80 cm átmérővel 7-14 MHz-ig, páratartalomtól függően, Pacsirta forgóval szikramentesen el lehet menni 80-100 W-ig. Kipróbáltam. Nagy DX-eket nem lehet vele csinálni, meg kicsiket se.
Van egy asztali lámpám, aminek érintős a kapcsolója. Ki kell húznom, mikor rádiózok, mert összevissza kapcsolgat. :-) Pedig ez még rendes lambda/4-es antenna, csak ez is túl közel van.
Megmérem. Szerintem teflonnal nem lehet baj, de még PETG-nél se számítok komolyabb veszteségre. Csinálok egy előzetes mérést közönséges tekerccsel. Kisebb lesz ugyan a Q mint a nagy gyűrűvel, de pár száz vsz elérhető. Megnézem először csak levegővel a két lemez között, aztán beteszek műanyag lemezeket próbára. Ha nagy Q csökkenést tapasztalok, elvetem az ötletet... :-)
Elég jól el vagyok látva műszerekkel, pontosan tudok mérni.
Kicsit aggaszt, hogy egy ilyen több százas Q értékű rezgőkör közelterében valami iszonyatosan nagy lehet a térerő. Én meg a mindenféle elektromos cuccom pedig közelebb lesz hozzá, mint szeretném, teraszon használnám, jó ha 5m-re lesz tőlem. Az adó jelenleg csak 20W-os, de közeltérben a Q felsokszorozza a térerőt. Olyasmi térerő lesz mellette, mint egy több kW-on járatott normál dipol mellett...
A szigetelő lapos hangolást kipróbáltam kapacitás mérővel, a 40m-en szükséges átfogás könnyen elérhető. Ha tudok szerezni teflon lapot, akkor az lesz, ha nem, majd kinézem, milyen műanyagnak kicsi a dielektromos vesztesége 7MHz-en. Valószínűleg a sima PETG (3d nyomtatott) is megteszi. A loop Q értékén látom majd, ha nem jó amit választottam.
Tervezem, hogy kipróbálok egyet. Az egyszerűség kedvéért egyetlen sávra, 40m-re építenék egy kísérleti példányt. Viszonylag nagyot, ami még éppen átfér az ajtókon. :-)
PVC csőből fogom elkészíteni, öntapadó réz vagy alu fóliával. A skin hatás miatt kb. ugyanaz, mint a tömör fém, de sokkal könnyebb dolgozni vele.
Mivel egy sávos, nagy kondenzátor hangolás átfogásra nincs szükség. Azt találtam ki, hogy a kondenzátor két szigetelő lap lesz párhuzamosan, ezek egymás felé néző oldalaira felragasztom az öntapadó fóliát. Vágás, toldás nélkül, így az ellenállás alacsonyan tartható.
A hangolását pedig úgy oldom meg, hogy egy szigetelő lapot forgatok ki-be a két lemez között, ennek a levegőnél nagyobb epszilonja változtatja a kapacitást. Ezt léptető motorral és áttétellel hajtom meg. A mechanikát csak akkor építem meg, ha beválik az antenna. Addig majd kézzel tologatom kikapcsolt adó mellett...
Még nem láttam ezt a megoldást, gondolom azért, mert legtöbben több sávra építenek, és ezzel nem lehet elérni olyan nagy átfogást.
Viszont előnye, hogy egy szigetelő lapot kell csak mozgatni, nem kell se drága vákuum kondenzátor, se egyedileg épített nagyfesz forgókondenzátor. 3d nyomtatóval könnyen meg tudom csinálni a mechanikát hozzá. Mivel eleve kicsi az átfogás, nem lesz túl kényes az esetleges pontatlanságra.
Kicsit gettó stílusú, de elektromos paraméterekben szerintem lesz olyan jó, mint egy rézcsövekkel épített példány, a koax kábelekből és csatlakozókból építettnél meg jobb is lehet.
Az lehet. De őszintén szólva a szép vételi eredményeken kívül másra nem jó. Sem ezzel, sem a nagyobbal nem sikerült még egyetlen QSO-t sem csinálnom. A 20% hatásfok, az 20%!
Vevőantennaként nagyon jól vizsgázott a ripsz-ropsz összedobott legújabb loop-om. 80m-től 10m-ig teljes csendben, minimális sávzajjal működik, viszont olyan állomások, amiket eddig bármilyen antennával csak S5 körül jöttek, ezzel S7-S9 között jönnek. Az irányérzékenysége is tökéletes, pl. az S9-cel hallható állomást kb. 30°-os elfordítással gyengén hallhatóvá teszi, S érték nélkül és emellett persze más állomások pedig előjönnek a csendből. Az illesztést is megpróbáltam, a legrosszabb érték 1:1,4 SWR volt.