igen erre gondoltam én is (de ki kell próbálnom, h a 2 pótkerék+box+transzportzsák, emelő, ásó befér-e) amúgy csak azér tartom lehúzásnak, mert csúcsszezonon kívül a "megengedett" magasság 2,5m 1,9 helyett. tehát ennyit az előre kialakított terekről...:(
Nem tartom lehúzásnak, majd meglátod, hogy más más terek vannak kialakítva a magasabb és alacsonyabb autóknak, és értelemszerűen kisebb az alacsony autó hely igénye.
Nem méregetnek, de minthogy állandóan ezt csinálják, gyanítom kalibrált a szemük :-) Nem tudod bekompolás előtt berakni az autóba, amikor a családot kiteszed?
sőt, mivel ráraktam a tetőboxot + a 2 pótkereket a kocsira, magasabb lett 190 cm-nél, így +300 Euro a felár! Eléggé lehúzásszagú a dolog, úgyhogy legszívesebben fellógnék az alapjeggyel. tudja vki, h mennyire méregetik az autókat?
pedig sztem a 4ágyas ("shared") kabinoknál, ha csak 2en vagytok, ez így van (mi kusettben megyünk, ott még inkább...). ha ráfizetsz, biztos kapsz 2ágyast is.
Mi is a smyril-line-nal levezgetunk éppen. Tényleg nagyon normális az egész.
Egyet nem sikerült még eddig tisztázni: A hajón hogy van a szállás megoldva?
Az alap-packageben 4-berth cabin-ok vannak. Rákérdeztem mail-ben is telefonon is beszéltünk velük, de nem fix. Eddig azt sikerült leszűrni, hogy vannak ffi meg női kabinok és itt lehet aludni. Asszonynak 3 idegen nővel, nekem meg 3 idegen pasival. Valahogy nem erre vágyunk. Szinte biztos, hogy valamit félreértettünk, de még nem tudom mit. Nektek ez érthető?
Mi idén a sátorozást és autóbérlést választottuk... Tavaly kisebb motelekben, vendégházakban száltunk meg (+autóbérlés). Az idei változat sokkal jobb volt, nem kellett rohanni a következő szállásig.
Ezek a szervezett kirándulások nekünk nagyon "túristagyár" szagúak voltak...
Szállást szeretnék foglalni Reykjavík környékén (10 főre), úgyhogy ha valaki már járt hasonló cipőben, és tud korrekt szállást ajánlani, az segítsen plíz.
Még felmerült bennünk pár kérdés:
A Ti tapasztalataitok alapján,
- hotel vagy farm a jobb?
- szervezett kirándulás vagy autó bérlés? (Persze itthonról) :)
A junior kártyát mindenhol elfogadják, ahol a Visa Elektron logo van kinn. Autókölcsönzők tipikusan nem fogadják el, nekem legalábbis eddigi (nem izlandi) tapasztalataim szerint (Finno, Belgium, stb.).
Arra is figyelj, hogy mekkora a kártyalimited, autóbérlésnél lehet úgy járni, hogy van rajta annyi pénz, mint amennyi kéne, de esetleg lefoglalják a biztosítékot is, és ugy már nem fér bele a napi limitbe.
Ami viszont hasznos infó: nézz ki a neten autókölcsönző céget, és ha nemzetközi, próbáld meg itthonról lefoglalani. (ottani felvétellel persze.) Ez nekem eddig midnig legalább 30%-kal kedvezőbb dijat jelentett, és kockázat sincs benne. Nem tom, izlandra mennyire működik, talán egy kérdést megér.
Pl. Rovaniemiben (FIN) eccerűen nem volt már autó a reptéren (drága sem), tehát, aki nem foglalt előre, az nagy gondban volt. Minket viszont ott várt a kiválasztott darab, amit itt foglaltam le Budapesten, 3 héttel korábban. (Mellesleg a papirjai szeirnt Oulu-ból vitték oda.)
köszi az infót, utána is néztem, mivel az új munkahelyemen ilyesmik is elérhetők.
