A szerdai általános BKV-csődöt leszámitva nagyon jól.
Szerdán (tudod, mikor UV-k rohamozták meg a körutat), állitólag (mert én gyérben voltam) 2 fogas is körtüzes, ill. zárlatos lett. Az egyik az 53-as, a másik az 56-os. És még az 51-es is megfeküdt.
Naná, föleg amiatt fúrták. De persze betereltek pár személyszállító vonatot is, és kreáltak külön 1 pár arra járó gyorsvonatot is, hogy aki nem autóval van, az is megnézhesse :-))) Ezt nagyon bírom a svájciakban.
Ez igen, HáBé nagyon profi!
Nem vagyok egy közlekedési webmester, de kipróbáltam egy copy-paste másolást a linkelt oldaltól az egyik html-próba oldalra, és működik.
> Vereina-alagút az RhB-n,/snip/ Igaz, egyszer sem láttam a hágót felette télen
Én láttam nyáron. Elég meredek, jó nagy forgalommal. Úgy tudom, az a hágó is, mint a legtöbb, zárva van novembertôl májusig. A Rajna és az Inn között, ha jól tudom, csak egy közúti hágót próbálnak télen is járható állapotban tartani. (majd megnézem, melyiket) de ennél is van szükségmegoldás, a "Verlad" (a svájci német nyelven ilyen egyszerűen mondják), amikor autószállító vonat viszi át az autókat az alagúton. úgy tudom, a Vereinán is van.
Svájcban a SEAK (egy ottani vasútbarát klub) érdekes módon emlékezett meg az 1967-es építésü WRm 88-70 sorozatú étkezökocsik (nemsokára) forgalomból való kivonásáról: körutazást szerveztek az egyik ilyen étkezökocsival, amelynek során az RHB fogaskerekü magánvasút Rohrschach-Heiden vonalán is felvitték a kocsit az 1930-as gyártású DZeh 2/4 22 sz. fogaskerekü villamosmozdonnyal Heiden-be. Felfelé persze tolva. Ezen a vonalon sem járt még soha SBB kocsi, nemhogy étkezökocsi....
HáBé, el tudnád képzelni, amint felvisznek egy MAV CAF-kocsit Széchenyi-hegyre? :-))
rezgaras: Vonattal voltam, de lehet hogy nem figyeltem eléggé.
A vágányzár a Fogason véget ért, de a lassújelek egyelőre maradtak, mert a pályások csak jövő hét elejére (!!!!!!!!!!!!) végeznek. Még kész mázli, hogy a fogaslécet azért kicserélték az urak...
Ezt szeretném én is tudni ;-))) De majd megkérdezem.
> én tavaly összel voltam arra utoljára és akkor nem láttam építkezést.
Vonattal vagy autóval? Én kb 4 éve voltam ott autóval és az építkezés nagyon is látható volt. Akkor azt hittem, autós alagút lesz, de valahol azt olvastam, hogy vasuti. De lehet, hogy ez utóbbi csak mint vágyálom szerepelt. Ámbár a svájciak az utóbbi években rendesen költenek a vasútra, míg az Yverdon mellett hiányzó 15km autópálya szakaszhoz 3 év kellett.
Konkrétan mi épül és hol, mert én tavaly összel voltam arra utoljára és akkor nem láttam építkezést. Persze ettöl még minden lehetséges, a svájciak nem szívbajosak, amikor alagutat kell építeni. Lásd még: Vereina-alagút az RhB-n, hipp-hopp elkészült, pedig huuuuuu de sokba került. Igaz, egyszer sem láttam a hágót felette télen, ez lehet a titok nyitja :-))
> felmegy a Brünig-hágóra fogasként (a tetöpont Brünig-Hasliberg állomás), onnan lemegy Meiringen-be (fejállomás), innen pedig újra adhéziós vonalként Interlaken Ost-ba
Nagy építkezés folyik most ott. Úgy tudom vasúti alagutat építenek. Nyilván a fogas-szakaszt akarják kiváltani. De nem fogják az egészet normál-nyomtávra átállítani?
A hegyivasutak között eddig elmulasztottam említeni a SF-i Cable Car-t. Sajátos technológiája miatt - amely nem kevéssé éppen a terepviszonyoknak köszönhető - azonban mégis ide illik. Most, hogy a lapot frissítettem pár régebbi képpel, egy térképpel és hangokkal (!), hát ismét belinkelem, hogy az újak se maradjanak ki az élvezetből.
