Én vagyok annyira perverz, hogy a jelzök semmilyen befolyással nem lesznek a vonatokra, azaz pl a vörös jelzö mellett is nyugodtan el fog robogni a vonat, ha a hülye mozdonyvezetö (azaz én) nem veszi figyelembe. A kapcsolgatás nem gond, én szeretem :) Vonatbaleset sajnos már volt néhányszor (szerencsére eddig csak 1 kuplung látta kárát), erre is igaz, hogy idegesen vagy ittasan nem szabad vezetni...
A rossz kilátások a lakásvárásrlás és az amiatti pénzhiány miatt vannak, még az is elöfordulhat, hogy el kell adnom minden modellem (is) és/vagy helyhiány miatt az asztalt felaprítani :( Ember tervez, munkapiac beint... Ezért most az elméleti tervezgetéssel, infószerzéssel próbálom felvidítani magam.
Roco-Lenz: csak már nem a Lenz gyártja hanem a Roco és ez nem szükségszerűen jelenti, hogy a minőség is ugyan az. Jó példa volt erre amikor a Roco dekódert gyártott, mára letett róla és az ESU-tól veszi.
Jelzoallitast es a lassito szakaszokat ossze lehet szepen kombinalni egy rele segitsegevel. Erre mar tobben felhorkantak, hogy akkor az mar nem digital, na ez lehet, viszont koltseghatekony. :) Ugyanaz valosithato meg egy kimenettel + rele mint mondjuk 2 kimenettel rele nelkul.
A mindent kapcsolgatas a la lengyel sci-fi oruletbe fog kergetni elobb utobb raadasul eleg draga a gorduloallomany ahhoz, hogy vonatbalesetesdit jatszon az ember. :))
Roco-Lenz relaciorol mar volt szo korabban, pl a Roco 10771 ugyanaz, mint a Lenz LS110 csak 2/3 arba kerul. Ugyanez igaz a hurokmodulra is.
A pesszimista vegszo nem tul jol csengo, miert is olyan rosszak a kilatasok, hogy tuzifa legyen a palyadbol ?
Ha már komolyabb DCC rendszert szeretnél akkor inkább válaszd a Lenz-et az Intellibox helyett. Mivel az Intellibox több rendszert is tud, nekem előfordult, hogy kiadott 22 V körüli értéket. Nyilván ez a Marklin dekódereket nem hatja meg, de a DCC-t tönkreteszi. Ez csupán egy negatív tapasztalat, de, mint később hallottam ez másokkal is megesett...
A jelzöállítás még sehogy (még nem szereltem fel öket), biztonsági berendezések nincsenek - mindenre oda kell figyelni :)
A kitéröket én "hagyományosan" Roco 10520 kapcsolókkal állítom (a jelenlegi látható részen), a jelzök is vmilyen kapcsolópultról lesznek állítva (konkrét megoldás még nincs, egyelöre segítségre várok elektronikai megvalósítás terén, hogy minél kevesebb kapcsolóval tudjam vezérelni öket). Ez is mind azért van, mert én szeretnék mindent kapcsolgatni (mint egy lengyel sci-fi-ben :). Eredetileg egy hosszabb választ írtam volna már elözöleg is, de a második index-es szerverhiba után nem volt kedvem (meg idöm se) megint sokat gépelni (tudom, copy-paste)...
Az még hozzátartozik a dologhoz, hogy jelenleg Roco DCC-t használok, foglaltságjelzö, visszajelentö modul, stb, ehhez is van (gondolom egy része Lenz vagy tölük átvett dolog). Késöbb esetleg lehet más is (nekem tetszik az Intellibox, de akár Lenz is lehet), a mostani kilátások mellett még tüzifa is lehet az egészböl...
Ha jol emlekszem, akkor LENZ eseten vagy az LI100F-PC VAGY az LHx00 vezerel, ezert nehez a ket uzemmodot osszekavarni es egyszerubb az LHx00 helyett a PC-n allitani mindent (sebesseg, irany).
Neked hogyan van megvalositva pl. a jelzoallitas es a biztonsagi berendezesek ??
Az asztalt most is kizárólag digitális és az is marad. Viszont nálam a digitális vezérlés nem jelenti a pc-s vezérlést!! Én nagyon nem szeretném, ha állandóan be kellene kapcsolni a pc-t a játékhoz (elég belöle a napi 10-12 óra). Az ok, hogy a rejtett pu automatikus vezérléséhez (egyelöre még) kell pc és vezérlö szoftver, de manuális játékhoz nem szeretném bekapcsolni, én az asztalommal szeretnék játszani, nem a pc-vel. Egyébként én inkább a tolatgatást, vonatrendezést, egy vonat manuális végigvitelét a pályán szeretem - tehát a mozdonyvezetö szerepet. Az nekem nem jelent élvezetet, ha a vonatok teljesen maguktól rohangálnak.
Akkor eloszor azt dontsd el, hogy analog asztal v. digitalis. Az oszver megoldas nem biztos, hogy mukodokepes lesz, vagy sok gonddal jar. En tovabbra is a PC-s vezerlesre szavazok, nem kell olyan sokat egereszni, hacsak nem allandoan tolatni akarsz. Termeszetesen, ha pultos vezerlest akarsz, akkor a pult feeling nem potolhato a monitorral, erre is van otletem...
Lassitas:
70-30 osztas egy rejtett tarolohoz boven jo, mert az senki sem szeretne, ha mondjuk a szerelveny fele vagy utolso harmada meg a valton allna.
Rendes, normalis allomason mehet a 30-40-30, azaz a ketiranyu lassito, de celszeru a kozepso szakaszra is foglaltsagjelzot tenni, bar ha ott nincsen lassitas, akkor nem kell. Szoval ilyenkor a ket lassito szakaszon all meg a szerelveny eleje.
A lassitas az a dekoder speed profile-ja alapjan tortenik, hacsak nem Emerg.Stop van.
Ugyanakkor lehetoseg van arra, hogy blokkokent megadja a max. sebesseget illetve a lassitott sebesseget. Schedulenel van lehetoseged arra, hogy normal vagy lassitott sebesseggel haladjon a vonat.
Martisznak volt egy videoja, amin pont egy allomasra beallo mozdony lassit majd megall...
Ha megkered, akkor lehet, hogy felrakja a lapjara, en onnan toltottem le, azon jol lathato a lassitas.
Az automatikus beallasra lenne egy otletem. Elmeletben mukodokepesnek bizonyult... :))
Adva van a rejtett tarolo, a tarolo elott egy olyan palyaszakasz, ami a tarolobol be- illetve kiallo szerelvenyeknek lesz a be/kilepteto szakasz.
Semmi mas nem kell tenni manuali modban, mint a be/kileptetoszakaszra eljuttatni a szerelvenyt.
Ez a szakasz "normal" esetben lehet fesz mentes vagy LG100-al lassitot.Szvsz, ha ez mar a rejtett reszen van, akkor satuzhat. Innen akar pultos gombnyomasra, akar pedig RR&Co PushButton-al lehet Schedule-t inditani, ami a kivant, vagy tetszoleges szabad vaganyra allitja a szerelvenyt.
A kihozatalhoz annyi gomb szukseges, amennyi a rejtett taroloban levo vaganyok szama, vagy ha random kiallast akar valaki, akkor eleg egy.
A kiallasnal addig kell a schedulet megirni, hogy kijojjon a mar korabban emlitett be/kiallo szakaszra es ott alljon meg.
Köszönöm a válaszokat, akkor még töröm a fejem a dolgon. Én nem szeretném, ha állandóan be kellene kapcsolni a pc-t is a "játékhoz" (vagy közben állandóan egerésznem kellene), de ha ez elkerülhetetlen (vagy túl nagy munka kikerülni), akkor beletörödöm vagy marad a teljes kézi vezérlés...
A foglaltságérzékeléshez lenne még 1 pontosító kérdésem: írtátok, hogy 2 részre érdemes osztani a vágányt. Ez azt jelenti, hogy pl az 1 méteres vágány áll egy (teszem azt) 70 centis "lassító" szakaszból és a végén egy 30 centis "stop" szakaszból? Vagy valójában három részre van osztva a vágány: az elején egy 30 centis lassító az elsö foglaltságérzékelövel, majd 40 centi "sima" szakasz és a végén 30 centi stop szakasz a második foglaltságérzékelövel?
Egy újabb kérdésem is lenne ezzel a lassítással kapcsolatban. A leírásban azt olvastam, hogy elkezdi a legkisebb sebességre lassítani a vonatot és ezzel a legkisebb sebességgel megy a megállás helyéig. Arról viszont egy sort sem olvastam, hogy ez a lassítás milyen gyorsan történik és hogy a dekóderekben beállított lassítási/megállási késleltetéssel ilyenkor mi van? Tehát az elöbbi példánál maradva a vágányra bejárva mindjárt a "lassítójel" után baromi gyorsan lelassul a vonat és csigatempóban halad a vágány végéig vagy szép fokozatosan, némi kifutással lassul? Illetve a "stop" jelnél "satufék" vagy szép lassú megállás, illetve a megállás a lassítási késleltetés figyelembe vételével vagy annak figyelmen kívül hagyásával történik (tehát a vonat rögtön megáll vagy a dekóderben bveállított késleltetés miatt továbbgurul egy picit)?
