Train Controller Gold tud olyat, hogy egy szakasszal számolja fejben, hol jár a vonat, és így virtuálisan kijelölheted, hol álljon meg a vonat, megoldja. A silber és bronze nem tudja. Fizetős szoftver, de majd kiszámolom, hány vágányfoglaltságérzékelőtől kezdve tekinthető kigazdálkodottnak az ára.
Épp most láttam egy videót a youtube-on, ahol egy francia srác elmagyarázta, hogyan lehet Rocrail-ben blokkonként egy foglaltságérzékelővel automata üzemet megcsinálni. A lényeg, hogy enter2in eseményt kell beállítani a foglaltságérzékelőre, így egy érzékelőtől jön a blokkba való belépés- (lassítás) illetve a megállás jel. Ettől viszont azonnal megálna a szerelvény az egyetlen érzékelőnél, ami persze nem az elvárt eredmény. Ezért egy számlálót kell használni, ahol milliszekundumban lehet megadni, hogy a belépés és a megállás jel között mennyi idő teljen el. Persze hangsúlyozta, hogy ez egy végső, szükségmegoldás, és minden mozdony máshol áll meg az eltérő sebességbeállítások miatt, sőt ugyanaz a mozdony is máshol állhat meg a szerelvény hosszától, tömegétől, tehetetlenségétől függően. Szóval elvileg van rá lehetőség a Rocrailben is, és lehet, hogy vannak pályak, szakaszok, mozdonyok, szerelvények, amik esetén akár még használható is. De azért a két érzékelő/blokk az ajánlott. (A link, ha valaki érti is mit mond, vagy a látványból vissza tudja fejteni, mit csinál. 3:15-nél indul az egy érzékelős magyarázat. 09 - RocRail : Complément sur les blocs et utilisation d'un seul détecteur par bloc - YouTube ) https://www.youtube.com/watch?v=Wk2oMRshkwc
Az RS-232 + USB kábel megérkezett, jöhet a szoftver. Ajánlottad a Rocrailt, szimpatikus (S88 a központom).
De!
Sajnos rájöttem, hogy teljesen automata már nem lesz az asztalom, mert ahhoz elvileg a Lenz ABC fékezést kellett volna úgy kiépítenem, hogy az állomási vágányokat 3 szakaszra osztani, nekem minden vágány 1 szakasz. Ezen felül állítólag csak a TrainController tudja az automatikus üzemet, de csak jó drágán.
Ezért félautomata megoldásban gondolkodok. Ami azt jelenti, hogy visszajelentés egyáltalán nem lesz, én vezetem a vonatokat, de egy szoftverrel a vágányutakat be szeretném tudni állítani, ami a váltókat és a jelzőket is állítja (váltó- és jelzőállító elektronikák beszerzése folyamatban). Ennyi bőven elég lesz nekem. Ehhez keresek programot.
Ez 15k-s. A fogpiszkálós odacseppentés maszatolása látható. Vigyázni kell, mert oldószeres a lakk, így könnyen mászik mindenfelé, aztán nehogy az ellenállás mögött átfedje a szigetelést, egy nagyobb csepp. Nem egy művészi darab, de teszi a dolgát. Az ellenállás szögén érdemes még egy kicsit módosítani, inkább a tengely felé vinni. Erre jó a géles ragacs.
"Tehát egy ellenállást kötök a két kerékpár közé, melynek értéke 10kohm legyen. Ez helyes értéknek mondható?"
Igen, ezzel megoldható. 10k, 15k is jó. Vannak nagyon odafigyelős érzékelők, amik 22k-t is észrevesznek. Az ajánlás valahol 10-15k körül van. Érdemes a világítós kocsik két távol eső kerekét is foglalózni. Ha már úgyis ragasztgatsz :)
Személyes élményem ezzel: géles pillanatragasztóval fogattam oda az ellenállást, aztán kötés után - ha már modellezünk - Bush-féle modellboltban kapható vezetőlakkot pöttyintettem fogpiszkálóval az ellenállás két végéhez.
