"azt nem mondanám, hogy nagyon mélyen nyúltál a bilibe, de azt, hogy kicsit felületesen azt mondom."
ÓÓÓÓ Te udvarolsz nekem, a kicsit felületesen hízelgő volt. Szerintem nagyon felületesen.
"Az éves szinten ez kb. 50 millió forintot bérköltséget jelent ( MÁV átlag) járulékok nélkül.
A járulékokat ( majd scsabi pontosít minket) úgy 30%-ra tehetjük."
Ki beszél a MÁV-ról? Hogy ott annyi a szívük joga! Pl. mit szólsz ahhoz, hogy alkalmaznék női motorkocsivezetőket. Mivel mind új felvételes lenne a bérüket máris bőven a MÁV átlag alatt maradna. Ha még munkanélküli nőket képeznék ki akkor pedig még támogatást is kapnék utánuk. Máris megint olyan dolog amit a MÁV nem tesz csak azt mondja 50 kg-nál nagyobbat a nő nem emelhet, hát a Bz csavarkapcsa, nokedli, megbírkózik vele bármelyik kollegina. Képzésük amúgy HÉV-es módra amúgy vasutas módra, saját házon belül és vizsga a Közlekedési Főfelügyelet előtt. (Oktatni a MÁV felső vezetői is oktatnak ,így természetesen a mi kis cégünk kis fesővezetői is meg kell hogy birkózzanak ezzel a feladattal. (Már a női motorkocsi vezetők miatt is be kellene indítani a bulit nem?)
Nem a MÁV kollektívjére építeném a létszám politikámat ezért ilyen szűkre szabott. Ennyi emberrel a gépek kiszolgálhatóak. De nincs forda, nincs menetrend, nincs fogalmunka megrendelések nagyságáról. Így ez a terület képlékeny.
Más reg vasutak valszeg nyögik a forda kötöttségek összes baját egy gépet nem tudnak 2 emberrel 20 órán át kiszolgálni hanem 3-4 mv-velteszik mert olyan a forda, hogy egy csomót várakoznak, annyit, hogy közben le tellik az idejük, ezért váltani kell és önköltségben utazni haza. Brrrrrr.
Szükségtelen megszólítani bárkit is a gépész topikból, csak a pontos összegeket nem tudom megmondani. Van fogalmam a gépész dolgokról. Ilyen mélységben talán maga a GÜ vezetője sem tudna egyértelműen nyilatkozni. A konkurenciának meg nem is akarna.
Személyügyben azért tessen óvatosan bánni... A dolgozó évi 220-240 nap körül dolgozik, a többi hétvége (vagy annak megfelelő szabadnap), illetve fizetett szabadság. Tehát egy pozícióra másfél munkavállalót tessen számolni minimum.
(A munkarend sem lehet tetszőleges, a tv.-ben megadott pihenőidők elég szigorúak, és gondolom heti hét nap akarsz szolgáltatni...)
A TB és egyéb költségek sokkal közelebb vannak a duplázáshoz (munkaruha, védőfelszerelés), tehát a havi 100E Ft-tal számolt átlagos bérköltség esetén az 50 státuszra alkalmazandó nagyjából 75 főt számba véve, 1.2M*75*2=180M Ft-os humán költség merül fel. Ez _napi_ fél milla. Ha 30 státuszt számolunk, akkor is kb. 108M Ft/év, az közel 300E Ft/nap.
Ha a 30 főt létszámban vesszük, az maximum 20 státuszt tud ellátni, és az is közel 200E Ft/nap...
Summa: Egy _státusz_ napi minimum 10.000 Ft-ba kerül. Szerintem...
Titibi: Ha nem kaptok állami támogatást, akkor megtehetitek, hogy nem adtok annyi kedvezményt. De azt még én sem hiszem el, hogy nyereségesen tudnátok működni, ha semmilyen állami pénzt nem kaptok. Ha viszont kaptok, attól fogva nyújtani kell a kedvezményeket, mert közszolgálattást végeztek.
Amúgy tudomásom szerint a maszek buszos cégeknél (Gratis, Hód-Mező) működik a dolog. Azaz valószínűleg megkapják a lóvét, különben már rég becsukhatták volna a boltot.
Hogy jön ki a 8 ember egy mozdonyra? 4-es túr, 4 ember. Plusz a szabadságok, táppénz, fizetett ünnepek miatt még plusz 1 ember kell majd. Ha jól számolok.
