Az én ajánlatom a http://web.axelero.hu/martrain
Amit lehet megírtam az LB 100-ról
Igaz most már csak LB 101-hez lehet hozzájutni, funkciójában ugyanaz, mint az LB 100, de 50 méter kábellel kevesebb kell a bekötéshez.
Az LB100-as a palyaszakasz foglaltsagasanak figyelesere alkalmas. A palyaszakasz taplalalassal kell sorbakotni es min 1mA atfolyo aram eseten a kimeneten jelet ad ki, amit LR100-as tud kezelni. Mivel a DCC mozdonyok aramfelvetele allohelyzetben is nagyobb, mint 1mA, ezert igy "jo esellyel" erzekeli a foglaltsagot.
Nem szuksegszeru hozza a PC, LZ100,LR100-as kell, kicsit programozgatni es maris OK.
Mit ertesz kiszigetelt reszen ????
"Esetleg egy LED dióda világít vagy nem világít?"
Ez jo kerdes, vilagit, ha mukodokepes es megfelelo feszt kapcsolsz ra megfelelo polaritassal (Nyitofesz 1.1-3 V) Celszeru azert nemi ellenallassal sorbakotni..
Vagy egy jelzőt lehet működtetni vagy egy relét?
LS100-as (4kimenet egy dobozban) alkalmas rele,valto, jelzo vezerlesere.
Sziasztok!
Az LB 100-as foglaltságjelző mire való?Miből áll a tudománya?Ha a kiszigetelt részen jármű tartózkodik mit lehet vele csinálni?Esetleg egy LED dióda világít vagy nem világít?Vagy egy jelzőt lehet működtetni vagy egy relét?
Vagy csak a PC-s vezérlésnél van szerepe?Aki tud kérem világosítson fel.
Előre is öszsönöm.
Zoli
ui.:Ha szerveztek digit összejövetelt a létszámba engem is számítsatok bele.Okt. első szombatja jó lenne!
007Gergo:
a katalogusbol nem derul ki, de ha jol lattam, akkor ez a daru csak egyhelyben tud allni, tehat nem tud elore-hatra gurulni (mint a kontenerdaru), jol lattam? Egyebkent az aramot hogyan kapja? Eleg siman rakotni a mellette/alatta meno sinekre vagy kulon kell valasztani a palyatol (mintha a joystick-nal azt irtak volna valamelyik fuzetben, hogy kulon kell valasztani).
Mas: esetleg tudja valaki, hogy a Deak-fele V46 elo van-e keszitve digitalis uzemre vagy annal is lehet forrasztgatni? Majd szeretnek egy tolatomozdonyt is a "teherpalyaudvarra" es eddig ez a legeselyesebb (M44-re nem akarok 1 evet varni, M31 nem tetszik, marad a V46 - bar a daru miatt /ha egyszer lesz belole valami/ mindenkeppen dizelmozdony kellett volna).
Meia_Lua: 1-2 heten belul majd megkereslek Csorgo ugyben, de arrol fogalmam sincs, hogy hany polusu motor van benne. 3 polusu + 10745 nagyon nem jo vagy meg lehet probalni?
Egy általános javaslat : szerintem minden hónap első szombatján legyen a digit megbeszélés, akkor tervezhetőbb (egyébként én a börzét is csak ekkor rendezném meg, nyilván jobban koncentrálódik a tömeg ill. az eladók is - persze több asztallal - úgyis elférnének a LÁNG-ban)
Két hozzászólás az alábbiakhoz:
Mint tudjátok, mi INTELLIBOXOT és TWIN C.-t használunk. Ha valaki áldoz rá "kezdőként",sok minden mellett megoldja a lent emliített két problémát:
* lehet bitenkén teljes spektrumban programozni
* a menetirány jelzése beállítható DC v. AC pultként, az irányt pedig fel-le nyíl jelzi .
Nekem Lenz dekodereim vannak, es tudnak olyan dolgot, hogy tompitott feny, effektek, miegymas. Namarmost az az adott CV xedik bitjenek beallitasaval programozhato. Kiszamolja az ember az erteket, es anyazik, hogy a lokmaus csak 99-ig kezeli a regiszter ertekeket. Ezek szerint, a ket legmagasabb bit programozasat el is lehet felejteni...
Probalkozott mar valaki direct CV modban programozni?
