A közösségi közlekedés tipikusan az a terület, ahol nem lehet csupán közgazdasági szempontok alapján dönteni.
Ilyen elven le lehetne építeni az egész közösségi közlekedést, aztán meg járjon mindenki úgy, ahogy akar.
Mi lenne ebből? A nagy rész áttérne szgk.-ra, tovább súlyosbítva az amúgy is ellehetetlenült budapesti városi közlekedést. A maradék meg valószínűleg elvesztené a munkahelyét, mert nem tudna bejárni dolgozni.
A diákok - akinek még nincs jogosítványuk - nem tudnának iskolába járni, az idősek, betegek pedig orvoshoz, kórházba, rendelőbe.
Pedig, ha neoliberális közgazdász szemmel nézzük a dolgot, akkor az összes vasútvonalat be kellene zárni, mert veszteségesen üzemelnek.
"Járjanak csak autóval, az jó sok benzinbe kerül, több lesz az állam bevétele, meg jobban pörög tőle a gazdaság is" - mondanának a neoliberalizmus apostolai.
De a többi átjáróban is meg lehet csinálni a közút lassítatását szolgáló fizikai korlátozások megvalósítását.
A lényeg az volna, hogy a mellékvonalak üzemeltetését olcsóbbá tenni. Ezt a személyzeti és műszaki "leépítéssel"/egyszerűsítéssel lehetne elérni, és az ehhez szabályok módosításával. Nincs forgalmista, pénztáros, nincsenek elektronikus és mechanikus biztostóberendezések, nincsenek hozzá karbantartók stb...
Több pénz nem lesz, máshová/másra akarnak osztogatni.
Látod helikopteres barátunk és tanácsadói is csak bezárásban tudnak gondolkodni, mert az a legegyszerűbb.
Ugyan sok kedvem nincs ebbe a topikban (se) írni, de mivel megkértek, ezért a 70-71-es vonalról mondjak néhány adatot. Nincs időm minden adatot pontosan ellenőrizni, de nagyságrendileg (remélem) lehet velük számolni.
NAGYSÁGRENDILEG: A bevételek Nyugati pu. kivételével havonta 93M + 73M fogy.árkieg., a Nyugatiban az automatákból ~10.5M forint szintén havonta Fogy. árkieggel együtt.
Tehát a Nyugatiból erre a vonalra jutó résszel havonta kb. 190 millós, évente legalább (alsó hangon számolva) 2 milliárd 200 milliós jegyárbevétel van (fogy-árkieggel számolva). Ehhez jön még a termelői árkieg, a nemzetközi bevételek, a tehervonati bevételek, ami napi 4-5 pár nemzetközi vonat, pl. BP-Vác között is van 1 pár, plusz még néhány kiszolgáló vonat (Vácon és RP-ÚP-en is van egy-egy tartalék bobó ehhez) Csak emlékeztetőül a teljes Nógrádi RV-nak a bevétele: menetdíj bevétel , kb. 340 millió Ft.- ( máshol vásárolt jegyekkel, bérletekkel együtt)Fogyasztói árkiegészítés, kb. kb. 250 millió Ft. Termelési támogatás, kb. 500 millió Ft. Összesen , kb. 1090 millió ft Tehát term. árkieg nélkül az (erősen felülbecsült) 590 M áll szemben az alul becsült 2200M-val...
A vonalon dolgozók: forgalom: Szob+Vác+RP-ÚP Siemens-H. biztber-esek, kb. állomásonként 4-5-6 ember van egyszerre szolgálatban. A többi állomás (ha jól emlékszem) egyszemélyes, különféle dominós. A veresi vonal KÖFE-s, a központ Veresen van, emelett van 1-1 személyes szolgálat Fóton, Őrbottyánban is. Vácrátót már az elágazó állomás, ott 3-an vannak, Máriaduvaron 1 sosrompókezelő. Nyugati-Rákosrendező a többi vonal miatt nehezen számítható. Négyes túrban gondolkodva kell kiszámolni a végleges számot.
