Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Őrá festettem kézzel feliratot, miután elment a kedvem a sablon készítéstől. Nem mertem közelebbi képet csinálni, mert elég vállalhatatlan lenne szakmai közönség előtt :D
Gyorsan gugliztam egy kibontott Pannónia motor képet, ezen jól látszik mind a kommutátor tárcsája, mind pedig a hasonló célú rögzítö csavarok. Ezek a csavarok, ill. az általuk lezárt szénkefe és rúgó tartó hüvelyek általában jól hozzáférhetöek a játékmozdonyok oldalán, a könnyü szervizelés és szénekefecsere céljából. Üdv!
Szia, Ákos gépén normál Elöre áramszedök vannak a karacsonyi fotóján. Arról a gépröl a Jgyurka által említett feliratozást lenne nagyon érdekes látni. Mondjuk ha én egyszer nekiállnék egy ilyen gépnek, akkor biztos, hogy szereznék rá Pannónia áramszedöket, viszont még az áramszedö szerelvény se teljesen szabványos a képeslapon, de erröl majd Ákos beszámol, mert ö már hasolította öket. Üdv!
Akkor innentől kezdve még zavarosabb a piros / bordó mozdony esete. Miklós által feltett levelezőlap egy művészi beállítás Figyelmesen megnézve , a mozdony neki menne a mögötte álló kocsinak, ha működne, mert a kocsi a tartálykocsival együtt egy másik sínen van. A másik két képeslap feladási dátumát tényként elfogadva, már régen leállt a gyártás, sőt a szerszámokat is bezúzták, mielőtt a fotók készültek. A mozdonyon egyik képen sem látszik felírat. Az Előre mozdonynak Pannónia áramszedője van. Tehát ezt valaki a saját kedvére festette és szerelte össze. Remélem, hogy Ákos fel fog tenni képeket a mozdonyáról és akkor minden ki fog derülni.
A gyűjteményemben ez a két képeslap van meg nekem a létező háromból a 60-as évek végéről.Az egyiken jól látszik a póstabályegzö 1969.
Nem ilyen stílusú képaslapokat készítettek a Rákosi korban,pláne nem szinesben.
Akit meg a ( Rákosinak "nyalizó" fotosnak ) tituáltak még ma is élő,és többszörösen kitüntetett Magyarország egyik leghíresebb fotóművésze ALAPFY ATTILA
Csak egy kérdés, kérés: meg tudná valaki nézni, hogy mikor adták ki a PV-s képeslapokat? Sajnos az enyém most nincs kézközelben, azt valamikor 66 és 70 között kaphattam. Azért örülnék nagyon, ezt a Rákosis felvetést a dátumok szerint is ki lehetne zárni. Üdv!
Az urak tulajdonképpen két különböző nyomdatechnikai eljáráson elmélkednek, amiket a nyugati neves vasútmodell, illetve lemezjáték gyártók alkalmaztak. A pénzverőnél viszont egyszerű festékszórópisztollyal kézzel festették a vonatokat. A feliratokat előre kivágott sablonokkal végezték. A sablont ráfektették e felületre és szintén szórópisztollyal ráfújták a betűknek megfelelő színt. Ahol a sablon ki volt vágva, ott a festék elérte a felületet, ahol nem, ott természetesen csak a sablon felületére került. Ezért a sablonokat festékhígítóval mindig le kellett mosni és nagyon sok festéket pocsékoltak el. Viszont a sablon elkészítése jóval olcsóbb volt, mint az urak által tárgyalt nyomdatechnikai megoldásoknál. A mozdony csíkjánál a leendő csík két oldalát körbe leragasztották és a festék csak az így kialakított vékony sávban érte a már zöldre ( esetleg pirosra ) lefestett felületet. A P.V.3. kocsik ablakainál először az ablakkereteket festették le fehérrel, majd ezekre egy takarót raktak ami a színrefújáskor eltakarta az ablaknyílásokat és a már lefestett kereteket. Ennek a bizonyítéka az, hogy mikor niróhígítóval lemostam a kocsikról a festéket utoljára az ablakkeretek jöttek le.
A PV fórumon kívűl van a vonatosoknak egy másik 0- ás nem PV fórumuk, ahol a többi más gyártók által valamikor előállított vasútakról írni. Kézenfekvő, hogy a nem PV- vel kapcsolatos dolgokat ( nyomdatechnika ) ott tárgyalják ki. Amennyiben meglátogatod az oldalt, ennek ékes példáját láthatod.
Kedves Roglin, mivel sem a lithográfia, sem pedig a Märklin festési eljárások nem relevánsak a PV vonatok szempontjából, a választ a 0-ás fórumba irom. Üdv!
Engem a párhuzamos váltópár érdekelne, meg esetleg az Y váltó, ha ezekről tudnál feltenni közekei képeket, alulról felülről azt megköszönöm! A többi szabad préda.
Lényegében ugyanazt mondom, de két dologról beszélünk. Nem azt állítottam, hogy a nyomódúc előállítása volt olcsó vagy egyszerű -ezt önmagában nem is tudom- hanem, hogy ez egy olcsó eljárás volt a játékok nagy sorozatban történő színezéséhez. A kettő nem ugyanaz. A kézi festés szerszám igénye csupán egy jó ecset -vagy később szórópisztoly volt-, az eljárás mégis drága, mert több festék kell hozzá -a litografálás nagyon vékony rétegben viszi fel a festéket- munkaigényes és drága szakképzett munkaerőt igényel. Ipari eljárásoknál nem feltétlenül csak a szerszám igény határozza meg egyértelműen egy eljárás költségességét, mert nem egy-két darab előállítását feltételezzük. A "patinás" cégek mint pl. a Märklin a drágább mozdonyait sosem készítette litografálással, még a 40'-es években sem, lásd. "Krokodil". -én láttam élőben, eredeti festéssel Németországban. Az olcsóbb darabokat azonban a Märklin is litografálással készítette. Annyiban volt jobb minőség mint a kisebb gyártók darabjai, hogy a Märklin sellakkal lakkozta a litografálást, így az jobban védve volt és szép fényt kapott, így nagyon hasonlított a festett darabokhoz. A kisebb gyártók az árverseny miatt olcsóbb játékaikat szinte minden esetben litografálással és általában lakkozás nélkül gyártották -lásd. BUB, Distler, stb.
Ami az eljárás pontos menetét illeti régen olvastam róla lehet, hogy nem pontosan emlékszem, ebben lehet, hogy igazad van.
A bordó mozdonyt illetően csak annyit, hogy én láttam sok éve egyet. Sajnos nem emlékszem biztosan a feliratokra, de mintha lett volna rajta...hát ezt nem fogjuk most eldönteni, de talán ettől szép ez az egész!
Mindig lehet kutatni, vágyakozni valamire. Ha ott lenne mindenhol az orrunk előtt és vehetnénk belőle akármennyit, valljuk be nem is lenne annyira érdekes...
A műgyűjtés -így a régi játékok gyűjtése is- valójában egy kicsit önámítás, egy szép illúzió. Ezt tükrözik a realitás talajától elrugaszkodó árak, majd azok hirtelen hanyatlása. Ha telítődik a piac, lásd régi játékmackók árainak alakulása a nemzetközi műtárgypiacon, de nálunk is a Lemezárugyár bakelit autóinak ára pár éve az egekbe szökött majd a felére zuhant vissza.
Minden esetre jó gyűjtést, kutakodást és vágyakozást kívánok mindenkinek, és közeledő Nemzeti ünnepünkön szép megemlékezést és tartalmas kikapcsolódást!
Ui.: Engedjétek meg, hogy ez alkalomból egy "Nemzeti színű" magyar játékvonat ritkasággal búcsúzzak. :)
Az is lehet, hogy csak a fotós szerette volna, hogy a zöld mozdony nem olvad bele a karácsonyfa zöldjébe, s ez a kellemes vöröses bordó is az ünnepi szinekhez tartozik. Én amióta kisgyerekként megkaptam az ominózus képeslapot a keresztanyámtól, azóta szeretnék egy olyan mozdonyt. Még szerencse, hogy a saját gépeimnek nem estem neki fiatalon, s most már van megfelelö donor is hozzá, csak meg kellene csinálni. Üdv!
Akkor ez már négy, amiből három kézben fogható. Viszont egy sem biztos, hogy eredeti Pénzverő festés. Lehet, hogy a karácsonyi képeslap volt az ihletőjük. A kételyem a feliratok hiánya miatt van. Mi lett volna az oka a gyártónak, hogy ne emblémázza fel az általa készített mozdonyokat? Szerintem ez a szín sebtében készült el a fotós kérésére benyalásként a "Nép Atyjának " Rákosi elvtársnak és nem maradt idő a feliratozásra.
Osztom a nézeteidet. Miklós által feltett képeslapon szereplő " karácsonyi " mozdony valószínűleg egy harmadik, amit a tulaja annak idején a kedve szerint rakott össze ( Pannónia áramszedők ). Az alkatrészeket annak idején a Kálvin téri áruházban meg lehetett venni. Ezt azért is bizonyíthatom, mert édesanyám Budán lakó nénikéje segítségével én is vásároltam ott. A te feltett fényképeden szereplő és az én mozdonyom viszont kézzel fogható. A tieden eredeti galvanizált áramszedő és eredeti festett tető, az enyémen feketére festett áramszedők ( átfestett ) és ezüst színű átfestett tető van. Viszont, a karácsonyi képeslapon szereplővel együtt három mozdonyról van szó ( egyiken sincs felirat )
Én Nyíregyházán lakom Budapestre a közeljövőbe nem készülök. A sínt látnod kellene utána ha jó megbeszéljük az árat. Szerintem javítható.
Ha gondolod több irányból is lefényképezem. Esetleg ha erre felé jársz szívesen látlak. Ha nem, marad a táv egyezség és ár megbeszélés.
Ha cserébe van valami PV vagy más 0-ás az lenne a legjobb. Egyébként én az összes sínt váltót mindenestől 6 000. Ft ért vettem a Jófogáson látatlanba hosszas alku után. Ennyiért mindent elküldenék + posta ktg . vagy futár. Gondold meg !