Bocs, ha nagyon egyértelmü dolgokat kérdezek, de ezek számomra nem derültek ki a RR&Co leírásából és elméleti szinten bármi lehetséges.
Mostanában készülgetnek a foglaltságérzékelőim, Lenz, Roco rendszerekhez. Jóval gazdaságosabb mint a gyári. Ha ezt a megoldást választod, és érdekel a dolog írj egy emilt. (Ez nem a reklám helye. (Hanem maga a reklám))
Ezzel van egy kis bibi:
A program nem tudja felismerni automatikusan, hogy melyik vonat ért be a szakaszba, tehát nem tudja automatikusan átvenni. Ilyenkor minden esetben (Assign) hozzá kell rendelni az adott mozdonyt az adott szakaszhoz, valamint a vezérlő-állását is meg kell adni (orral vagy farral érkezik). Innentől full automatikusan működik a dolog.
Kilépésnél átvehete a szerelvény irányítását, de az adott blokkból nem fognak törlődni a mozdony adatai, ezeket szintén csak te tudod megtenni.
Szóval, sem a beléptetés sem a kiléptetés nem megy a beavatkozásod nélkül, olyankor mindig le ülnöd a gép elé és beállítani a paramétereket...
A vágányfoglaltság nálam úgy működik, ahogy Uplink leírta, 1 szakaszon 2 foglaltság jelző dolgozik: 1 lassítja a vonatot, 1 pedig megállítja a megállási ponton.
üdv
martisz
A rejtett pu vezerleset szerintem megoldhatod teljesen automatikusan mondjuk RR&Co-val. Attol a ponttol, ahonnan mar nem te akarod vezetni a szerelvenyt, szepen inditasz egy menetrendet, ami a taroloban er veget. A vaganykivalasztas a taroloban lehet random, de mindenkeppen a vaganyfoglaltsagot figyelembe veve.
Ilyen logikat mar irtam en is az RR&Co-hoz, ha kell,akkor el tudom kuldeni vagy akar le is toltheted a vasutepito honlapomrol.
Vaganyfoglaltsaghoz ajanlanam a Lenz LB100-ast, egy lapon ket szakasz foglaltsag jelzes lehetosegevel. Ehhez meg kell egy LR101-et is kotni (8 input egy modulban).
Ja es a rejtett tarolonal is - szerintem - celszeru szetbontani a tarolovaganyt ket reszre, egy normal szakaszra es egy fekezo szakaszra, ami az utkozobaknal van. Tuti nem ez a legolcsobb megoldas, de uzembiztos az fix.
A felautomaitkus modon gondolkozzal el, hogy hogyan akarod megvalositani, nalam pl az is a PCn keresztul lesz/van megvalositva.
Igy a PC allitja a jelzoket, a valtokat de meg a lassito szakaszokon a tapot is. Egyreszrol az automatikusan johetnek,mehetnek szerelvenyek, amig en tologatok mondjuk. Nalam a teljes biztonsagi rendszer a PCn alapul, igy bar anelkul is tudom mukodtetni az asztalt, nem tul celszeru, mert hamar elofordulhat barmi, nem kivanatos esemeny. Nekem ez a modszer negyon bejott, bar egy nagyobb asztalnal el lehet tokolni napokat amire mukodik, de akkor ha mukodik a biz.ber. akkor bombabiztos.
Ha tervezel pultot - nekem nincs es nem is lesz - akkor ugye allando visszajelzes kell, de erre jelen pillanatban nincsen sok otletem, ugy, ahogy te kerdezted.. :(
Ami kimaradt: a második kérdésnél is fontos, hogy manuális módban nekem is jelezze, hogy melyik vágány foglalt és bejáráskor mikor kell megállítanom a vonatot (mert elérkeztünk a vágány végéhez).
Mivel se rejtett pu, se pc-s vezérlés nincs, ezért nem tudom próbálgatni, a pénzkérdés miatt pedig az építéskor sem szeretnék feleslegesen próbálkozni, költeni - ezért kérnék gyakorlatban bevált "receptet", ha lehetséges.
