örömmel jelenthetem hogy meglett a kicsikém, 28cm és 14Kg :-)
1:1es arányú, kicsit rokkant letört az egyik tengelycsonkja, de egyébként teljesen egészséges csak kicsit koszos, feltehetően Bolgáriában látta meg a napvilágot, kora ismeretlen, kb 25mmesek a tengelyei, egymásssal cserélhetőek csapágyastól házastól.
tegnapkipróbáltam megint a tervezett donort (opel ascona c16nz) elég rövidke a váltója, ahhoz a kasztnihoz lett méretezve. Arra gondoltam hogy ez a motor egy c20ne váltóval ami kb. fokozatonként 20%al hosszabb, meg hátul nagykerékkel pont jó lenne 1:1es szöghajtáshoz. (márha 1:1es kerül rá)
júúúúúú ezt soron kívül be kell ide tegyem, maximális elismerésre és mély meghajlásra kötelezve érzem magam. Tekintsünk most el a dizájntól meg attól hogy ez egy Pancsi amit nem szép dolog áttfaragni, de ez annyira rendhagyó, hogy megbocsátható, sőt dícsérendő. Ennek a bringának a motorja olyan sok áttalakításon esett át hogy az már szinte reinkarnáció. Tudhat valamit a srác, nem ismeritek véletlenül?
dehogyis bosszantottál, örülök hogy aktív vagy, :-) legközelebb majd rakok szmájlikat, ez a gond a fórummal hogy hiányzik az arc a szöveg mögül így azon nem látszik a kifejezés. Gondoltam hogy hátha van valami konkrét dolog. én a környezetemben már érdeklődtem hogy vajon milyen difiben lennének alkalmas méretű kerekek de úgylátszik eddig nem a megfelelő embereket kérdeztem a környezetemben. A motorépítésprojektnél meg vannak fontosabb dolgaim is így őszintén megvallva nem mozgattam meg minden követ. Jómagam nem a szűxavúságomról vagyok híres :-) ezért előfordul hogy mielőtt valaki másodszor kérdezne én már rá is zúdítom előre a várható kérdésre ia a választ. vagypedig jó lapaosan körülírom a szitut :-) azthiszem ezt a nyomatékos hozzászólásom is elég jól prezentálja :-)
Van valami konkrét tipped? bolygókerekekből gondolod vagy a tányérkerék kúpkerékbő? ez utóbbi kizárva mert túl nagy az áttétele (min. 3:1). Ha a bolygókerekekre gondolsz azt már régebben is kérdeztem itt is. és olyasmi válaszokat kaptam hogy az nem állandó forgásra van méretezve és ott általában 2pár viszi átt a teljes nyomatékot.
ha van ajánlatod konkrét típus akár tgk vagy bármi ne titkold!
Véggigondoltam ezt a nyomaték tömeg dolgot. 1000 kg 10sec/100kmh-ra gyorsításához kell kb. 110paci. Uganez a 110 ló egy 350 kilós 2kerelkűt ugyanennyiidő alatt 200Kmh-ra gyorsít. Jelen esetben a tömegek külömbözőek de leadott nyomaték ugyan annyi és a leadott teljesítmény(leadott energia mennyisége) is ami úgy lehetséges hogy az idő rövidebb. így egyenlő az egyenlet. Ha a 350Kg gyorsítását is csak 10sec alatt végeznénk el akkor nem lenne szükség ugyan akkora energiára(teljesítményre). Nem azt mondom hogy az URAL nem bír el ezt azt, mert biztos hogy jócskán túl van méretezve és ilyen 60-80 lovas átlagmotorokat biztos elviseli, (magasabb fordulatúból még többet is, mert a nyomatékra méreteznek elsősorban a fordulat növelésével hozott teljesítmény általában nem viseli meg jobban a hajtásláncot). A Tatra motornál viszont a nyomaték már átlagon felüli, és a teljesítményét átlagos fordulatszámon adja le( kb 500-6500as tartományban). Lenne erre is megoldás, mégpedig: ha ural kuplunggal készülne akkor a kuplung elé egy gyorsító áttételt kéne rakni amin lecsökkenne a motor nyomatéka de nőne a fordulata, így nem lenne nyomatékra túlterhelve a váltó, viszont a kuplung lehet hogy nem szeretné a nagy fordulatszámkülömbséget(ez olyan lenne mintha mindig 3as 4es fokozatban kéne indulni).
