Egy piros-kék villogós gépkocsi állt a Városmajor utcai felüljáró kórház felőli oldalán, a hídon pedig egy vonat, a kórház felőli oldalon nyitott ajtókkal. Később a gépkocsi eltűnt, a szerelvény felment a kórházi megállóba és ott várakozott. E mögé került még 3 vonat, a legalsó kivilágítatlan volt.
Részleteket nem tudok, autóból láttam az itt leírtakat.
Kaptam egy kedves hangvételű levelet, melyben többek között a szememre hányták, hogy olyasmit írtam ide, ami nem igaz. Példaként H. B. által közzé tett vörös-sárga jelzési képet, és annak szabálytalanságára tett hozzászólásomat hozták fel.
OVSZ 1. 5.1.1.:
"A vonatok "Megállj!" állású főjelző melletti kis sebességű (max. 15 km/h) elhaladására parancsot villogó fehér fénnyel lehet adni. Ezen kiegészítő jelzésen túlmenően a vörös színnel egyidejűleg más szín a jelzésképben nem jelenhet meg.
A vörös szín egy jelzésképben nem többszörözhető. Fény főjelzőkön a vörös fénynek mindig alulról a második lámpahelyen kell megjelennie.
A jelzők egyidejűleg jelzést adó elemeit egymástól legalább 0,60 m távolságban kell elhelyezni."
Ezek szerint a vörös felett a sárga mégis csak szabálytalan.
a vörös éra idején bármit is "szabadság"-nak nevezni
No persze. Akkor semmi jó nem történt. Például a Fogaskerekűt se építették át 1973-ban - hogy témánál maradjunk -, és a ma Gyermekvasútnak nevezett intézményt se működtették. Mindkettő abból él mind a mai napig, amit a vörös érában kapott.
Az meg, hogy mi az "eredeti", igen kényes kérdés. Biztosan hívták valahogy a Sváb-hegyet azelőtt is, hogy ezt a nevet kapta. A római hódítás idején például biztosan nem Svabus-hegy volt a neve.
1. mert valaha Svábhegy volt, és visszajárt neki ez a név
2. gúny? Miért nem vörös volt az alapszin?
3. valóban gúnyos voltam. De úgy érzem, nem voltam gúnyosabb, mint a vörös éra idején bármit is "szabadság"-nak nevezni, s e szent szót, annak minden jelentésével évtizedeken át igy megtaposni, lejáratni.
Mindezek ellenére mindenféle ideológiától mentesen szeretem mind a piros, mind a vörös szint, mint szint.
Egy kis helyesbítés: Svábhegyet nevezték a vörös érában Szabadság-hegynek, a Széchenyi-hegy mindig is Széchenyi-hegy volt. Legalábbis 1890 óta biztosan.
> A Szabadság hegy (ma: Széchenyi hegy) állomáson miért volt szükség ilyen mókára? Talán a bizber miatt? (Akkor is biztosított volt a közúti átjáró?)
Ha jól emlékszem azért, mert két szerelvény már nem fért be az útátjáró és az alsó váltó közé. Akkoriban még nem volt magasperon, azt a piros kocsik vásárlásával egyidôben elkövetett felújításkor építették. Ha jól emlékszem, lámpa már akkor is volt, és az egész idô alatt, amíg a két szerelvény a megállóban volt, végig pirosat mutatott.
> Az utascsere is egyidőben történt?
Erre nem emlékszem. Mivel nem volt magasperon, a hosszú állomásokon valószínüleg igen. De emlékeim szerint a Művész útnál külön-külön álltak meg, mert ott rövid volt a peron.
Szombaton lesz tizenhat éve (Istenem, hogy' rohan az idő), hogy bekövetkezett a Budapesti Fogaskerekű Vasút legsúlyosabb balesete. ne felejtsünk el megemlékezni róla! (kattints a képre)
HB
Bálint, amit a hozzászólásod második részében írsz, az nem teljesen igaz. Legfeljebb az bizonyosodott be, hogy _ilyen napokon_ elengedhetetlen szükség van a fogasra.
Az egy nagyon hosszú, és sokaknak igencsak fájó folyamat lenne, ha a fogaskerekűt mesterségesen helyzetbe hoznák. Mindezt azért, hogy ne csak a közúti közlekedés szünetelése esetén, hanem az év nagy részében szükség legyen rá.
Hogyan csinálhatnák? A 21-es buszt visszafordítanák azon a ponton, ahol az Istenhegyi úti párhuzamos szakasza kezdődik a fogaskerekűvel. Így a Gyöngyvirág útnál és a feljebb lakók rá lennének kényszerítve, hogy a fogaskerekűt használják.
