Én már úgy látom, hogy ha teljes digitális vezérlést akar az emberfia, akkor csak úgy lehet, hogy megvesz mindent és a számítógép játszik a többiek meg nézik. Ez marhára drága, pl a jelenlegi terepasztal árát még1x rá kellene fordítani, hogy megvegyem a pár dobozt, és a kábelezés sem lesz egyszerűbb az analógnál, ugyanolyan bonyolult dolog lesz. Tény és való: sokkal szebben fog működni, esetleg füstöl és valamilyen hangot is kiad, de az ár elgondolkodtat azért. A többi félmegoldás csak. Nem lehet megcsinálni csak a váltók digit vezérlését pl. Ugyanannyi vezeték kell hozzá és egy drága dekóder, annyit kapsz cserébe, hogy néhány kapcsolóval kevesebb van a pultodon. A jelzők pirosra állításához szakaszolás, fékgenerátor, egyebek kellenek, szintén nem lesz kevesebb vezeték és egy félmegoldás születik. Én személy szerint ezeket a dolgokat hiányolom a digitális rendszerből, és amíg nem születnek erre megoldások, a jelenleg működő asztalom vezérlését egyáltalán nem változtatom meg. "Analóg" rendszerben is megoldható, a digitálisnál sokkal olcsóbban az önműködő vonatbefolyásolás.
etwg!
Arról lenne szó, hogy a vonat vezérlését digitálisan szeretném megoldani, de a kitérőket és a jelzőket analógban én szeretném kapcsolgatni, már csak a játék öröme miatt is. Viszont nem lenne rossz, ha a vonat az én beavatkozásom nélkül is meg tudna állni, egy jelző előtt, ami éppen tilosat mutat.
ne vedd a dolgot személyesen, de ez a téma ahogy Matiz is jelezte, már többször elöfordult itt, meg valoszinüleg a vasutmodellezési topicban. Tényleg utánna kellene olvasgatnod, biztos többet kapsz itt, mint a ROCO vagy a LENZ oldalain. Nekik ugyanis egy kicsit más az érdekük, mi meg itt többé kevésbé függetlenül még azt is elmondhatjuk, hogy mi a rossz az egészben.
A boltok sem igen tudnak (tudhatnak) sokat mert nincs még annyi tapasztalat, és az érdekük ist azt kivánja, hogy minél több árut adjanak el.
Ha utána jársz akkor találhatsz un. lassito modulokat (korábban volt itt rola szo) ami több jelzöt képes egyszerre kezelni, de mint irtam elöször azt kellene eldönteni, hogy mit akar az ember a vasutjával csinálni.
Ha ezt eldöntötted akkor sokkal könnyebb jo tanácsokat adni. Pl. ha eldöntötted, hogy digitálisan akarsz vonatozni, akkor elvileg fel sem merülhet az a kérdés, hogy magátol megálljon a vonatod a jelzö elött (és forditva).
Persze mindent lehet a végtelenségig bonyolitania, de ehhez rengeted idö meg pénz kell, az elöbbiböl szokott sajnos kevés lenni.
etwg!
Biztosan már többször is írtad, elnézésedet kérem, hogy nem sikerült megtalálnom egyik ilyen jellegű hozzászólásodat sem. Egyébként valószinlüleg azért vagyok még ilyen amatőr, mert sem a "szaküzletekben", sem pedig a tapasztalt topik-tagoktól (tisztelet a kivételnek) nem lehet egy értelmes választ kapni! :(
Na mentem a ROCO honlapjára, hátha ott...
Ja! Köszi a válaszokat!
Elindulnak első fokozatban is, persze attól függ, a kezdő szintet mire állítod be. (asszem 0.3 a default, nálam 0.1, a BRAWA-k szépen kúsznak, a Gützoldok nem szeretik)
Mielött valaki nekifog vasutmodellezni el kellen döntenie, hogy mit is akar. Ha a mozdony automatikusan megáll a jelzö elött, ez azt jelenti, hogy nincs benne mozdonyvezetö (ahogy a valoságban sem kellene), azaz semmi szükség DCC-re meg egyébb csodaszavakra.
