Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Zoli magyarázatát kiegészítve, így néz ki egy Märklin óraműves mozdony, illetve a sebesség korlátozását megvalósító rugós centrifugál szabályzó. És egy PV vagon, ha már PV fórum :)
Egy friss személyes "tüzes" élményt szeretnék a régi transzformátorok, indítók tüzveszélyességével kapcsolatban megosztani. Idén Karácsonykor helyeztem üzembe egy eredeti orosz indítót, ami kb. félóra hosszan rendesen müködött... aztán egyszer csak büdös sürü füst kezdett szivárogni a keszülékböl. Szerencsére gyorsan kihúztam a csatlakozását és se külsö tüz nem keletkezett, sem pedig az éppen futó mozdonynak nem lett baja, de a dolog rosszabbul is végzödhetett volna.
Tanulság, hogy régen gyártott, régóta nem használt tranformátort, vonatindítót célszerü az éles használat elött a megfelelö körülmények között, müterheléssel és kellö óvatossággal tesztelni egy darabig. Sajnos részben az akkori szigetelö anyagok is elöregedhettek, nem tudni azt sem, hogy milyen módon tárolták közben, vagy milyen stresszek érhették a korábbi életében.
Folytatom, mert pont a lényeget nem írtam le. Az óraműves játékoknál ez a billegő kilincsszerkezet hiányzik, mert a rugó fogaskereke egy gyorsító áttételt hajt meg. A játék tömege által a kerék és a talaj ( autó) vagy a kerék és a sín (vonat) közötti súrlódó erő lefékezi a rugó gyors lepörgését. Ez esetben csak akkor tud gyorsan lepörögni, ha felemeljük a járművet és nem állítjuk le a hajtást egy kis karocskával. Remélem, hogy érthetően írtam le a működést:
Egy nagyon régi felhúzós, de ingás falióra szerkezetének fényképeit küldöm minden érdeklődőnek. Az első képen az inga látszik az emlegetett kilincs szerkezettel. Az inga felső végén van egy íves kilincsre hasonlító karocska, aminek mindkét végén van egy-egy karom. A kilincsnek a közepén a közepén van egy tengely, ami segítségével a kilincs ide-oda billeg Ennek segítségével hol az egyik, hol a másik karom akad be a kilincskerékbe. Ennek az a célja, hogy a felhúzott rugó ne tudjon lepörögni, hanem csak egy -egy fogat tudjon elfordulni a kilincskerék. Ennél az óránál a kilincset az inga billegteti és az óra pontosságát az ingán levő tárcsa helyzetével lehet állítani. A kisebb óráknál a kilincset egy csiga alakban feltekert hajszálrugó mozgatja és ennek a feszességével állítható az óra pontossága. A centrifugális fordulatszabályozót a súllyal működtetett toronyóráknál és a gőzgépeknél használják. Nem akarom a működését részletezni, aki érdekel a keresőbe írja be a gőzgépek fordulatszabályozását és olvassa el. A 2. ;3. és 4. képen a feltekert rugó és a befogó szerkezet , valamint a fogaskerekes mechanizmus látszik
Mindenkinek jó böngészést, vonatozást és aktív pihenést kívánok: Zoli az inga
Az egyenírányítással kapcsolatban találtam ezt a jó magyarázó ábrát egy német oldalon, amely a Märklin mozdonyok 70-es kapcsolását mutatja, ami a de facto szabvány ebben a müfajban.
A feliratok jelentése:
Stator-Wicklung - állórész tekercs,
Rotor-Wicklung - forgórész tekercs,
Rad auf Schiene - kerék a (külsö) sínen,
Schleifer auf Mittelleiter - (áramszedö) csúszka a középsö sinen.
A tekercsek végpontjait pedig úgy kell megválasztani, hogy ebben a bekötésben és emellett a sinpolaritás mellett a mozdony elöre haladjon. Ekkor lesz egy háromsines mozdony teljesen Märklin 70-es kompatibilis.
Az Elöre vonatok esetében értelemszerüen az eredeti Pannónia menetirányhoz és polaritáshoz kell alkalmazkodni az "elöre/hátra" menetirányok beállításának összehangolásához.
Ami pedig a szabadonfutó, védödiódát illeti, annak alkalmazása a megfelelö egyenirányitó (Graetz híd) kiválasztásával elkerülhetö. A diódahidakat nem csak a nyitóírányú, vagyis az egyenirányítandó feszültség és áram jellemzi, hanem az Urrm = max. repetitive reverse voltage is, vagyis a maximális fordított irányú zárófeszúltség is!