Nos, ez úgy van, hogy Luzern-böl indul egy 1000 mm-es vonal, amely aztán szétágazik Hergiswil-nél, egyik fele megy Engelberg-be, a vonal vége már fogasléces. Itt Stans-ig jár az SBB Brünig adhéziós jármüvekkel, az LSE (Luzern-Stans-Engelberg vasút) pedig végig jár fogas+adhéziós jármüvekkel. A másik szárny teljesen az SBB-é, Giswil-ig adhéziós, onnan felmegy a Brünig-hágóra fogasként (a tetöpont Brünig-Hasliberg állomás), onnan lemegy Meiringen-be (fejállomás), innen pedig újra adhéziós vonalként Interlaken Ost-ba. Ezen a szárnyon Luzern-Giswil és Meiringen-Interlaken Ost között van adhéziós vontatás (kb. 80 km/h sebességgel), az átmenö vonatokat az adhéziós+fogas mozdonyok viszik. Luzern-böl Giswil-ig elég komoly "Rollwagen" forgalom van, az SBB normál teherkocsijait viszik ki felpakolva 1000 mm-es szállítókocsikra.
Itt vannak képek a Brünigbahn-ról:
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/ch/SBB_CFF_FFS/narrow_gauge/pix.html
Itt meg az LSE jármüvekröl: (nem sok, de hamarosan rakok majd fel)
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/ch/narrow_gauge/LSE/pix.html
"De az SBB-nek is van egy keskeny nyomközű szakasza, Interlaken és Luzern (Brüningbahn ?) között, ott is a nagyvasútihoz hasonló mozdonyok járnak."
Utaztam ott 1986-ban Meiringenig (onnan PTT-busz :-), de én normálnyomtávra emlékszem. Meg arra, hogy Giswiltől fogaskerékkel vontatott a mozdony.
> Kerdes : az 1000 mm-es Re 4/4 ugyanolyan urszelvenyu/meretu, mint a nagyvasuti tarsa, csak 1000 mm-en, vagy csak hsonlit ra ?
Kisebb, sokkal. Csak valamivel nagyobb, mint a mi 760mm-es vasútjaink Bosznia-űrszelvénye.
:-(( Pech. Pedig naivan azt hittem, hogy normal nyomtavu mozdonyt atallitva 1000mm tengelytavra, kivalo hegyivasutat kapok :-(
Ezek csak a nagyobbak. Az FO-ban vannak fogaskerekű szakaszok, a többiben - úgy tudom - nincsenek.
> A mozdonyok (Re4/4 II) es a kocsik nagyon hasonloak a nagyvasutihoz.
Akkor as valószínüleg az RhB. De az SBB-nek is van egy keskeny nyomközű szakasza, Interlaken és Luzern (Brüningbahn ?) között, ott is a nagyvasútihoz hasonló mozdonyok járnak.
> Kerdes : az 1000 mm-es Re 4/4 ugyanolyan urszelvenyu/meretu, mint a nagyvasuti tarsa, csak 1000 mm-en, vagy csak hsonlit ra ?
Kisebb, sokkal. Csak valamivel nagyobb, mint a mi 760mm-es vasútjaink Bosznia-űrszelvénye.
A svajciaknak van egy hires (nevet nem tudom) hegyivasutjuk, 1000 mm nyomtavval. A mozdonyok (Re4/4 II) es a kocsik nagyon hasonloak a nagyvasutihoz. Kerdes : az 1000 mm-es Re 4/4 ugyanolyan urszelvenyu/meretu, mint a nagyvasuti tarsa, csak 1000 mm-en, vagy csak hsonlit ra ?
Azért kérdeztem, mert néhány éve a MÁV Nosztalgia Kft-ben mondták, hogy valahol Ausztriában is üzemelnek ugyanilyen vonatok (valószínűleg más festéssel). Hátha kiderül, létezik-e ez.
Tudtommal egyedi példányok voltak a mieink. Nem csak küllemben, hanem az elektronikájának és villamos berendezéseinek primitívségében. (ohne rekuperáció, ellenállásvezérlés, közvetlen kapcsolású motorok, stb...) De én azért szeretem őket!
Érdeklődni szeretnék, hogy a svábhegyiekkel azonos típusú SGP vonatok vannak-e más fogasoknál is? Ha igen, linkeljetek képet (vagy képeket a Fogas topicba). Előre is köszönöm a segítséget.
Lenne kedvetek valami fotókkal megtűzdelt beszámolót irni erről a cseh fogasról? Mert pl. a linkrovat átkeresztelésével és kibővitésével lehetne egy más fogaskerekű vasutak bemutatása... cimű rovatot inditani.