Én ezen gépek kereskedelmével foglalkoztam. Nagyon ajánlott olyan repülőterekre, ahol a lakosság környezeti terhelése más légijárművekkel erős lenne. Ugyanis ezen gépek hajtóművei oly kis teljesítményűek, hogy a zajterhelésük még az éjszakai normákba is beférnek. Nem hiába lehet velük a London City repülőtérre berepülni. (E repülőtér London központjában, a Temze vizén van).
Tehát a környezeti terhelésük minimális, meg sem hallod amikor megérkeznek és a felszálló ágban is nagyon oda kell figyelned, hogy észreved.
Ember! Es mi a feszkes fene problema van azzal, hogy egy 1962-ben gyartott repulogeppel repulnek? Vagy hogy nem versenyeznek vele? (A szerkezete amugy birna a murepulest, csak kimelik. Versenyre meg azert nem megy vele senki, mert kb. eselytelen lenne. Az orraban egy 180 loeros motor van, egy mai MX-S-ben meg kb. a dupla akkora teljesitmeny, ugy, hogy a nehezebb motor mellett kb. hasonlo a sulya. Van meg kerdes?)
Az meg, hogy 1-1 gep kicsuszik a keritesen kivulre, na puff. A repter feletti murep. legter hatarait tisztaztuk. Amig abban van, es abban murepul, semmilyen szabalyt nem sert. Az csak a repter uzemeltetoje altal hozott szabalyzatban van, hogy a keritesen kivul ne murepulj. Szankcio meg ami van: az ejnyebejnyetol, a "fiam te itt tobbet nem murepulsz addig, ameddig le nem vizsgazol ujra a repterrendbol"-ig. Ha belul van az A2-n, akkor a hatosag semmit se tehet.
Az meg mint irtam, a gep kora irrelevans. Szerintem besz.rnal, ha tudnad, hogy Ferihegyre milyen gepek jarnak alkalomadtan. :D Utasokkal!
Te is mondtad, hogy nem mindegyik műrepülő jött le a 65 méter aljára. A 160 aláíró mit tanúsított? Azt, hogy a tököli repülőtér körzetében valahol valaki valamilyen paraméterekkel műrepült? Netalán mind a 160-an a repülés pontos helyét, megengedett határ alatti magasságát tanúsították objektív mérési adatok alapján. Mert valahol valaki valamilyen paraméterekkel műrepülni szabad, és meg is valósítható anélkül, hogy a bejelentők egóján kivül mást nem zavar. Azt meg eddig is tudtuk, hogy a környék több tízezer lakos között vannak párszázan, akik zsigeri alapon gyűlölik a repülést, főleg azok, akiknek az "ingatlanfejlesztéssel" kapcsolatos reményeik.
Mint leírtad, egy cm betont sem fognak felbontani, mert nem az utóbbiak szabják meg a világ folyását, a döntéseket nem az őrültek hozzák, akik képesek szétverni azt, amire nekik nincs szükségük, legyen az telefonfülke, szobor vagy kifutópálya. De amíg ezek a műszaki elemek megvannak, addig te mindig ezekre hivatkozva fogsz hangot adni rémálmaitoknak, elfelejtve azt az egyszerű műszaki tényt, hogy hiába van meg valamilyen alkalmazás 10 feltétele közül 9, ha az az egy (jelen esetben a nagygépek kereskedelmi célú kezeléséhez szükséges állóhely és kezelőépület) hiányzik, az az alkalmazás rendeletésszerün nem fog megvalósulni. Kérdés az, hogy a ritka, alkalomszerű, esetleg szükséghelyzeti alkalmazást is lehetetlenné akarjátok-e tenni műszaki eszközökkel.
Légyszíves ne próbáld meg félremagyarázni az általam leírtakat. A kiszuperált alatt nem azt értettem, hogy nincs engedélye, hanem, hogy nem modern gépről, hanem egy régebbi gépről van szó, amivel ha jól tudom már nem versenyeznek (de ebben akár tévedhetek is).
A például jelentését meg nem fogom megmagyarázni.
Gondolom neked az sem hiteles, hogy 160 lakos nevét, címét vállalva írásos tanúvallomásban kijelentette, hogy rendszeresen végeztek műrepülést Halásztelek város felett. Valamiért még sem történt semmi az immáron 1 éve leadott szabálysértési ügyben. Hogy miért?
