vagy nem sokkal lesz különb az analógnál, csak drágább. És álló helyzetben felkapcsolhatod a lámpát, meg ilyesmi.
Hát azért ennél árnyaltabb a kép. Ahogy Matiz is írta, több vonatot irányíthatsz szakaszolgatás és több trafó nélkül, nagyon élvezetes tolatgatásokat, szerelvény-rendezéseket lehet csinálni, stb. Ahogy korábban is írtam, az asztalocskám olyan, mint amit Matiz írt, de azért van pár "kunszt", amit analógban agyonszakaszolgatás és kilométeres kábeldzsungel+kapcsolópult nélkül nem, vagy csak nagyon nehézkesen lehet megcsinálni. És csak 6990 Ft-ot kell rááldozni mozdonyonként, plusz egyszer 30e a kezdőkészlet. Ezt azért még ki lehet izzadni.
A fékezö modulnak a kimetén van egy érzékelö, ami eldönti, hogy van e valamilyen kapcsolat a külvilággal vagy nincs, és csak ezután adja ki a parancsot (illetve ilyan a parancs). A parancsoknak is van bizonyo hierarchiájuk, azaz vannak parancsok amelyeket a dekoder elönybe részesit, ilyen a fékezö parancs is. Azaz addig mig ilyen parancs van a mozdony erre reagál nem pedig a menetparancsra.
Matiz, passz :-)
Nem tudom, miert nincs zarlat, vagy miert nem ugral ossze-vissza a gep. Az utobbinal a kesleltetes lehet a megoldas, tehat a 0-as kesleltetesnel gyorsabban jonnek a jelek, ezert nem tud szemmel lathatoan a mozdony sebessege valtozni (az mas, hogy majd' maghulyulhet a dekoder a folyamatos allj-menj-allj-menj parancstol).
Arrol, hogy ha a mozdony a ket szakaszt athidalja, nem maszik-e at a jel, vagy nem lesz-e zarlat gond,fogalmam nincsmindenesetre mukodnie kell, mert mar sokaknak muxik a dolog...
Miuán ezügyben egerészek napok óta:
Fékezőmodulból csak egy kell, nem jelzőnként egy. a ROCO-é elvileg 2.5 A-t bír, vagyis egyszerre ~3 mozdonyt fog tudni lassítani, ha több, akkor amögé is erősítő kell. Ha jelző előtt akarod megálítani, akkor bizony szakaszolni kell, illetve bárhol akarod használni, ott fel kell cserélni az eredeti jelet a fékező jelével, az elvet nézd meg a Lenz-nél, LG100, van hozzá manuál, érthető rajzzal, a ROCO sztem u.a, csak nincs mögötte erősítő.
Az előttem szólókkal egyetértek, bár csak elvi képem van a dologról, de vagy PC, vagy nem sokkal lesz különb az analógnál, csak drágább. És álló helyzetben felkapcsolhatod a lámpát, meg ilyesmi.
Mi a helyzet átmenetnél? Ha mondjuk egy 118-as (az már elég hosszú) első forgóváza a fékgenerátoron, második forgóváza még a sima boosteren van? Akkor kakukk?
A szakaszolás bizonyos részeit megtartottam. Ha valamelyik mozdonyt programozni szeretném, a többit beterelem a szakaszolt részre, és egyszerűen lekapcsolom a sínt. Ilyenkor az egész pálya egy programozósín lesz :) és mindjárt ki is tudom próbálni, hogy jól állítottam-e be mindent. Persze, ez csak nálam lehet így, mert a mozdonyokon kívül más nincs a sínre kötve/téve; ha lennének váltódekóderek, ilyesmik akkor már nem nagyon lehet ilyesmit.
Amit én megvalósítottam: dekóderek a mozdonyban és ROCO alap szett. Ami pozitív így az analóghoz képest:
-szakaszolás és több trafó nélkül lehet több szerelvényt irányítani;
-jobban lehet tolatni, szerelvényeket összeállítani;
-az álló vonatot ki lehet világítani;
-lassulás-gyorsulást szépen be lehet lőni;
-lassúmenetben (tolatásnál) szebben üzemelnek a gépek.
