Most találtam a 2003-as parlamenti hozzászólások között a következő képviselői kérdést és az arra adott választ. :
GUSZTOS PÉTER (SZDSZ): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Államtitkár Úr! A MÁV nyár végi közlése szerint Balassagyarmat és Vésztõ térségében egyfajta kísérleti jelleggel regionális vasúthálózatot alakítana ki, az érintett nógrádi és békési önkormányzatokkal közösen. Az együttmûködés - újsághírek szerint - kétféleképpen valósulhatna meg.
Az elsõ variáció szerint az önkormányzatok csupán a menetrendet határoznák meg, de az üzemeltetés egyéb feladatait továbbra is a MÁV látná el. A másik elképzelhetõ megoldás értelmében viszont a regionális vasút mûködtetése az önkormányzatok szövetségeire hárulna. A helyi vezetõk véleménye szerint ugyan a feladat végrehajtása komoly erõfeszítéseket róna rájuk, többen elképzelhetõnek tartják, hogy jobban, gazdaságosabban ki tudják használni a regionális hálózatot, ráadásul közelebb tudják hozni azt a környék lakosságához, például a - nevezzük így - felhasználóbarát menetrend tekintetében.
Mindezek alapján a következõ kérdéseket szeretném feltenni az államtitkár úrnak: hol tartanak ezek a tárgyalások, illetve, nem hárul-e túl nagy teher az önkormányzatokra a vasúthálózat üzemeltetése miatt? Elõre is köszönöm a válaszát.
GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselõ Úr! A vasút reformja kapcsán kétirányú feladatot kell megoldanunk: elõször is, a MÁV-ot versenyképessé kell tenni, és biztosítani kell egy liberalizált vasúthálózat esetén a fõvonalak esetében a versenyképességét más európai vasúti szolgáltatókkal szemben, másrészt megoldást kell találnunk arra is, hogy a mellékvonalakon egy profitorientált MÁV maradjon a szolgáltató, vagy pedig regionális, nonprofit vasúti társaságok lássák el ezt a szolgáltatást.
A mellékvonalak sajátos környezetben és feltételek mellett, nem piaci alapon és többnyire veszteségesen mûködnek. A 7800 kilométeres vasúti hálózat körülbelül 38 százalékát kitevõ, 3000 kilométer hosszúságú mellékvonalakon az összes személyforgalom 10 százaléka bonyolódik, az áruszállítás pedig elenyészõ mértékû. Mégsem az a szándékunk, hogy felszámoljuk ezeket a vonalakat, hanem szeretnénk a legjobb európai minták alapján, funkcióbõvüléssel megvalósítani ezeknek a fenntartását. Ennek a lényege, hogy egy korábbi, XIX. századi vasúti technológiához igazodó infrastrukturális létesítményrendszert úgy kell a helyi közösségeknek újra birtokba venni, hogy különbözõ szociális, állami, közösségi vagy helyi üzleti funkciókkal bõvítve tudják mûködtetni.
Úgy gondoljuk, hogy ez a páratlanul értékes vidéki hálózat a helyi területfejlesztés motorja is lehet, ha újraértelmezzük azt a nemzetintegráló szerepet, amelyet a reformkorban kivívott magának, nevezetesen, hogy ez volt a település kapuja. Ilyen vasúti regionális társaságokat tervezünk ott is megalakítani, amirõl a képviselõ úr beszélt.
Másrészt természetesen nem kívánjuk az önkormányzatok nyakába zúdítani ennek az anyagi terheit, hanem a különbözõ konstrukcióban a vasutat megilletõ támogatásokat - termelési támogatás, fogyasztóiár-kiegészítés, illetve pályázatok által elnyerhetõ pénzeket - az önkormányzatok pályázhatnák, akik mûködtetik ezeket a rendszereket, és mint megrendelõ (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõkeret leteltét.) lépnének fel.
2003 őszén történt mindez, azóta a fejlemények egy MÁV kiadvány alapján:
Határozat a mellékvonali közlekedés EU-konform szervezeti és működési rendszerének kialakításáról.
- Az Igazgatóság felkéri a menedzsmentet, hogy dolgozza ki a két kísérleti térségi vasúti szervezet önálló társasággá alakításának feltételeit és hatásait.
Határidő: 2005. június 30.
- A térségi közlekedési feladatok ellátására FOGÉKONY ÖNKORMÁNYZATOKKAL folytasson az együttműködés előkészítésére irányuló tárgyalásokat, és alakítson ki olyan modellt, amely alapján adott esetben ténylegesen dönteni lehet a funkció átadásáról, az önkormányzat megrendelői pozícióba hozásáról, bizonyos feladatok és vagyontárgyak átadásáról. Tegyen javaslatot a MÁV rt.-én belüli mellékvonali személyszállítási üzletág kialakítására.
Ha +bocsátasz, akkor most nem fejteném ki ötvenedszer, a 47-es vonalról szvsz százas nagyságrendben találsz ezen a topicon hozzászólást. A sajátjaim egy részét kilistáztam, de még így sem teljes, ezeket érdemes +nézned, és természetesen a hozzá kapcsolódóakat: