lehet vele vezerelni? Erdemes ilyet venni ?
Az lenne a kérésem, hogy tapasztalataidat megosztanád-é velem a következőkről:
A pálya analóg , vaáltók , relék , jelzők analóg.
Szeretnénk PC-re átültetni, milyen s.w.-t ajánlasz (nyilván kellene vágányfoglaltság, egérrel váltóutat ill. váltókat, jelzőket állítani)és milyen h.w. eszközök kellenek.Egyáltalán lehet ilyesmiben gondolkodni?
A pálya bazi nagy, sok alagúttal, állomásokkal.
Jó lenne megadni a tel.számodat, felhívnálak !
A mi gyakorlati tapasztalataink a következők :
a modulrendszerünkben van egy pár, és korrektül működtek. A bekötése pofon egyszerű, a leírásában megtalálod (két szál a már meglévő üzemáramról- IN , a kiszigetelt hurok felé szintén két szál -
OUT). Nálunk a leghosszabb szerelvényre lőttük be a kiszigeteléseket.Így biztos van olyan, amikor a hurkon belül van a szerelvény, nem kapcsolgat össze-vissza az esetleg a vonat végén lévő fém kerékpár (ami fogyasztóra kötött , pl, zárókocsi,tolómozdony...). Rövidzár esetén, ami a működésből fakad, csak egy diszkrét kattanást hallasz, egyszer a hurokba belépésnél, egyszer a kilépésnél.Ha többször hallod, az nem jó, állítani kell a pótméterén.
Egyedüli rossz tapasztalat a FUGGERTH csörgővel volt (+10742 dekóder), mert az olyan szarul ment a hurokban (is), hogy az LK100 majdnem leugrott a keretről, úgy kattogott.Maximumra állítva az LK100 potiját, akkor is fellépett a jelenség, így a csörgőt ledobtuk a sínről.
Ha van Fleischmann ill. Intellibox BOOSTERED, abban van beépített hurok el. , de azt már lehet, felfedezted. (Bár lehet, hogy a csörgő annak is beakasztana egyet).
Remélem adtam némi ötletet.
a hurokvágány a DCC-nél is ugyanazt a problámát okozza mint analogban (a kerekek rövidzárlatot okoznak), tehát ezt kell kiküszöbölni, de itt gyakorlatilag nem kell polaritást váltani, mert a DCC mozdonynak abszolu a polaritása, azaz, ha az adott irányban jobbra megy, ha megforditod a sinen akkor balra fog menni (nem ugy mint az analog).