Ha viszont beleültetsz egy mozdonyvezetöt (pl. magad = DCC, Motorola stb.), akkor viszont nézni kell a jelzöket, és azok szerint kell közlekedni - azaz fékezni, vagy gyorsitani, tehát nem kell a pályát szakaszolni, mert a jelzö nem hat a mozdony mozgására, csakis annak a vezérére - ami viszont mint nem más mint mi vagyunk kezünkben a DCC szabályozo elemeivel.
Addig amig ezek a dolgok az ember fejében nem világosak, felesleges egyébbröl álmodozni, mert az eredmény csak a költségekben jelentkezik, semmi másban.
És üzem közben két pu hat vágányán tényleg nem fogom tudni, hogy mi hol van.
Nem is kell. Mint írtuk, üzem közben nem kell törődni a rejtett részeken álló vonatokkal. Csak akkor kell kézzel indítani őket, amikor először bekapcsolod az asztalt. De ekkor sem kell tudnod, hogy például a Taurus melyik vágányon áll! Elég csak a címét tudnod (szerintem 10-15 mozdonyhoz tartozó számot még mindenki meg tud jegyezni), semmi másra nincs szükség. Sőt, akár az összes rejtett részen álló mozdonynak bekapcsolás után egyenként kiadhatod az "indulást" és utánna már nem kell törődni velük, az automatika (vagy te) szépen majd visszakapcsolgatja alattuk a kiszakaszolt részen az áramot.
A rejtett pu-ról kifelé akár a vonat is maga elött be tudja állítani a vágányutat (ugyanúgy, ahogy analóg pályánál, szintén reed csövekkel és a szükséges dolgokkal), tehát emiatt sem kell aggódni, ezért nem kell tudnod, hogy pontosan melyik vágányon áll. Csak egy kétjegyű számot kell megjegyezned minden mozdonyhoz (de ezt amúgy is meg kell tenned, ha vezetni akarod őket :) és kész. Ha meg mindegy, hogy bekapcsolás után milyen sorrendben jönnek ki a vonatok, akkor még ennyit sem kell tudni (ahogy fent írtam, mindegyik rejtett részen álló mozdonynak megtekered az egeret, aztán majd kijönnek olyan sorrendben, ahogy visszakapcsolódik alattuk az áram).
Ha nekem lenne rejtett pu az asztal alatt (vagy bárhol), akkor abszolút nem izgatna semmi, mert szerintem tök egyszerű az egész. Ennél jobban, egyszerűbben már nem tudom leírni a dolgokat, ha még mindig nem világos valami, akkor élőben lehetne jobban, hosszabban elmagyarázni.
Sziasztok!
Lenne egy tecnikai kérdésem! A Roco digitális rendszeréről lenne szó. Nevezetesen, hogy meg lehet-e oldani és ha igen, akkor hogyan a vonatbefolyásolást? Pl. a jelzőt pirosra állítom, akkor szépen lassulva megáll előtte a vonat. Az M&H-nál azt mondták, hogy csak szakaszolással, mint analógban. De akkor ugyanúgy szétkábelezhetem az agyam, ráadásul hogyan lesz így fokozatos lassulás?
Azt hiszem 10 fölötti érték már a villogtatást jelenti.Annak is lehet a periódus idejét állítani. Mindezt fejből írom, ha kell átküldöm a magyar manualt, abból minden világos lesz.
martisz
A becsi kiallitason lehetett latni egy NoHAB-ot a vitrinben. Eleg randa volt, ki is volt irva, hogy preprodukcios peldany. Egy kasztni volt, bordora lefestve, de olyan csikos volt rajta a festes, hogy jobb helyeken bordazatnak ellmenne...
Matiz:
Nekem a mozdonyaim elindulnak a L2 elso fokozataban is, csak tulsagosan lehet latni, mikor valt fokozatot. Mintha Szili lenne :-)
A következő problémára keresnék magyarázatot:
adott LS110,a kimenetek programozásánál (impulzus - 15 mp-re)egész egyszerűen ha a regiszter értéke 10 fölé megy (1-15 között lehet impulzust állítani), onnantól a beállított érték pont felét hajlandó csak impulzusként outputra küldeni.