Ki sem kell venni a kereket a vagonból.
Az egyetlen drága dolog az egészben a vezetőlakk...
Így már "látható" lesz a vagon egy foglaltságérzékelő számára. A foglaltságérzékelő pedig nem látszik, csak szakaszolnod kell a pályát, akár dcc, akár dc-ben csinálod.
Egyetlen veszélye van a dolognak: ha rengeteg tengely van egy nagy pályán, akkor annak már jelentős passzív fogyasztása lesz, de ehhez tényleg sok száz kerék kell...
Lenne pár amatőr kérdésem a foglaltságérzékeléssel kapcsolatban. A terepasztal építése topikban fénysorompó vezérlés kapcsán merült fel a dolog.
Miszerint egy személyvagonnál viszonylag egyszerűen megoldható a belső világítás miatt, de hogyan tehető fogyasztóvá egy teherkocsi, hogy a sorompó ne nyisson fel idő előtt?
Ezt az írást találtam a hobbivasút oldalon:
"- minden egyes járműnek ellenállásának kell lennie, különben a világítás nélküli kocsikat, teherkocsikat nem tudjuk érzékelni. Ezért minden egyes kocsinak fém kerékpárral kell rendelkeznie, valamint legalább egy tengelyen egy 10 kΩ-os ellenállást kell a két kerékpár közé bekötnünk. E feladatra egy SMD ellenállás a legmegfelelőbb, melyet kétkomponensű ragasztóval a tengelyen, a szigetelt keréktárcsa mellet célszerű elhelyezni. Az elektromos csatlakoztatáshoz célszerű az autósboltokban kapható szélvédőfűtés javító festékes tollat használni. A festék anyaga elektromosan vezet, így azt a két keréktárcsa közötti áramkör zárásához használhatjuk. A mérő áramkörben a mérő áram úgy van beállítva, hogy az egy tengely esetén 1 mA értékű, tehát egy leakadt kocsit is érzékel a kapcsolás."
Tehát egy ellenállást kötök a két kerékpár közé, melynek értéke 10kohm legyen. Ez helyes értéknek mondható?
Online rákerestem, 1206-os kóddal bíró smd ellenállás lenne... ez használható?
Köszi a kimerítő választ. A mágneses reteszelődés valóban rendkívül hátrányos jelenség a vasútmodellezésben, bár ugye manapság elég elterjedtek lettek az 5-pólusú motorok, illetve a megcsavart forgórész is enyhíti a jelenséget; illetve ami "csodát tesz", az a dekóderek sebességszabályozása. Ez a három dolog azért elég elfogadhatóvá teszi a "közönséges" kefés-vasrotoros motorokat is. Ez pl. egy "out of the box" A.C.M.E. gép, felül rá a cég nem is a minőségi hajtásairól ismert.
Persze jó kérdés, hogy mennyire drágítja meg a hagyományos vasas motorokat a megcsavart forgórész, illetve a többletköltségért kapunk-e olyan motort, aminek a minőségében biztosak lehetünk. Amióta egy békebeli Roco gépem amúgy kiválóan összerakott-centrítozott 5-pólusú, ferde hornyozású motorjában a szénkefe helyett a kommutátorlemezek fogytak el, már nem vagyok biztos a dolgomban :) Illetve ha én készítenék olyan gőzösöket, mint Te, akkor nyilván én is nagyon odafigyelnék a hajtás minden elemére, igyekeznék "ipari minőséget" belerakni, mert ha utólag egy cicergő szénkefe miatt kell szétrobbantani egy rézmodellt...
A Faulhaber forgórészében nincs vas. Am tekercsek a "levegőben" lógnak. Emiatt a tehetetlensége pici, a kisebbek, ha áramot kapnak, 5ms alatt felgyorsulnak. De az a vasútmodelleknél nem előny, hiszen itt még lendkereket is szoktunk rakni a motorokra, hogy növeljük a tehetetlenséget.