1.- Bizonyítani tudod azt, hogy, az általad említett vontatógép a vontatás időtartama alatt "kiszuperált" volt, tehát nem volt érvényes légialkalmasságija.
2.- Pontosan lemérted a vontatások időtartamát és az összevethető hitelt érdemlően a torony adataival és a rádióforgalmazás felvételeivel.
3.- Hitelt érdemlően bizonyítani tudod azt, hogy a vontatások időzítése egybeesik a reptérellenes médiamegnyílvánulásokkal és szándékos a zajkeltés és nem valami kiképzési feladat van kibontakozóban.
4.- Bizonyítani tudod azt a megjegyzésedből következő megállapítást miszerint az NKH kiszuperált, légialkalmasságival nem rendelkező repgépek szárnyalását engedélyezi.
5.- Azzal a kijelentéseddel, hogy "akkor szokták tenni" ráutalsz a többszöri roszindulatú szándékra, illetve általad bizonyítható a szándékos zajkeltés ténye.
6.- Egyben feltételezed azt a légirendőrökről, hogy a rendszeres tököli megjelenésük ellenére nem képesek kiszűrni a renitens, bosszúálló szabályszegő pilótákat.
Milyen kiszuperalt piros murepulo??? Ha a HA-TRL lajstromjelu Trener-re gondolsz, az egyaltalan nem kiszuperalt. Igaz, 1962-ben gyartottak (repultek vele a '62-es budaorsi murepulo vb-n, ahol a magyar csapat aranyermet nyert vele (is)), de baromi jo allapotban van. Egy 49 eves repulogep nem ugyanaz, mint egy 49 eves auto... :) A szoban forgo gepert sorba allnak az emberek, hogy repulhessenek vele. Raadasul a tervezett elettartamanak meg a felet se repulte ki. Pedig nyuztak becsulettel... :D
Amerikaban is vigan repulnek az elso szerias Cessna 172-esek. Pl. a Van Nuys-on is. Ez egy kifejezetten kisgepes repter Los Angelesben, annyi muveletszammal, mint amennyi Amszterdamnak van. (!)
Ha meg a HA-PIT-re gondolsz (bar azzal nem tudom, lehet-e vitorlat huzni), azt a gepet meg 1995-ben gyartottak, a hazai gepek kozott fiatalnak mondhato.
Igaz, nem mindegyik pilóta jött le az aljára, de ha 200m-en van lakott terület felett, akkor is elviselhetetlen a zaja, ha az ember pihenni, tanulni, dolgozni szeretne.
Ami az iskolakört illeti, én a kismező alatt vagyok és ott a kismotoros vitorlázók jó időben előfordul, hogy 3-5 percenként köröznek. (egyébként személy szerint engem a kismotoros nem zavar, de van akit az is)
Meg az is kedves kis üdvözlés szokott lenni, amikor a kiszuperált piros műrepülővel húzatnak Halásztelek felett egy vitorlázót órákon át. Ezt akkor szokták tenni pl. amikor megjelenik a helyi lapban egy reptérellenes cikk, vagy valami hasonló.
Errol a magasbol lesz@rasrol ne altalanosits. Voltam olyan uzemeltetonel (Tokolon), ahol a fopilota kimeletlenul szovatette, ha akar csak 50 feettel eltertel lefele az 1000 feetes negyedik fordulotol.
Masreszt ezt a 65 m-en murepulest felejtsd mar el. Egy par honapja kifejtettem, hogy a murepulo jogositas ugy nez ki, hogy alap 600 meteres also hatarral, halado 300 meteres also hatarral, teljes 100 meteres also hatarral, az ala csak kulon engedellyel mehetsz. Versenyen is ugy van, ha 100 meter ala mesz, csunyan lepontoznak.