Pénztár van (általában csökkentett nyitva tartással, és erős pénztáros hiánnyal, ezért gyakran van zárva kisebb helyeken a pénztár): Rákosrendező, Istvántelek, Palota (csúcsban esetenként 2), Dk-gyártelep, mindhárom gödön, sződ-sződligeten, Vácon (2-3), Vác felett pedig talán 3-4 helyen. A 71-esen Fóton, Fótújfalun(hellyel-közzel), Veresen, erőkertesen, Őrbottyánban, Rudnaykert(???), Váchrtyán(?). a többi helyen biztosan nincs. Szerződéses pénztár van Dunakeszi alsó, Vác-Alsóvároson.
További dolgozók: Jegyvizsgálók kb. 100-an vannak (egomi vonalra is), gépészeti részen van 7 diszpécser, 15 felvigyázó, illetve külsős mozd.felvigyázó, kb. 200 mv. (ők csinálják a esztergomi vonalat, egy-egy monori vonatot, a 828/829 IC-t, nyáron a balaton felé is be vannak vetve, ja és néhány tehervonatot is visznek, és az állomási tartalékokat is ők adják), vontatási (Istvántelek) telepi rendezők is vannak még, van kb. 30 szerelő, ja meg még kocsivizsgáló, féklakatos, tolatási vezető stb.. Aztán persze még van "hivatal" is, néhány állomásfőnök, szeszás kisfőnök, pénztárfőnök, meg néhány ember még biztosan, aki nem jut eszembe (ott van pl. az Északi Mozdonyüzemeltetési telephely teljes vezetése), ja és a Füles főszerkesztője is ott dolgozik valahol a vonalon :-DDD (ez utóbbi csak poén!)
Fogyasztási átlagadatok: BP-Vác személy 400kWh, BP-SZob zónázó 550 kWh, BP-Veres-Vác 450 kWh, 1 KWh nagyságrendileg 17 Ft körül van a MÁV-nak.
Ehhez van kb. 18 hernyó (ki kell adni 11 BDV-t, 1 BVh-t és 1 "TGV"-t, plusz a Somogy IC-t) a feladatokhoz, illetve 6 ingaszerelvény (6+1) V43-assal. A beforgó csíkos ingák a kihasználatlan idejükben forog be a vonalra.
Átlagos napi teljesítmény szerelvénymenetekkel együtt: H-P 70-es 5500 km, 71-es 2300 km Szo-V 3900, illetve 1900 km naponta Ehhez lehet a pályahasználati díjat is számolni (a meddőteljesítmény max. 5% körül van a fentiekben).
No, aki a fentieket összeadja, összeveti, akkor kihozhat belőle valamit, viszont azt ne felejtsük el, hogy a 70, de még a 71-es vonalról sem tudnánk a jelenleg vasúttal utazókat (éven szinten több mint 10 millió utazás) busszal, hajóval, helikopterrel stb. behozni BP-re. Tehát, biztosan van veszteség az elővárosi közlekedésen is, ha csak a közvetlen költségeket és bevételeket nézzük, de társadalmi hasznossága megkérdőjelezhetetlen.
(Ja, és azt se feledjük, hogy mire menne a Vác-Diósjenő vonal a 70-es vonal zónázó vonatai, sőt a teljes vonal nélkül.....)
Remélem ennyi adat, hogy számolni tudjanak azok, akik joban ráérnek nálam :))
Leírtam 12% kihasználtságot mértem a szombati 8.00 zónáson Szobra, a pénteken a gyorsítotton 13.15 -ösön Szobra, kedden a 14.06 kor érkező váci inga se volt tele azon is 12% volt kedden a kihasználtság a 70 fővonalon
Rádio 1000 millió Józsi lehet hogy 16:00 kor nyomorog de ezen a helyzeten nem segít ha :00 kor 13:15 kor meg 14:06 üres fővonali vonatok mennek!
Mond meg őszintén : Szíved szerint előírnád, hogy ki mivel közlekedjen ?
Svájcban gyakorlatilag nuincs párhuzamosság Pedig szabad ország, és demokrácia van ott. Szinte mindenkinek van autója. A benzin sem drága. Érdekes módon valahogy mégis szeretnek vonatozni.
Amúgy meg a vasút a legkörnyezetbarátabb, szemben az összes többi szeponttal.
Amúgy meg vannak olyan utcák, ahová tilos autóval behajtani. Akkor ez a jogok korlátozása?
Amúgy sok korlátozást jogosnak lehetne tekinteni környezetvédelmi szempontból. (Mind az autó, mind a busz, mind a repülő tekintetében.)
a vasút europában 1840-től úgy 1920-ig versenytárs NÉLKÜL üzemelt.
