Ha az ember nem statikus dolgot fényképez, nem mindig alkalmazható az állvány. Egyértelmű, hogy nem a bányában feketeszenet fotózók számítanak a váz elsőszámú célpiacának, de mivel érdekelt, teszteltem és megosztottam, hátha más is kíváncsi arra, hogy mit tapasztaltam.
Hm, én úgy vagyok vele, hogy a szem és az arc legyen frankó, aztán a sötét részleteire vagyok háklis valamiért, végül a fehérből szoktam visszavenni. Bár témája válogatja, de utálom, mikor sötét pacákat látok a képen, de ugyanígy nem bírom, ha a szem nem csillog.
Ami kimondottan szexi a D800-ban: a zár kattanásának hangja. Imádom.
Amit nagyon meg kell szoknom, az a nagyító gomb helye. A 7000 után állandóan a lentire nyomnék. Még jó, hogy nem az a törlés.
Nézegettem én is a lehetőségeket. Szélsőséges esetben, alacsony iso-n, akár 1 képből is lehet HDR-t készíteni komoly minőségromlás nélkül. - már akinek erre van gusztusa -
Úgy látom, hogy sötét részeken viszont jóval több infót tartalmaz a raw kép, mint a csúcsfényeknél, így inkább a csúcsfényeket kell jól kiexponálni és utána visszaszedni az árnyékot, ha szükséges.
Firefox esetében ezt csak configban kell beállítani:
Írd be a bar sorba: about:config -enter (kapsz egy vinnyogó ablakot, hogy veszélyes terület és menj innen, ha nem tudod mit csinálsz)
Keresésbe írbe hogy: browser.enable -majd válaszd ki a browser.enable_automatic_image_resizing bökjél rá kétszer, hogy false értéke legyen és becsukod az ablakot.
Szerencsére egyelőre nem találkoztam még vele, bár nem is kerestem az ilyen direkt helyzeteket, de nagyon jó tudni hogy ha mégis előjönne, mivel a legcélszerűbb nekiesni.
Ma reggel olyan szépen sütött be a nappaliba a nap, hogy kapáspól elkezdett viszketni a mutatóujjam. Gondoltam, ha már az E-vel csináltam moiré tesztet, akkor megnézem mit tud a sima. A sűrűn szövött függöny ideális alany volt. Az expozíciót szándékosan nem korrigáltam a felvételnél, mondván megnézem majd, mit szól egy 1,5-2 blendés csúszkahúzáshoz. (Ezt az akadályt várakozásaimnak megfelelően jól vette a masina. Tul. képpen a kép is olyan lett, amilyenre számítottam. Moirés. Nem kicsit, hanem nagyon. De ebben a témában meggyőződésem, hogy nincs fgép, ami nem bukna el ezen a teszten. Akkor jöhetett is a szoftveres játék. Mi tudja jobban eltüntetni a moirét. Az E-nél ezt a csatát az NX nyerte, hiszen alapesetben (moiré szűrés bekapcsolása nélkül) is egész jól kiszedte a moirét. Extrémebb esetben csak csökkentette, pedig itt már maximumon ment az NX2 moiré szűrője. Az LR-nél akkor csak az alapesetet vizsgáltam. Az drámaian rossz volt. Ma viszont az ecset eszköz antimoiré funkciójával kifestegettem a képet. és lőn a moiré megszűnt. A képen kiemeltem a festegetések helyét. (Mindkét pötty moiré szűrőt jelöl, csak később vettem észre, hogy maradt még benne, és azt is kiszedtem)
Ezzel szemben az NX a maximális szűréssel is csak gyengített a dolgon, akárcsak az E esetében.
Hevenyészett konklúzió: Az LR alapesetben (festegetés nélkül) rosszabbul kezeli a moirét, mint az NX. Láthatóan rondább képet jelenít meg. Az NX-el viszont sok moirés témában lehet mázlink, mivel alapból sokkal jobban (gyakorlatilag teljesen) eltünteti a gyengébb moirékat (bekapcsolt szűrés nélkül). Ha viszont durván jelentkezik egy képen a jelenség, akkor az NX szűre is nagyon-nagyon messze van a jó megoldástól.
Látom ezzel kelsz, ezzel fekszel... :D Persze érthető. Nekem sajnos nem a fotózásról szólt az elmúlt nap. :( Most viszont csináltam egy kis érdekességet.
