Ezt is igen könnyen ki lehet deriteni (habár nagyon meglepödnék, ha a LENZ internal switchröl dumál, és nem az lenne benne).
Még mindig a kapcsolo (relékontaktus) a legmegbizhatobb kimenet ilyen szerkezetek esetében - ne felejtsd el modellvasuttal nemcsak elektronikai guruk szorakoznak, hanem kis gyerekek is meg vén aggastyánok, akik könnyen bármit bármivel összekötnek amit a szerkezetnek ki kell birnia).
Egy voltméterrel mérd meg a feszültségeket a kimeneteken (a sinekhez vagy a táphoz képest), azon nagyon nagy valoszinüség szerint nem elsz semmi.
Egy ohmméterrel is megmérheted, hogy milyen az ellenállás a bemenet egy pontjai, a táp egyes pontjai között és a két kontaktus között. (nagynak kell lennie).
Az internal switch nem szo szerint ertendo, azaz nem vmi mechanikus kontaktust jelent.
Es mivel az eredeti szoveg is csak az LR101-re utal, mas bekotes nem talalhato, en nem hiszem, hogy mukodokepes lenne. Ennek ellenere persze ki lehet probalni, terhelni a kimenetet nem lehet, ugyhogy kell vmi xtra kapcsolas, hogy akar egy relet is meg tudjon huzni/tartani. (Egy tranyo+nehany jol elhelyezett ellenallas)
Szerintem bombazd meg V46 021-et egy levellel LB ugyben. Megeri ;)
A kimenet ezek szerint egy relékontaktus. Ennek van egy semleges pontja (az egyik kivezetés), és a másik ezzel kontaktusra lép.
Minden jonevü berendezés (a LENZ is idetartozik) polaritás semleges kimenetü, igy bármihez kötheted.
Vigyázz azonban arra, hogy a kontaktusok terhelhetösége kicsi (föleg nem alkalmasak váltok, meg hasonlo elektromágnessel müködtetett szerkezetek kapcsolására).
Digitális a pálya, tehát nem gond az álló vonat sem!
Magára a pályára bekötést értem, viszont pont az LB101 leírása említi meg, hogy nem csak az LR101-be köthetö, hanem felhasználható pl. jelzöállításhoz is!
Idézem:
"When the LB101 detects that there is something in its detection section, the LB101 closes a switch. This switch can be used to trigger other devices such as signals or layout feedback devices
such as the DIGITAL plus LR101 encoder.
...
When the LB101 detects a current draw on the track it closes an internal switch (connections O and ?. This can be used to control signals or be fed into a feedback device such as the DIGITAL plus
LR101."
Tehát a leírás szerint máshoz is lehet kötni, nem csak LR101-hez, csak éppen azt nem írja, hogy hogyan. Márpedig nekem pont a hogyan lenne a lényeg...
Mivel nem akarok reed csövekkel meg egy rakás mágnessel szórakozni, ezért gondoltam a jóval megbízhatóbb, egyszerübb foglaltságérzékelökre.
A gondjaid ott kezdodnek, hogy analog vezerlesnel, ha a vonat all, akkor a szakaszon nincs fesz -> nem folyk aram, azaz a foglaltsagjelzo nem jelez foglaltsagot
Ezen egy pillanat alat lehet segiteni. Egy barmilyen áramforrásbol (12VDC), rávezetsz a sinekre 10 kOhmos ellenálláson át áramot.
Egyszerü megoldani, ugy, hogy az áramkapcsolokat áthidalod 10 kOhmmal. A fövezérlönek, és a segédtápnak egy polusa legyen közös. Még egyszerübb, ha megguberálod a vezérlöt, és egy belsö pontrol kivezetsz 10 kOhmon keresztül 12V-t a kimeneti csatira, igy ott ez a feszültség mindig jelen lesz függetlenül a tekerö állásátol.
Nem igazan hiszem, hogy mukodokepes lenne a dolog a tobbi LENZ kutyu nelkul.
A vonaterzekeles egyebkent az atfolyo aram alapjan tortenik, mert az LB be van kotve sorosan a szakasz ele, igy amikor vonat van a szakaszon, megha all is, akkor az atfolyo aram meghaladja az 1mA minimum erzekelt aramot digitalis vezerles eseten...
A gondjaid ott kezdodnek, hogy analog vezerlesnel, ha a vonat all, akkor a szakaszon nincs fesz -> nem folyk aram, azaz a foglaltsagjelzo nem jelez foglaltsagot.