Azert szerintem van egy kis tulzas a reszetekrol. Mert ha a fele is igaz lenne, ahany 65 m-en murepulesrol megy a siras, akkor megnyugodnek, mert azt jelentene, hogy a magyar murepulo sport meg van mentve, hiszen annyi korlatlan murepulo jogositas van... :) (Tobbek kozott en is murepulnek, meg nehany jobaratom a foiskolarol... ha nem vinne el ennyi penzt. Konkretan most nincs orankent 120 ezrem a Z-50-esre)
Harmadreszt meg ez a 2 percenkenti iskolakorozes is tulzas. Foleg Erd meg Szazhalombatta felett, mert az iskolakor vonala nem egeszen ott van.Tobbszor repultem Tokolrol, nemegyszer volt, hogy a 14-es kuszob felett mar fordultunk :). Lehet becsuszik 1-2, de mindegyik... az tulzas. :D
(Az egyebkent is csak kb. iranymutatas, hogy kb. merre kene repulni. Nyiregyhazan is pl. hiaba van az iskolakor vonala kijelolve a Tiszavasvari ut eszaki oldalara, ha pl. egy Piper olyan jol siklik, hogy muszaj a Kertvaros felett fordulni a negyediket - es azt se 1000 feeten, inkabb 500-, kulonben iszonyat hosszu leszel. (Nyiregyen kereken 1000 m a palya)
Ezek kozott egyik se az FPPM (Flight Planning & Performance Manual, ami kb. 220-290 oldal, es a 80%-a egesz oldalas diagram meg tablazat - a Boeing 737-ese ennyi), csak marketingprospektusok. :)
Ja és nem utolsó sorban a most kiadott, majd visszavont engedély szerint reggel 8- 12.30 és 15-18 között akarnak műrepülni és az eddigi vasárnap és ünnepnapi műrepülés tiltást is fel akarják oldani......
Ha az üzemeltetők eddig nem Sz@rták volna le magasról a környéken lakókat, akkor nem lenne ekkora ellenállás és az ürgéket se féltené senki. A helyzet az, hogy beköltözött ide egy nyugis csendes környékre egy új tulajdonos, aki annak ellenére vette meg (megjegyzem eléggé olcsón 2,3 miliárdért) a területet, hogy előtte szakértői tanulmány is kimondta, hogy a kormányreptér funkciójánál erősebb reptéri funkciót nem lehet ide tenni.
Ezek után ide kijelöltek egy terepszint felett 65m-en kezdődő műrepülő légteret egyik híres pilótánknak a kényelmére, aki idehozta a tanítványait, akik nem kímélve a környéken lakókat, szinte állandóan lakott területek felett, sokszor napi 4 órán átt döngették a zajkorlátozás alól kivett versenygépeiket. Többször előfordult, hogy vasárnap este 19-30-kor szállt fel valamelyik pilóta egy röpke 20 percre zajongani, letojva, hogy az emberek pihenni szeretnének.
Ha valaki panaszkodni mert, akkor méginkább mutatták hogy ők mindent megtehetnek. Amikor megírtam a levelemet egyik országos hírnevű pilótánknak, csak az én tiszteletemre bejött egyik paraszt a házam fölé bemutatózni, holott én a 1,5km-es körön kívül lakom.
Az sem elhanyagolható dolog, hogy jó időben kb 2 percenként követik egymást az iskolaköröző gépek Érd, Százhalombatta, Tököl, Szigethalom lakott területei felett, amik többsége ugyan nem hangosabb egy fűnyírónál, de gondolom te is hallottál már róla, hogy több település hozott már olyan rendeletet, ami hétvégén tiltja a fűnyírást. Most lehet mondani, hogy azokon a településeken mindenütt összeférhetetlen barom lakik, de ha egy kicsit a másik oldalról megpróbálsz mögénézni az okoknak beláthatod, hogy annyira felgyorsult, stresszes életet élnek az emberek napjainkban, hogy sokkal nagyobb értéke lett a csendnek, a pihenésnek, mint mondjuk 15-20 évvel ezelőtt.
Egyebkent meg nem kell beszarni, aligha hiszem, hogy tomegevel fognak jonni a cargos turbopropok/jetek, egyszeruen arrol van szo, hogy van egy egyszeru kisgepes repter, ami kisgepes repter is marad. Az, hogy neha be fog futni 1-1 nagyobb vas (meg repulni fog onnan a MiG-15-os) az egy dolog. Nem fog annyira feltunni.