Így a 21-es busz által ellátatlan maradna a Sváb-hegy - Normafa szakasz. Nyilván a 90-es busz Sváb-hegyig való visszahosszabbítása és egy Sváb-hegy - Normafa autóbuszjárat beindítása lenne a megoldás. Esetleg a Sváb-hegy helyett a buszokat a fogaskerekű Széchenyi-hegyi végállomásától indítani.
Mindenképpen szükséges lenne az, hogy a fogaskerekűre és a 18-as vagy 56-os villamosra ne kelljen külön jegyet lyukasztani, hanem a Városmajorban vagy a János kórháznál történő átszállás az előző utazás folytatásának minősüljön. (Hamarabb a végtelenig tágul az univerzum, mint a földalatti fogas a Moszkva térig közlekedése megvalósuljon.)
Nagyszerű, helyzetbe hoztuk a fogaskerekűt. Aki viszont a Normafától a Moszkva térig akar utazni, az megnyert két átszállást. Ráadásul időben is minimum a duplájára nőtt az utazás. Békeidőben ezt senki nem fogja elfogadni.
Mindig kiröhögtök, de azért elmondom. A fogaskerekűre az áruszállításban lenne értelme feladatot áthárítani. A deszka, a fagyasztott zöldség és a kerti bútor nem szívja a fogát, ha kicsit lassabban ér célba, mint az Istenhegyi úton. Ráadásul állítólag az elektromos energiával való szállítás olcsóbb és inkább környezetbarát megoldás, mint a benzin- vagy dízelüzem.
> M+P+P összeállítást, vagy 2db M+P szerelvény szorosan követte egymást?
2db M+P+P szerelvény követte szorosan egymást!
A Rowan szerelvény elé rakták a régi kocsit is. Arra már nem emlékszem pontosan, hogy mind a kettô pótos volt-e, vagy csak az egyik. De mind a kettô dugig volt síelôkkel.
Úgy álltak meg a Szabadság hegyen, hogy az elsô szerelvény az útátjáró felett (akkor még nem volt ott az ABC), a másik alatta. A kitérôkben pedig szorosan egymás után.
Engem nem szokott kellemetlenül érinteni, ha általam semmire se tartott személyek rosszallóan vélekednek rólam. (Pl. ha történetesen az Istenhegyi úton felfelé tekernék, és ezen röhögnének a fogasosok.)
A "lefejellek kishaver" meg olyan dolog, hogy úgyse lehet rábizonyítani. De ha hetente beírna valaki a panaszkönyvbe vagy a panaszirodára, és visszavezethető lenne, hogy X. Y. magasan kvalifikált állami és királyi főellenőrre jönnek a panaszok rendszeresen, annak biztosan lenne következménye rá nézve.
:))
Mondjuk en nem vitattam a bunti helyesseget, de hogy a kaller azzal kezdte hogy 'nincsjegyed kiscsavo lefejellek, meg lebaszlak az arokba, stb.' (32-vagyok), aztan ugyanebben a stilusban folyatta akkor en is kicsit beragtam... (igazabol laccott rajta hogy meg abba is belekotne ha 3 jegyet lukasztottam volna, szoval aze legyen man valami emberi stilusuk). Maskor is viselkedtek igy (epp volt jegyem) de lattam hogy mit muvelnek a tobbiekkel, azon meg fennhangon rohogtek hogy valaki folfele tekert a fogas mellett levo uton...
Ne hagyjatok magatokat bicosok, de ha bukta van akkor azt el kell viselni.
"tapeworm válasz erre | adatok | e-mail 2003-01-01 20:32:14 (189)
Ugy megbuntettek a fogason mint a sicc (nem volt a brinyora jegy lukasztva, utolag meg nem fogadta el). Szemet egy ellenor paros volt, es a szerencseje meg egy civil rendor is volt fenn aki meglatta hogy vitazunk azt odajott igazoltatni:) 7e-be lett a moka... szoval odafigyelni. "
Egyszer én is hasonlóan jártam.
Csak akkor még biciklit is vittem magammal, és "nem munka célból". Jött a kaller, én persze nem láttam, mert lefele néztem, jött kérte a cuccost, persze volt nálam két jegy, már ugrottam volna lukasztani, de ő nem hagyta. Azt nem értem, ha végülis kilukasztom, akkor meg ami baja van?
Mondjuk a BKV-s kallerok még mindig ezerszer jobbak mint a MÁV-osok...
Én 77-es évjáratú vagyok, belenőttem a piros vonatokba. De igaz, ami igaz, kiskoromban is még órát lehetett igazitani a Fogashoz. sajna ez már nem mondható el.
Kémeim jelentése szerint 8-tól 10-ig 40 perces követés volt, elvileg MOST már helyreáll a 20 perces, Erdein kézzel(!) állitják a váltókat.
