Ja , erre emlékszem , írtad már . Én sosem használtam , és most kevésbé is van ilyen problémám mert az a jármű amivel éppen közlekedem az éjszakát garázsban tölti -- télen legalábbis . De amikor szabadban éjszakázott és levakartam róla a jeget akkor macerás volt a szélvédőn kilátni .
Az első elektromos Aixam átépítésnél beszereltem egy 1 kW-os fűtőventilátort, ami inverterről működött. Prímán fűtött, de 25-30%-al növelte a kocsi fogyasztását. Ha indulás előtt hálózatról jól felfűtöttem az utasteret, akkor 20-30 percig egész kellemes volt a minuszokvan is. Akkor még hideg volt télen, manapság még decemberben is szoktam motorozni.
A második átépítésnél már csak egy 20 cm széles fűtőfilmet tettem a műszerfal tetejére, az csak 50W-ot fogyasztott, de nem párásodott be az ablak.
A borotvahabos módszert az 500.4-es Aixamben gasználtam én is, az is eléggé párásodott.
"A fűtés hiánya egyáltalán nem zavar , a Sulkyban se volt , különösebben nem is hiányzott , legfeljebb a pára-ill. jégmentesítés miatt"
Én a Sulkyba a páramenetesítést borotvahabbal oldottam meg. Bekentem az üvegeket belülről és utána egy papírtőrlővel letöröltem. Így 1.5-2 hétig nem párásodott.
A fűtés hiánya egyáltalán nem zavar , a Sulkyban se volt , különösebben nem is hiányzott , legfeljebb a pára-ill. jégmentesítés miatt ; a fűtetlenséget egyébként is Twizy-re értettem .
A zárt utasfülkéhez , az egymás melletti ülésekhez és a (legalább minimális) csomagtartóhoz viszont ragaszkodom .
Én is teljesen elégedett vagyok a barkácsolt Stellámmal, talán egy tető nem ártana rá, akkor kisebb esőben is tudnám használni.
Meg egy kicsit tölthetne gyorsabban, most óránként csak 10-12 km-t tudok "beletankolni" egy sima konnektorból, az aksi bírná a háromszorosát is.
Ma is a Stellával ugrottam el a ragasztóért a csomagautomatához, csak meg kellett várnom amíg elállt a havazás. 7 km volt oda-vissza az út, ilyen rövid távokra nem szeretem beindítani a diesel motort. Engem nem zavar a hideg, van jó síruhám. Régebben még télen is motoroztam, csak már el vagyok kényelmesedve...
Mi itt falun egyelőre maradunk a háztáji megoldásoknál : egyik gépészmérnök barátom komolyan nekilátott elektromos mopedautót építeni . Mivel elsősorban a szakmai érdeklődés hajtja , és a felkészültsége is megvan rá -- mind szakmai , mind anyagi és szerszámozottsági téren -- jó eséllyel össze fog hozni valami használható járgányt .
Az Ami fűtéséről mondjuk egy szót sem írtak, de azt az 1 m3 légteret egy hajszárítóval is be lehet fűteni.
Ha tényleg ideadják 2700 EUR beugróval, + 48 x 20 EUR havi részletre, szerintem vetetek egyet a francia rokonsággal. Mondjuk a matek sehogy se jön ki, ha 6900 az ára, de nem látom hol van a trükk a dologban.
Egyrészt azt írja a polgár , hogy "Aixam 400 as moped autóba való lombardini motor kiváló állapotban elad" , és képen egy Kubota Z402-es motor van . Szóval a Lombardini motort ebben a formában nem tették az Aixambe , másrészt nagybetűvel illene írni ... Hogy valóban Z402-es motorról van szó -- ilyen fotó alapján lehetne a Z482-es is -- azt pedig garantáltan tudom , mert ezt a fényképet én készítettem 2014 január 20-án délelőtt fél tízkor ... A törötten vett kék Evo400-asban volt , amit Gábornak adtam el , a kocsi ezzel a motorral is ment berendszámozásra , de nagyon füstölt és ezért később kicseréltem a vevőmnek egy jóra ... Így ez a motor most itt van a műhelyben , várja a javítást .
Hogyan kerülhetett a kép Sinka úr kezébe ? Miért nem tesz fel normális fotót ? Bár a mopedautó hirdetések amúgy is kérdések tárháza .