Nekem van egy ilyen darum egy müködö markolókanállal ellátva. Lockmausal még nem próbáltam, mert szerintem azzal túl körülményes lenne kezelni . viszont van hozzá egy Joystick azzal nagyon klasszul lehet irányítani.
Egy egyszerű kocsit kővel megrakni legalább egy fél óráig tart vele, úgyhogy sok türelem kell hozzá.
Catkiller: az alap programozas nagyon egyszeru. Berakod a dekodert a Szilibe (kicsit vigyazni kell, mert a Fuggerth-Sziliben szerintem eleg hulye helyen van a dekodernek hely kihagyva, es egy piciket mintha kicsi is lenne), mozdonyt fel a palyara (mas mozdony ne legyen rajta!), aztan csak a P+X gombokkal kell par dolgot beallitani.
P+* : a mozdony (dekoder) cime, ezen a szamon fogod elerni (ezt kell kivalasztani a nyilakkal az egeren)
P+F1: inditasi sebesseg/feszultseg (en ezt beken hagytam a Szilinel)
P+F2: mennyivel legyen a gyorsulas kesleltetve (minel nagyobb a szam, annal hosszabb ideig fog fokozatosan felgyorsulni a mozdony - Szilinel szinten beken hagytam)
P+F3: mint az elozo, csak a lassulast allitod be (Szinten beken hagytam)
(teljesen privat velemenyem szerint otthoni kis terepasztalnal nem erdemes a kesleltetest nagyon allitgatni, mert nagyobb ertekeknel mire felgyorsul/lelassul a mozdony, mar korbe is ert az asztalon)
P+F4: mozdony max sebessege. Ezzel azt szabalyozhatod, hogy az egeren a szabalyzo maximalis allasanal milyen gyorsan menjen a mozdony. Ezt erdemes minden mozdonynal kikiserletezni, mert igy mindegyik csak a sajat max sebessegevel fog menni (pl nyilvan a Taurusnal nagyobb erteket kell beallitani, mint a Szilinel).
P+STOP: nem erdemes piszkalni. Ha forditott iranyba megy a mozdony, mint amerre szeretned es nem akarod forditva felrakni a palyara (en pl a Taurusom egyik oldalat /ahol a szerviznaplo is van/ akarom magam fele latni, igy viszont forditva mozogna gyari beallitassal), akkor 6-rol allitsd at 7-re.
A menetfokozatot 10745-os dekodernel erdemes 128-ra allitani (P + valamelyik nyil, majd a felfele nyillal lepteni, hogy harom palcika legyen a kijelzon), majd par kort tenni a mozdonnyal mindenfele sebesseggel.
A "kezdo boldogsaghoz" szerintem eleg a cimet (ezt mondjuk muszaly is :) es a max sebesseget, illetve szukseg eseten a haladasi iranyt beallitani. A tobbit raer kesobb is buzeralni az ember.
Az meg elofordulhat, hogy ahol analog uzemben tokeletesen ment a Szili, ott most akadozhat (egy pillanatra kihagy a vilagitas vagy lassu menetnel meg is all a mozdony). Ekkor erdemes atnezni alaposan a mozdonyt (kerekpucolas, aramszedo lemezkek pucolasa/igazitasa, stb), mert nalam csak ekkor derult ki, hogy az egyik forgovaznal valahogy elengedte a forrasztas a vezetekeket es gyakorlatilag csak az egyik forgovaznal (raadasul a koszolodas miatt ott is csak egyetlen kerekparon) vett fel aramot. Es erdemes a valtokat mind polarizalni, mert tenyleg nagyon elvezetes egeszen lassu tempoban tolatgatni, haladni - de az akadozas, megtorpanas mar nem annyira az.
Ja, es a 10745-os dekodernek van meg 2 szerintem nagyon jo funkcioja: normal uzemben az F3 gomb a "tolatasi modot" kapcsolja be/ki (ekkor fele sebesseggel halad a mozdony, tehat meg lassab, meg finomabban szabalyozhato mozgasokat lehet vele vegezni - pl teljesen valosaghuen ra lehet tolatni egy szerelvenyre); az F4 pedig a gyorsitasi/lassitasi kesleltetest kapcsolja ki/be (ez a tolatasi modnal szerintem nagyon hasznos, mert szep lassan ratolathatsz az allo szerelvenyre es az osszekapcsolodas pillanataban egybol meg tudod allitani a mozdonyt, nem fogja a kesleltetes miatt hatrebb tolni a szerelvenyt).