Még valami. A 4-es és 5-ös regiszter értéke programozásnál időnként felcserélődik.
JÁRT MÁR ÍGY VALAKI ???!!
sajnos szomoru élményekröl kell beszámolnom. Egy barátom nagy nekifutás után (kb. 40 öreg TT mozdony) feladta ama motorok/modellek digitalizálását. Mindössze 5-6 ment türhetöen, és egyöntetüen a motorok rovására irhato a kudarc.
Amint kicseréltük a motorokat (már ahol lehetett) a problémák jelentös része megoldodott. Ebböl sajnos az következik, hogy a BTTB ill. Zeuke motorok nem igen alkalmasak a modern elektronikába. (Nagy részben a szikrázásuk, illetve a mechanikai tulajdonságaik tesznek be az embernek.)
A felhasznált dekoderek a Rocotol, a Lenztöl, a Zimotol valamint kb. 10 darab saját épitésü volt PIC bázison más-más szoftwarrel.
A Lokshop.de-n fennt volt a belga Nohab is mégis csak jövőre lehet majd kapni.... IC 2003 I. szóval, hogy mi hová van írva arról sajnos ennyit. egyedül a Fleischmann tartja a hónapokat. sajnos a Roco még az éveket sem mindig. szerintem mielőtt belevágsz beszélj az Erkel utcával - nekik van mindkettő - szerintem elfogulatlanul tudnak véleményt mondani.
Miután az egész részemről még terepfelmérés szintjén van (belevágjak-e, és ha igen mibe?), ezért egyelőre próbálok elvi síkon kiigazodni a Lenz és a ROCO DCC között, illetve egyáltalán beleélni magam az analógból ismert dolgok DCC megoldásába.
Az előző árösszehasonlításból azért részemről kimaradt annak figyelembe vétele, hogy a Lenz LG100-hoz kell egy LV100(101), így az már 60+110 Euro, míg a ROCO-nak van Track Out-ja, így oda nem kell semmi 90-ért, ha beérem 2,5 A összterheléssel. (Ha jól olvasom a hiányos németemmel).
És hogy a Lenz az azért Lenz, továbbá amit te is írtál, hogy a ROCO 10779 attól, hogy egy füzetben van, nem biztos, hogy már létezik is. (Az, hogy fenn van a Lokshopban, az nem jelent valamit?)
Továbbá, hogy a ROCO-hoz nem látom előre a manuált, így érhet meglepetés.
szerintem érdeklődj, hogy mikor jelenik meg. a 2002-es ujdonságok között szerepelt talán jövőre.
Csak egy érdekesség: container crane 2000-ben jelent meg mind ujdonság és a legutolsó hírek szerint talán jövő év közepétől majd kapni is lehet ugyanis a Roco-nak néhány beszállítójának anyagi nehezséhei vannak.
>A Roco-val nem megy ők sajátot csináltak, a 2002-es ujdonságok között szerepelt. Milyen szerencse:)
Pedig igazán együtt mehetne vele, lévén hogy az LG100 kb 60 euro, és van normális manuálja, a ROCO 10779 meg >90, és semmilyen manuált nem leltem hozzá a ROCO-nál.
Nincs valakinek ilyesmije?
A protokoll ok, a kérdés inkább, hogy mindez hogyan történik. Szerintem, hogy a DCC szabvány publikus még szükésgszerűen jelenti, hogy a PC interface is menni fog vele. Vedd csak alapul azt, hogy mennyi cég gyárt pc interface-t és különféle szállítók között van-e egyáltalán átjárhatóság. A Roconet-et elvileg lehetett használni a Lenz LI100-al, de a tavaly megjelent LI100F-el már nem.
Hasonló témáról pont az RR&Co fórumon volt szó, szinte mindegyik gyártónál más és mást jelent a protokoll kihasználása/használata ebből következően a programot a fejlesztő "gyártó szerint" fejleszti. Szóval az elveken túl nem túl egyszerű.
Szerintem 14 érintkező még nem jelenti feltétlenül, hogy 14 fokozatban gyorsít a modell! Nekem elég nagy különbség észlelhető a fokozatok között.