Persze összességében kijöhet a 24 fős létszám, az általad is említett tolatómozdony, és a teheronatok miatt.
Kedves V Peti! Nem népjóléti intézményt szervezünk, hanem egy piacon megélő közlekedési céget. Sajnos a 65 év felettiek kedvezményét is el kell mejd itt felejteni. Neharagudj, hány magánvállalkozó buszos visz ingyen 65 év felettieket kirándulni? Egyet sem. Maszek. Mi is azok "leszünk". (Elméleti síkon mozgunk, mielőtt valaki elterjesztrené, hogy a két vonal magánkézben van!) Tehát aki utazni akar az fizessen. Az állam a MÁV-nak is csak csurgatja az ezért járó pénzeket, mi valószinűleg csak futhatnánk utána.........
"Arcképes:" Mi max 40-en mennyit utazunk a MÁV-vonalain? Inkább kifizetem a dolgozóknak amit hivatalból vonatoznak (az az a cég ügyeink intézése miatt) mint, hogy 60000 MÁV-os és mittom én mennyi GySEV-es itt dőzsöljön. Tehát ha nem kötünk menetkedvezményi egyezséget akkor nincs.
Politikusok: A mi vonalainkon, csak a dolgozók utazhatnának ingyen és a családtagjaik. Az országyűlési képviselők pedig fizessenek csak, amint valamelyik a dolgozónk lesz kap szabadjegyet is.
"Kedvezmények: Ugyanúgy közforgalmú vasútként kell működnie, mint ahogy a MÁV/GYSEV/BKV-HÉV teszi. Vagy a buszos cégek. (Volán, Gratis, Hód-Mező stb...)
Így a kedvezményezettek köre is hasonló lenne, fogyasztói árkiegészítéssel."
Nem, nem kell ugyanúgy közforgalmúként működnie, profitorientáltnak kell lennie. Nem hiszek a fogyasztói árkiegészítés rendszerében.......... Abban hiszek ami nálam van, ami befolyt az már tuti! Az utas utazott fizetett, és én tudom fedezni a költségeimet. Ha nincs pénz a zsebben holnap nem biztos a következő járat. Nem tudok egy évet várni a gempára, de még hónapokat sem!
Az tény, hogy meg kell vizsgálni ellenvetéseim ellenére nem éri-e meg mégis belépni?
azt nem mondanám, hogy nagyon mélyen nyúltál a bilibe, de azt, hogy kicsit felületesen azt mondom.
kezdjük.
Úgy 30-50 fővel működne a Tibike vasút.
Az éves szinten ez kb. 50 millió forintot bérköltséget jelent ( MÁV átlag) járulékok nélkül.
A járulékokat ( majd scsabi pontosít minket) úgy 30%-ra tehetjük.
Az egyébb humán költségeket ( Dr,Kugler szerint) a netto bér 30-40%val célszerű számolni.
Tehát 50 millió + 30% + 30%, azaz = 50x1,6= 80 millióból meg lesznek a humán költségeid.
Ebben nincsenek benne az éves oktatási költségek, amikre a (vasúti)Közlekedési Főfelügyelet kötelez.
Akkor személyzet már van.
Meg kell mondjam igen soványan (helyesen) bánsz a személyzeti létszámoddal ha , 94km + 37 km =131 km üzemltetését kihozod 50 főből, mert ez bizony vonalkilóméterenként csak 0,38 munkavállalót jelent, szemben például a Nógrád Vidéki Területi Vasút által ma üzemeltetett 178 vonalkilóméterre jutó 311 munkavállalóval, ami vonalkilóméterenként , bizony 1,74=1,8 munkavállalót jelent, de még a Körös vidéki TV ( Vésztő) is 1,4 munkavállalót foglakoztat vonal kilóméterenként.
Itt - Te - mindjárt harmadra csökkentetted a személyzeti költségeket, ha ez tartható/működhet így, akkor, amikor a személyzeti költségeid a teljes költségszerkezetben jó 30-40%-ot tesznek majd ki,.
Gépész ügyben szólíts meg valakit a Vasútgépész topicból.