Viszont van két fontos, jó tulajdonsága. Mivel nincs vas a forgórészben, nem ismeri a "mágneses reteszelődés" jelenségét. Ezt úgy érzed, ha a kis villanymotort áram nékül, kézzel megforgatod. Akkor nem egyenletesen, hanem ugrándozva forog, mert a mágnes vonzza a vasmag pólusait. Mivel a Faulhaberben nincs vasmag, az teljesen egyenletesen, ugrálás nélkül forog.
A hagyományos motorokban a tekercseket a vasmag réseibe gombolyítják be. Minél több pólusa van a motornak, annál vékonyabb a rés, annál nehezebb tekercselni. Emiatt a legtöbb motor 3 pólusú, azt a legkönnyebb tekercselni. Az értékesebb modellmotorok 5 pólusúak, ezeknek egyenletesebb a járásuk. A Faulhabernek, mivel nincs vas a forgórészben, sokkal könnyebb több pólust kiképezni. A szokásos Faulhabereknek 7 pólusa van.
Egy Faulhaber elindul 0,3V vagy még kevesebb mellett és tud olyan lassan menni, hogy másodpercenként kevesebb, mint egyet fordul.
Még csak most ismerkedem a digitális modell vasutazással és sajnos eléggé elakadtam.
Van egy NanoX-S88-om a csíkos műhelyből RS-232-es portal és egyszerűen nem tudok a TrainController Bronzhoz(Demó) csatlakozni szerintem a USB-RS adapterrel lesz a probléma.
Köszi az infókat. Mi az előnye egy ilyen motornak? Böngészem a Faulhaber honlapját, nézem a színes-szagos leírásokat, de igazából nem tudtam kideríteni, hogy miért jobb, mint egy egyéb márkás motor.
Hopp, ha ezt hamarabb tudtam volna... :) Bár gyanítom, akkor sem tudok megfigyelni semmi különbséget egy normál motorral szerelt modell "futásjóságához" képest.
Vasmentes motor. Nincs tehetetlensége a forgórésznek. Gyakorlatilag azonnal felpörög, és az áram megszűnése után meg is áll.
Namost, a dekóderek, ha terhelés szabályozottak, akkor a PWM jelet meg-megszakítják, hogy a motor "visszabeszélését" meg tudják mérni. Ilyenkor a Faulhaber (Maxxon, stb) motorok meg ugye áram hiányában meg akarnának állni, de következő pillanatban meg megint forogni kellene nekik, mert a mérés befejeződik, és jön újra az áram. Ez persze ritmikusan jelentkezik, és ettől remeg, reszket a motor, és persze a mechanikától ilyenkor kap egy plusz extrém mechanikus terhelést is. Ezt a mai modern dekóderek már jól kezelik, de be is lehet állítani. Most fejből nem tudom, hogy a ZIMO dekóderekben ezt a mérési periódust melyik CV-ben lehet beállítani, de a Tran dekóderekben ez a CV9. Nagyon szépen hozzá lehet ezeket állítani egy ilyen Faulhaber motorhoz, ha nem tudják gyári állapotban is, és ilyenkor ezek a motorok is úgy forognak, és szabályozhatóak is, mint egy hagyományos motor.
Egyébként egyre jobban terjednek ezek a modellvasútban is. Ugye az SB-Modellbau ilyen átépítő készleteket kínál, a Minitrix modellek jórészében is ilyenek vannak már, és Märklin miniClub (Z építési nagyság 1:220) új mozdonyaiban is ilyenek forognak. A magyar, Z-ben építő kisszériás HAGE modell is ezeket alkalmazza a Desiro motorvonatokban, és Tran vagy ZIMO dekóderekkel probléma mentesen működnek is.
