Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
lehet-e arról tudni valamit, hogy a Roglin motorvonatok saját fejlesztésü motorral készültek-e, vagy pedig egy meglévö, beszerezhetö motorra alapult a hajtás ?
Nekem már volt anno komolyabb találkozásom a 380 V -tal. Első munkahelyemen CQ 2 hegesztőgépeket készítettünk és volt vizsgám a bemérésükhöz. Egy elkötött kábelkorbács miatt egy újjal találkoztam két 380 V feszültségű vezetékkel. A szerencsém az volt volt, hogy nagyfeszültséget szigetelő gumiszőnyegen álltam, a munkavédelmi előírásnak megfelelő szigetelt talpú bakancsban. Így nem futott át rajtam az áram, csak egy ujjam égett meg csúnyán. Azóta nagyon tisztelem az áramot és kellő képen óvatos vagyok vele. Egyébként egy doboz szegeccsel történő lezárásához nem kell más, mint megfelelő méretű szegecs, szegecshúzó.szegecsfejező és kalapács. Ha nem írtam volna az előzőekben, hogy szétszedem a trafókat, a képen nem lehet észrevenni, hogy nem gyári a zárás. Egyébként mindenkinek saját felfogása van az egyediségről, de nekem fontosabb a saját és más használó biztonsága. Különben legalább húsz különféle Előre és Pannónia trafó volt már a kezemben és van elég rossz tapasztalatom.
Ellent kell mondjak Zolinak! Nem szokott gond lenni ezekkel a trafókkal, ha a gyári szegecseket szétszeded, már nem lesz eredeti, hagyd úgy ahogy van.
Több ismerősöm is játszik régi trafókkal, nem szokott gond lenni velük, persze a betáp kábelt azért nem árt ellenőrizni, de ha szemre nem problémás, nem lesz gond vele.
Nekem van 30-as évekbeli Märklin trafóm amivel játszottam és semmi bajom nem lett, de a háború előtti Bing trafókat is több ismerősöm használja előszeretettel minden gond nélkül. Mondjuk felnőttekről van szó...
Köszönöm szépen szavaidat! Különösen érdekes, -személyes kötődésű hozzászólásodnak különösen örültem. Ezek a sorok is megerősítik azt ami itt már korábban is "elhangzott":
Az első generációnak esztergált ütközője volt. Ez vonatkozik a mozdonyra és a vagonokra is. A személyvagonok kékesszürke színűek ( többféle árnyalattal ) és az ablakok festékkel keretezettek voltak A tetők és a postavagon szürkék ( szintén árnyalatnyi különbségekkel ) voltak. Más színű tetővel csak a későbbi, színes szériában készültek A kérdéses tető valószínűleg a Pannónia szériagyártásakor készülhetett, mert ilyen színű tetővel festett piros Pannónia személyvagon már volt a kezemben. Mivel a Pannónia gyártásával az Előre gyártása nem állt le, biztosan előfordulhatott ilyen színű tető festése is, ha éppen ilyen festék volt raktáron. Konkrétan - öcsémmel együtt 1959 karácsonyán kaptunk szüleinktől egy Előre készletet, amiben már zöld színű postavagon volt krém színű tetővel két kék színű személyvagon kíséretében. Harmadik generációs zöld színű ( 110 V - os ) PéVé típusú trafó szolgáltatta a feszültséget. A mostani gyakorlatommal már tudom, hogy ezek univerzális trafók, amiknél a primer tekercs két 110 V -os részből áll. Párhuzamosan kötve 110 V -ra, sorban kötve 220 V- os hálózatra is jók. A szekunder teljesítményük mindkét kötésnél ugyanaz. Egyébként a gyártástól eltelt majdnem hetven év során bármikor cserélődhettek az alkatrészek a korábbi tulajdonosoknál.