Sikerült letöltenem magyar kézikönyvet a lockmaushoz, de nagyon nem értem a programozást... :(
Pedig meg kéne tanulnom, mert a hétvégén digitalizálnám a V43-asom :)
Kezdetnek ennyi elég is egy digi készlet teszteléséhez. Mindenképpen ajánlok beszerezni egy magyar nyelvű programozói segédletet, mert nagyon el lehet programozni mindent.
SOS! valaki segítgsen. Most vettem egy digit. startszetet (ROCO ICE2), nem éppen hétköznapi módon, és nem volt hozzá leírás. Valaki tudna írni pár sort, hogy miket kellene rajta megnéznem, hogy megállíptsam jól működik-e...
Annyit sikerült eddig elérnem hogy az egéren eltekerem a gombot és elindul a vonat :)
* gomb megynomásával kapcsolom be a világítás, ami menetirány szerint változik piros/fehér.
F1 lenyomásával meg csipog ha áll a vonat, menet közben meg rendesen kürt hang van.
Ezek eddig normálisnak mondható tűnetek szerintem :)
Más egyebet kell még rajta vizsgálni?
A motornak induláskor kicsit furcsa hangja van, legalábbis nekem szokatlan....de megy rendesen, simán, nem akadozik még ha nagyon lassan járatom akkor se.
Előre is köszi.
Ez 100%-ban igaz. Valójában tényleg nem logikus a jobbra balra tekerés, mert inkább föl-le lenne az. Gyakorlatilag 90 fokot kellene a potmeteren fordítani. Majd talán a Lokmouse 3
Tény és való, hogy a mozdony a maga nemében nézve előre megy mindíg, de LokMaussal nem lehet ezek szerint fordítós asztalon jókat jáccani..teszemazt, megforgatom a gépet és leállok egy tárolóvágányon vele, fél perc múlva elfelejtem, hogy fordítva áll, és ahelyett, hogy előre indulnák vele, nekidurrantom a baknak :) (Ezekben a mai gépekben elég nagy erő van, a régi PIKOkhoz viszonyítva :)) )
Talán a Märklin pult a jó, mert csak sebesség szabályozás van rajta. Ha a 0 állás alá tekered a gombot, akkor vált menetirányt (nagyon kényelmesen lehet vele vonatozgatni, a V200-assal eljáccadoztam annak idején...).
Az előzőből kimaradt:
persze a kutya az olyan mozdonyoknál van elásva, ahol (szinte) semmi sem jelzi, hogy melyik vezetőállás melyik (ilyen pl nekem a Szili). Persze azért ha nagyon odafigyelek, akkor tudhatom, hogy melyik állás melyik, csak nincs kedvem mindig kigúvadt szemmel figyelni, hogy most a tetőantenna melyik végén is van :)
De még így is megtéveszt ez a bal/jobb tekergetés, mert reflexszerűen balra/jobbra irányokban gondolkodom előre/hátra helyett... Talán jobb lett volna a tekerőgomb helyett egy előre/hátra csúszka vagy gomb...
És hogy egy újabb kérdéssel is boldogítsam a nagyérdeműt: van valakinek tapasztalata a Roco digitális daruval (cikkszámát nem tudom, mert nem otthon vagyok, de ez nem a konténerdaru, se nem a daruskocsi, hanem a harmadik "mezei" daru /amit pl kikötőkben is lehet látni/)? Vagyok olyan elvetemült, hogy egy ilyenről álmodom a rakodóvágány mellé (milyen jó is lesz a rakományt pakolgatni a vasúti kocsikra/-ról :)
Martisz: köszönöm a válaszod, most már világos minden.