Nincs piros jelzőnél megállás és a váltókat kapcsolópulttal kezelem, ennyi az össz vezeték az asztal alatt. Egy ideig próbálkoztam én is (lásd a topic elejét) de igen hamar lebeszéltek róla és azóta kiderült, hogy az általam keresett dolgok így, ebben a formában nem....
Lenyeg, hogy a palyan a DCC jel folyamatosan ismetlodik, azaz minden mozdony idonkent megkapja a legutolso parancsat. A fekmodul pedig folyamatosan a broadcast cimre (minden mozdony) egy sebesseg=0 (de nem stop) kuldozget.
A jelzohoz kell egy rele, amivel a jelzo elotti (vagy utanna, ha elethuen csinalod) szakasz tap ellatasat a jelzo allasatol fuggoen a booster vegy a fekgenerator kozott kapcsolgatja.
Ha zold a jelzo, akkor a jelzo elotti szakasz a boosterrol van taplalva.
Ha voros, akkor a szakasz fekgeneratorrol taplalodik. Ide a vonat amikor belep, akkor lassulni kezd, es megall minden mozdonynak megallj! parancs hatasara. Itt ugyanugy van tap, de egyetlen parancsot ismetelget a fekgenerator, a broadcast cimre 0-as sebesseget. Ha zold lesz a jelzo, at kell a boosterre kapcsolni a tapot. A command center (illetve a handheld, rendszerfuggo - a Roconal a Lokmaus a command center) ugyebar folyamatosan ismetli az utolso parancsiot. Mozdony megkapja- hogy hee, en legutobb, amikor innen kaptam a tapot, akkor ezerrel mentem. A dekoder elkezd ezerig gyorsitani, es elindul a vonat a zold jelzo elol.
Ennyi az egesz. Nem nagy tudomany. Zarojelben megjegyzem, ha lentebb elolvasod a topicot (szeptember-oktober magassaga), akkor le van ugyanez irva, igaz maskeppen, pontosabban.
Egy fekgenerator eleg, lenyeg, hogy ne terhedd tul. Nem veszes, azt hiszem 2.5 A a terhelhetosege a fekmodulnak. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy egyszerre ket mozdony mozoghat az egy fekmodulhoz tartozo fekszakaszokon, de ennel tobb allhat rajta (allo mozdonynak nagysagrendekkel kisebb az aramfelvetele - kiveve a hangdekoderes mozdonyok, azokhoz nem ertek, en N-ezek, es a hangszoro nagyobb, mit a tartalykocsi atmeroje :-) ) Fekgenerator bekotesenel a polaritasra figyelni kell, mert fustgenerator nelkul is fustolhet a rendszer, celszeru az iranyokat letisztazni.
Ja, es olvasdd at a topicot, a nagytobbseg itt okosodott ki, es tettek meg az elso lepeseket. Vannak jo infok, es ha nem olyan dologgal jon valaki, hogy "magyarazzatok el a DCC lenyeget", vagy rakerdez ismet a harom hozzaszolassal lentebb megvalaszolt kerdesre, akkor hidd el, mindenki szivesen fog segiteni, es valaszolni.
etwg!
Na, már én sem vagyok teljesen biztos benne, hogy kell nekem a digitális technika... :)
Közben megtudtam, hogy a Roconak van fékező modulja, már csak azt nem tudom, hogy hogyan működik! Minden jelzőhöz kell egy-egy darab? Mert ha igen akkor ez nem lenne egy olcsó játék!
azt hiszem Matiz pontosan leirta a kérdés lényegét. Nincs mit hozzá tenni.
Egy jo analog pálya mindent tud amit te akarsz (azaz nem kellenek váltodekoderek meg miegymás), egy sereg kapcsoloval (relével, egyszerü elektronikával) szinte minden megoldhato.
A probléma ott van, ha mozgást akarod kombinálni - azaz individuális vezérlés, és mégis van felsöbb utasitás (a jelzö).