A volt NDK-ban van 1 szárnyvonal maszek kézben. A 3 (három) tulaj mv. is 1ben, az 1ik felesége az adminisztráció! Igaz, hogy tolató, teher mozdonyuk több van mint német "Bz", talán a teherforgalmuk is nagyobb? Az egész cég össz.-vissz max 10 fő. A 3Sat német tévén láttam pár éve, talán még meg is van videón. A mozdonyon utazásra már van 1 utasod. 8-)
Ingyenutazás: Ehhez jó lenne módosítani a 65 éven felüliek utazására vonatkozó szabályokat. Én 90%-os jegyet vetetnék velük. Így legalább tényleg tudnánk, hogy hányan utaznak.
Arcképes: Ez megállapodás kérdése. Tehát ha a MÁV-osok vagy a GYSEV-esek ingyen utaznak, akkor a Titibi Kft. dolgozói is ingyen vonatozhatnak az említett cégek hálózatán.
Politikusok: Mivel kevés országgyűlési képviselő utazik mellékvonalon, ezért ez nem jelentene nagy veszteséget. Ha meg történetesen tesz is valamit a térség fejlesztése érdekében, akkor meg nem kell sajnálni tőle.
Kedvezmények: Ugyanúgy közforgalmú vasútként kell működnie, mint ahogy a MÁV/GYSEV/BKV-HÉV teszi. Vagy a buszos cégek. (Volán, Gratis, Hód-Mező stb...)
Így a kedvezményezettek köre is hasonló lenne, fogyasztói árkiegészítéssel.
Mégis hogyan? A közlekedéspolitikai koncepció által a 60-as, 70-es és 80-as években halálra ítélt mellékvonalakat akkor gyorsan fel is szedték. (kiv. lovasberényi vonal)
Az azóta újonnan megszűntetettek (48,49,64) pedig már járhatatlanok, itt is csak az újjáépítés lenne a megoldás, márpedig erre 100%, hogy seni nem fog költeni...
Az 5618. számú hozzászólásban a 3. képen ott van ország egyetlen eredeti színtervre visszafestett Púposa (M40 113). (mellesleg békéscsabai a gép) Nagy ritkán ő is szokott MD-t segélyezni a 135-ösön!
Gondolataim hátránya, hogy nem munkavállaló barát gondolatok, legalábbis nem az forgalmista, jegyvizsgáló, pénztáros ügyben. Illetve mozdonyvezető ügyben sem mert több mindent kell neki megcsinálni. Dönt forgalmi kérdésekben, kezeli a jegyeket és a pénzt, vezet. Na de ha a buszsofőröknek megy akkor nekik is menni fog. És vezető ügyben sem, mert ha én lennék a vezető akkor nem lenne titkárnő, kommunikációs igazgatóság, eu-s projekt igazgatóság, anyósomnak jól fizetős mellékes, csak én lennék (meg a mobilom, meg számítógépem, esetleg laptop), max még egy felelős szerkesztő. És itt a felsővezetői kör véget is érne.
Tehát a KFT létszáma:
Felsővezető 1-2 fő
Felvigyázó: nem kell. Ha 2 fő a felső vezetők köre akkor azt a néhány mozdonyvezetőt váltva útba tudják igazítani. Ha csak egy akkor esetleg kell két nappalos felvigyázó, aki elsősorban mozdonyjavítási feladatokat lát el és csak másodsorban felvigyázó. (Tapasztalatom, hogy a bz napivizsgálatát egy fő is vidáman elvégzi.)
Szerelő: 2 fő váltva naponta dolgoznának 12 órát és felvigyázói feladatokat is ellátnának.
Mozdonyvezető: 24 fő. Ha Pápa Csorna között 1 gép forog naponta két mv-vel, négyestúrban akkor az 8 fő. Pápa Tatabánya között 2 gép forog naponta két mv-vel négyestúrban akkor az 16 fő. Ez mondjuk sok. A kiadásaink zöme bérben már jelentkezik is. Persze ezt lehet faragni mert Pápa Csorna közé nem kell éjszaka mv, vigyázat ez még nem jelenti azt, hogy egy mv kiszolgálja a vonalat per nap. Persze4 ez igaz lehet a 13-ra is. Azonban mégiscsak kellene ennyi mv, hogy a betegséget és a szabikat ki lehessen gazdálkodni. Nem is beszélve az esetleges tolató gép és répavonat igény esetére legyen valaki aki azt megtudja oldani. (Most úgy gondolom, hogy ha kell én is beszállnék vezetni, persze ha nem menne a munkám rovására.)