Erre az emberiség feltalálta az autót , az autóbuszt, a repülőt.
Azért mindenhová nem lehet vasutat építeni. Meg a vonat a vizen sem tud járni. Valahogy el kell jutni pl. Amerikába.
Talán, az lenne a legjobb, ha elhúznál a francba, ezzel az állandó kioktató és szerintem sokak számára már untató szövegeléseddel. Ez a magánvéleményem, mert ezen a topicon a vasutat nemmegszüntető véleményeknek kellene dominálni.
Ilyet nem írunk be.
Itt elvileg mindenki leírhatja a véleményét személyeskedés mentesen a témáról, nem kötelező vele egyet is érteni...
Az sem jutott az eszükbe, hogy ha ezt nem teszik, akkor az ingázók szépen áttérnek majd a vonat helyett a buszra, mert nem tudnak mást tenni!!! :((((( Így is történt sok helyen. :(((
Valóban így történt, de ennek nem csak a bérlet az oka, hanem a menetidő megnövekedése is.
Salgótarján - Budapest busszal: 1 óra 40 perc
Salgótarján - Budapest Vonattal: min. 2 óra 20 perc
Amúgy nem vagyok ismerős arra, bár egyszer a vonatoztam Salgótarjánig, és rögtön vissza. De olvastam, és térképen is láttam, hogy a város hosszanti elhelyezkedésű így alkalmas lenne egy S-Bahn bevezetésére.
Amúgy az S-Bahn ötlete nem az én ejemből pattant ki.Úgy rémlik, hogy más is felvetette már korábban. Ha meg csak egy megálló kellene, akkor érthetetlen, hogy miért nem akarják megcsinálni.
Buszok: Anno 1999-2000. környékén kitalálta valamelyik "bölcs" azt, hogy a késő esti és a délelőtti időszakban egyes vonatokat leállítanak. (Valamelyiket csak hétvégén.) Némelyik vonat pótlására a Volánt kérték fel, és néhány helyen emiatt új buszjárat indult, vagy egy meglévő lett meghosszabbítva. De a vezigen dolgozó droidcsapatnak véletlenül sem jutott az az eszébe, hogy a buszra nem jó a vonatbérlet, és ha közlekedési szövetségről nincs is szó, attól még különmegállapodás alapján elfogadhatnák egyes járatokon a vonatbérleteket. De nem!!! Ilyesmi szerintem meg sem fordult a fejükben. Az sem jutott az eszükbe, hogy ha ezt nem teszik, akkor az ingázók szépen áttérnek majd a vonat helyett a buszra, mert nem tudnak mást tenni!!! :((((( Így is történt sok helyen. :(((
De nem kell ahhoz vezigen dologzni, hogy valaki ostzoba döntést hozzon Valószínűleg a Szegedi csapat magánakciója volt (mert nem a nagy vonatszámcsökkentési periódusban történt, hanem abban a pótlékban szinte egyedüli eset volt) egy Orosháza-Nagyszénás műszakos vonat leállítása. Igaz, hogy nem volt teletömve utasokkal, de így egész biztos, hogy jónéhány műszakos utast elvesztettek. :(((
Taxxx folyton azt ismételgeti "le kell rombolni Karthágót" azza " Meg kell szüntetni a mellékvonalakat mert a fővonalak szinte hozzák a pénzt a jegyár megtermeli a költségeket ott ugye?" Vagy mi a helyzet a az elővárosokon ott is vannak üres vonatok én is utaztam Szobra pont hozzátok amikor Vácig először 3-4 utána 7 majd Váctól 10 utána végén Szobon már csak én voltam
Egy 40 féőhelyes vagonban.
Amikor szóló BHVmot megy akkor meg sokan vannak sajnos.
Ott is vannak üres vonatok kifele a 7.55 vagy 8.00 zónás Szobiazon is voltunk a 40 fős kupéban 4-5 en a 70 es fővonalaon
Csak Reggel van zsufoltság meg délután , de vannak üres szerelvények is.
Pl felszállok Istvánteleknél.
Van rajtam kivül utas vagy 2
Befelé Pest felé Nyugati felé
Az mi.
Kedves Taxx bármikor lehet találni olyan vonatot a 80 70 1 30 40 vonalakon stb ahol nincs utas vagy nem elég
40 fős kupéba 4-5 fő az 10-12% kihasználtság.