Ezt csak komoly számitogépes rendszerrel lehet elérni, már ha az embernek van ereje meg ideje a szotwareket összehangolni, stb.
A jo analog pályán a DCC mozdonyok is közlekedhetnek, söt az bármikor digitalizálhato (más tápegység), és a DCC mozdonyok is ugyanugy fognak viselkedni mint az analog elödeik. Kivéve a jelzök elötti lassulást amit fékezömodullal kell mogoldani. Az utolagos digitalizálás egy sereg analog kapcsolot feleslegessé tesz, habár mint azt a tapasztalat is mutatja, ártani soha nem ártanak (ha ki kell valamlyik mozdony alol kapcsolni a tápot).
Én már úgy látom, hogy ha teljes digitális vezérlést akar az emberfia, akkor csak úgy lehet, hogy megvesz mindent és a számítógép játszik a többiek meg nézik. Ez marhára drága, pl a jelenlegi terepasztal árát még1x rá kellene fordítani, hogy megvegyem a pár dobozt, és a kábelezés sem lesz egyszerűbb az analógnál, ugyanolyan bonyolult dolog lesz. Tény és való: sokkal szebben fog működni, esetleg füstöl és valamilyen hangot is kiad, de az ár elgondolkodtat azért. A többi félmegoldás csak. Nem lehet megcsinálni csak a váltók digit vezérlését pl. Ugyanannyi vezeték kell hozzá és egy drága dekóder, annyit kapsz cserébe, hogy néhány kapcsolóval kevesebb van a pultodon. A jelzők pirosra állításához szakaszolás, fékgenerátor, egyebek kellenek, szintén nem lesz kevesebb vezeték és egy félmegoldás születik. Én személy szerint ezeket a dolgokat hiányolom a digitális rendszerből, és amíg nem születnek erre megoldások, a jelenleg működő asztalom vezérlését egyáltalán nem változtatom meg. "Analóg" rendszerben is megoldható, a digitálisnál sokkal olcsóbban az önműködő vonatbefolyásolás.
etwg!
Arról lenne szó, hogy a vonat vezérlését digitálisan szeretném megoldani, de a kitérőket és a jelzőket analógban én szeretném kapcsolgatni, már csak a játék öröme miatt is. Viszont nem lenne rossz, ha a vonat az én beavatkozásom nélkül is meg tudna állni, egy jelző előtt, ami éppen tilosat mutat.
ne vedd a dolgot személyesen, de ez a téma ahogy Matiz is jelezte, már többször elöfordult itt, meg valoszinüleg a vasutmodellezési topicban. Tényleg utánna kellene olvasgatnod, biztos többet kapsz itt, mint a ROCO vagy a LENZ oldalain. Nekik ugyanis egy kicsit más az érdekük, mi meg itt többé kevésbé függetlenül még azt is elmondhatjuk, hogy mi a rossz az egészben.
A boltok sem igen tudnak (tudhatnak) sokat mert nincs még annyi tapasztalat, és az érdekük ist azt kivánja, hogy minél több árut adjanak el.
Ha utána jársz akkor találhatsz un. lassito modulokat (korábban volt itt rola szo) ami több jelzöt képes egyszerre kezelni, de mint irtam elöször azt kellene eldönteni, hogy mit akar az ember a vasutjával csinálni.
Ha ezt eldöntötted akkor sokkal könnyebb jo tanácsokat adni. Pl. ha eldöntötted, hogy digitálisan akarsz vonatozni, akkor elvileg fel sem merülhet az a kérdés, hogy magátol megálljon a vonatod a jelzö elött (és forditva).
Persze mindent lehet a végtelenségig bonyolitania, de ehhez rengeted idö meg pénz kell, az elöbbiböl szokott sajnos kevés lenni.
etwg!
Biztosan már többször is írtad, elnézésedet kérem, hogy nem sikerült megtalálnom egyik ilyen jellegű hozzászólásodat sem. Egyébként valószinlüleg azért vagyok még ilyen amatőr, mert sem a "szaküzletekben", sem pedig a tapasztalt topik-tagoktól (tisztelet a kivételnek) nem lehet egy értelmes választ kapni! :(
Na mentem a ROCO honlapjára, hátha ott...
Ja! Köszi a válaszokat!
Elindulnak első fokozatban is, persze attól függ, a kezdő szintet mire állítod be. (asszem 0.3 a default, nálam 0.1, a BRAWA-k szépen kúsznak, a Gützoldok nem szeretik)
Mielött valaki nekifog vasutmodellezni el kellen döntenie, hogy mit is akar. Ha a mozdony automatikusan megáll a jelzö elött, ez azt jelenti, hogy nincs benne mozdonyvezetö (ahogy a valoságban sem kellene), azaz semmi szükség DCC-re meg egyébb csodaszavakra.
Ha viszont beleültetsz egy mozdonyvezetöt (pl. magad = DCC, Motorola stb.), akkor viszont nézni kell a jelzöket, és azok szerint kell közlekedni - azaz fékezni, vagy gyorsitani, tehát nem kell a pályát szakaszolni, mert a jelzö nem hat a mozdony mozgására, csakis annak a vezérére - ami viszont mint nem más mint mi vagyunk kezünkben a DCC szabályozo elemeivel.
Addig amig ezek a dolgok az ember fejében nem világosak, felesleges egyébbröl álmodozni, mert az eredmény csak a költségekben jelentkezik, semmi másban.
És üzem közben két pu hat vágányán tényleg nem fogom tudni, hogy mi hol van.
Nem is kell. Mint írtuk, üzem közben nem kell törődni a rejtett részeken álló vonatokkal. Csak akkor kell kézzel indítani őket, amikor először bekapcsolod az asztalt. De ekkor sem kell tudnod, hogy például a Taurus melyik vágányon áll! Elég csak a címét tudnod (szerintem 10-15 mozdonyhoz tartozó számot még mindenki meg tud jegyezni), semmi másra nincs szükség. Sőt, akár az összes rejtett részen álló mozdonynak bekapcsolás után egyenként kiadhatod az "indulást" és utánna már nem kell törődni velük, az automatika (vagy te) szépen majd visszakapcsolgatja alattuk a kiszakaszolt részen az áramot.
A rejtett pu-ról kifelé akár a vonat is maga elött be tudja állítani a vágányutat (ugyanúgy, ahogy analóg pályánál, szintén reed csövekkel és a szükséges dolgokkal), tehát emiatt sem kell aggódni, ezért nem kell tudnod, hogy pontosan melyik vágányon áll. Csak egy kétjegyű számot kell megjegyezned minden mozdonyhoz (de ezt amúgy is meg kell tenned, ha vezetni akarod őket :) és kész. Ha meg mindegy, hogy bekapcsolás után milyen sorrendben jönnek ki a vonatok, akkor még ennyit sem kell tudni (ahogy fent írtam, mindegyik rejtett részen álló mozdonynak megtekered az egeret, aztán majd kijönnek olyan sorrendben, ahogy visszakapcsolódik alattuk az áram).
Ha nekem lenne rejtett pu az asztal alatt (vagy bárhol), akkor abszolút nem izgatna semmi, mert szerintem tök egyszerű az egész. Ennél jobban, egyszerűbben már nem tudom leírni a dolgokat, ha még mindig nem világos valami, akkor élőben lehetne jobban, hosszabban elmagyarázni.
Sziasztok!
Lenne egy tecnikai kérdésem! A Roco digitális rendszeréről lenne szó. Nevezetesen, hogy meg lehet-e oldani és ha igen, akkor hogyan a vonatbefolyásolást? Pl. a jelzőt pirosra állítom, akkor szépen lassulva megáll előtte a vonat. Az M&H-nál azt mondták, hogy csak szakaszolással, mint analógban. De akkor ugyanúgy szétkábelezhetem az agyam, ráadásul hogyan lesz így fokozatos lassulás?
