Létezik-e pokol, vagy csak a vallási elöljáróság eszelte ki ezt is, hogy fizessük nekik a tizedet?
(Jézus, aki soha nem szedett dézsmát, többször is beszélt róla...)
Vagyis amikor Izrael a maga földjén lakott és az Úr volt az ő Istene, egy gépesítettlen feudális (nem jóléti) társadalomban, földművelésből és állattartásból éltek az emberek.
A nő mint gyengébb edény nem tudott volna önállóan megélni, sem megállni a lában, sem megvédeni magát a "dzsungától" ezért rászorult arra, hogy vagy az atyjának vagy a férjnek a gondviselését élvezze: teljes életében.
Nem válás volt akkoriban, hanem: elbocsátás
Ha egy zsidó férfi elbocsátotta az ifjúsága feleségét, tulajdonképp ezzel paráznává tette, őt mert megszünt ezután a védelme és borítékolható volt, hogy idegen férfiak fogják "szúrogatni" a jövőben...
Valaki elbocsátja feleségét, és mást vesz el, paráználkodik; és valaki férjétől elbocsátott asszonyt vesz feleségül, paráználkodik.
Az elvárásokbol azt olvassuk ki hogy presbiter egyfeleségű legyen.
Mond meg akkor te:- Jákob poligámként az iras szerint alkalmatos avagy alkalmatlan lett volna-e presbiternek? Ne én mondjam meg, mond meg te, mint olvasod? Igen,vagy nem?
Az Istennek sem, hisz személyesen beszélt vele: mutass ma olyan presbitert akivel az Isten beszélőviszonyban van!
(érdekes a Mindenható sem rótta fel neki, hogy négy asszonnyal él egy háztartásban egyszerre...)
Talán a feleségéneknek nem tetszett ez?
(Már mikor elve kettő volt, ők forszírozták, hogy fokozza a helyzetet és a virágzó korukat élő szolgálólányok is beszállhassanak a szülési hajszába...)
"Jákób komáról a törvény szellemisége alapján az derül ki, hogy presbiternek alkalmatlan"
Nevének jelentése: csaló.
Mégis annyira szerette őt az Úr, olyannyira, hogy nem szégyellte magát, az ő Istenének nevezni:
Jákob Istenének.
Szóval nevének jelentése meghökkentően szókimondó, mert még az elsőszülöttségi jogát is vele az atyai örökségét Ábrahám áldását sem a természet folyományként, hanem csalással szerezte.
Lábánnak a fönökének lányait 7+7 év szolgálattal becsületes munkával, ám vagyonát már "bűvészkedéssel" is szerezte végülis (pettyegetett juhos trükk). l
Lefarolása, mikor vitte magával a két nőt (rabszolgástól) hagyott azért maga után magyarázni valót bőven.
Koncentráljunk ne a törvény betűjére, hanem a szellemiségére. Az egynejűtől eltér a nőtlen, meg a többnejű is. Annak lehetnek csak rendben a gyermekei, akinek egyáltalán van gyereke. Házanépe: ezzel is ez a helyzet. Nem hiszem, hogy Jákób komáról a törvény szellemisége alapján az derül ki, hogy presbiternek alkalmatlan, de ha betű szerint ítéljük meg őt, akkor bizony alkalmatlan lenne, ahogy Jézus is.
Presbiternél nagyobb mondta ezt Jákóbnak:
27. Ekkor megkérdezte tőle: Mi a neved? Ő így felelt: Jákób. 28. Erre azt mondta: Nem Jákób lesz ezután a neved, hanem Izráel, mert küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél. 29. Jákób ezt kérte: Mondd meg nekem a nevedet! De ő ezt mondta: Miért kérdezed a nevemet? És megáldotta őt. (1Móz 32: 27-29)
" Hogy Péter és János alkalmatos presbiterek voltak azt ne nekem kölljön már bebizonyitanom. A gyülekezet megválasztotta öket, tehát nyilván azok voltak."