Hihetetlen szerencséd van, hogy nem csapott agyon az áram. Én biztosan nem tettem volna. A gyártástól eltelt majdnem hetven év alatt a gumikábel szigetelése már porlik. Ha kis sugárban meghajtod a kábelt már láthatod rajta a repedéseket, a dobozon belül pedig már el is porlott a gumi.
Amennyiben van egy kis affinitásod a szereléshez, bontsd szét a dobozt és meglátod, hogy mi van benne. Ez esetben a hálózati kábelt ki kell cserélni egy újra. Eredetileg kettős szigetelésűre készítették a trafót, ezért nincs földelve. A hálózati kábelcsere esetén sem kell ezt megváltoztatni, mert akkor mást is változtatni kellene. A túláramvédő kapcsoló nyomógombja a piros. A fekete nyomógomb pedig megszünteti a kimenő szekunder feszültséget, ami a vonat váltóhoz érése előtt, lehetővé teszi az egyszerű lassítást. Kezdetben a Travill Szövetkezet gyártotta, később PéVé felirattal kis módosítással gyártották. Mindezzel nem szeretném az üzleted rontani, mert egy hozzáértőnek csak ujjgyakorlat a javítás. Legközelebb viszont meg kell gondolni egy ilyen régi szerkezet hálózatba dugását.
Pakolászás közben találtam ezt a régi formátort. Veszett régi.1954-es.Nekem PV.gyanús,de nem vagyok benne biztos. Eladnám,ha valakit érdekel.A kimenetet 12V-os autó izzóval teszteltem.Szépen vilgított. Z.
Tulajdonképpen a arra lettém volna kíváncsi, hogy láttatok-e már ilyesmi "kávékrém" (nem szürke és nem bézs) színű első generációs (vagyis széles)tetőt.
Szia Gyuka!Nem vagyok nagy szakértője a vasutaknak,de szerintem a Meja és Vörös szikra kocsijai semmivel nem tűnnek rosszabb kivitelűnek a Merklin kocsijainál.Van mindegyikből 1-2,azok biztos nem rosszak.Megkockáztatom,a Meja gőzöse se volt rosszabb.A Vörös szikra mozdonya,háát...Lehetne igényesebb is.A sínjeik ugyanúgy hozták a Merklin kivitel színvonalát.Bár a Pévékhez készült volna olyan profilhúzott sín! Sanyi!Köszönjük a bőséges adatbányászást! Üdv.Gábor
sajnos ezekre a kérdésekre én nem igazán tudok válaszolni, én jelen esetben az "adatbányász" és a témafelvetö voltam. Jó lenne ezzel kapcsolatban több véleményt, hozzászólást is hallani.
Egyébként a 2./3. pontokban én is arra gondolnék mint Te, de az 1. helyre inkább a 00-ás készleteket tenném.
Szerintem a Tóth-féle kocsik meglehetösen jól sikerültek, bár a 2B gözös állítólag elmarad minöségben a Marklintöl. Arra most nem is emlékszem, hogy az egy-két egyedi nagyobb (2C1, 2C2, 2D) gözösökhöz készült-e rendesen 3 v. 4 tengelyes hajtás. Ezt "pv-vonat" kolléga tudná megnézni.
Nagyon érdekes cikk. Meglehetősen szigorú véleménye volt Petrik Ottónak (bár szerintem alapvetően igaza volt), de lehet, hogy csak provokatív akart lenni, hogy lelkesítse a fiatal mérnököket.
Azt lehet tudni, hogy melyik
1) a rosszul sikerült Märklin utánzat,
2) a gyenge konstrukció, és
3) a kritikán aluli szerkezetű óraműves?
Én elsőre a Tóth (1), Pévé (2), Villám(3)-ra gondolnék, de a Tóth-féle vonatokra nem tudom mennyire áll a "cég" megnevezés. Beleérthette a Vörös Szikrát, vagy a Meját?