A peldakat csak azert irtam, hogy lasd, hogy 799 meterrol lazan lehet uzemelni egy nagyobb vassal is. Egy Cessnanak sem kell 300-400 meternel tobb. Budaorson a rovidebb palya 750 m hosszu, meg a Li-2-esnek is jo. Sot, a MEM-RSZ L-410-est is jaratott onnan. A masik pelda meg azert volt, hogy lasd, hogy a 799 metert se kell veresen komolynak venni. Adott 799 m kijelolt palya, meg a 395 m SWY. Mivel a SWY alt. kisebb teherbirasu, igy nem szoktuk igenybe venni. Itt viszont elvileg lehetseges, mert ugyanakkora a teherbirasa, mint a palyanak. Igy van mar 1194 m a 799 m helyett, holott csak az utobbira kertel papirost. Igazan nem oszt, nem szoroz, mert ~1200 meter nem lesz eleg egy Jumbonak, szoval nem kell parazni, hogy ilyenek fognak ide jarni. Az 1194 70%-a pedig 836 m, szoval ha az OPS 1-et vesszuk figyelembe (EU-ban kereskedelmi repulesnel ez a mervado), van 836 meter, amit lehet hasznalni, ez eleg mittudomen evente 3x egy Do-328-nak, Do-228-nak, Skyvan-nak, stb., hogy ha nagyon akarunk cargo gepeket jaratni oda. Szoval esetileg. De mondom meg egyszer, nem kell bekakkantani attol, hogy a 799 meterre "lepapirozott" repterre egymas utan jonnek a hangos reverzes Dornierek...
De mint irtam, eleg az a palyahossz a C-17-esnek is. :D (Hogy ha annyira nagy vasat akarsz latni :D) De egyebkent sanszos, hogy a Big Mac is inkabb Ferihegyre fog menni, mert az van tartalek NATO repternek felajanlva. (Egyebkent, amig a Hary Laszlo vegyes rep. osztalye volt a repter, akkor jottek ide a "nagyobb vasak" vagy erre mar senki sem emlekszik? :D Van egy nagyon jo fotom egy NATO AWACS-rol, ahogy a deli (regi szovjet oldali) apronon parkol 2001-ben :D)
Az meg hogy jatszadoznak a szabalyokkal... tedd a szivedre a kezed: ki nem ebben az orszagban??
Amikor elkezdenek "aggodni" a tokoli repter urgepopulacioja miatt? Tudod, hol lakik a legtobb urge ebben az orszagban? Nem hiszed el: Ferihegyen. Azokert miert nem aggodtok? Tilcsakbe tilcsakbe!!! :D Ez detto olyan demagog duma, mint a banati bazsarozsa vs. a zengoi radar. Ami majd szepen felepul Medinan (NATO penzbol, nekunk egy fillerunkbe se kerul), es a Mecsek "moge" ugyanugy nem lat. Ergo, ha valaki ott kerul szarba, az igyekezzen valami sik helyre esni, hogy legyen track, ami alapjan keresik :D De ez off.
Ez a prop valtozat, a jet az 328-300, vagy 328-JET neven szerepel. Nincs FPPM-em hozza, igy nem tudom kisakkozni a diagrammokat. Ahogy nincs a CRJ-hez, meg a Bae 146-oshoz se, igy tolem ilyet ne kerj.
De turboprop. De ha annyira ragaszkodsz a 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM egyuttes rendelet hulye kategoriaihoz, akkor tessek: Dornier 328. Van belole jet valtozat is, max. felszallotomeg 15 tonna, max. hasznos teher 4,3 tonna. Ja es 790 meter kell neki leszallashoz. De mint irtam, mivel a 799 meter utan ugyanaz a teherbirasa a betonnak, igy nyugodtan "tul lehet futni" egy kicsit.
Semmit. Teljesen jogos. A te erdekedben van, mert az iskolakorozes jar a legnagyobb zajhatassal. Legalabbis akarhany repteren vagyok, mindig az iskolakorozesek alatt szokott a legtobb anyazo telefon/ajanlott level(!)/email jonni. Igy meg van kerve az egyszeri joskapista, hogy ha mar iskolakorozni szottyant kedve (vagy eppen atkepzest csinal/gyakorlatba hozo repulest barmit), akkor ugyan mar Szigethalom felett tessek 1000 feeten lenni, es szepen siklasban lejonni az athelyezett kuszobhoz. Igy nem kell akkora teljesitmeny, es neked se tunik fel annyira a repulogep. (Mar szerintem azert tunik fel, mert direkt keresed.)