Azt hiszem 10 fölötti érték már a villogtatást jelenti.Annak is lehet a periódus idejét állítani. Mindezt fejből írom, ha kell átküldöm a magyar manualt, abból minden világos lesz.
martisz
A becsi kiallitason lehetett latni egy NoHAB-ot a vitrinben. Eleg randa volt, ki is volt irva, hogy preprodukcios peldany. Egy kasztni volt, bordora lefestve, de olyan csikos volt rajta a festes, hogy jobb helyeken bordazatnak ellmenne...
Matiz:
Nekem a mozdonyaim elindulnak a L2 elso fokozataban is, csak tulsagosan lehet latni, mikor valt fokozatot. Mintha Szili lenne :-)
A következő problémára keresnék magyarázatot:
adott LS110,a kimenetek programozásánál (impulzus - 15 mp-re)egész egyszerűen ha a regiszter értéke 10 fölé megy (1-15 között lehet impulzust állítani), onnantól a beállított érték pont felét hajlandó csak impulzusként outputra küldeni.
Még valami. A 4-es és 5-ös regiszter értéke programozásnál időnként felcserélődik.
JÁRT MÁR ÍGY VALAKI ???!!
sajnos szomoru élményekröl kell beszámolnom. Egy barátom nagy nekifutás után (kb. 40 öreg TT mozdony) feladta ama motorok/modellek digitalizálását. Mindössze 5-6 ment türhetöen, és egyöntetüen a motorok rovására irhato a kudarc.
Amint kicseréltük a motorokat (már ahol lehetett) a problémák jelentös része megoldodott. Ebböl sajnos az következik, hogy a BTTB ill. Zeuke motorok nem igen alkalmasak a modern elektronikába. (Nagy részben a szikrázásuk, illetve a mechanikai tulajdonságaik tesznek be az embernek.)
A felhasznált dekoderek a Rocotol, a Lenztöl, a Zimotol valamint kb. 10 darab saját épitésü volt PIC bázison más-más szoftwarrel.
A Lokshop.de-n fennt volt a belga Nohab is mégis csak jövőre lehet majd kapni.... IC 2003 I. szóval, hogy mi hová van írva arról sajnos ennyit. egyedül a Fleischmann tartja a hónapokat. sajnos a Roco még az éveket sem mindig. szerintem mielőtt belevágsz beszélj az Erkel utcával - nekik van mindkettő - szerintem elfogulatlanul tudnak véleményt mondani.
Miután az egész részemről még terepfelmérés szintjén van (belevágjak-e, és ha igen mibe?), ezért egyelőre próbálok elvi síkon kiigazodni a Lenz és a ROCO DCC között, illetve egyáltalán beleélni magam az analógból ismert dolgok DCC megoldásába.
Az előző árösszehasonlításból azért részemről kimaradt annak figyelembe vétele, hogy a Lenz LG100-hoz kell egy LV100(101), így az már 60+110 Euro, míg a ROCO-nak van Track Out-ja, így oda nem kell semmi 90-ért, ha beérem 2,5 A összterheléssel. (Ha jól olvasom a hiányos németemmel).
És hogy a Lenz az azért Lenz, továbbá amit te is írtál, hogy a ROCO 10779 attól, hogy egy füzetben van, nem biztos, hogy már létezik is. (Az, hogy fenn van a Lokshopban, az nem jelent valamit?)
Továbbá, hogy a ROCO-hoz nem látom előre a manuált, így érhet meglepetés.
szerintem érdeklődj, hogy mikor jelenik meg. a 2002-es ujdonságok között szerepelt talán jövőre.
Csak egy érdekesség: container crane 2000-ben jelent meg mind ujdonság és a legutolsó hírek szerint talán jövő év közepétől majd kapni is lehet ugyanis a Roco-nak néhány beszállítójának anyagi nehezséhei vannak.
>A Roco-val nem megy ők sajátot csináltak, a 2002-es ujdonságok között szerepelt. Milyen szerencse:)
Pedig igazán együtt mehetne vele, lévén hogy az LG100 kb 60 euro, és van normális manuálja, a ROCO 10779 meg >90, és semmilyen manuált nem leltem hozzá a ROCO-nál.
Nincs valakinek ilyesmije?