Datolyaszilva-tulajdonosoktól szeretném megtudakolni, mekkora a datolyaszilva levelének a mérete. Az idén beszerzett fáim már kb 180 cm magasak és (némi túlzással) lapulevél méretű leveleket nevelnek. Na jó, igazából kb 23 cm a hossza a leveleknek. Ez a szokásos?
Nem lehet vészes ára a fiatal növényeknek, csak még nem túl elterjedtek. Az ilyen pozsgások az utóbbi 1-2 évben kezdenek divatba jönni nálunk, de pár év és dömping lesz belőlük is.
Itt pl. találsz egy Fockea natalensis-t 600 Ft-ért.
Caudexes növényekből az egyik legrégibb Mo-i gyűjtők:
FIERER KELEMEN és felesége (Cím: 1124 Budapest, Korompai u. 9.; Tel./ Fax: 06-1/319-4607; Az Első Magyarországi Speciális Cactus Kertészet. Kaktusz és pozsgás, 3000 faj)
Komolyabb növénykiállításokon ott szoktak lenni (a címét is egy kiállítási honlapon találtam meg), de saját honlapjuk nincs, azt hiszem. Már akkor ilyenekkel foglalkoztak, amikor nálunk a pozsgás-gyűjtés többnyire még a kaktuszok mellett növő "gyomok" ki nem dobását jelentette csak. :-)
Ez egy szukkulens, legjobb tudomásom szerint, nem bonzáj. Ránézésre nekem legvalószínűbb, hogy egy Fockea edulis, ez a leggyakoribb, vagy másik Fockea faj.
Élőhelyen többnyire ez az egész megvastagodott víztároló gyöktörzs a föld alatt van, egészen a friss hajtások eredéséig. A visszahúzódott, pihenő növény hajtásai teljesen visszaszáradhatnak, és a föld felett semmi nem marad a következő nedves évszakig.
A héten jártam Bene Lászlónál, bár nem kimondottan fagytűrőket fényképeztem de az is van közöttük pld. fagytűrő pálma, kaki szilva :
Érdemes szerintem ilyenkor is ellátogatni hozzá gyönyörködni a sok szép növényben, üres kézzel meg úgysem jön az ember, vagy is én mindíg veszek valamit Nála.
Köszönöm! Aki tud válaszoni, és megteszi annak szól.Megnéztem, csak a nyálam csorog, mindegyik nagyon jó lenne. Összel, el fogok menni és veszek valami szívet gyönyörködtető növényeket. De addig sem nekem dolgozik az idő, és nem tudok gyönyörködni bennük.
A gránátalmám szépen virágzik, de nekem úgy tűnik, hogy tavaly ilyenkor több virág volt, eddig csak 2 megfogant termést látok rajta, de remélem idén is lesz legalább 10-12 érett gránátalma. A legtöbb virág nem termékenyül lehullik. Talán valami tápot kéne adni neki, hogy jobban kössön termést?
A másik leirás igazából kitér a vesszők lehajtására és évenkénti cseréjére, de a kordon vagy pergola kialakitást nem akartam részletezni, mert rajzok nélkül elég nehéz elmagyarázni.
A kopasz kivik neveléséről http://www.clematis.com.pl/wms/wmsg.php/1.html itt van egy leirás, rajzokkal, sajnos lengyelül, amit én nem értek.
A S....l leírása szerintem 1-2 éves, még nem termő kivire vonatkozhat.
A másik elég reálisnak tűnik. Az erős (mármint, több méteres) hajtásokra nem tér ki, de a vesszők lehajtása is azt a célt szolgálja, hogy ne erősödjenek, hanem a virágrügyek differenciálódjanak, de izibe.
Még én sem vettem észre, hogy oltották volna. A hideg miatt nem is volna érdemes, mert ugye, a nemes rész van kitéve a hidegnek. Esetleg szárazságtűrőbb alanyra lehet. Azt hiszem, azt is Velichnél olvastam, hogy a kivi eredetileg folyópartok növénye.
Hogy ne legyen annyira egyszerű az élet, még találtam a ládafiában némi infot, amit továbbadok, akit érdekel, rágódjon rajta, aztán mesélje el nekem is, hogy kell a kivit metszeni.
Másik csomagküldő (s...l) ápolási útmutatójában a kivi metszéséről ennyi van: 'A szőlőhöz hasonlóan kordonos művelés szükséges. Kora tavasszal (febr.) metssze, 4-5 erős vesszőt meghagyva, majd az év folyamán csak a hajtások legyezőszerű eligazitása szükséges.... A nyár folyamán zöldmetszéssel is alakitható. Minikivi: nem igényel erős metszést, kis ritkitás elegendő.'