PV vonatoknál az átkötéses sablon betűk autentikusak :) én végül kézzel, tűvel festettem ilyet, mert nem tudtam szép sablont készíteni. Lekapargatással még lehet utána is igazítani rajta, ezért érdemes könnyen lekaparható festéket választani (oldószeres, fényes alapfestésre oldószermentes, vízbázisú festékből) Messziről egész vállalható lett :D, majd teszek fel képet, csak most nem otthon vagyok.
Már régóta csak tamponnyomást használnak a modellezésben. Sokkal olcsóbb, pontosabb és termelékenyebb. Itt szilikongumi veszi a feséket egy fémlapba mart sablonból, és nyomja át a nem feltétlen sima felületre (a gumi szépen felvesz akármilyen felületet). A fémlapba mart negatív bármilyen apró lehet, nincs szükség átkötésre, és a nyomatnak is határozott kontúrja lesz. Házilag is lehet ilyet, de nagyon macerás, sok kísérletezést igényel. Csak tipp, youtube-on találtok az eljárásról videót.
csak egy dolognak szeretnék ellentmondani a lithográfiával kapcsolatban, hogy önmagában ez nem volt egy olcsó eljárás. Nagyon munka és idöigényes volt a megfelelö nyomóducok elkészítése. Amit viszont ez az eljárás olcsóvá tett, az a nagysorozatú igényes, minöségi nyomatkészítés volt. Akár papíralapra, akár fémlemezekre, s a játékipar mindkettöt nagy elöszeretettel használta régóta, s mind a mai napig léteznek ilyen eljárással szinezett, rajzolt játékok, vonatok.
A technológiával kapcsolatban annyit szeretnék még pontosítani, hogy nem maga a nyomóköre felvitt, abba beszívódott ábra festékanyaga kerül át a papírra vagy a lemezre, hanem az az ábra veszi fel a tényleges nyomófestéket és adja át a papírnak vagy a lemeznek.
A bordó előre már többször is volt itt téma a fórumon, érdemes visszaolvasgatni, legutóbb az 1809, 1814, 1815 számú bejegyzésekben. Biztosan létezett belőle gyári, úgynevezett "karácsonyi" kivitel. A feliratok hiánya sokakat elbizonytalanít, van aki látni vélt már feliratosat is.
A Pannónia áramszedősből biztosra veszem, hogy csak a képeslapon szereplő létezett egyedül "hivatalosan". A pénzverde sorozatgyártásban készítette a készleteket, egyedi variációkat nem dobott piacra, tervgazdálkodás volt (eltekintve a festéstől, illetve attól, hogy épp egy postakocsi, két személy, vagy három személykocsit raktak egy dobozba, de lehet ennek is inkább alapanyagellátási probléma lehetett az oka). Viszont akkoriban alkatrészeket is árultak, bárki keverhette a Pannóniát az Előre részekkel, sőt erre bíztatták is a korabeli szakiratok a lelkes modellezőket. Legkönnyebben az áramszedő volt áttehető.
A szép fényképet nézve, biztosan van a két mozdony között eltérés a színárnyalatban. Gyanús, hogy egyiken sincs semmilyen felírat. Ennek több oka is lehet. Az egyik az, hogy egyik sem eredeti. A másik, hogy a pénzverőből illegálisan kikerült festetlen mozdony így legalizálták, hiszen nem zöld. Viszont a három kocsit már lefestettem a mozdonyomnak megfelelő pirossal és az újra festett krémszínű tetők és a zöld mozdonyom gyári festésű teteje között is van árnyalatnyi éltérés. Ezért saját önző okból, már nem fogok új színt keresni, de elfogadom, hogy nem az enyém az eredeti szín.
Szinte száz százalék, hogy betű sablonon keresztül fújták rá a feliratokat festés után. Ennek két meggyőző bizonyítéka van.
Az egyik : a kövér betűknél- A; Á; O ; P - átkötések vannak, hogy a betű belseje - ne essen ki. ( betű sablon )
A másik : a jó minőségben megmaradt feliratot újbeggyel finoman simogatva érezni lehet, hogy egy kicsit kidomborodik. ( utólagos festék felvitel ). Mikor nitrohigítóval mostam le a festéket, először mindig a felirat jött le.
Lehetett volna szita technikával is felvinni a feliratokat, mint a nyugati kortárs vonatoknál ( nincs a kövér betűknél átkötés. )
Viszont abban az időben a focistáknak extra bevételt jelentett a nejlon harisnyák becsempészése, nem állt iparilag rendelkezésre a harisnyához hasonló szitaanyag. Egy jó kezű ötvös ( abban az időben a pénzverőben volt egy néhány ) vékony fémlemezbe el tudta készíteni a betű sablont.
Próbálkoztam vastagabb papírból elkészíteni, de sajnos nem vagyok jó kezű ötvös és a szikén kívül más szerszámom sincs a kivágáshoz. Nagyobb - nyolc - tíz centis betűknél ez minden gond nélkül megy szikével.