Mondjuk ez a motor szempontjabol szivas, mert a siklas alatt (foleg, ha alapgaz kornyeken vagy) szepen visszahul a hengerfej...
Szerinted miért van a reptéri szabályzatban, hogy a 32-es pályavégnél a küszöböt csak gyakorló repüléseknél kell figyelembe venni, ha csak 799m-re kértek engedélyt a környezeti hatásvizsgálat hiánya miatt?
Nincs semmi direktiva/szabaly a SWY kialakitasara. Valahol nincs is. (Ekkor a 1,25xTOD<=TORA feltetelnek kell teljesulnie, magyaran a rendelkezesre allo nekifutasi uthossz nem lehet kisebb, teljes szukseges felszallasi uthossz 1,25-szerese) Na meg a SWY alt. csokkentett teherbirasu felulet, annyi a funkcioja, hogy nem okoz a repulogepnek serulest, ha ragurul. Tokol eseteben, mivel ugyanakkora a teherbiras, ezert a kijelolt 799 m nem lesz szentiras, hasznalhatsz meg 395 m-t, amikot az LDA-t szamolod. Igy Class B-nel ill. turbopropnal meg mindig 835 m-ed van (LDA 70%)
Kisebb aruszallito repulesekhez (is) tokeletes. Persze gondolom nem ez lenne a fo profil. De csak nagy vonalakban: Cessna Caravan (400 m-en lazan lent vagy) 1,5 tonna cargo, Short Skyvan 300 m LDR, 2,2 tonna cargo, CASA 212 500 m LDR, 2,5 tonna, Dornier 228 400 m LDR, 2 tonna. Van valami kornyekbeli ceg, aki nem akar Ferihegyre jaratni, mert draga az illetek (tapasztalat), akkor majd megy oda :D
Itt senki egy cm pályát sem fog felbontani. Megmarad a teljes 2500m-es pálya és arra felfestegetik a pályaküszöböt, meg a végbiztonsági sávokat. Szerinted hogyan fordulhat elő, hogy a reptér belső utasításában azt írják le, hogy a pályaküszöböt csak gyakorlórepüléseknél kötelező betartani, ha az volt a kiinduló adat, hogy nem akarnak 799m-nél hoszabb páylát (mivel nincs környezeti hatásvizsgálat a repülőtérre)
Te nem érzed, hogy át akarja valaki becsületesen ejteni az itt lakókat? Te mint szakmabeli hogyan látod ezt?
Nem tartom elfogadhatónak, de akkor az óvoda felett 40-50 m magasan sugárhajtású géppel repkedő ellen kell fellépni, nem pedig lerombolni, műszaki eszközökkel lehetetlenné tenni azt, amire esetleg csak annak az óvodába járó gyereknek, vagy annak gyerekének lenne szüksége, csak azért, hogy lehetetlenné tegyétek a mai szabályszegést.
A vészhelyzeti le és felfutósávot is nyilván beton tankcsapdákkal zárnátok le a ti általatok ildomosnak tartott távolságnál, hogy akinek egy vészhelyzetben nem elég a 70 méter, az dögöljön meg a ti minél nagyobb lelki üdvötökért.
Amúgy hogy Ferihegyen miért annyi és Tökölön miért ennyi, annak két oka is lehet szerintem.
1. Minél hosszabb az alap-pálya, annál kevesebb ráadásra van szükség.
2. Új vészsávot építeni az pénzbe kerül, de ami már megvan, azt csak egy űrült bontatja fel, meg ti.
"During nighttime from 22:00 to 06:00 LT the use of reverse thrust must be limited to idle thrust, except if operational circumstances require the use of a higher level of thrust." - nincs tiltva. Tehat ha en reverzt hasznalok, akkor lehetoleg legfeljebb alapjaraton. (Annak is van fekezo hatasa - igaz, nem sok.) De ha nagyobb teljesitmeny kell a megallashoz, akkor hasznalhatom, ha feltetlenul szukseges.