Matiz: én most már Martisz válasza és egy részletesebb Roco leírás (illusztrációkkal) után értem, hogy hogyan is van ez. Elvileg ha helyesen raktad be a dekódert (Roco esetén a sárga/piros vezetéknek a foglalat * vagy + jelzésénél kell lennie), akkor a mozdony 1-es (vagy "A") vezetőállásának szemből nézve jobbra kell néznie. Ekkor ha jobbra tekered az egeret (ez az "előre" irány), akkor jobbra, azaz az 1-es álláshoz viszonyítva (és mindig ehhez kell viszonyítani) előre fog elindulni a mozdony, balra tekeréskor pedig balra, azaz hátra. Ha megfordítod a mozdonyt (tehát bal kéz felé esik az 1-es állás), akkor az egeret jobbra tekerve ugyanúgy az 1-es álláshoz képest előre fog elindulni a mozdony, csak ez a te nézőpontotból nézve balra való elindulást jelent. Tehát az egérnél a balra/jobbra tekergetés nem volt túl jó választás ilyen szempontból, mert megtévesztő - az ember nem előre/hátra irányokban fog gondolkozni, hanem tévesen balra/jobbra irányokban. Tehát a jobbra tekerés valójában nem azt jelenti, hogy a mozdonynak hozzád képest jobbra kell elindulnia, hanem azt, hogy az 1-es állást figyelembe véve előre. Remélem eme hosszadalmas fejtegetés után már neked is olyan világos, mint amilyen most már nekem is :)
Simico:
A vezérlésnek ezt a gyengségét én is észrevettem. Azt am megoldást találtam ki rá, hogy nem rögtön a vezérelni kívánt mozdonyra váltok, hanem átváltok egy "üres számra" pl. 99 lokmaus 0 állásba és máris galádságok nélkül be lehet avatkozni a mozgó mozdony sebességébe.
Az alapkészlet dekóder képességeit és hangját talán ne firtassuk.. Az én (alapkészlet)215ösöm a 745ös dekóderrel már szépen és halkan fut, lehet hogy a te mozdonyod a hunyó?
Ja ha már az alapkészlet dekódernél tartunk, a Szergejjel sikerült megnyúvasztani :O))) Valahogy az egyik drót a fémkeret és a kaszni közé szorult és amikor feltettem a kasznit és meghúztam a csavart megsérült a vezeték. Feltettem a síre és meghallottam a gyanús visító hangot, abban a pillanatban rácsaptam a stop gombra, de az automata rövidzárvédelem megelőzött, így pont sikerült a védelmet feloldani és kapott még egy adagot a dekóder... Béke poraira...
Ez a fordítósdi hogy működik??? Ha én a megszokotthoz képest fordítva rakom fel a mozdonyt, akkor az ellenkező irányba megy. A fordító "mit csinál vele", hogy ugyanabba az irányba megy, amerre megfordítás előtt?
Magyarázósan leírva a problémám: a lokmaus gombját balra fordítva a mozdony is arra indul el. Ha a mozdonyt megfordítom, a tekerőt balra elfordítva a mozdony az ellenkező irányba indul el. Tehát, nem forgathatom kedvemre a mozdonyokat, pedig elvileg úgy terveztem én is, hogy csak az egyik felükön lesz kupplung, a másik "rendesen" lesz megcsinálva.
Simico:
Lehet, hogy kicsit tömör és rövid válaszok lesznek, de megpróbálom a lényeget kicsikarni:
1, A mozdony függetlenül attól, hogy hányszor forgattad meg a korongot, mindíg ugyanabba az irányba indul el. Tehát ha mondjuk balra tekered akkor a mozdony B vége felé, ha jobbra akkor az A vége felé. Nálam úgy van ez megoldva, hogy mindíg az a vég van 'vitrin-re' felöltöztetve, a B oldal a 'munkaoldal (kupplungos)', így (igaz nekem LENZ van) ha az LENZ LH 100 kijelzőjén felfele mutat a nyíl, akkor a nem kupplungos oldala felé indul, ha lefele, akkor a kupplungos fele.
2, Eddig egyetlen 10742 dekóderes mozdonyom volt, de azt éppen a hang miatt gyorsan likvidáltam belőle, a 10745-össel már 'néma' volt.Szerint 99%, hogy a dekóder miatt zajos a BR215. A maradék 1% viszont lehet a mozdony maga. Tudtommal a BR215-öt tömeggyártották, kispórolva és leegyszerűsítve benne mindent, amitől Roco a Roco. Úgy emlékszem pár hónapja 10000 Ft körül dömpingelték a mozdony darabját, gondolkoztam rajta , hogy veszek egyet, és azon gyakorlom a koszolás és rozsdásítás festőfortélyait...
3, Sajna a Lokmaus 2 buta ahhoz, hogy ezt tudja. A LENZ tudja. Tehát, ha dekódert váltok, akkor az utoljára beállított értéket adja és onnan kezdhetek el újra parancsolgatni...