Jákóbról sem neked (nekem sem) kell eldönteni, hogy alkalmas lehetett volna, vagy sem. Ha meg egy gyülekezet talál alkalmasnak valakit, még akkor sem biztos:
9. Írtam valamit a gyülekezetnek, de Diotrefész, aki köztünk elsőségre vágyik, nem fogad el minket. 10. Ezért tehát, ha megérkezem, emlékeztetni fogom azokra a dolgokra, amelyeket művel, amikor gonosz szavakkal rágalmaz minket, de nem elégszik meg ezzel, hanem maga sem fogadja be a testvéreket, azokat pedig, akik akarnák, úgyszintén megakadályozza ebben, és kiveti a gyülekezetből. (3Ján 1: 9-10)
Vonatkozik ez a mai vezetőkre is (mármint az, hogy az Istentől kapott elhívás nem feltétlenül egyezik a gyülekezet megszavazta kinevezéssel).
"Péternek volt felesége, ez kiderül a Bibliából. Gyerekei, jól igazgatott, hívő gyerekei voltak? - ez számomra nem derült még ki a Bibliából, sem Péter jól igazgatott házanépének kimondása. Péter presbiter volt, és akkor elmondhatjuk, hogy Péter az összes körülménynek megfelelt? János apostol is presbiter volt (presbiter = elöljáró), de tudunk-e János egyetlen feleségéről, tudunk-e János gyerekeiről, János házanépéről?"
Hogy Péter és János alkalmatos presbiterek voltak azt ne nekem kölljön már bebizonyitanom. A gyülekezet megválasztotta öket, tehát nyilván azok voltak. Ha valamelyik házanépükkel szemben bármilyen vádad van akkor gyere elő vele, ahelyett hogy különféle lehetőségeket lebegtetsz. A helyi gyülekezet valoszinüleg kikérte az egész család erkölcsi bizonyitványát és mindent rendben találtak, tehát ahol nincs ott ne keress.
Ugylátom amugy hogy te itt a törvény betüjébe kapaszkodtál bele és mit sem törődsz a szellemiségével. Avagy hogy lehet az hogy a nőtlen Pál alkalmatos presbiternek? Nem bánom ám ha leckéztetni akarsz de szerintem te is érzed hogy ebben nincs több...
Nem kértem presbiter gyerekek felsorolását, és azért vagyok kíváncsi Ilang válaszára, mert nemigen tapasztalom tőle, hogy azt mondja a Bibliáról, hogy az nem igaz.
A te véleményed meg nagyjából ugyanilyen okok miatt súlytalan előttem.
tudod-e alátámasztani a Bibliával, hogy az egyfeleségű ember az lehet feleség nélküli, meg hogy gyerek se kell, háznép se kell, mert akkor is alkalmas presbiternek valaki?
Tudom. Íme:
Igaz beszéd ez: Aki püspökségre törekszik, jó dolgot kíván. A püspöknek azonban feddhetetlennek, legfeljebb egyszer nősültnek (nulla vagy egy), józannak, megfontoltnak, mértéktartónak, vendégszeretőnek és a tanításra rátermettnek kell lennie. Ne legyen iszákos vagy erőszakoskodó, hanem megértő, békeszerető s nem kapzsi. Saját családjának (ha van olyanja) legyen jó gondviselője, aki gyermekeit (ha vannak gyermekei, és nem csak egy gyereke van, vagy egy se) fegyelemre és teljes tisztességre neveli. Aki ugyanis saját házát nem tudja rendben tartani (hogyha van egyáltalán háznépe), hogyan tudná gondját viselni Isten egyházának?
Leírtad a magad elképzeléseit, de tudod-e alátámasztani a Bibliával, hogy az egyfeleségű ember az lehet feleség nélküli, meg hogy gyerek se kell, háznép se kell, mert akkor is alkalmas presbiternek valaki? - mert Ilang konkrétan idézett a presbiterség feltételeiből, hát te is konkrétan idézed? Vagy csak elgondolod valahogy, és igaznak mondod az elgondolásodat?
Jákóbbal a többnejűsége a probléma, mert presbiter csak egyfeleségű lehet?
A presbiternek legyen felesége, legyenek gyerekei (istenfélő, hívő), legyen feddhetetlen, aki a házanépét is jól igazgatja (mert különben nem alkalmas). - így az idézet, aminek sem Pál nem felel meg, sem Jézus Krisztus.