Sokat tűnődtem azon , hogy egy olyan nagy múltú autógyár , mint a Renault miképp szülhette meg ezt Twizy nemű gnómot . Időt-pénzt-fejlesztést nem kímélve létrehoztak egy nagyon drága , nagyon ronda és nagyon célszerűtlen járművet . Jó a drágaság a villanyautózásban alaptétel , a rondaság szubjektív , de célszerűség : ott ahol az utas a vezetőn mászik keresztül , hogy majd utazás közben annak hóna alá tegye a lábát a fűtetlen-fűthetetlen utastérben . És persze csomagtér nulla , ha egyedül használjuk a járművet akkor az utas helyére ez-az esetleg elfér . Az egymás mögött ülés koncepciója a motorkerékpárból ( esetleg a repülésből , hajózásból ) származik , illetve szárazföldön néhány olyan extrém esetben használják amikor nagyon lényeges a közellenállást minimálisra venni ( különféle versenyek és rekordhajhászások ) egyébként kerülendő megoldás . Ha a Twizy hozná a motorkerékpár keskenységéből származó előnyöket akkor meg lehetne érteni -- de azzal aligha fogsz dugóban előrelopakodni ... Kétlen , hogy ezzel a kasztnival olyan hűde jobb alaktényezőt produkáltak egy mopedautóhoz képest .
Fel nem tudtam fogni miért nem csináltak eddig egy elektromos mopedautót* ? Igazán nem kéne sok hozzá . Ha egy Liger Ambra ( hogy egy régi , elavult kocsival példálózzak ) kaliberű járgányba betennék a Twizy hajtásláncát kapnánk használható masinát . Miért kellett erre annyi évet várni ?
A kedves piac ( vásárló ) majd eldönti , hogy hajlandó-e beleülni , ad-e érte pénzt . A korábbi francia minimálautóknál ( Citroen Kacsa , Reanult R-4 Bakancs , Renault R-6 ) is kiderült -- volt amelyik siker lett és kultusztjármű , volt amelyik halk bukás .
Nekem tetszik a járgány , ha van akkora csomagtartója mint egy normál mopedautónak akkor bízom a sikerükben . Végre arra csináltak járművet amiben a villany tényleg jobb : a rövidtávú , helyi közlekedésre .
* igen tudom , eddig is voltak L6e-s tisztán delejjárgányok , de nagyon marginális megjelenés jutott nekik .
Az idén nyáron kezdik a forgalmazását ennek a mopedautónak. A Citroen gyártja, ahol nem kis darabszámban szoktak készülni az autók. Természetesen elektromos, ami még csábító, hogy csak 20 euró a havi lízingdíja. 70 km hatótávolsága, és 3 óra alatt fel lehet tölteni. Nekem kellene, de szerintem nálunk nem lehet majd bérelni. De a 6900 eurós ár nem számít soknak a mopedautók között.
Mi lehet a hiba? Ligier xtoo r kisautó digitális Km órája nem mindig mutatja az aktuális sebességet,elindulok nem mér 0 mutat 10perc elteltével elkezd mérni, majd ujra nullát mutat.
Leszedtem a műszerfalról a kijelzőt két csatlakozót kell rádugni,gondoltam kontakt hiba befújtam kontakt spray vel de nem lett jó,
a váltón van az érzékelő? Ott keressem tovább a hibát?
Mégegy hibas: A jobb oldali elektromos ablak nem működik,kitisztitottam a kapcsolót de igy se jó.Amit észrevettem:ha megnyomom a jobb ablakemelő gombját 1-1,5 V esik a feszültség,mi lehet a hiba?
-- Valóban , a segédmotoros kerékpár egyik megjelenési formája
2. Ezért (is), a vezetéséhez nem alapfeltétel az érvényes orvosi eü. alkalmassági?
-- Igen
3. A mopedautó vezethető "AM" vagy "B" kategóriás jogosítvánnyal?
--Igen , vezethető
4. "B" kategóriás jogosítvánnyal még akkor is vezethető, ha az orvosi eü. alkalmassági ideje már lejárt?