Adminisztrátor: Sokmindentől függ, hogy kell-e? Magánvállalkozók mennyit alkalmaznak, van külső könyvelőjük. A munkavállaló meg vagy tudja mi jár neki törvényszerint vagy nem. (Munkaügyi kérdésekre gondolok pl.) Ha a mozdonyvezetők fix béresek akkor a bérszámfejtés is felesleges. Az órákat pedig nyomon követik a felső vezetők, vagy vezető.
Gép: Bz min 4. 1db a 14-re, 2db 13-ra. De kell egy tartalék minmum, a nagyobb javítások idejére.
Kocsi: nem kell egyelőre úgy gondolom, hogy mellékek nélkül járnának a motorok. Ha nagyobb lesz a siker esetleg megfontolás tárgyát képezi.
Tolatáshoz mozdony: 1-2
Ja ha mozdonyok nagyobb javításához meg bérmunkát kell igénybe venni, s nem csak a MÁV fűtőházaiban van erre szakember. Ajkán pl. egy maszek végzi a nagyobb javításokat az ipari gépeken.
Mekkora fizetést adjunk nekik? Az adható minimumot. Ha ez több mint a mostani mv átlag akkor többet ha találunk olyanokat akik kevesebbért is elvégzik akkor kevesebbért. Felsővezetőnek? Amennyi marad a gazdálkodás után, ha sok sokat, ha kevés keveset.
Saját hálózaton ingyen, amúgy nem kötnék a MÁV-al és a GySEV-el semmilyen paktumot abból sztem csak rosszul jönne ki egy ilyen kicsi cég. Kézmosót, étkezési utalványt, adni kellene. vValami munkaruhát is, vagy gempát arra, hogy úgy öltözzön ahogy neki kényelmes a melohoz.
Mennyi egy bz éves fenntartási költsége? Ezt nem tudom. Egyelőre....
Nme kell autós értelemben vizsgáztatni, lásd túlszolgáló gépek. Vannak ciklusok, amik ilyen vagy olyan alapon meghatározzák a jármű mikor kell, hogy nagyjavítást kapjon, de pl "B+K" javítást Celldömölkön is végzünk és ezzel tolható a jármű felújítása. Mennyibe kerül, attól függ mit kell rajta kicserélni. Motor csere esetén nyilván több, csak csicsomázás esetén nyilván kevesebb. De ennke is utána kell járni.
Lehet sőt kötelező a környék önkormányzataival együtt működni, és onnan is csuroghat valami bevétel.
Szóljatok ha a bilimár túl mély. A dologban az a megrázó, hogy nem a klasszikus vasutat akarom fenntartani, hanem egy működtethető vasutat szeretnék. Úgy, hogy ne menjen a minőség rovására, és mégis működjön. Sőt jól működjön.
Mennyi utas kell ehhez naponta? Milyen jegyárak mellett? Adunk-e kedvezményeket? Ha adunk téríti-e az állam? Ha nem kitudjuk-e gazdálkodni? Ha nem, utaznak-e velünk mondjuk diákok és öregek? Lesz-e teherforgalmunk? Lesz-e tolatógép megrendelésünk? (Pápára gondolok elsősorban! Illetve szatelit gép megrendelés lesz-e? 99471-99470-re gondolok, illetve szezonban a répa vonatokra.)
Igazából magam sem tudom, hoyg mit olvassak ki belőle. Mind a pesszimista, mind az optimista verzióban van igazság. Jó lenne, ha többet tudnánk a iniszter úr ötleteiről.
Hogy értik az újraindítást? Bezárják a mellékvonalat, és ha nagy a tiltakozás akkor újraindítják? Mert új mellékvonal építésére nem hiszem, hogy sokr kerülne. Maximum elvétve. Pl. Rédics-Lendva összeköttetés megteremtése, vagy a 65-ös vonal rehabilitációja.
Ebben a topicban és a másikban is, sokszor, évente többször felvetődik, hogy a MÁV felső vezetése, vagy a "minisztériumiak" vagy csak úgy lazán az :.."ott fenn"..melllékvonal vagy vicinális ellenesek.
gondolatod, elképzelésed érdekes.
olyan mnt a tábortűz körüli ötletrohamok nyitó gondolata.
mivel ez is egy fajta tábortűz itt ( copy righty I.Gy) ezért ragadjuk meg és ki ezt a témát.
vagyunk itt páran és rakjuk össze a "Titibi vasúti személyszállítási Kft"-t.