Példa: 14 fokozatra állítom a dekódert: első fokozatban csak "nyekeg" a motor, nem megy a gép; következő fokozatban egy rántással gyorsít, megint következő fokozat újabb rántás, és ez jól látható-hallható. Ha 128 lépésre teszem, az egyes fokozatok közti átmenet sokkal szebb, egyenletesen gyorsít-lassít a gép.
>Nekem kisse macerasnak tunik az, hogy ha van Pl. 3 komplett szerelvenyem a rejtett palyaudvaron akkor bekapcsolaskor mindegyik szamat es iranyat tudnom kell,
Hmm, és ez miért gond?
Nekem az irány nem gond, mert kétvágányú fővonal lévén egyirányú egy rejtett pályaudvar.
A számuk/címük az már gond, mert kettő is van (lesz) ilyen pályaudvarból, és én pontosan nem ezeket a vonatokat szeretném vezetni, hanem azokat, amelyek ezeken kívül vannak, az is a célom tehát, hogy ez automatikus legyen. És üzem közben két pu hat vágányán tényleg nem fogom tudni, hogy mi hol van.
Ja, L2 rol meg :
128 fokozatos Lenz dekodereim vannak, es barhogy probaltam, mindig fokozatosan gyorsitott es lassitottak a gepeim, pedig az L2 is 128 lepeses modban volt.
L2 megvizsgal, iranyonkent 14 db erintkezo detektalja a menetsebesseg-szabalyzo allasat. Ez viszont szivas az L2-vel kapcsolatban....
En ugy neztem, hogy a Roco erosito egy szimpla muveleti erosito, semmi mas. A L2 jeleit erositi fel. Az L2 a Command center es a handheld szerepet is betolti, azaz egyszer tehkergetheted a gombot, es kuldi a jeleket a boosternek, masreszt figyeli a kuldott jeleket, es megjegyzi, hogy milyen parancsokat kell ciklikusan a sinre kuldeni (Ugyebar DCC szabvany, jelismetles feature).
Az egesz lokeger egy mikrokontrollerbol, egy rs-485 jelkonverterbol (ugyebar a Loconet es az Xpressnet RS485 protokollal kommunikal), es ket szamomra "valamlyen" logikai icbol all.
Szoval ha a Roco interfesz tudja, hogy az altalam kuldott rs232 jelet 1:1-ben rakja a boosterre, akkor kell.
Mert : az Xpressnet es a Loconet szabvany publikus, leirja a mozdonyok es vezerlok hajtasat. A visszajelentesbol meg nem keszultem :-)
Szoval ha a Rocors232 interfesz tudja, amit akarok, akkor kell. Railroad&Co-t nem akarok hasznalni, mert nem az en szam izehez irtak (valahogy nem jon be), es draga is. Ugyhogy inkabb osszeutok magamnak valami kis sw-t, ha Roco interfesz hasznalhato.....
Nekem kisse macerasnak tunik az, hogy ha van Pl. 3 komplett szerelvenyem a rejtett palyaudvaron akkor bekapcsolaskor mindegyik szamat es iranyat tudnom kell,
Hmm, és ez miért gond? Én most munkahelyen fejből is tudom, hogy 1-es a 1047, 2-es a Szili, .... Hiszen eleve tudnod kell a mozdonyok címeit, kivéve ha te egyáltalán nem "vezetsz", csak a menetrendet indítod el a PC-n és hátradőlsz... Tehát ha az ingavonatot akarom előcsalogatni, akkor tudom, hogy a 2-est kell indítani. Az irány is megoldható (ha nem megy fejből - bár ha nem cserélgeted a mozdonyokat, akkor ez sem gond), pl reed cső és egy kis lámpicsek a pulton mindjárt jelzi, hogy melyik irányba áll a mozdony (és egyáltalán melyik vágány szabad).
es el kell oket inditani a vezerlovel, es csak ezek utan kapcsolgathatom a hagyomanyos vezerleset a palyaudvarnak.
Ez igaz. De szerintem ez eleve így van digi üzemben, bármivel vezérled az asztalt (fullautomata pc-s vezérlésnél is), bekapcsolás után valahogy el kell indítani a vonatokat.