-- Igen , vezethető akkor is , bár a vezetői engedélynek akkor is érvényesnek kell lennie
5. A mopedautónak nem "Forgalmi Engedély"-e van, hanem alakilag és tartalmilag, azzal azonos "Igazoló Lap"-ja?Igaz, hogy ez azért fontos, mert "Forgalmi Engedély"-e csak gépjárműnek van, aminek a vezetéséhez elengedhetetlen a megfelelő kategóriájú "Vezetői Engedély" és az érvényes eü. alkalmasság? A mopedautóhoz pedig nem kell?
-- Az ok-okozat talán nem ennyire közvetlen . A vonatkozó jogszabályok ( 1/1975 KPM-BM er . ; a 5/1990 KÖHÉM , a 326/2011 Korm. r. ) egyértelműen és tételesen meghatározzák , hogy melyik jármű minek számít és milyen engedélyekkel vezethető . A példaképpen nézem a villamost akkor nem helytálló a logikád . De nincs is jelentősége , jelenleg a jogszabályi környezet egyértelmű és kedvező -- én talán két ponton tartom nyűgösnek az előírásokat .
6. A mopedautó papírjában a kód magyarázathoz ez van beírva, "J: L6e"?
Igen , legfeljebb az újabbaknál már a kvad ( L6e-A ) ; illetve a mopedautó személyszállító (L6e-BP ) vagy teherszállító (L6e-BU) jellege is megjelölésre kerül .
7. Műszaki érvényességi idő. Oda mit írnak? Korlátlan?
-- Régebben állítólag volt példa arra , hogy 99 évet írtak be valakiknek , de ma már egyértelműen ez a rovat üresen marad
Olaszországban kb. 600 aixam hirdetést dobott fel a Subito, talán kicsit olcsóbbak, mint Franciaországban, 800 euróért már tűrhetően néznek ki a fényképen. Ausztriában 122 Aixam hiredetést láttam, és ott se hirdetnek 1000 euró alatt semmi használhatót. Hollandiában meg pláne magasak az árak, van 1500 euróért egy 500-as aixam, de a következő már 2450.
Még a végén kiderül, hogy nálunk nem is olyan drágák a mopedautók...
Választék az van Franciaországban, pl. most 1200 találatot dob fel a Leboncoin az Aixam-re. De az árak ott sem olcsók, 1000 euró körül még csak kislámpás Aixam van. Ligierből is van 677 db, de 1000 euróért még csak törött Ambrák vannak, az első ami nagyjából egyben van a képen, azért már 1500-at kérnek. A hazaszállítás sem olcsó, végül én sem vállaltam be az 1500 km-es utat az Alpok hágóin keresztül, pláne, hogy nem lehet tudni az olaszok mikor zárják le az utakat a korona vírus miatt. Így most 145e Ft-ért hozza haza egy autószállító cég a BeSunt. Közel 1M Ft-ba lesz végül mire hazaér, és még áfát nem is fizettem, mert bevittük a Kft-be. A 125 cm3-nél kisebb motorkerékpárok áfája visszaigényelhető, ebben meg villanymotor van. Mondjuk meg se néztem a vámtarifa számot, de a regadónál is motorkerékpár kategória szerint adózunk. Na majd kíváncsi leszek, a vámhivatalban mit fognak szólni a 0 cm3-is motorhoz...
Szóval a francia import se áll meg 500e alatt, már ha sikerül egyáltalán szót érteni az eladóval. Mert a magánszemélyek nem nagyon állnak szóba külföldiekkel. Én is kereskedőtől vásároltam, de kell hozzá valaki, aki tökéletsen beszéli a nyelvüket. A vételárat is ki kell utalni előre, ami egy cégnél nem gond, de magánszemélynek utalni blindre elég rizikós. Ha meg nem fizetjük ki előre, simán eladhatják mire kiérünk. Letárgyaltam egy Aixam Megát is, csütörtökön megbeszéltük, hogy szombaton indulunk érte, de akkor már nem vette fel az eladó a telefont, a hirdetést meg levette.
Évekkel ezelőtt nagyon érdekeltek a moped autók (L6e), de akkor nem volt aktualitása a dolognak. Új élethelyzet alakult ki, így a mopedautózás ismét képbe kerül(het?) a családban. Tudom h az elmúlt években jogszabályi változások voltak, de nem vagyok napra kész. Ezért kérem a kedves fórum tagok (szakik😀) segítségét!