Az LB kimenete egyebkent nem igazan terhelheto - szerintem, normal esetben az LR100-ba van bekotve
jobban jarsz, ha analog alapu foglaltsagerzekelot keszitesz, bar ott sem tudom, hogy hogyan oldod meg allo vonat erzekeleset.
Mondjuk otletem az lenne ra... Optikai, magneses erzekelokkel talan..
Ismét én és ismét a foglaltságérzékelök :)
Nézegettem az LB101 leírását a Lenz oldalán, letöltöttem a pdf-et is róla, de nem túl böbeszédü.
Ha jól veszem ki, akkor van 3 kimenet (2db O és 1db I, illetve vmi hasonló jelekkel jelölt) és ha "foglaltságot észlel", akkor vmi belsö kapcsoló (vagy relé) segítségével az O és I kimenetet összekapcsolja. Tehát olyan, mintha egy kapcsoló zárna egy áramkört, jól értem?
Azért kérdezem, mert én nem Lenz-et használok és nem digitális dobozokhoz kötném, hanem jelzöállításhoz (is) használnám öket (az elhaladó vonat vörösre állítja a megfelelö jelzöket). Így meg nem mindegy, hogy a kimeneteken/kimenetekkel mi történik, ha nem akarom elfüstöltetni/tönkretenni a foglaltságérzékelöt...
Másik kérdésem: a Roco ugyanilyen foglaltságérzékelöje kapható már?
Hello!
Használ valaki LANZ XPA-t. Tegnap összeraktam a telefonnal és az egyik LV101-el, de se kép se hang, nem csinál semmit. Ha valakinek van ezügyben valami tapasztalata az szánjon meg.
Köszi
martisz
Ha nem akarsz PC-s vezerlest, akkor maradjal a Roconal.
Szakirodalmat a gyartok honlapjarol szerezhetsz, a LENZ lapjan az osszes kutyu leirasa megtalalhato, vagy ha a digit rendszer lelkivilaga erdekel, akkor a kovetkezo linkrol:
Most szeretnék elkezdeni vonatozni. Mit ajánlotok? Roco digitálisra gondoltam, kedvezőbb ára miatt. Számítógép vezérést nem annyira, jobb szeretek én szöszmötölni.
Szakirodalmat tudnátok mondani? Amiben digitális üzemről, bekötésekről tudnám az alapokat összeszedni.
Füstjel nem lesz, mert a booster túláramvédelme lekapcsolja a tápot. Én a rövid vágány szakaszokon 1 amperes diodákat használok, és gond nélkül túlélik a rövidzárat is.
Az allo mozdonyt kikapcsolt funkciokkal is erzekeli, sot a funkciodekodert is, kikapcsolt funkciokkal. Es mindez azert van, mert a dekoder alapbol vesz fel valamennyi aramot.
A foglaltsagerzekelok alt 1mA-t mar erzekelnek.
Az LB100-as 1mA - 3A tartomanyt erzekel. Gondolom 3A folott fustjeleket is ad.
Minekutan a mozdony dekodere ennel nagyobb aramot vesz fel alapban, a felelem alaptalan.
Az allo helyzetben, lekapcsolt extrakkal allo mozdonyt is latja a dekoder.
Lehet, hogy hülyeséget kérdezek, de: a foglaltságérzékelö képes érzékelni a kikapcsolt fogyasztókkal (nuku világítás, stb) álló mozdonyt/vonatot? Tehát ott áll a mozdony, semmi funkció nincs bekapcsolva rajta (pl csak most lett bedugva a konnektorba az asztal és még semmit se csináltam) - tehát gondolom nem fogyaszt semmit - akkor hogyan érzékeli a foglaltságérzékelö? Vagy csak én vagyok tudatlan és ilyenkor is van valami minimális fogyasztás vagy mittudoménmi?
marez barátom hozzászólását figyelembe véve már csak arra hívnám fel a igyelmet, hogy beüzemelés előtt a "sonderoptionen" részt tüzetesen nézd át.
A rendszer biztonságát alapvetően befolyásolja.
Üdv és sok sikert az IB használatához ("isten hozott az IB klubban").
Nekem volt hozzá magyar nyelvű doksi és az Erkelben vettem. Teljessen korrekt volt, a Lenz-re úgyszintén igaz. Egy ismerősom aki említette, hogy el akarja adni az Intelliboxot. Ha érdekel rá tudok kérdezni.
én azért arra kiváncsi lennék, hogy az Erkel u.-ban kapsz-e korrekt magyarnyelvű leírást.
Ha igen O.K, ha nem szerintem (a modellezőknek egyébként is "kötelező")attól fügetlenül kezdj el v. németül v. angolul tanulni. A modelezés alapnyelve egy darabig még nem a magyar lesz.