Mindez persze megint csak az én magánvéleményem, nem akarok én semmit sem ráerőltetni bárkire is.
Roco Digital megmarad 'amatőr házi' rendszerek, tehetősebb apukáknak és gyerekeinek
Nem inkább a kevésbé tehetőseknek? :)
Egyébként szerintem nagyban függ az asztaltól és hogy azt mire fogják használni. A tizensokméteres automatizált terepasztalhoz nyilván a Lenz a jó (vagy Maerklin ;), míg a pici, egyszerű, "mindent én szeretnék irányítani" terepasztalhoz jó a Roco vagy analóg is. Legalábbis szerintem. Pl az én kis asztalocskámhoz nem sok értelme lenne Lenz cuccokat venni (vagy Maerklint választani), mert egyrészt pici, másrészt én akarok játszani rajta (nem az automatika :)
Lenz: LG 100, de kell hozzá egy LV101 - erősítő is -, meg némi relé. Egy ilyen kombinációval az összes helyet - szakaszt - tudod vezérelni. A két dolog olyan 50e ft körülre jön ki - mínusz a kedvezményed ha van. www.lenz.com találsz további infókat is, az MK-ban ha jól emlékszem van. A Roco-val nem megy ők sajátot csináltak, a 2002-es ujdonságok között szerepelt.
Biztosat nem tudok, tippem van, mert én is gyártással és kereskedelemmel foglalkozom:
Valószínüleg jó volt a LENZ is, vagy ha voltak is hibái, tudták volna javítani.Én bútorgyártásból és forgalmazásból élek (OFF tényleg, ha valakinek bútor kell a www.rolabu.hu-n megtalál..ON), nos van egy beszállítónk, aki azt mondta nekem: csak akkor adok neked olcsón szép plüss anyagokat, ha viszed mellette az gyengébben menő vászon szöveteket is. Tehát el tudom képzelni, hogy amikor a Roco megkereste az ESU-t hangdekóder ügyben, tekintettel arra, hogy monopolhelyzetben vannak, rásózták a Roco-ra a saját alapdekóderüket, a LOKPILOT-ot. Úgy néz ki, hogy megérte a Roconak váltani, mert nagy üzletet láthatott a gyárilag hangdekóderrel szállított mozdonyokban, és így gyanítom igen jó árat tudott kiharcolni magának. Mivel a LENZ így koppant egyet, gyanítom ez lehet az oka, hogy a Roco kénytelen a saját rendszerét maga fejleszteni, mert a nagy tapasztalattal rendelkező LENZ bezárta a kapuit előtte. Ráadásul a LENZ jópár évvel előtte jár a konkurenciáinak, így szvsz. a Roco Digital megmarad 'amatőr házi' rendszerek, tehetősebb apukáknak és gyerekeinek, míg a LENZ a csúcsot fogja adni mindenben, tehát a PROFI modellezőket célozza meg.
S hogy kérdésedre visszakanyarodjak, miért olcsóbb ?: Szerintem azért, mert nyitásnak átvette a Roco az ESU addig összegyűlt többszázezres raktárkészletét, és gyorsan pénzt akart csinálni belőle...
Több forrásból is hallottam (Lenz support, illetve a Yahoo! működő hasonló forumban is elhangzott néhányszor.) A Roco Lenz alapokon nyugodott - az új dolgaikat már maguk fejlesztik sajnos ez meg is látszik. pl az új Piros Route Control. Még tavaly amikor én vettem a LI100F-et a Lenz support úgy informált, hogy ez már nem kompatibilis a Roco rendszerével. Akkor még hezitáltam, hogy várjak-e a Roco-ra vagy invesztáljak többet egy biztosan működő rendszerbe.
Az InterComm szoftverről is volt szó a cikkben, egy német nyelvű program volt nem tudom lesz-e több nyelven. Szerintem a legnagyobb hátránya az lesz, hogy mire kinövi az összes betegségét addigra kitéped az összes hajadat. az RR&Co-nak van egy nagyon jó fóruma, rengeteg mindent onnan megtanulhatsz.
Küldetm egy email-t is neked, lsz jelezz vissza ha érdekel.