És a többi kupé is ilyen volt. sajnos.
Ott a fővonalon lehet 12% azért mert egyszer 150% utána meg 12% arról nem tehetek kető nem kompenzálja egymást
Igazad van, nem ismerlek, de nem helyes valakit azért elküldeni a francba, mert nem egyezik a véleményetek. Monty Pythont idézve: "a vita az ésszerű érvek ütköztetése"
Egyébként nem tudom mennyire vagy ismerős Salgótarján - Somoskőújfalu környékén...
Somoskőújfalura óránként megy egy helyijárati busz (nem csuklós). Némileg javít a helyzeten, hogy a Somoskői, és a Salgóbányai is Somoson megy keresztül, ez azonban nem csökkenti jelentősen a zsúfoltságot. Salgótarján és Somoskőújfalu között helyezkedik el egy ötezres lakótelep. Az itt élők is felnyomakodnak a somosi buszra, ha éppen nem jön másik.
Ha feljárnának a vonatok Somoskőújfaluig, akkor jó lenne, ha megépítenék végre, azt a húsz éve igért megállóhelyet a lakótelep magasságában.
A kultúráltságot leszűrted egy mondatból, kiváló emberismerő lehetsz. Kár, hogy nem ismersz igaziból, akkor talán más lenne a véleményed. Ezek a mondatok hirtelen felindulásból születnek és nem mindig gondolom komolyan. Csak gyerekkorom óta rajongok a vasútért és nem tetszik amit vele tesznek. Hódmezővásárhelyi vagyok. Eddig volt Csörgős vonat, MD, Bz. Most már csak Bz és 63-41-es motorok vannak. Több száz kilométert kell azért utaznom, hogy vonatozhassak, persze azt szívesen teszem, de sajnos már nincs az, hogy pl. leugrok az állomásra, vagy a 47-es út melletti kerékpárútról fotózzak MD-t, Csörgőt stb. De ezt sajnos olyanok nem érthetik akik olyan helyen élnek, ahol még a vasútbarátok számára normálisnak nevezhető vonatok vannak.
Elnézést kérek tőled taxxx, de a falra tudok mászni, amikor vasútbezárásról vagy visszafejlesztésről hallok.
Szerintem sok olyan van ebben az országban amin többet lehetne spórolni (pl. 386 képviselő???,minek??? + többezer önkormányzati képviselő???,minek, kinek kellenek, főleg ilyenek, munkahelyek teremtésével => munkanélküli segély, az a te adópénzedből is fizetődik, a munkanélküliséget kellene felszámolni, nem a vasútvonalakat) mint azon, hogy néhány járattal több vagy kevesebb közlekedik még akkor is ha elenyésző számban utaznak rajta. Sajnos nem ezeken az aprópénzeken múlt/múlik, hogy csődbe vitték az egész országot. Bocs ha néha OFF voltam, de szerintem ezek összefüggnek egymással és néha más szemszögből is nézni kellene a dolgokat.
Példa, hogy miért ne. Makó - Hódmezővásárhely (130)-as vasútvonallal párhuzamosan fut a 13/19-es út. Ezen az úton nap mint nap 2-3 busz hordja az embereket a hódmezővásárhelyi ipari területre a dolgozókat mind a három műszakban (Makóról, Földeákról, Szikáncsról). Ezek a buszok minimum 150 %-os kihasználtsággal közlekednek. Ugyanez a helyzet az ellenkező irányban is (Szentes, Mindszent, Mártély felől is). Ha ez az utasmennyiség vonattal járna dolgozni, nem kellett volna pl. a Makó - Budapest - Makó (7207/7208) járatokat megszüntetni. Csak a drágalátos MÁV nem volt hajlandó a műszakkezdéshez és befejezéshez igazítani járatainak érkezését és indítását, ezért fordultak a cégek a Volánhoz. Több munkatársammal is beszélgettem arról, hogy ők szívesebben járnának vonattal mint busszal. Szerintem a MÁV-nak ez a hozzáállása is nagyban hozzájárul(t) a kialakult helyzethez a mellékvonalakkal kapcsolatban.
Sajnos sok ilyen példát lehetne találni, a MÁV-nál. :((( Utána meg csodálkoznak, hogy elég a szóló Bz, és nincs utas.