Egyelőre úgy tervezek berendezkedni, hogy ha hobbi, kikapcsolódás, akkor könnyű felszerelést viszek magammal. Ez lenne a 28, 50, 85 + egy 1,4-es TC. Munkához pedig kényelmesebb a zoom, ami a 24-70 és a 70-200. Ezek mellett van még egy jó öreg Sigma 15-30 arra a ritka esetre mikor uwa kell. Mivel megtartom a DX vázamat, valamit FX-en is kellemesen muzsikál egyébként a 35/1.8, ezért ez is maradna. Idővel viszont eladom a 17-55-öt és a Tokina 12-24-et. Ebből tervezem finanszírozni a 28 1.8-at és a 85D cseréjét 85G 1.8-ra.
Készítettem pár kivágást iso 6400 mellett készült képről.
Az első az eredeti kicsinyítése, csak hogy érzékeltessem, mekkora a teljes kép. A másik kettő pedig 1:1-es méretarányú vágás. A másodikon enyhe zajcsökkentéssel LR alatt. A minőséget csökkentenem kellett az index fórum 512Kbyte-os limitje miatt. Sajnos annyira gyenge volt a fény, hogy így is csak 1/50sec volt a záridő, ami kis bemozduláshoz vezetett a 85/1.8D-vel. Emiatt picit életlenebb mint amit ki lehet hozni. Utólagos korrekció, vagy élesítés egyik képen sincs.
A képek alapján én úgy gondolom, hogy mivel a kivágott rész 1Mpixel. Az eredeti 36Mpixelről 9Mpixelre, (tehát A/4-es képméretre 300dpi mellett) leméretezve szinte zajtalan képet lehet nyomtatni egy kis utómunkával.
amugy azert iso 3200 környeken meg ragyogoan lehet vele fotózni, ha nem olyan vegtermeket varunk el tole mint iso100-nal. 10mpx-re lekicsinyitve tokeletesen hasznalhato.
Mert nem kattogok hobbibol, csak munkabol, akkor viszont sokat es extrem korulmenyek kozott. Es ott kiderul, hogy csak veletlen nem sikerult 1-2 kep vagy tenyleg a gep a szuk keresztmetszet. Mivel 2 geppel dolgozom eskuvokon igy azonnal ossze tudom hasonlitani a vegeredmenyt mivel azonos kornyezetben lovok mindkettovel.
Épp írják az adok-veszkben, hogy srácnál betörtek és ellopták a felszerelését. Az ilyesmire lehet lakásbiztosítást kötni, s be lehet tenni kiemelt értékű ingóságokat.
Kérdésem: Ti szoktatok biztosítást kötni olyan helyzetekre, hogy megtámadnak és elviszik tőletek a 2 millás felszerelést? Pl. koncertet fotózol, van pár bátrabb piás ember, kilesnek, mondván jó nagy gép, hosszú obi, biztos értékes, 4-5 ember megvár a bokorban és hazafelé rablás áldozata leszel, lenyúlják a 2 millás cuccot. Más pl.: esküvőn a táskából valaki lenyúl egy 70-200-at.
Más példa: feltörik a kocsit, elviszik a cuccot (tudom, nem hagyjuk kocsiban 1 percre sem, én még autópályán a benzinkúton megállva is magammal viszem a cuccot a wc-re).
Megint más: sima városnézés, D800 + 24-70 (1,4 milla), megtámadnak, lenyúlják (tudom, ritka, de előfordulhat, különösen egy éjszakai séta során).
Szóval szoktatok ilyennel foglalkozni? Van biztosításotok ilyen helyzetekre?
Tudom, ezek biztosítástechnikailag különböző kategóriák (lakás, casco, ...), s a fenti példákat csak több biztosítás képes fedezni, de talán egy-két szót megér a kérdés, elvégre sokaknak munkaeszköz a fotós felszerelés.
Jó, de ha az egész folyamat során 2-3 fénnyel kevesebb égne? Most megnéztem (dpreview): iso 100-as kép F8-on 1/25s záridővel készült. Ez majdnem napfényes égbolt szintű fényviszony. Persze, munkához kell ez, sőt, de ha az iso 100-as kép F2-n és 1/4s záridővel készülne, akkor iso 6400-on F/2-n 1/250s is elég lenne. Sőt le is rekeszelhet 2Fé-t, s akkor már záridő tekintetében valós körülményeket teremt (1/60s). Igaz, ekkor meg valaki beleköt majd abba, hogy az iso100-as kép 1sec záridővel készült.
Dpreview-ék az iso12800-at 1/3200s záridővel fényképezték. Mitől lenne zajos...
Igen, ugyanezek a D3s tesztjénél azt hiszem sötétítőszűrőt tettek az obira, hogy az 1/8000 másodperces záridővel a kép ne legyen túlexponált. Nem tudom, miért nem tudnak lekapcsolni 2-3 villanyt.