Azt hiszem, ha nem ilyen tekerőgombos lenne a Lokmaus, akkor ott is meg lehetne oldani. Mert, ahhoz, hogy váltásnál visszatekeredjen a gomb bal 40-ből jobb 60-ba, úgy hogy a lelkes modellező kapaszkodik a gombba, egy 2,2 KW force-feedbackes gomb kellene, az meg lehet, hogy csuklótörést okozna. Az általad javasolt technikás megoldáshoz pedig szerintem legalább 2 akkora nyáklap tele ketyerékkel, hogy kapásból duplájába kerülne a kezdőkészlet.
4, Erre ötletem sincs. Talán a www.roco.co.at -n nézz körül, vagy dobd meg egy e-maillel a support-ot, szoktak válaszolni. (no nem mindíg, mert kértem tőlük gyári hangot már két hónapja az ICE TD-be, de eddig nem halmoztak el vele...)
Egyéb:
Nem tudom kinek milyen tapasztalata van, de a LENZ azzal, hogy az LB100-ból LB101-et csinált darabonként 3 méter kábelt és fél órát spórolt az életemből... csak így tovább, lesz ez még jobb is !
Egy ajandek digitalis kezdokeszlet (es ket 10745 dekoder) jovoltabol atalltam en is digitalis uzemre. Vegigolvastam (par nap alatt) az egesz topic-ot, igy par kerdesre mar valaszt is kaptam.
Ami szamomra furcsa (bar az itt olvasottak alapjan ez a normalis), hogy a mozdonyt forditva felrakva forditva is fog menni. Ez mondjuk egy mozdonyforditoval rendelkezo terepasztal eseten szvsz eleg erdekes helyzeteket teremthet, mert x ido elteltevel ki fogja fejbol tudni, hogy melyik mozdony all "helyes iranyban" es melyik fog kitolatni a palyaudvarrol (lebontva a bakot es mogotte az epuleteket)...?
A kapott kezdokeszlet egy 215-os dizelmozdonyt tartalmaz, ami a Csorgomet (pedig az is eleg szar) megszegyenito hangokat ad ki magabol. Ez tenyleg normalis a butabbik dekodernel? A 745-os dekodernel alig hallhato zummoges van, ennel meg mintha egy haldoklo traktor indulna be (ha szarkasztikus akarok lenni, akkor ingyen dizel "loksound"-ot kaptam).
A masik kerdesem az egerhez kapcsolodik. Hogyan lehet ezzel egyszerre tobb vonatot rendesen vezerelni? Mondjuk megy az asztalon korbe-korbe egy szemelyvonat, kozben en meg a teherpalyaudvaron rendezgetek. Aztan szeretnem az allomas elott szepen lelassitani, majd az allomason megallitani a szemelyvonatot. Ha menet kozben "atvaltok" a szemelyvonatra, akkor amint megmozditom a menetszabalyzot, rogton elkezdi azt a parancsot teljesiteni (adott esetben peldaul egybol ellenkezo iranyba szeretne elindulni a megfelelo lelassulas es megallas utan). En azt hittem, hogy van annyira intelligens a rendszer, hogy kvazi "megjegyzi" az adott mozdonynak kiadott utolso sebesseget/iranyt es mas mozdonyra valo atvaltas/visszavaltas utan az adott fokozatig visszatekerheto a menetszabalyzo anelkul, hogy barmilyen parancsot kiadna. Tehat ha a 01-es mozdonynak 50% "balra", a 02-esnek 40% "jobbra" parancsot adtam, akkor a 01-esre visszavaltva "buntetlenul" tekerhessen vissza a szabalyzot 50% "balra" allasba es csak az ezutan bekovetkezo valtoztatasokat hajtsa vegre. Jelenleg ugyanis fenti esetben amint a 40% "jobbra" allasbol elmozditom a szabalyzot, azonnal elkezdi a mozdonynak a 39%-38%-..-01% "jobbra" ... parancsokat kuldozgetni (ami szerintem hulyeseg). Remelem sikerult erthetoen megfogalmazni. Szoval mi a megoldas? Persze lehet "villamkezu Joe"-t jatszani, de egy kicsit primitivnek erzem ezt egy "cool" rendszertol, masreszt hadd ne tartsam allandoan fejben, hogy melyik mozdony pontosan milyen fokozatban volt utoljara...
A kezdokeszletben volt egy szep es lathatoan hasznos "ujsag" is (amiben pl egy komplett terepasztalt epitenek fel nullarol) - sajnos nemetul. Nem tudja valaki, hogy esetleg kiadtak ezt angolul is? Nehany resz erdekelne belole, de a tizszavas nemet-"tudasom" ehhez keves...