Erre is van megoldás. Ezt meg végáttétel módosítással lehetne megoldani, tehát kis kereket kéne berakni hátra(arányosan a főtengelyfordulatváltozással.
Szerintem ennyit variálni már hülyeség, csak feleslegesen növelné a súrlódási veszteségeket. Esetleg ha a kuplung maradna a tatraé és a gyorsítóáttétel a kuplung és váltó közt lenne, akkor nem kéne a kiskerék hátra ...
Esetleg ha valaki nem érti az összefüggéseket mert nem tanulta vagy mittudomén akkor: forgatónyomaték (jele M, egysége Nm, Newtonméter) = erő (jele F, egysége N, Newton) x kar (jele? mindegy másként jelölhetik, egysége m, méter) tehát 100N(9,81Kg függőlegesen MO.-o)n szor 1Méter az egyenlő 100Nm. Gyakorlatilag az annyit tesz hogy az ember leül egy székre, lábfejére akaszt 10kiló sót és azt tartja, akkor az kb. 100Nm forgatónyomaték ami az ő csípőjénnél ébred. A teljesítmény meg a nyomaték és egységnyi idő alatti fordulatszám valamilyen szorzata. pl. = 100Nm x 6000ford/perc = 50Nm x 12000ford/perc Egysége Kw, kiloWatt régen Le, lóerő. 100lóerő = kb. 74Kw
Szerintem túl széles lesz neked. Miért nem csinálsz egyet auto difi alkatrészeiből.
Elgondolkoztatott az a nagy nyomaték amire többször hivatkoztál, ennek akkor lenne értelme ha a moci is egy tonna körüli súju lenne és két kereket kellene mozgatni.Egyébként az Uralnak két tárcsás száraz kuplungja van, a váltoja és a hajtása már bizonyított, építettek már belőle pár gépet autó motorral.
köszönöm kérdésed pillanatnyilag pihen, nincs értelme vele úgy dolgozni hogy a munkámat tönkreteszi az időjárás, sajnos látszik a következménye annak hogy nem volt időben lekezelve az anyag, garázsom jelenleg nincs így várom a jobb időt és akkor folytatódik az orrának a cápásítása.
Közben beugrott hogy te valószínűleg a mocit kérdezted, az meg ott tart hogy minden másnap megkérdem a csávót mi van a szöghajtással és a válasz mindig negatív. Addig amíg az nincs meg nem állok neki és itt is befigyel a donor műtéte mert az is csillaggarázsban van.
szorítok a fötengelyednek hogy o.k. legyen. számolj be a fejleményekről! esetleg további képeid nincsenek ?
Rég jártam errefele,úgylátom mindenki szétkapta a bringát egykis téli szerelésre.
És is nagyban bennevagyok a vasba,holnap viszem hegeszteni a vázat,profi hegesztőhöz mert az én tudásom csak "taknyoláshoz" elegendő,oct mégse akarom,hogy az újhidi kanyarban szétessen alattam a váz.Úgyhogy csak összebrendöltem,és profira bizom a komoly munkát.
A mororblokk is vissza lett bontva,mert összeszerelés közben derült ki,hogy a főtengelycsap olajpumpafelőli része görbe,és vagy egy millimétert üt.
na így már értem, lehet hogy nem elég figyelmesen olvastam mert én azt hittem hogy a festett vázon jelentkezik ez a foltjelenség. Ezért furcsállottam hogy elvileg a festék azért elég jól kitöltene ilyen mütyür hibákat. AZ alu kezeletlen felülettel az más téma. Régebben próbáltam matt alut felpolírozni de profi eszközök híjján hamar meguntam. Azthiszem valami autóra való polírpasztával próbálkoztam meg talán fogkrémmel, kézzel gyapáltam.
Safe
ezazért van mert még keveset éltél :-) Elmész pár motorostalálkozóra oszt előbb utóbb összefutsz ilyenekkel. egyébként az Uralt meg a Dneprt is lehet kapni vadi újat csak már csomó módosítás van rajtuk.
