A teljesárú utasok aránya (a fizető utasokon belül) kicsit magasabb, 25-30% ez már a teljesárú dolgozó havijegyekkel együtt.
További 25-30% a diák.
10% körül van a 90%, 50% és 33%.
A többi: 20%-os, hitelezett.
Ez a fizető utasokra vonatkozik!
Ha most összesítve nézzük, akkor az összes utas 20%-a vasutas, 10% 65 év feletti. És a maradék 70% a fizető utas, a már fentebb említettek szerint.
A teljesárú utasok "magasabb" aránya: az összesített forgalmi kimutatásokban (MÁV összes) ugye nagy súllyal vannak az olyan felsőoktatási centrumok, mint pl. szeged, ahol kimagaslóan magas (az országos átlaghoz viszonyítva) a 67,5% és az 50%-os jegyek aránya, ugyanakkor pl. Szegeden alig van havijegyes utas... Ezek "lehúzzák" az országos átlagot.
Vonatonként nézve az utasszámot:
37449: 40 fő (hétfőn 50-60 fő)
37440 20 fő
37447 20 fő
37442 15 fő (hétvégén több, 25-40 fő között, nyáron 50-60 a strand miatt)
37457 15 fő (nyáron Oh-Gyop között gyakori a 60-70 fő is)
37444 25 fő
37445 15 fő (vasárnap 30-40 fő)
37446 35 fő (vasárnap 55-65 fő között)
37456 20 fő
37459 20 fő
37443 15 fő (hétvégén több, szo 25, vas 60 fő körül, nyáron szintén 40-50)
37448 25-30 fő
De nagyon a szélsőségek. van, hogy egy vonaton 5-6 fő lézeng, másnap már 25-30 utas verődik össze rajta.
Más. az utasszámlálások ennél többet mutatnak, kb 20%-kal. De van hogy többel, ilyenkor azért jelzem az illetékesnek, hogy már nagyon kilóg a lóláb.
Megint msá: munkába járni - hivatalosan - nem lehet kedvezményes menetjeggyel. A teljesárú havijegy a teljesárú menetjegynek minősül, sőt a gyakorlatban is az, hiszen csak abban az esetben olcsóbb, mintha minden nap jegyet vennél, ha egy hónapban több, mint 22 menettérti utazást teszel vele. Egy hónapban van 20-25 munkanap...
Csak az Orosháza - Szentes szakaszról írtam. Az általad kifogásolt két állomás azért került bele, mert a főnökségek össze lettek vonva tavaly decemberben, így a két fő négy állomáshoz tartozik.
Amúgy a vonalszakasz 40,8 km hozzú, a 0 szelvény Orosháza felvételi épületénél van, a 408-as Szentes felv.ép. A nyíltvonal 8+22-től 403-ig van.
1905-ben épült, a menetrendszerinti vonatforgalom 1906 január 4-én indult meg rajta. Építtetője az Orosháza-Szentes-Csongrád HÉV volt. Az akkori mellékvonali szabványnak megfelelően 9 méter hosszú, 23,6 kg/m "i" sínekből épült, 2,2 m-es fa keresztaljakkal, sínszeged leerősítéssel. Az engedélyezett sebesség 40 km/óra, a tengelynyomás 120 kN volt.
A vonal több, mint ötven százalékán ma is az eredeti sínek vannak, az ágyazatot persze szakaszosan cserélték (korábban kavis és salak, most már 2/3 zúzottkő). A vonal Orosházától van szelvényezve.
Idén még átépül (kéti erővel, igény szerinti aljcserével) kb. 500 méter Dónát és Pusztatemplom között.
A vonalon két állomás (Gádoros, Fábiánsbestyén) és egy iparvágány (Újváros megállóhelynél) van.