Az alábbi példa egy 2A-es típust mutat, amely 140V-ig alkalmazható, de 200V fordított feszültséget is elvisel, miközben a kiskereskedelmi darabára 100 forint körül van. Ezt nem nagyon fogja agyoncsapni egy mozdonymotor sem. Ha pedig az áramot is kicsit nagyobbra választjuk, akkor még hosszabb élete lesz az eszköznek.
Amikor egy tekercs áramát hirtelen megszakítod, az induktivitásban tárolt energia egy jó nagy, az eredeti tápfeszültséggel ellentétes polaritású feszültséglökést hoz létre. Ez képes átütni a tápfeszültséget biztosító egyenirányítót. Az angol szakirodalom flyback diode néven ismeri, hirtelenjében ezt a képet találtam:
Értelemszerűen a PV-nél csak a motor állórésszel kell párhuzamosan kapcsolni, a tápfeszhez képest fordított polaritással...
Bár Ervinnek szólt a kérdés, válaszolok rá. Felhúzóst jelent. Ugyanolyan tekercsrugó tárolja az energiát, mint a régi órákba. A tekercsrugót hosszú ( a nagy óráknál több méter is lehet ) rugóacél csíkból készítik, amit szorosan feltekernek és egy olyan kalodába zárják, ami megakadályozza a szétugrását. A rugó külső végét a kalodához ( tokhoz) rögzítik, a belső végét pedig egy forgó tengelyhez, amin egy fogaskerék van. A fogaskerék egy másik fogaskerékhez csatlakozik, ami gyorsító fogaskerék áttételrendszeren keresztül végül a hajtó kerekekre juttatja a forgó energiát. Órák esetében a végcél a mutatók, amiknek még egy külön áttételük van, attól függően, hogy kis, nagy, vagy percmutató. Tehát az energiát az ember adja a felhúzáskor az óraműves szerkezetnek. A játékvonat gyártás hajnalán még nem volt megfelelő teljesítményű és ennek ellenére kisméretű villanymotor. Másrészt a mechanikus, tehát rugós órák gyártása már nagyon magas technológiai szintet képviselt és nagyon pici mechanikákat tudtak sorozatban gyártani. Ezért kézenfekvő volt a vasút tervezőknek, hogy ehhez nyúljanak. Azon kívül semmilyen előre kiépített energia hálózatra nem volt szükség. Természetesen a kezdetben a gőz hajtást is igénybe vették, mint az igazi mozdonyoknál. De ez jóval drágább kivitelt eredményezett, azon kívül a gyerekek kezében ez még tűzveszélyes is volt. Viszont egy gyűjtőnek igazán ez a legnagyobb kincs.
No sikerült jó hosszan, de remélem érthetően leírnom az óraműves hajtást ( bár néhány dolgot, mint a kilincskerék és a centrifugális fordulatszám szabályozást kihagytam ) Amennyiben kéred, néhány fényképet is fel tudok tenni nagyobb méretű óra mechanikus szerkezetéről.
Több fórumon is olvastam mozdonyokkal kapcsolatban az óraműves kifejezést. Nagyjából van elképzelésem, hogy mit jelenthet. Viszont ha nem nagy kérés persze, megtennéd, hogy néhány mondatban ezt leírod nekem? Előre is köszönöm a fáradságot!
Alapesetben nem, de e azért az óvatosság nem árt, hiszen az 50-es években földelésről és a mai szabványoknak megfelelő érintésvédelemről nemigen beszélhettünk.
De !
A képen egy Előre alvázra épített ( eredetileg óraműves ) felépítmény van, és a Párom gondolata az volt, hogy a műanyag simán megolvadhat majd a túlmelegedő motoron....
Én a képet humorosnak gondoltam , elnézést, hha félreérthető volt valami benne...
Szép, korrekt leírás. Én a Graetz + és - oldala közé még betennék egy "szabadonfutó diódát": a katód a + oldalra, az anód a - oldalra. Ez arra jó, hogy ha hirtelen megszakad a táplálás (pl leugrik a mozdony a sínről), akkor az állórész okozta induktív lökést levezeti...