Fotót nem tudok róla készíteni, mert nincs olyan jó gépem, ami makrózni jól tudna. De az a lényege, hogy le lett az alu blokkház+váltóház nem durva homokkal szórva, és a felület sima maradt, csak pórusos lett, ami azt jelenti, hogy sok kis szemmel láthatatlan luk lett, és kapilláris csatornaként működött. Ha egy csepp olaj ráment, akkor abból 4-5 cm átmérőjű folt lett, még akkor is, ha letöröltem egyből. Nagyon ronda volt a szép felület foltosan. De a jó hír az, hogy 3-4 évi használat után már annyi olaj+mocsok kerül a blokkházra, hogy teljesen eltömíti a pórusokat, be is oxidálódik az alu, és már nem látszanak meg a foltok rajta. De először csúnya lesz, az tuti.
írtál a cikkben a homokfúvás okozta kellemetlen tünetekről, hogy ragyás lesz a felület meg ha rámegy az olaj akkor nagy lesz a folt. ezt leírnád légyszi bővebben? Esetleg csinálnál légyszi egy közeli képet az eredményről?
Ugyan homokozást mostanság nem tervezek de előbb utóbb nekiálnék egy veterán projektnek de ahhoz a homokozás eléggé nélkülözhetetlen.
Háááát a tatra esetében ajánlanám, hogy ne tedd utána azt az összesen talán esetleg 50Nmnyomatékra tervezett váltót meg kardánt mert az első kövér gáznál összetöri az egészet vagy felcsavarja a kardánt de valami a hajtásláncon biztos megmakkan záros időn belül.(kivéve hogy nagyon fegyelmezeten hajtanád, amit erősen kétlek, hogy megvalósítható, és a rendelkezésre álló nyomaték egy részét használnád csak ki. valóban úgy van ahogy gondolod, látni kell és akkor már az ember szeme előtt van hogy ez nem fog menni (nőstény németjuhász és kan pincsi esete:-))
A többi moci jóval gyengébb. ott esetleg bele lehetne menni egy ilyen kalandba némi kompromisszummal....
Nekem nem kell váltó egyik motorhoz sem, mert Ural váltóval akarom összehozni a motort. Mivel Ural váz lesz átalakítva, ezért az ural váltóval+kardánnal már meg van oldva a hajtáslánc ezen része. Azt kell kiderítenem, hogy a tatra vagy zapi/oltcit motor összehozható-e a kuplungnál az ural váltóval.
De ehhez az egész mutatványhoz elég sok pénzmag kell, ami jelenleg nincs meg ilyen célra. De majd egyszer!
Tatra motoros 2 kerekűt amit a környéken csináltak és a neten megjelent úgy hogy a környezetébe odárták a tatra szót, szóval ezek kb. mind itt vanak. Általában 603as(szívó ventilátorok,farmotor) vagy annak a tesója a 805(ugyan az a moci csak fújóventikkel orrmotor) készültek a bringák. ez még viszonylag önnyű moci, csak 2500ccm-es v8 és 100 ló körül vannak (azért a 80as évek elején nem sűrűn voltak 60-80 lónál erősebb bringák ahoz képest egy tuningolt 603as moci elég durva lehetett). 613as motorrral bikeot nem is találtunk feltételezem a tömege miatt, váltóval mindennel együtt állítólag 300Kg felett van (a viper motorja is ilyesmi nehéz) ahhoz képest csak 120Kw körül van szériában, ennek a tuningját elég sűrű köd lebegi körül, ritka jószág és a tuningolt példányok még ritkábbak, a cseh ecorra cég foglalkozik tuningggal aranyárban) szóval tömeg lóerő arányban nem a legjobb választások, ennyi lovakat ma már tudnak a magasfordulatú utcai sportgépek is. Viszont azért egy formás V8 bringa ráadásul léghűtéses elég impozáns látvány, meg ahogy írták korábban a hangja is fantasztikus de ennyivel ki is merül az előnyők száma. A T613as motoron én is gondolkodtam, ha kell lehet hogy még tudnék szerezni kb 4000Sk /motor áron a váltó meg olyan 2500Sk körül volt ha jól emléxem. Szóval így a motor az kb. 27000 (huszonhétezer) Ft körül jön ki. ha érdekel jelezd.
Én is akarok majd építeni egy gépet, ezért is olvasgatom a topicot.
Nekem kicsit más az elképzelésem, mint a tiéd, de nem áll tőle távol.
Valőszínűleg Zapi motoros lesz a gép, már vettem is egy zapit emiatt. De ez még változhat, tatra és oltcit motor került még képbe, de ezeket még meg kell néznem élőben, lehet-e egyáltalán kezdeni valamit velük.