Időnk van.
skan vgyunk.
Kérlek bontsd ki, a többiek meg tegyék hozzá amit Ők tudnak.
kedves vicinális tábortüzes aztaltársaság !
a feladat a következő :
Alapítunk egy Titibi Kft.-t a 13-as és a 14-es vonal üzemeltetésére !
Mi kell hozzá ?
mindenki írja be, amit tud..:
- A Kft létszáma ?..............kb. mennyi legyen ?..........ebből mennyi utazó ?........mennyi gépész ?..........mennyi admin ?.....................
Mekkora fizetést adjunk Nekik ?
Milyen más juttatásokra legyenek jogosultak az alkalmazotjaink ?
- hány Bz kell ?
- mennyibe kerül egy km Bz futása ?
- mennyi egy "átlag" Bz éves fenntartási költsége ?
- milyen sűrűn kell vizsgáztatni egy Bz-t,és akkor az mennyibe kerül ?........van itt járműjavítós aki tudja?..........vagy fenntartós ,..............
Ha lenne egy, mellékvonalam amit mondjuk én üzemeltetnék és nem a MÁV vagy a GySEV, akkor volna néhány ötletem.
1. (Legyen a Csorna-Pápa- Tatabánya mellékvonal páros) Beüzemelném a bérelt, vagy vásárolt Bz motorkocsik részére a pápai fűtőházat. 4 db Bz elég lenne cirka, esetleg itt tárolnék még a környék tolató szolgálatait kielégíteni képes gépeket, és olcsóbban kínálnám őket mint a MÁV, mert nem lenne a fölösleges gépmenet. Meg nem ülne rajta 10 órát az mv csak annyit amennyi ideig az adott melo tart. erre elég volna max 3 masina, akár A-s gépek is.
2. A vonal olyan forgalmistáit akik nem elágazó állomáson vannak szélnek ereszteném, Pápa és Csorna között már amúgy sincsen ilyen. Pápa meg Tatabánya között sem sok van. Az a gáz, hogy a 11-es, 5-ös és a 12-esvonal keresztezése miatt Veszprémvarsányban, Kisbéren és Környén igénybe kell őket venni. Ideális az a mellékvonal ahol csak a két végponton kell valaki, és abból is csak az egyik kapcsolódik a MÁV-hoz, tehát nem saját ember. Itt azonban 3 is van ilyen, sőt a két végpont is, meg még Csorna GySEV ráadásul. Ezek kétségtelenül plusz költségek.
3. Megszervezném a vonal új menetrendjét, úgy hogy a motorkocsik jó kihasználtsággal közlekedjenek. Szerelvény és gépmenetek menetrendszerint természetesen nem lennének. Természetesen. Csak külön vonat rendelése esetén lenne ilyen, ott atonban a megrendelő költségére.
4. Mobil telefonokkal biztosítanám a vonalon közlekedő vonatok közötti kapcsolattartást.
5. Minden jegyvizsgáló meg lenne reptetve. (Sajnos) Ezeket a feladatokat a mozdonyvezető végezné természetesen. Ja és természetesen jegypénztárosok is reülnének. Ezt is az mv csinálná.
6. Biztosítanám a "perverz utasok részére a vezetőálláson való utazás lehetőségét, persze plusz gempáért.
7. Stb........
Szerintetek így rentábilissá lehetne tenni a bulit?
Igy múlik el a világ dicsősége!
A miniszter azt mondta, hogy ahol 2 ember utazott, ott elég lett volna taxit küldeni értük, de ahol van rá igény, ott újra inditják a mellékvonaki forgalmat!!! 1esek + már az egész vasut bezárását olvassák ki a sorok közül. (akinek nem inge, ezt ne vegye magára!)
Ha már itt tartunk, kb 3 éve lekéstem az utolsó vonatot Taksonyban. Épp indult vissza onnan Pestre a Fradista tartalék Szergej ( 265 ). Látta a vezér, hogy a forgalmistával beszélgetek és leszólt, hogy szívesen elvisz Pestre. Hát ilyen is van.