1. A mopedautó nem gépjármű, hanem (csak) jármű? 2. Ezért (is), a vezetéséhez nem alapfeltétel az érvényes orvosi eü. alkalmassági? 3. A mopedautó vezethető "AM" vagy "B" kategóriás jogosítvánnyal? 4. "B" kategóriás jogosítvánnyal még akkor is vezethető, ha az orvosi eü. alkalmassági ideje már lejárt? 5. A mopedautónak nem "Forgalmi Engedély"-e van, hanem alakilag és tartalmilag, azzal azonos "Igazoló Lap"-ja? Igaz, hogy ez azért fontos, mert "Forgalmi Engedély"-e csak gépjárműnek van, aminek a vezetéséhez elengedhetetlen a megfelelő kategóriájú "Vezetői Engedély" és az érvényes eü. alkalmasság? A mopedautóhoz pedig nem kell? 6. A mopedautó papírjában a kód magyarázathoz ez van beírva, "J: L6e"? 7. Műszaki érvényességi idő. Oda mit írnak? Korlátlan?
Az első elektromos mopedautómat villástargonca alkatrészekből raktam össze, annak kb. 30 km volt a hatótávolsága. Fel sem merült, hogy ne legyen benne benzinmotor. Jártam vele kb. 1 évig, ezalatt kitapasztaltam, hogy ha 50 km-t el tudna menni villannyal, akkor nincs szükségem benzinmotorra. A következő járgányom még az ólom aksikkal is tudott 60-70 km-t, nem is éreztem hiányát a range extendernek. A hatótáv para kezdő villanyautósokra jellemző, de hamar elmúlik.
Az ékszíjak surlódással viszik át a nyomatékot, a fogazottszíjak pedig surlódás nélkül. Az utóbbi hatásfoka megközelíti a görgős láncokét, az előbbi lényegesen rosszabb. Ez a tárcsák és a szíj kopásából és a melegedésből is egyértelmű. Egy súrlódás mentes fix áttétel szerintem kb. 10% pluszt jelenthet az ékszíjhoz képest. A váltó hiánya meredek emelkedőn esetleg problémás lehet, ha túl kicsi a villanymotor, vagy túl hosszú az áttétel. 10 percig bármelyik villanymotor tudja a névleges teljesítmény dupláját, inkább az akkuval lehet gond, ha nagyon kicsi.
Nálunk kb. 10% legnagyobb emelkedő, arra talán még könnyebben fut fel a 2,2 kW-os villanymotorral váltó nélkül egy mopedautó mint a 4 kW-os diesel motorral és cvt váltóval.
Ha nagyon dombos terepre kellene hibrid mopedautót építeni, egy motorkerékpár blokkot választanék, lehetőleg váltósat, nem egy cvt-s robogó blokkot.
Ilyenféle gondolatok bennem is felmerültek , csak nálam nincs meg az túlzó irtózás a variátorokkal szemben , mint WooDoo-nak , és én is inkább -- hozzád hasonlóan -- valami olyanféle hibridet építenék ami nem iktatja ki az eredeti hajtásláncot . WooDoo szerint fölösleges bennhagyni a belsőégésű motort , mert az övében is fölösleges volt . Hát az , hogy NEKI sosem volt rá szüksége ( Lenn az alföld tengersík vidékin ) nem jelenti azt , hogy nekem ne kelljen itt az esetenként 20-25 %-os dombok között . Azonfelül eleinte biztos nem tudnám megszokni a korlátozott hatótávolságot , ezért semmiképp sem akarnék tisztán elektromos maghajtást . Ha viszont marad a belsőégésű motor (is) akkor a legjobb hajtást a jelenleg is benne levő gyári szolgáltatja a 10-15 %-os veszteségével -- nem tartom elképzelhetőnek , hogy egy mechanikus-villamos-mechanikus transzmisszió ennél gazdaságosabb legyen .
Jelenleg most leginkább az tűnik realizálhatónak , hogy az egyik 3 kerekű mopedautómat ( amiben egyébként 50 ccm-es kétütemű 4 sebességes motor van ) látom el esetleg egy ilyen kiegészítő hajtással , annak erőátvitele nagyon adja magát a párhuzamos hibrid építésre . Az irányváltó bemeneti tengelye mindkét oldalán kilóg a tengely , így elég az eredeti motorblokkot üresbe tenni és máris mehet villannyal . A két egymástól teljesen független hajtáslánc pedig a kategóriában kiugróan jó üzembiztosságot eredményezhet .