A sebességviszonyok:
8+22-166+00 "40 km/óra
166 - 200 30 km/óra
200 - 275 30/40 km/óra (Bz, MD, Bpmot 40, a többi 30)
275-324 30 km/óra
324-403 40 km/óra
megjegyzés: a Bz 50-nel, az MD 60-nal megy a lesímábban rajta.
A síncsere munkaterületén 10 km/órás ideiglenes sebességkorlátozás van érvényben.
A "csattogás": a sínek 9 méter hosszúek, azt vetítsd össze a Bz 9 méteres tengelytávolságával.
Pontosítás: a csavatok helyenként lazák (166-170-es szelvény, 318-325-as szelvény), a nagyobb probléme, hogy a sínvégek kopottak, ezért ráz annyira a vonat (ha a csavarok tényleg nagyon lazák lennének, kiborulna a Bz 40-nel). A 275-281-es szelvényben az ágyazati hiányosságok miatt bizonytalan a vágány. Szintén a laza ágyazat okoz gondot pár helyen, itt 24 m-es "i" sínszálak beépítésével próbálják a vágányt erősíteni (ehhez nem kell engedély, mert ez még nem rendszerváltoztatásos síncsere).
A "lazaság" 1997 előtt volt nagyon is igaz, az azóta véghezvitt 13,5 km rendszerváltoztatásos síncsere és a 8000 alj cseréje megtette a maga pozitív hatását, bár mint írtam, van pár hajmeresztő rész benne.
A vonalon jelenleg 5 fő forgalmi szolgálattevő van, ebből egy állás betöltetlen. 3 váltókezelő/vonatjelentő térközőr is van, + 1 fő felmondás alatt. Az állomásfőnök és az állomásfőnök-helyettes 4 állomásért felel: Gátér, Csongrád, Fábiánsebestyén, Gádoros.
Öszegezve: az egyetlen olyan vicivonal, amelyen még nagyobb hosszban van az eredeti felépítmény, s a sebesség is emberibb (ellentétben a 62-es 20-as tempójával).
Személyforgalom: 300 fő/nap, nyáron Gyopárosfürdő miatt 450-500 fő/nap.
Áruforgalom: 12000 tonna (idén várhatóan ennyi lesz) cukorrépa és répaszelet.
Ha bővebben érdekel a vonal, olvass utána a "Fejezetek Gádoros történetéből 4." füzetben, ami tavaly jelent meg. de szívesen kalauzollak a vonalon, sajátos hangulata van...
Üdv Kolléga! A "csattogás" helyi nevezetesség, ugyanis egy szakaszon még a könnyű és rövid sínek vannak a felépítményben, jó laza csavarokkal. Ami nem jó a vonatnak, az élmény (lehet) egy vasútbarátnak. Egy ködös estén mi is jópár km hosszan követtük a Bz-t, kiélvezve a ritmust:-) Mór-Pusztavám nem teljesen halott, valami "történik". Az előbb került szóba az elveszett vágányokon.
Német nyelvű levében - a magyartól eltérően - a megszólítás uán nem felkiáltójelet, hanem vesszőt teszünk:
EZZEL ERŐSSEN VITATKOZNÉK! MIND A 2 FORMA ÉL!
DE SZERINTEM A LEVELEM NYELVATNI HELYESSÉGÉNEK A KÉRDÉSE MÁS LAPRA TARTOZIK. HA VALAKIT ENNYIRE BÁNT HOGY PRÓBÁLTAM SEGÍTENI, AZT NAGYON TUDOM SAJNÁLNI!!
Sehr geehrte Frau Deubner! Ich habe in einem Forum gelesen, dass man bei Ihnen Eisenbahn Kurier/Gesamtprogramm 2005 besetellen kann. Können Sie es mir nach Ungarn absenden?* Meine Adresse:
Ide írtam a nevem, címem... (németben a címet így írjuk: házszám, utca, város, irányítószám, ország)
Bitte informieren Sie mir perMail, ob es möglich sein wäre, Oder muss ich etwas nachzahlen (z.B: für Post)? Ich danke Ihnen, und entschuldigen Sie mir für meine Deutschkentnisse.