Egyszer nézegettem egy svájci magánvasút weblapját. Ott is van lehetőség, vezetőálláson utazni. De eléggé megkérik az árát. :( Igaz, ők tele vannak pénzzel.
Régen a Balaton mellett volt lehetőség menetrendszerinti vonaton bizonyos mozdonyokon kívül a géptér körül szerény DM/USD fejében utazni. Ott volt a fűtőház illetékese, aki a pénzadomány átvétele után kiállította a delikvensnek a szükséges papírt és már kezdődhetett is az élvezet. Mindezt akár egy táblás megállóhelyen is megoldották seperc alatt. Volt is rá igény rendesen.
"Én valami olyasmire emlékszek, hogy azt mondta a miniszter, hogy a mellékvonalakon újra tervezzük/gondoljuk a forgalmat." Lefordítva, a vonalhálózat egyik részén megszüntetjük a forgalmat (ötlet/lobby szerűen) és felszedjük, a többin pedig folytatjuk a lassú haldoklást/kimúlást, tehát nem teszünk semmit, fejlesztésben nem gondolkodunk.
"Beszélt arról is, hogy vannak/voltak olyan járatok is, amin egyáltalán vagy csak 2 ember utazott, akiket taxival gazdaságosabb lenne elszállítani." Nem megvizsgáljuk, miért 2 ember utazott azokon a járatokon, hanem bezárjuk/megszüntetjük, így az egyszerűbb. Ha maradna egy kis pénz azt meg elosztogatjuk. Mondjuk ehhez kell a MÁV impotenciája is, mivel még most is leszarja a mellékvonali személyszállítást (ha nem az egészet/ kivéve 1-2 elővárosi szakaszt mostanában).
"Szóval, szerintem 2006-ig nem lesz jelentős nyirbálás (újraindítás pedig biztosan nem), utána viszont igen. E felé mutat az, hogy először hangzik el szerintem felelős vezető szájából ilyen durva utasszám." Tehát 2007 már egy mellékvonal/vasútmentesebb év lesz. 2008 méginkább.
"Tehát a statisztikák mögé már nem lehet bújni, ezért lehet, hogy a politikusok még azt is meg merik lépni, hogy 1-2-3 vonalat látványosan becsuknak (ahol tényleg nem lesz semmilyen jelentős tiltakozás), ezzel mutatva azt, hogy mennyire vigyázunk az ország pénzére." A statisztikák mögé most sem lehetne bújni, ha azok valós adatokat tartalmaznának. Csak éppen ezzel a helyzet semmivel sem fog javulni. Úgy lesz mint a felszedett pesti villamosvonalak, ha esetleg később jó lenne, már nincs és slussz. Az ország pénzére más területeken is sokkal jobban lehetne vigyázni, de ott nem teszünk semmit (marad a pazarlás, mint a MÁV-nál)
"Én az egész beszélgetésből ezt szűrtem le, lehet, hogy a konkrét félmondatban esetleg félreérthetően (mellékvonalpáriaknak reménytkeltően?) fogalmazott." Olvasol a sorok között, nekem legalábbis úgy tűnik.
Ugye, hogy érdekes a téma. Látom sokat érdekel, mégha humoros formában is.
Főleg az tetszett, hogy belekönyökölni a mozdonyvezető hátába... :-)
Nos, a fogalmazásom nem egyértelmű valóban.
Úgy volt, hogy elfolyt a víz a Bz-ből persze este. Az a néhány ember aki a vonattal utazott az ücsörgött a motorvonatban (pótkocsi nem volt) míg megjött a tolatómozdony. Egyszerűen a ledöglött Bz-t utánnakötötték a tolatómozdonynak és utasostul behúzta a legközelebbi állomásra.
Nem az utasok álltak át a tolatómozdonyba.
Mi az a Púpos?
Egyszer én is elálldogálnék egy vezetőállásban... Még egy tehervonatéban is.
Irigykedve szoktam nézni a vezetőállásból készített menet közbeni képeket.
Pár éve nekem is volt szerencsém hasonló mozdonystoppoláshoz, igaz az Debrecen volt és Szili. Utolsó pesti vonatot lekéstük, majd a forgalmistától megtudtuk, hogy lesz éjjel egy szolgálativonat Szolnokra, és onnan a hajnali személlyel mehetünk tovább. Aztán kiderült, hogy a szolgálativonat összesen egy Sziliből áll :-)