Kezdjük egy kis kilométer-teljesítménnyel (a pótkocsik futását külön nem tartják számon, a vizsgálatokat és javításokat a motorkocsikkal együtt kapják, és általában!!! együtt is futnak velük):
Psz. 2002km összkm várható követkető nagyjavitás
51 35188 898226 J2 2005-ben
52 00000 722407 Jelenleg J1-en van, 1999 óta nem közlekedik, talán még ebben az életben elkészül. Hasonló szintű átalakitást kap, mint az 55-ös.
53 24970 706788 Jelenleg J1-en van, 2002.10.18-án közlekedett legutóbb
54 32268 873716 J2 2006-ban
55 03094 816613 J2 2008-ban. V3+átalakítása unformeres vezérlésűvé nemrég fejeződött be, 2002.12.06 óta közlekedik.
56 29110 935352 J2 2004-ben
57 27718 769676 V3 2006-ban
Jelmagyarázat és TMK rendszer, mely hasonlatos a villamosok TMK rendszeréhez:
napivizsgálat, hetivizsgálat - szerintem egyértelmű
10 ekm - V1 - első szintű karbantartás, átlagosan 4-5 havonta kerül reá sor.
30 ekm - V2 - második szintű karbantartás, átlagosan évente kerül reá sor. A motorkocsit emelik, forgóvázát kikötik, általában (a pálya gyalázatos állapota miatt) kapaszkodó fogaskerék cserével is együtt jár. A jármű villamos és gépészeti berendezéseit vizsgálják, javitják.
120 ekm - V3 - emeléses nagyjavítás, a járművet -ha kell-, teljsen megbontják, villamos és gépészeti részeit javítják, cserélik. Általában vázszerkezeti javítást és külső fényezést is kap.
240 ekm - J1 - fővizsga - a jármű teljes megbontása, tetőellenállások javitása, cseréje. Valamennyi villamos és gépészeti berendezés felújítása, cseréje. Utastér felújítása, korszerűsítő átalakítások. Vázszerkezeti javítás és külső fényezés.
480 ekm - J2 - ÁFJ, azaz általános főjavítás - a jármű vázig szétszedése, teljes kábelcsere (elvileg). Gyakorlatilag azonos a J1-el.
Természetesen minden vizsgálat és javítás magában foglalja a kisebbrendűeket, és ha valamely alkatrész hibáját, túlzott kopását, rendellenességét fedezik fel, javítják/cserélik.
A mai napon bebizonyosodott, hogy mily nagy szükség is van a Fogasra. Amikor alig tud feljutni gépjármű a saját lábain a Svábhegyre, és a 21-es buszok is kénytelenek visszafordulni Svábhegynél. Feltéve, ha feljut odáig, mert délután ez sem igazán jött össze. És ekkor előjön a kis feketebárány, a költségvetési leosztásból mindig utolsóként részesülő patinás, de nagyon elhanyagolt hegyivasutunk, és Buda ezen részét kihúzza a sz*rból. Illetve felhúzza a hegylakókat, és lehozza a völgylakókat. 17 óra után a Foghas kihasználtásga bizony megütötte a máshol megszokott csúcsideji zsúfoltságot. Valahol egy kissé elégtételként éreztem ezt a helyzetet. Bizony, ezennel kevésnek bizonyult a 20 perces követés, az óránkénti 3 járat.
A 90-es évek elején nagy csinnadrattával jelentették be, hogy a bicikli szállítása ingyenes lesz a fogason. Akkor építették ki az üléseket is a kocsiknak abból a részébôl. Aztán szép csendben újra bevezették, hogy jegyet kell rá venni...
Én régebben dolgozni jártam íly módon bringával és még a biciklijegy visszavezetése után is egy ideig nem lyukasztottam jegyet rá. Reggel 7-kor sohasem ellenôrizték. Ma már inkább otthon hagyom a biciklit, úgy a bérlet is elég, ráadásul még másik 3 járművet is igénybe vehetek ugyanazért a pénzért...
Nem lyukasztottál. Amikor pedig lebuktál, még neked állt feljebb. (Ha szépen elismered, hogy hibáztál, biztosan nem megy oda a civil ruhás.) Ezek után mit vársz? Hogy, "Ejnye Jancsika, többet ne csinálj ilyet!"...?
Ugy megbuntettek a fogason mint a sicc (nem volt a brinyora jegy lukasztva, utolag meg nem fogadta el). Szemet egy ellenor paros volt, es a szerencseje meg egy civil rendor is volt fenn aki meglatta hogy vitazunk azt odajott igazoltatni:) 7e-be lett a moka... szoval odafigyelni.
Ma délután 5-kor leszakadt a vezeték a Városmajor I-es vágánya felett, ezért 75 percen keresztül csak a Svábhegy és a Széchenyi hegy között döcörészett egy szerelvény.
Pálinkásat!
Tegnap este ismét alkottak a firkászok, ez esetben az 51-eskét gyalázták meg:
Hál' Istennek, a plüssmacit (55-65) (egyelőre) még nem rongálták meg.
HB