* :ebben nem vagyok teljesen biztos, de talán ez jobban hangzik
(Nem teljesen tuti, de kicsivel pontosabbnak érzem így)
"Pécs környéki vonatozgatások"-at. Ennyire sokan szeretik ezt a témát?
Nem is csodálkozom, mert szép a környék, főleg a sok alagúttal, és a szép Mecsekkel.
De nállam is ez viszi a pálmát, azaz az "Alagúttúra 2004/Mőcsény-Abaliget", míg utána az "Alagúttúra 2004/Veszprémvarsány-Pécs", ami emlékezetesen jó út volt Magyarbólyra az MDmot3008 és a Btx007-as nyerő párossal.
Én viszont "vadul" fotóztam, 3 helyen (Nagyszénás, Tótkomlós, Mélykút) kéregjegyet is beszereztem. A képeket megtalálod a http://kep.tar.hu/nyunyuka címen, az utolsó ("Vicitúra autóval") album.
MÁS!
Egy apróságot észrevettem a képtárban: az albumok látogatottsága heti 1-2, kivéve a felsőcsingeri utat, a lovasberényi út képeit és a "Pécs környéki vonatozgatások"-at. Ennyire sokan szeretik ezt a témát?
Nyunyuka:
Akár találkozhattunk is volna! Örültem volna neki.
Én erre jártam: Itthon - Dunaföldvár - Orgovány (Naná a kisvasút miatt!) - Káefkáháza - Csongrád - Szentes - Oroshouse - Kaszaper - Nagyszénás - és vissza.
Megnéztem a helyi nevezetességeket vasutas szempontból. Beszéltem az ismerősökkel a környék vasutas híreiről. Sajnos a hugi lenyúlta a fényképezőmet és nem volt nálam. Így fényképezni nem tudtam.
Hallottam valami Mezőtúr Túrkevei vonalról ami már tíz éve nem létezik. Pontosat nem tudok róla, és az ismerősöm se.
Bye: Hentes.
Az egyik amelyikről többet szeretnék tudni az Orosháza - Szentes vonal lenne. Egy Bz-t láttam futkosni rajta vagy 32 km/h -val.
Jé, én is arra jártam! :-)))) (Bp.-M5.-Csongrád-Szentes-Nagyszénás-Orosháza-Kardoskút-Tótkomlós-Mezőkovácsháza. Vissza: Mezőkovácsháza-Mezőhegyes-Makó-Szeged-Mélykút-Baja-Dunapataj-Szigethalom.)
Ritka az a pillanat, amikor örülök annak, hogy tilosra vált a fénysorompó! :-))))). Ugrottam is ki fotózni!
DGKUm:
Köszönöm a választ. Ezt már régóta meg szerettem volna kérdezni én is.
V63 002:
Jogos a kérdés! Mi újság van Dudarbányánál? A válasz engem is érdekelne!
Mór után Balinkabányánál halott minden?
All:
Hétvégén halottak napi országjáráson voltam. Sok érdekes vonallal találkoztam. Az egyik amelyikről többet szeretnék tudni az Orosháza - Szentes vonal lenne.
Egy Bz-t láttam futkosni rajta vagy 32 km/h -val. A sín feltünően csattogott alatta. Esetleg nem-e azért mert kihasználatlan mostoha vonal lenne?
Köszönet: Hentes.
Hoppsz, jó hogy szólsz, pulettkének lesznek némi dörgedelmei az anyatopicon, ha befejezte a holnapi ebéd elkészítését, mivel sikerült a lelkébe gázolnod.:-)))
Vicinális jelentése a latinban: szomszédi, szomszédhoz való. Ebből, illetve a vicinus = szomszédság, közelség kifejezésből alakult ki a vicinális ~ kb. helyi érdekű értelme.