Nem a lendítősúlyoknak van köze a megfelelő dekóder kiválasztásához, hanem a motornak. Faulhaber motor van benne, az meg speciális "kezelést" igényel. Én ZIMO dekóder tennék bele, azt be lehet hangolni az ilyenekhez simán. Ami most benne van (nem tudom milyen a kép alapján, biztosat csak a CV8 és a CV 7 értékének kiolvasásával lehet mondani) láthatóan nem képes egy ilyen motort rendesen vezérelni. Ha a régi, gyári motor lenne benne, valószínűleg már rendbe is jött volna a javításod után.
Sikerült átvizsgálni a mozdonyt és kicsit volt belőle mindenből az említett hibákból. A fogaskerekek közt elég sok kosz volt és habár tisztításuk valószínűleg segített a modellen, de a probléma csak a dekóder kiforrasztása után szűnt meg. Analóg vezérléssel szépen működtek a dolgok. További próbák csak az új dekóder vásárlása után következhetnek. Szerintetek ennek a lendkerekes hajtásnak valamilyen speciális dekóder kellhet?
Kiszedem a dekódert és szétkapom a hajtásrendszert is munka után. A nem forgó kerék csak a kis kanyar ív miatt volt, irány szerinti első kettő kerék a hajtott. Elvileg SB-modellbau motor van benne, nem szeretném hogy ha az lenne a hibás...
A feltett videód alapján én azt vettem észre, hogy a motor hajtotta lendkerék akkor is forog, amikor a kerekek nem. A csigahajtástól a kerekekig az összes fogaskereket ellenőrizném (tisztítás, lötyögés, foghiány)! A dekódernek ehhez semmi köze nincs, multiméterrel való ellenőrzése nem lehetséges. A hajtáslánc ellenőrzését a javítások után egyesével végezném, külön-külön beszerelve és egyenes szakaszon.
Ami hibákat én látok a videó gyors végigfuttatása után:
- a forgóvázak belső kerekei nem forognak, hanem csúsznak a sínen,
- a motor "ugrál" a helyén, nincs jól rögzítve, szerintem hiányzik is a rögzítéséhez még pár dolog.
Amíg ezek nincsenek rendben, addig a dekóder - akármilyen is - felesleges bele, csak ront a helyzeten, és addig nem is érdemes foglalkozni vele.
Mindenképpen ki kell szedni onnan a dekódert, mert ahogyan be van szerelve az rossz vicc. És meg is kell tenni, amíg a látható mechanikai hibákat ki nem javítod, addig csak útban van, bármilyen is.
Ez valami svájci, vagy osztrák villanygép? Azoknak minden tengelye hajtott, és értetlenül állok a csúszó kerekek látványa előtt...
Na, ha ezzel a megfejtéssel megleszünk, akkor folyt. köv. Csak akkor jön az, hogy a szerintem Faulhaber motort milyen dekóderrel vezéreljük, illetve ki kell-e cserélni a meglévőt? (Szerintem a kép alapján igen.)
Használtan jutottam hozzá ehhez a felújított Roco 43585 modellhez. Új lengőkerekes hajtás és (sajnos) beforrasztott dekóder van benne, aminek a típusát nem tudom.
A járása remegős, és nem akar gyorsan menni egyáltalán. A fények jól működnek mindkét irányban.
A kérdésem a tapasztalt szemek számára, hogy bajlódjak-e a dekóder kiforrasztásával és új berakásával vagy esetleg más hibája lehet így első ránézésre. (sajnos nincs másik dekóder amivel ki tudnám próbálni). Hajtás vezérlését lehet valahogy multiméterrel egyáltalán tesztelni? (Kezdő digitalizáló vagyok)
0,1-0,2V-nak nincs nagy jelentősége, az mérési hiba is lehet. A hibahatáron belül van bőven. A lényeg az, hogy ezekkel a tápegységekkel nem fog a terhelés függvényében ingadozni a DCC sínfeszültség!