Egyel?re fejben, "papíron" tervezgetem (bizakodva, hogy nem kell majd elbontani az asztalt), hogy az asztal alatti rejtett pu pontosan hogyan lenne vezérelve. A távlati elképzelésem az lenne, hogy az asztal "látható" részén teljesen én irányítok mindent, viszont a rejtett részre irányított vonat vezérlését egy bizonyos pontnál (pl a hurokfordulóban) átvenné a számítógép és automatikusan egy szabad tárolóvágányra vinné. Ugyanígy "gombnyomásra" a kívánt vonatot automatikusan "felhozná" nekem a rejtett részr?l és átadná a vezérlést nekem. Korábban végigolvastam a traincontroller leírását, ha jól vettem ki, akkor az képes lenne erre.
Egyrészt ennek a gyakorlati meger?sítését kérném valakit?l, akinél a gyakorlatban m?ködik ilyen vagy hasonló megoldás. Ami még fontos, hogy szükség esetén pc nélkül manuálian is le tudjak vinni/fel tudjak hozni vonatot, azaz pl led-ek jelezzék nekem a pulton, hogy melyik tároló foglalt - ez gondolom nem lehet probléma.
Másrészt viszont az lenne ezzel kapcsolatban a második kérdésem, hogy milyen megoldást ajánlotok a vágányfoglaltság megállapításához (azaz tudja a gép /és én is/, hogy melyik tároló foglalt, illetve a tárolóra való beérkezéskor a megadott helyen /értelemszer?en a tárolóvágány végénél/ állítsa meg a vonatot). A leírásban szintén olvastam többféle (kombinált) megoldást, azonban itt is inkább gyakorlati tapasztalatról, gyakorlatban bevált módszerr?l várnék javaslatot. És persze az egészet minél olcsóbban lenne jó megoldani, viszont minél üzembiztosabban is.
Gyozy a BR36-os gőzmozdonyról írt, és annál nincs olyan plusz funkció, ami indokolná a módosított dekódert. Sajnos nekem nincs ilyen mozdonyom (pedig nagyon szeretnék) így a részletekhez nem tudok hozzászólni.
Nem ismerem a Roco V36-ot, de nem azonos a Lenz V36-al?
Ha digaital kupplungos, akkor az lehet a baj. Ugyanis a digital kupplung, mint dekoderfunkcio meg nincs szabvanyositva. Mas a kimenet jelszintje, terhelhtosege, miegymas. Ha ezt a spec. dekodert az ember atrakja egy masik modellbe, es szeretne a funkcioit hasznalni (pl vilagitas), elkepzelheto, hogy tonkremegy.
Egyebkent irja is a Roco a katalogusban valamely digitalkupplungos modellnel, hogy spec dekoder van benne, nem muxik mas gepekkel. Valszeg valami hasonlo a problema.
Dekoder javitas temaban pedig mindenkinek azt ajanlom, hogy vegyen LENZ termekeket. Olvassatok at a garancia, es rajottok miert mondom. Elso evben majdnem mindenfele problemanal (talan kiveve, ha hegesztopisztoly langjanal oszzehajtod a dekodert, hogy kisebb legyen) azonnali cseret vallalnak.
Segítséget szeretnék kérni digit ügyben egy barátom számára, aki nemrég kezdte.
A gyárilag hangdekóderes Roco BR36-ból kiszerelt hangdekódert kiszerelte és átrakta egy másik gépbe, mire lefüstölt neki (most van javítás alatt a dekóder).
Kérdésem: a gyárilag beszerelt dekodert egyébként minden további nélkül be lehet rakni egy másik mozdonyba?
Azt mondta, mintha a gyárilag beszerelt az nagyobb lenne, mint amit a boltban külön lehet venni. A gyár netán beépített valami pluszt csakhogy ezt az átszerelést ne lehessen megtenni?
Gondolok itt a gyárilag beszerelt és a külön vásárolható dekoder közti árkülönbségre.
Elnézést, ha olyat kérdeztem amiről volt már szó, mert nem olvastam vissza.
Nagy itt a csend, így - szokásomhoz híven - kérdezek:
Írva vagyon a Vasút&Modell oldalon, hogy a 424 átépíthető BR41-ből. Van vkinek vhol erről útmutatója? A külcsíny is érdekel, de - a ROCO BR41-et megnézve, ami nincs dig.-re előkészítve - egy elektronikai átalakítás leírása is kellene. Esetleg más alapmodell javaslat?