Szeretnék visszatérni az 1-2 héttel ezelőtti írásokra ami az ELŐRE mozdony egyenirányúsításával foglalkozott. Bocsássatok meg senkit sem akarok leértékelni de konyha nyelven leírom néhány mondatban . Szép az eredeti de ez az átalakítás igen hasznos. Csak előre mozdonyra vonatkoztatom mert Én átalakítottam őket a következő képen. Vettem graetz -et 30V 2 A terhelésre. bekötés a következő . A + ra kötöm a sorba kötött állórész egyik végét
mínuszra a másik végét. Ezt végforrasztás előtt ellenőrizzétek le hogy a többi mozdony polaritásával megegyező legyen. Az AC- ra kötöm a szénkeféfék
kivezetését és az áramszedők szigetelt oldalát . Az álló rész tekercs bekötésekhez 1-1-vezetéket kell még forrasztani a lámpáknak ami egy egy diódán keresztül kapja az áramot. ezt is forrasztás előtt le kell próbálni mert a diódákat ellentétesen kell beforrasztani. az iránynak megfelelően . a régi prespán csöveket vegyétek le mindenütt és minden forrasztásra és tekercs vezetékre zsugor csövet tegyetek, javaslatom, mert az Én mozdonyaimon a csövek már töredeztek. Igy a mozdony tokéletesen fog menni, a lámpa haladási iránynak megfelelően fog világítani. A MOZDONYT MINDIG AZONOSAN KELL sínre tenni mert foditva a lámpa nem világít.
Köszönet a topiktársaknak akik szakmailag tökéletesen leirták előttem . Lehet ezzel segitek azoknak a PV ek- nek akik csak műkedvelők és igy előrébb lesznek.
Nincs ezzel a világon semmi gond ! Ne csodálkozz majd azon, hha néha nem nagyon akarnak "felmenni" a képek, mert a annó a rendszergazda jelezte, hogy van, hogy akadozik a kiszolgáló szerver...
Szia !
Ervin
ps: ha itt nem jelentkezik senki sem ezekre a dolgokra, akkor Gyuri barátomnak biztosan kell, kontakt Nálad...
Ervin távirányításával sikerült a képeket feltölteni. Köszönöm! Ezt sajnos eddig nem tudtam. Mentségemre szolgáljon az elektronika és a számítástechnika robbanásszerű fejlődése. Zsenge ifjú koromban még detektoros rádiót fabrikáltam, most pedig laptopon pötyögök. És mi fog még jönni ? Így végig gondolva szinte hihetetlen.
Még két kép ( nem idevaló tudom, de talán megtűritek :-D ) és utána lekattanok a fa doboz témáról-ígérem.
Amúgy meg egy nagyon kedves - Pé-véket is - gyűjtő barátomtól van :-D
Zoli barátommal együtt megakadt a szemünk egy régi játékon ( talán több emberkének ismerős ez a játék ) .
Ez sztem annó valakinek nagyon becses játéka ( talán az egyetlen akkoriban ? ) lehetett, mert ez a doboz ehhez a játékhoz lett készítve.....
Talán a Te dobozod is ilyesmi lehetett, elképzelhető, hogy valaki maszekban gyártott az eladó Előrékhez ilyesmi fa dobozokat. ( nyilván, ahogy írtad akár "pult alá".....)
Nem tudom és sajnos az az érzésem, hogy már soha nem fogjuk ezt biztosan megtudni...
Kár, hogy semmilyen fotó nem maradt meg erről a Te dobozodról ! Nagyon furdalja az oldalamat a kíváncsiság......
Talán ez is valami korabeli relikvia lehet(ne), ami igen nagy ritkaság számba megy( menne).
Igen! :-) Köszi, ez már valóban hasonlít az én hajdani fa dobozomra! Arányaiban szinte ugyanaz, de az enyém nagyobb volt! Több sín fért bele és "2 rekesszel" több kocsi! :-) De amúgy igen, ilyesmi volt! Örülök, hogy látok egyet képen, köszönöm! :-)
Most értem haza Budapestről, úgyhogy most kezdtem el olvasni a bejegyzéseket.
Kedves Ervin!
Egyáltalán nem vettem bántónak az első ijedségedet, nem is kell elnézést kérned.
Viszont bárki segítségét elfogadom, ha pár szóban leírja, hogyan kell fényképeket csatolni az oldalra. Az előző topikban csatoltam egy néhányat, de most nem látom. Várom a szakértő válaszokat.
Senkit nem szeretnék megbántani, de ne keltsünk már egymásban folyton bűntudatot vélt bűnökért...nekem mondjuk nem tűnt úgy, hogy Ervin Zolira gondolt volna, külön sorba írta a másik megjegyzést és odaírta rejtély számára a dolog. Meg is írta, hogy nem gondolt ilyenre. Én személy szerint úgy ismerem őt, hogy ha ezt írta akkor tényleg így is gondolja.
Nekem már egy kicsit a Vaterás eladók számára nyitandó "segélyalap" is kicsit sok volt, mert szinte már ezt sugalmazta egy két bejegyzés. Legyünk őszínték nem kell őket félteni mert már így is irreálisak néha az árak...sok gyűjtő úgy kuporgatja össze a pénzt egy két apróságra mért nem őket védjük inkább?
Egyébként meg foglalkozzunk a vonatokkal és ne egymást kritizáljuk.
Bocs ha valakit megbántottam, de nekem most túlcsordult a pohár...