Igaz beszéd ez: Aki püspökségre törekszik, jó dolgot kíván. 2A püspöknek azonban feddhetetlennek, egyszer nősültnek, józannak, megfontoltnak, mértéktartónak, vendégszeretőnek és a tanításra rátermettnek kell lennie. 3Ne legyen iszákos vagy erőszakoskodó, hanem megértő, békeszerető s nem kapzsi. 4Saját családjának legyen jó gondviselője, aki gyermekeit fegyelemre és teljes tisztességre neveli. 5Aki ugyanis saját házát nem tudja rendben tartani, hogyan tudná gondját viselni Isten egyházának?
Így:
Igaz beszéd ez: Aki püspökségre törekszik, jó dolgot kíván. A püspöknek azonban feddhetetlennek, legfeljebb egyszer nősültnek, józannak, megfontoltnak, mértéktartónak, vendégszeretőnek és a tanításra rátermettnek kell lennie. Ne legyen iszákos vagy erőszakoskodó, hanem megértő, békeszerető s nem kapzsi. Saját családjának (ha van olyanja) legyen jó gondviselője, aki gyermekeit (ha vannak gyermekei, és nem csak egy gyereke van, vagy egy se) fegyelemre és teljes tisztességre neveli. Aki ugyanis saját házát nem tudja rendben tartani (ha van háznépe), hogyan tudná gondját viselni Isten egyházának?
Ugyan csúnya nagy anakronizmus a presbiterséget és Jákobot ugyanabba a mondatba betenni, de a nullafeleségű inkább lehet presbiter mint a kétfeleségű, hisz a mondatban az egy nem azt jelenti hogy
n=1, hanem azt, hogy n≤1 más szóval n=0;1, tehát a feleségek száma nem lehet 1-nél nagyobb, így 0 vagy egy lehet, hiszen 0,73 feleség vagy mínusz kilenc feleség nem lehetséges.
1. Igaz ez a beszéd: Ha valaki püspökséget kiván, jó dolgot kíván.
2. Szükséges annakokáért, hogy a püspök feddhetetlen legyen, egy feleségű férfiú, józan, mértékletes illedelmes, vendégszerető, a tanításra alkalmatos;
3. Nem borozó, nem verekedő, nem rút nyereségre vágyó; hanem szelíd, versengéstől ment, nem pénzsóvárgó;
4. Ki a maga házát jól igazgatja, gyermekeit engedelmességben tartja, minden tisztességgel;
5. (Mert ha valaki az ő tulajdon házát nem tudja igazgatni, mimódon visel gondot az Isten egyházára?)
6. Ne legyen új ember, nehogy felfuvalkodván, az ördög kárhozatába essék.
7. Szükséges pedig, hogy jó bizonysága is legyen a kívülvalóktól; hogy gyalázatba és az ördög tőribe ne essék.
8. Hasonlóképpen a diakónusok tisztességesek legyenek, nem kétnyelvűek, nem sok borivásba merültek, nem rút nyereségre vágyók;
9. Kiknél megvan a hit titka tiszta lelkiismerettel.
10. És ezek is először megpróbáltassanak, azután szolgáljanak, ha feddhetetlenek.
11. Feleségeik hasonlóképen tisztességesek, nem patvarkodók, józanok, mindenben hívek legyenek.
12. A diakónusok egy feleségű férfiak legyenek, a kik gyermekeiket és tulajdon házaikat jól igazgatják.
Péternek volt felesége, ez kiderül a Bibliából. Gyerekei, jól igazgatott, hívő gyerekei voltak? - ez számomra nem derült még ki a Bibliából, sem Péter jól igazgatott házanépének kimondása. Péter presbiter volt, és akkor elmondhatjuk, hogy Péter az összes körülménynek megfelelt? János apostol is presbiter volt (presbiter = elöljáró), de tudunk-e János egyetlen feleségéről, tudunk-e János gyerekeiről, János házanépéről? Elég lehet erről annyi, hogy János bizony presbiternek jelöli magát, és akkor nyilván megvolt az egyfeleségűsége, és a gyerekei is istenfélők voltak, meg a házanépét is jól igazgatta János. Pál apostolnak hány felesége, hány jól igazgatott, istenfélő gyereke volt? - mert azért Pál rendesen elöljárónak számított szerintem. Lépjünk egy merészet! Jézus Krisztus alkalmas Megváltónak, alkalmas mi Urunknak, de presbiternek (elöljárónak) nem? Jézus felesége istenfélő volt? Jézus gyerekei rendben voltak? Vagy Jákóbot tartod alkalmatlannak a presbiterségre, mert Jákób nem volt egyfeleségű?