És bár vannak még apróbb gondok ezzel is, alapvetően ez tényleg egy nagyon gáláns kezdeményezés. (Főleg, hogy Norvégia nem csak Mo.-t, hanem a 10 csatl országot mindet támogatja:
[....a Norvég Királyság kétoldalú szerződésekkel ún. „Norvég Alapot” hoz létre a 10 csatlakozó országgal, melynek összege a 10 országra tekintve 5 éven keresztül évi 113 millió euró, melyből Magyarország részesedése 13%, azaz megközelítőleg évi 15 millió euró....]
A projekt célok is elég reálisak, meglátjuk mit hozunk ki belőle:)
Ehhez jön még hozzá a EGT Finanszirozási Mechanizmus (érdekes, itt ilyen néven emlegetik), ami az EGT beugrója ezeknek a semi-EU országoknak. (Részvételi díj a beslő piacért)
Idezek a norveg kovetseg honlapjarol: A Norvég Alap és az EGT Pénzügyi Eszköz két különböző EGT támogatási alap, melyek célja a társadalmi és gazdasági kohézió erősítése Európában. 2009-ig Magyarország 135,06 millió eurót kap Norvégiától az EGT támogatási alapokon keresztül.
Hát igen, az utazási biztosítás amúgy szerintem E111-től függetlenül nem rossz gondolat. Ha már EGT-n belül vagyunk, sztem a kettőt érdemes kombinálni, mert az tuti, hogy az E111 nem fedezi mondjuk a hazaszállítást, meg hasonlókat...
Mondjuk egyébként én is szoktam viszonylag gyakran utazni, és azt a biztosítást használom, ami a bankkártyámhoz jár.
(fél-OFF: Akkor vigyorogtam egy kicsit magamban, hogy vajon fog -e működni egyáltalán ez a kártyás biztosítás, amikor Észak-Koreában voltam. Úgy elképzeltem, amint átnyújtok egy Mastercardot az ügyeletes orvosnak, hogy akkor ez alapján intézkedjenek... :))
És valóban, Izlandon én sem volnék biztos benne, hogy olcsón/ingyen sok mindent lehet kapni...
Emlékszem, egy kicsit az is sokkolt, hogy Reykjavíkban egy tök sima bevásárlás (kenyér, felvágott, üdítő, ilyesmi) minden megerőltetés nélkül ott volt 1000 ISK környékén.... és ez nem is most, hanem még bőven 1998-ban volt... :))
Köszi Leif a kiegészítést. A lényegi kérdés az eredeti témefelvetés szempontjából azonban mégiscsak az, hogy szükség van-e bármilyen külön igazolásra/dokumentumra/akármire, ha az ember MÁR RENDELKEZIK utazási biztosítással. A lényegi válasz pedig az, hogy NINCS szükség. Arról nem is bebszélve, hogy az E111 felhasználásának széleskörűségét talán nem pont Izlandon érdemes tesztelni. :)
Hát, ami Svájcot illeti, valóbannem tagjai az EGT-nek, csak az EFTÁ-nak, ami egyébként is már csak egy fantomszervezet-féle. De hát a svájciakat ki érti... :))
Az EU-nak meg sztem nem akkora tehertétel az együtt ötmilliós lélekszámot is éppenhogy elérő Norvégia, Izland meg Liechtenstein, hogy ezen problémázzanak...
A helyzet amúgy a norvégok, meg az izlandiak oldaláról is felemás, mert éppen az EGT-szerződés miatt már így is be kellett iktatniunk a saját joganyagukba az acquis-nak több, mint a felét, viszont nem lévén EU-tagok, beleszólásuk nincs annak az alakításába. Enyhén skizofrén állapot...de hát mindennél fontosabb, hogy a mohó spanyol halászokat nehogy beengedjék a saját vizeikre, vagy a többi országnak is csurranjon a norvég olajjövedelmekből.... :)))
(viccet félretéve, ezt valahol azért meg tudom érteni...)
ő nem tagja az EGT-nek, és ezért nem fogadják el ott az E111-t? Vagy csak átverés volt?