Korábban én is gondolkodtam 4 kerekű mopedautó hibriddé formálásán . Szerintem nem az amúgy is zsúfolt motorteret kell tovább terhelni , hanem hátsó kerekeket hajtanám meg . Erre lényegében 3 megoldás kínálkozik .
-- az egyik szerint a hátulsó két kereket agymotorosra cseréljük . Kissé át kell alakítani a felfüggesztést , illetve bele kell nyúlni a fékrendszerbe -- bár a mopedautók hátulsó fékei nagyon minimális fékhatással dolgoznak . Persze a fék érzékeny terület több ( műszaki , jogi ) tekintetben is .
-- a másik verzió szerint beépítünk egy hajtott hátulsó tengelyt , legegyszerűbben a 3 kerekű mopedautókból szerezhetünk ilyet .
-- végül figyelemre méltó tillatanárúr megoldása , aki a Citroen Saxo meghajtását oldotta meg az utólag oldalra szerelt agymotorokkal . A legkevésbé ez a módszer avatkozik bele a jármű eredeti konstrukciójába , egyszerűen kialakítható és könnyen-gyorsan eltávolítható -- mivel rendszeresen műszaki vizsgán mutogatandó járműről volt szó ezért ez utóbbi nála elsődleges szempontként szerepelt
Agymotorokat használok 10 éve a fagyiskocsikban, az elektromos Babettában, rollerben, biciklikben. Olcsó, megbízható szerkezetek, de ami elvinne egy mopedautót, az már nem olcsó, ráadásul kettő kellene belőle, ami már súlyban sem elhanyagolható.
Én inkább a variátor helyére építenék be egy villanymotort. Gyakorlatilag ilyen rendszer van most a Stellában is, csak abban egy könnyű 1 hengeres léghűtéses benzinmotor van. Az LDW 502-es mellett is van annyi hely, hogy beférjen egy villanymotor. Vettem pár éve 50e Ft-ért egy Honda Insight villanymotort, az csak kb 60 mm széles. A hibrid Hondákban is CVT váltó van, csak azoknál acél lamellákból van a "szíj", és olajban fut. A villanymotor a benzinmotor és a váltó között van. Az Insightban a forgórész a lendkerékre van csavarozva fixen, mert annál soha sem megy magában. De egy mopedautót lazán elvisz ez a villanymotor egyedül is, csak egy szabafonfutóval kell a lendkerékre szerelni hetne szerelni, és egy fogazottszíjjal kellene meghajtani az irányváltót. Alig lenne nehezebb, mint a két variátor tárcsa. Műszakilag szép kihívás lenne az örökös hibaforrás variátor helyére egy elektromos hajtást beépíteni...
De most jut eszembe, van már egyszerűbb megoldás, a Suzuki új hibridjeibe 4kW-os motor-generátorokat szerelnek, amik szíjjal hajtják a főtengelyt. Előbb utóbb lesznek ilyenek olcsón a bontókban, ezekből príma hibrid hajtást lehet majd építeni. Mondjuk a Honda villanymotorha sokkal komolyabb, az 15 kW-ot tud folyamatosan, a nyomatéka meg 80 Nm. Láttam kispolszkiba építve, azt nagyon szépen vitte.
Már egy jó ideje nagy érdeklődéssel figyelem a tevékenységedet, bár egyelőre pusztán gazdasági oldalról nézve nem éri meg belenyúlnom a dologba míg a motor jó a JDM-ben, de csak jár az agyam, izgatja a fantáziám.
Az agymotorokkal kapcsolatban van-e tapasztalatod, véleményed?
Az esetek nagy részében nagyon rövid távokat megyek (napi 5-10km), és elgondolkoztam hogy kevés akkuval, hátsó tengelyre szerelt agymotorral viszonylag kevés plusz tömegből megoldható lenne a dízelmotor megtartása mellett kísérletezni.
Bár inkább hobbi lenne, mert anyagilag azért nem 2 filéres mutatvány.