a fogaskerék jóval keményebb mint a tengely. Az egyik kolega még mérés előtt azt mondta hogy szerinte "úgy van összesütve a fogaskerék meg a tengely"
Bevallom határozottan hogy fogalmam sincs hogy 1 darabból van-e vagy sem, de elég nagy központosítófurat van a végében, szvsz ekkora felesleges egy sima 30as tengelyhez (de lehet hogy tévedek)
a fogaskerekek egyben vannak a tengellyel, és nagyon jó álapotban vannak. a tengelyt mindenképpen meg kel dolgozni esztergán, úgy néz ki hogy a két csapágy közt lesz összehegesztve az új és a régi tengelydarab (márha lehet hegeszteni). én spec mindenképpen szeretnék belenyomni egy acél rudat a közpébe, ezzel is javítva a szilárdságát. Ha van ötlet jöhet, mindenre nyitott vagyok.
Szia Balázs üdv itt, sajnos én csak azt tudnám ajánlani hogy nézz be a KTMtopicba, vagy keress meg egy menő szerelőt aki sokfajta bringát bütykölt már. ha nem nagyon értesz a témához akkor úgyis valakinek meg kell csinálni. Kb. lesz gépmunka is akkor meg esetedben jobb rábízni egy értő szakira, hogy oldja meg. Tudom ez a drágább megoldás de szakismeretek és gépek nélkül missün impassszibül. Mindenesetre várj még hátha jelentkezik valaki. ha meglesz a megoldás mindenképpen számolj be róla hogy mit merre hogyan stb.
Közben leméregettem a szöghajtást, hogy tudjam mennyi az annyi. Rájöttem, hogy durva előélete lehetett szegénynek. Már a múltkor feltűnt hogy ferde a reteszhorony a tengelyen. Most hogy tiszta és száraz a tengely, észrevettem, hogy a reteszhorony csapágy felőli végén van egy repedés keresztirányban. Így már tudom mitől tört el a másik tengely.:-( Túl erős reteszt tehettek bele vagy soxor kapott a valagára és mikor már a horony nem bírt tovább nyúlni elrepedt a széle. Innét meg már egyenes út vezetett a tengelytöréshez :-(
megnéztem a törött tengelyt is. Gyönyörűen látszik, hogy először megindult a repedés a felület mentén és ahogy haladt körbe úgy mélyült (180°-nál már az áttmérő felénél volt a repedés mélysége), 1xcsak reccs.
Milyen anyagból lehet a tengely? hosszú (50-70cm) citromsárga szikrái vannak a köszörülésnél. ( állványos lassúfordulatú köszörű kb. 300mm es korongal)
Mnagy ötlete kétlengőkarral is kivitelezhető, csak tükrözni kell, mert a szöghajtás csapágyon kívül van így két lengőkar esetén tehermentes.
Az öntvényeket azért is szokták "öregíteni", mert drága a feszültségmentesítő eljárás kemencében, de az időjárás ingyen van (tél-nyár) csak kisé lassú. Amíg működött az 5 éves terv addig nem volt gond ezzel a technológiával, csak a mostani piaci viszonyok mellett nem sokan engedhetik meg maguknak, hogy a nyers öntvényt 4 év múlva munkálják meg :-)
azért nem akarok túl nagyot ha lehet mert felesleges súly, (mondom én aki 15kilós szöghajtást tesz hátra:-)) illetve túl harapós fék sem jó hátra, mert akkor nehezen adagolható és könnyű vele megtáncoltatni a bringát (ugye fékezéskor a súly előrebillen és könnyen megcsúszik a hátsó kerék. Előre viszont méretes kell.
ilyesmi módon képzeltem, annyi külömbséggel hogy a csapágy a szöghajtásé lenne, végülis ha ki lehetne egészíteni + csapággyal.
Kérdés kell-e oda még csapágy?
(azért vacilálok rajta mert ha ez a ház acélból lenne ránézésre is elbírna 1 tonnát statikusan tengelyen. de ez öntvény.) meg kéne ultrahangozni nem repedt-e?
Nem találok hozzá kuplunglamellát és hiányzik róla az egész rugós szerkezet ami rányonja. szerintetek milyen mociéval tudom helyettesíteni? (nem igazán lövök a témához..)