És egy picit talán offtopic kérdés: ha a nem EU-tag gazdag országok (itt most különösen norvégiát értem) nem fizetnek egy árva garast sem, de az EU "előnyeit" kvázi élvezik, abban mi a bolt az EU-nak?:) Hogy nekik (N) mi, azt értem, de nem fog ez oda vezetni, hogy hamarosan más gazdagok is inkább csak EGT tagok akarnak lenni, és nem fizetni egy kalap pénzt a csatlakozó szegény rokonok felzárkóztatására?
Akkor tekinthetjük úgyis, hogy az EFTA kvázi megszünt, hisz a tagjai jórészt EU vagy semi-EU tagok?:)
Az E111 papirodat EU-n kivül a hajadra kenheted, nem kell, és nem is használható semmire
Ezt is annyiban pontosítanám, hogy az EGT-n kívül valóban a hajunkra kenhetjük, és hát ippeg az a fránya Norvégia, Izland meg Liechtenstein a kivétel... :))
No, akkor hadd kottyanjak bele egy kicsit én is a vitába.
Egy varázsszót mondok:
EGT
Európai Gazdasági Térség. Svájc kivételével a többi EFTA-tag (Norvégia, Izland, Liechtenstein) között létrejött társulási szerződés, aminek keretében ezek is átveszik az acquis communautaire jó részét, érvényes a négy szabadság, stb.
Ami többek között az utazás szabadságát is jelenti. Részint ehhez kapcsolódva, bár nem jogi összefüggésben léptek be az izlandiak és a norvégok is a Schengen-övezetbe. De most nem csak erről van szó, hanem arról, hogy az EGT-tagok (vagyis a 3 említett EFTA-tag PLUSZ AZ EU MIND A 25 TAGJA) már kvázi olyan jogokat élveznek egymás országaiban bizonyos területeken, mintha tagok volnának.
Az E111 is pontosan emiatt érvényes ugyanúgy az EGT területén (vagyis 28 országban), mintha az EU-ban volnánk.
Faramuci, felemás helyzet nemzetközi jogilag, tudom, de ez van.
Pl. a határellenőrző-pontoknál is úgy van sok helyen kiírva (Schengenen belül), hogy van EGT-sáv az útleveseknél, nem pedig EU-sáv. Ennyi.
(az EGT-ről, meg EU-norvég vonulatáról tudnék még sokat papolni, a szakdolgozatom egyik fejezete erről szól, de nem akarom itt feleslegesen szaporítani a szót.... :))
Tessék, én egy birkatürelmű lény vagyok. Sandorsonnak igaza van. Az E111 papirodat EU-n kivül a hajadra kenheted, nem kell, és nem is használható semmire. EU-n belül is jobb a biztosítás, de ha arra nem telik, akkor EU-n belül jobb, mint a semmi. Azért nem olyan, mint a biztosítás, mert ha pl. egy kezelésért az adott ország polgáránakpolgárnak fizetnie kell 100€-t a helyi törvények szerint, akkor E111-gyel neked is kell (pl. fogröntgen), biztosítással meg nem.
De van egy érdemi javaslatom is: kérdezzetek utána a bankban, hogy a bankkártyátokhoz nem kínálnak-e biztosítást. pl. a Raiffeisen bankban ez 2000 ft/év, és bármikor bárhova érvényes külföldre, elég jó összegekkel. Ez a biztosítás a bankkártyához kötődik, ha kiváltottad, többet nem kell semmiféle kötvényt vagy ilyesmit venni. (Egy assistance kártyát is adnak mellé, ezen vannak a baleset esetén hívandó számok.)
semmi kioktatás nem történt, próbáltam elmondani a helyzetet, hiszen az egyik izlandi utunk során szüksége volt orvosi ellátásra utastársunknak a reykjavíki korházban, ez tehát gyakorlati tapasztalat --- a lényeg: az E111 nyomtatvány tökéletesen felesleges/ismeretlen az EU-n kívül, továbbá tökéletesen felesleges akár EU-n kívül, akár belül HA VAN utazási biztosításod; ezekről minimális utánajárással bárhol meggyőződhetnél magad is, de külön a te kedvedért pl.: http://www.magyarorszag.hu/hirek/egeszseg/euegeszseg20040505.html ---- részemről ennyi, jó utat