Tulajdonképpen mi a kérdés? A szín, az árnyalat, az eredetisége, vagy hogy ez egy első generációs előre vagonon volt?
Voltak ilyen színű tetők a színes vagonokhoz. De az eredetiségét, illetve az árnyalatát fényképről nehéz megmondani. Az viszont szinte biztos, hogy a gyárban vaj tetővel nem készült esztergált ütközős vagon.
Van egy első generációs Előre kocsim amelynek kávékrém színű teteje van. A belső oldalán a letört fülek helyén lehet látni, hogy festékszóróval lett fújva. Maga a festés teljesen gyárinak tűnik, enyhén fényes szép felülete van. (A postakocsi csak referencia...)
A második képen a 4 tengelyes postakocsi, ami eredetileg benne lett volna a Pannónia alapkészletben, a harmadik kép az egykori Úttörő Áruházban készült.
U.i.: Persze arra vigyáznom kellett, hogy ne legyen "hurok" a pályában, de... Semmi egyébre! 25nm -es szobában böszme nagy, kacskaringós, kitérőkkel, váltókkal tarkított pályákat építettem. A 2 banándugós vezeték vitte az egészet. (Remekül.)
Köszönöm szépen Sanyinak a pontosítást. Az előzőekben elfelejtettem megírni, hogy az Állami Pénzverő a gyártás során eleve egy hibát beépített. A szakaszoló kapcsolókhoz a vezérlő dobozon I; és II-III. jelölés van. Ezzel szemben a kábelkötegek dupla dugóján I-II. jelzés áll, valamint van egy szabadon lévő egyes dugós vezeték. A helyes bekötés: I. jelzésű hüvelybe a szabadon lévő dugót, a II-III. jelzésű hüvelybe a I-II jelzésű dugót kell dugni. A szakaszolt sínek működése a következő.: hosszú egyenes szakasz I. (ide jön az egyes dugós vezeték.) ; a kitérős ág a váltók között II. és a váltók között az egyenes ág III. Remélem mindenkinek sikerül és működni fog minden.
Bocsánat, Zoli javaslatait csak a Graetz híd paramétereivel kapcsolatban korrigálnám. Szerintem 10A-es böven elegendö lenne, viszont a zárófeszültséget inkább 100-150V-ra választanám a visszaható tranziensekböl esetlegesen eredö meghibásodás elkerülése végett. Üdv! S.
Annak idején a Pannónia tervezői nagyon komplex dolgot szerettek volna, ezért elég bonyolult lett a kábelezés, ahol minden összefügg mindennel. Ezért nem mindegy, hogyan dugod be a dupla dugókat a vezérlő dobozba. Amennyiben van kezelési utasításotok, el kell olvasni. Sajnos én ezt elmulasztottam és csak a kapcsolási vázlat alapján dugtam össze mindent. Az eredménye meg is volt, mert a váltók világításán kívül semmi sem működött. Nagyon fontos, hogy a dupla dugókon lévő fehér pötty felfele legyen és a váltókba mind a világítás, mind a vezérlés színes dugói kerüljenek. Ezen kívül a vagon szétkapcsolók hüvelyeibe is a megfelelő színű dugót kell dugni.Nagyon ajánlom a vezérlő doboz szétszedését és az összes nyomógomb alatti érintkező megcsiszolását. Ugyanis a gyártástól eltelt hatvan év alatt minden eloxálódott. Ajánlatos a dobozban lévő nagy szelén blokkról jövő kimenő egyenfeszültséget is ellenőrizni egy műterhelés ( 24 V ; 20-30 W izzó ) és egy műszer segítségével. Terhelten a kimeneten 24 V egyenfeszültséget kell mérni a trafó maximális állásánál. Amennyiben ez jelentősen kevesebb, megérett a blokk a cserére. Helyette egy - pár száz forintért kapható - legalább 50 V 20 A teljesítményű Greatz blokkot érdemes berakni. Sok sikert!