így már értem :-) Nos a szitu az, hogy ha ki lenne fúrva akkor (átmérőtől függően) nem gyengülne számottevően csavarásra. nem számoltam utána de egy 25mm es tengelyre ez igaz lenne kb. olyan 8 - 10 mmes lyukig. Ugyanez érvényes a hajlításra is egyedül a nyíró terhelésre gyengül jelentősen. Persze most megint belegondolva ha 10mm es lyukat fúrnék bele akkor meg a hornyoknál gyengül el nagyon, úgyhogy benne álló tengely kizárva. Az viszont megfordult a fejemben hogy áttffúrni miután a letört rész fel lett hegesztve, szabályozva és valami atom anyagot beleszúrni, hiszen teljes keresztmetszetében nincs mód a tengelyt meghegeszteni. (esetleg dörzshegesztéssel de ilyet még élőben nem láttam meg nem is hallottam hogy csinálnák mifelénk, csak filmen láttam) Mindenesetre intő jel hogy az eredeti tengely eltört. Ami a féket illeti azthiszem az audi hátsó kistárcsáját fogom rátenni. tudtok valamit arról hogy a radiális fék mitől annyira jó? még csak képen láttam de regélnek arról, hogy mennyire hatékony, meg jó, meg kicsi erővel nagyobbat fékez, meg mittudomén. szóval érdekelne a miért.
közben tovább gondolkodtam és arra jutottam hogy a féknyerget is valahova fel kell fogatni, de az öntvényre nem lehet, így mindenképpen keleni fog egy nyúlvány acélból a karra. Ha meg már lesz egy féknyeregnyúlvány, akkor esetleg meg lehetne keríteni a csapágyházat is, hogy a nyúlvány által is némileg tehermentesítve legyen az öntvény test. Kérdés lesz e elég hely a féktárcsának meg minden francnak? Ebben a pilanatban jutott eszembe valami. Anno az autotuningon olvastam, hogy a vasöntvények 10-15 év után méginkább erősebbek mint újkorukban, beérnek (valami lassú szerkezetváltozáson mennek keresztül vagy mi) állítólag régebben szoktak eltenni motorblokkokat érni későbbi tuninghoz. Ti tudtok erről valamit?
a csapágyház (agy )egyben kihúzható a házból. a két csapágy az agy két feléről van beszúrva és bent ütköznek fel. a csapágy kisgyűrűje meg a fogaskeréknek támaszkodik ill. annak a valaminek (pl. lánckerék) ami az anyával van felfogatva. gondolom valami kontraanyás vagy más megoldással biztosították a lánckereket, hogy meglegyen a csapágyak játéka. Van még egy ékhorony a menetnél is, az kb. 45°al van eltolva a reteszhoronyhoz képest.
kb. ilyen lehetett mikor az eredeti célt szolgálta, a méretek arányok nem pontosak de a lényeg látszik. az elképzelésemet meg valamikor megcsinálom, de most még várnék ötletekre (minél több annál jobb:-))
szívemből beszélsz, sokkal vagányabb lenne 1karral.
ha két kar lenne valóban kéne csapágyazni. erre az esetre átt kéne fúrni a 25mm es tengelyt és belerakni egy csavart teljes hosszában. a 25mmes tengelyt mindenképpen hegeszteni kell mert nincs meg a vége. erre a végre ki kéne alakítani egy csapágyházat (a csavarnak).... inkább lerajzolom az könyebb:-) nem ragaszkodom ehhez a megoldáshoz, csak egy alternatíva.
úgy fogom csinálni hogy mikor már a főelemek megvannak összeillesztgetem őket saccprekb. aztán meglátjuk merre mennyit lehet. A félkaros megoldástól picit félek mert ez egy mezőgazdgépbe szánt öntvény igaz 1cm vastag minimum de isten tudja milyen anyagból mennyire zárványos ill. mit kapott aktív élete során. ha tudnám kezelni a Catiát rászánnám az időt hogy megcsináljam a modelljét, a progi meg megjelenítené a várható feszültségeket meg szilárdságot.
Jó a félkarú ötlet, csak látni (méretezni) kellene a csapágyazást, hogy ekkora erőkaron (300as guminál, ha a kerék síkjáig be tudod tolni a szöghajtást= 150mm!!) ekkora súly mit művel vele.
annyira azért nem szar a helyzet (a villantó túlvilágítja a képet és ezért koszosabbnak látszik mint valójában). Tegnap valami szaponáttal elkezdtem lemosni és előjött a festék.
Javaslatokat kérek:
1.)- mivel az egyik tengely törött,és egy darabból van a fogaskerékkel hogyan legyen megtoldva?
a tenegelyen van menet és reteszhorony(ékhorony) ezzel a menettel ill hézagolással lehet a csapágyat beállítani. tengelyenként két kúpgörgös csapágy van. és a törés az egyik csapágy tövénél van.
2.)- hogy tegyem fel a szöghajtást a vázra?
3.)- hol legyen a hátsó fék hajtás felől, túloldalt(egyáltalán kétoldalas villás legyen a hátulja?) kardánra?
vannak elképzeléseim de nem akarom irányba terelni a hozzászólokat ezért inkább nem írom még le, hátha kapok jobb ötletet.