Vettem egy RS-232 - USB kábelt. Apa-anya, rendben, csakhogy a hajamat tépem, mert mindkét végén anya van, nem csavar, és nem megy össze. Ha kicsavarozom az anyákat egy oldalon, leesik a fej. Mi lehet a megoldás?
A dekóderek nem sima egyenfeszültséget állítanak elő a motornak, hanem egy un. PWM jelet. Ez egy olyan módszer, hogy a vezérlő jel a motoron ütemesen vagy a teljes tápfeszültség, vagy nulla. Ha csak rövid pillanatokra a tápfeszültség, és hosszú ideig nulla, akkor a motor lassan forog. Ha fordítva van, akkor meg gyorsan. Ezt hívják a kitöltési tényező változtatásának, minél kisebb, annál lassabb a mozdony, minél nagyobb, annál gyorsabb.
Ezzel a módszerrel a motor forgató nyomatéka alacsony fordulatszámon is magas lesz, nem úgy, mint a sima egyenfeszültség változtatással.
DE!
- Ezzel a módszerrel a motor mindig is zajos lesz, morogni, sírni fognak a tekercsei, mint egy rosszul lemezelt trafónak. Ez üzemszerű jelenség, ez a módszer ilyen. Vannak korszerűbb dekóderek, ahol ezt a PWM ütemfrekvenciát változtatni lehet, vagy eleve olyan magas, hogy a füllel hallható hangtartomány felett van.
- Ráadásul a mai dekóderek kivétel nélkül terhelés szabályzott dekóderek, amik figyelik a motor áramfelvételét, és szabályozzák a fordulatszámát ennek függvényében. Ehhez a motor "visszabeszélését mérik", de ehhez meg kell szakítani a motorra adott PWM jelet ütemesen. Ezt hívják "mérési lyuknak", például a CT-Elektronik dekóderekben ennek "lyuknak" az ütemezését is tudod állítani.
Akárhogyis van, a DCC dekóderes mozdonyok motorjai mindig is "sírni" fognak, valamelyik okból:
- vagy a PWM jel ütemfrekvenciáját hallod, ha túl alacsony,
- vagy a "mérési lyukkal" megszaggatott PWM jel készteti "sírásra" a motorokat.
Utóbbi esetet jelzi, például a gyárilag Uhlenbrock dekóderrel fixen felszerelt Tillig TT porosz kis gőzös, aminek a motorja mindig jól hallhatóan sír, amikor megindul.
Egy jobb minőségű dekóderben ezek a jelenségek általában nem hallhatók, mert vagy eleve olyan a gyári beállítás, hogy ezzel nincs tennivalód, vagy egy-két CV-t átprogramozva a "sírás" megszűnik.
Vannak olyan régi modellek (Kleinbahn, Fleischmann dobmotoros gépek, régi, még NDK-s PIKO, vagy BTTB), ahogy nincs ilyen lehetőséged, mert a régi motorok nem nagyon viselik el a sok kiloHerz-es PWM jelet, és muszáj a dekóderben a PWM jel frekvenciáját alacsonyra állítanod, akármilyen dekódered is van.
Jelenleg nálam a legcsendesebb a Piko M62+Lenz silver kombó, semmi hangja nincs, és elképesztően finoman, fut.
Nem tudom, hogy oldotta meg a Piko, de az a mozdony elképesztően stabil és finom járású.
Pedig jóval kisebb lendítőkerekei vannak, mint a Roconak, vagy a gigantnak, hajtás is csak 4 tengelyen van, ránézésre a hajtás se egy túl komoly szerkezet, a forgóváz ház féldarabok illesztésénél majd' 1mm eltérés van, ahol a falvastagság meg kb 2 :D
Itt mi lehet a "titok"?
A leghangosabbak a régebbi Taurusok ESU lokpilot 2-3 és Bachmann van bennük, nem nagyon van különbség.
Pl. az Uhlenbrock-kal nem tudsz kezdeni semmit. A Tillig BR89 (porosz T3) például úgy indul meg, mint egy Traxx villanymozdony, pedig nincs is benne hangdekóder...
Az ESU sem jobb sokkal, de azon legalább lehet bűvészkedni, csak fejből nem tudom, hogy melyik CV-kel.
A TAMS 4. generáció is ilyen lett, pedig a 3. még jó volt ebből a szempontból, de legalább nem nagyon hallatszik.
Adott egy digitools 4.1-es hangdekóder. A füstgenerátor a lila (AUX2 ha jól tudom) vezetékre van kötve és be szeretném állítani, hogy a mozgással megegyező füstmennyiség legyen. Néztem a digitoolsnak a programozós videóját, ott elvileg a tűzmaszk a 162-es CV. Hozzá is rendeltem az AUX2-őt, viszont ugyanúgy dől belőle a füst.
Még probléma: a sematikus vágányrajz, nem fedi az eredeti pályarajzot. Az eredetiben nincs hurok sehol. Kövesd végig, az alsóból C simán ki tudsz járni, mindkét irányból felfelé...
Ez jónak tűnik, de mielőtt ajánlunk valamit tudnunk kellene a valós pályarajzot - ezt itt nem tette közzé a topiktárs, így csak a sötétben tapogatózunk.
Nem tudjuk mekkora az Általad zölddel jelölt vágányhossz (ebben el kell férnie a leghosszabb szerelvénynek egyben).
A másik csak annak látszik, de az nem fordít - mert nem hurok. Ha már ennyit bonyolítasz akkor legyen benne kettő hurok, így a menetirány tud fordulni - ha már egyszer digi!
tanácsot szeretnék kérni. Sikerült készre megrajzolnom a pályatervet. Sématikusan így nézne ki a pálya:
Roco vezérlést szeretnék használni. Szakaszolás, full digitális üzem. Ha jól látom, akkor ide kellene egy (vagy kettő?) hurokmodul. Hogy oldnátok meg a bekötést?
Nézd meg a fényvezetőket! Most nincs előttem a modell rajza, de, ha az stimmel, akkor igen. (Már, ha fényvezetős a világítás a régi és az új verzióban is.)
Megfordítod, és a képen látható helyen elvágod a réz fóliát a NYÁK lemezen:
A képen látható pontokra pedig ráforrasztod a dekóder zöld (AUX1), és lila (AUX2) vezetékét.
Így a zárfények a két oldalon egymástól, és a világítástól is függetlenül lesznek kapcsolhatóak. A dekóder alap beállításában az F1 (zöld) és az F2 (lila) gombbal.
Egy tipp ZIMO dekóderekhez, hogy a zárfény kapcsolása csak egy funkció gombot foglaljon el:
CV35=12
CV36=0
CV127=1
CV128=2
Ezekkel a CV értékekkel a zárfények a világítástól függetlenül, az F1 funkcióval lesznek kapcsolhatóak, és a menetiránynak megfelelően váltanak is.