Évekkel ezelőtti netről gyüjtött anyagaimból (ez kicsit göröngyös, de angol volt, és a forrás már nincs meg): A kivinek állandó talajtakarás kell, 10-12 cm mulcs ( fenyőkéreg vagy fürészpor), ami télen véd, nyáron árnyékol és nedvességet őriz. Vizszükséglete nagy, egy kifejlett tő nyáron naponta 25 gallon (? valaki számitsa át) vizet felhasználhat. Akkor kell öntözni, ha a mulcs alatt száraz a talaj, vagy lankadnak a levelek. 15-25 cm vastagságig legyen a talaj átnedvesitve. Műtrágyázás: 1. év: - 2. év: rügyfakadás után 15 dkg/tő 10-20-10 vagy 13-13-13. köv. években: tövenként 33 dkg ammóniumnitrát, 3 dkg 0-46-0 (foszfor), 45 dkg káliumszulfát A talaj ph-ját tartsuk 5.0-6.5 között és adjunk kb 5 dkg/tő magnéziumszulfátot évente, miután elkezdett teremni. A javasolt elosztás: a N és a K felét rügyfakadás után, másik felét virágzás után. A Mg és a P egész mennyisége rügyfakadás után adható. A túl sok N túlzott vegetativ növekedést, gyengébb termést okoz, növeli a fagysérülés veszélyét. Metszés és nevelés: lugas vagy pergola Az első éves növényt metszés nélkül hagyjuk nőni. Köv. években a termőt tél végén, a porzót - ami többnyire erőteljesebb növekedésü és több metszést igényel (az előző évi növekmény 70 %-át eltávolitva) - virágzás után célszerü metszeni. A termőt úgy kell nevelni, hogy legyen törzse. Az előző évbe termett vesszőket el kell távolitani. A nyáron fejlődő vesszők fognak következő évben teremni, ezeket kell lehajtva rögziteni. Hagyjunk egy-egy vesszőt kb 20 cm-ként váltakozva jobb és baloldalt. A törzs alső részéről minden hajtást távolitsunk el. A kivi a 2. évben már virágozhat, szükséges lehet a termésritkitás 2 héttel a virágzás után. 40-45 db/nm hagyható a kisgyümölcsüeken, arányosan kevesebb a nagygyümölcsüeken. Egy kifejlett tő 90 kg fölött teremhet, következetes metszéssel, akár 60 évig is. Szaporitás: júni-júli-aug-ban félfás dugvány, gyökereztető hormon. Kora tavasszal mehetnek óvodába, állandó helyre késő ősszel vagy köv. év tavaszán.
Én ilyenkor szoktam eldobni magam és elindulni a saját fejem után. Arth ur, szép a kivid, kiváncsi vagyok, mit tesz jövőre.
Ahhoz képest, hogy az írás szerint az alsó 6 rügyön terem, nekem az a két rügy, amikből tavasszal végre legalább porzós virágot hozott, egy hajtás végén voltak 12-13.-ként...
A csonkázás, erős hajtások visszametszése után (kb 2 hete) még nyomát sem látom, hogy újra hajtanának, de hát hosszú még a nyár.
Mindenesetre most így néz ki:
Most elég optimista vagyok, hogy talán sikerült "összeszoknunk" a kiwivel, és jövőre végre fog teremni. :-)
Az egyik kiviszállitó (s...z) által küldött termesztési tanácsokban ennyi van a kivi metszéséről: '... A kivi főleg a fő és oldalhajtások első 6 rügyéből fejleszt termést, ezért vágjunk vissza minden hajtást a 6. rügy fölött. Az 5. évtől vágjunk le minden 3 évnél idősebb hajtást, mert a kivi főleg a kétéves hajtásokon terem.' ' Télen vágjuk vissza az összes előző évben termést hozó hajtást. Július-augusztusban, amikor a gyümölcsök dió nagyságuak, vágjuk vissza az összes hajtást az utolsó termés fölötti 6. levélig.' Csak azért irtam, hátha segit. Ugyanebben a tájékoztatóban van az is a kivi szaporitásáról, hogy 'erőteljes alanyokra oltják, máskülönben a mi klimánkon nem tudna megélni.' Nekem eddig nem tünt föl, hogy a vásárolt példányok oltványok lennének.
Azt hiszem, a Velich-féle könyvben olvastam a kiwi metszéséről, hogy az erős hajtást vagy le kell vágni tavasszal, vagy ha még nincs elég termőrész, akkor visszavágni, mert az erős ág garantáltan nem hoz virágzó hajtást a következő évben.
De hogy tényleg működjön a dolog, ahhoz szerintem a visszavágott részen kihajtó részt is vissza kell vágni, mert biztos, hogy nagyon erősen fog kihajtani.
Pontosan azért gondolom, mert valamennyire a szőlőhöz hasonlóan viselkedik.
Szőlőnél abban a rügyben, amiből az idei hajtás fejlődött, már tavaly eldőlt, hogy hány fürt-kezdemény alakult ki, már akkor, amikor a szőlővessző beért, elfásodott. Szőlőnél ráadásul ez a rügy (szem) helyzetétől is függ, fajtától függően általában az éves vesszőn alúlról a 3-5. rügyből fejlődő friss hajtáson lesz leginkább fürt (virág).
Szeged környéke a jeget még megúszta, úgyhogy a kiwink gyönyörű, majd kicsattan az egészségtől! (Csak termés nincs rajta, mert csak a porzós virágzott...)
Már beborította a falat, de tavallyal ellentétben most nem hagytam a tetőre mászni, hanem csonkáztam a hajtásokat, hátha több virágrügy differenciálódik. Használ az valamit?
A kivi meg a datolyaszilva szörnyen néz ki. Ráadásul lecsapott a jég egy marék kopaszkivit és kicsi citromot, sőt, a megszámolható mennyiségü szőrös kiviből is egyet!
Fenyőkérget tettem alájuk (normál és minikivi) igaz tavaly, tehát már teljesen lebomlott, megújítom. Azt megfigyeltem, hogy ha kicsire vágom a fűvet körülötte nem szeretik, így hosszabb fű van körülöttük, amúgy is tálba, mélyedésben vannak.
Ha még nincs takarva a talaja, próbáld meg legalább kaszálékkal takarni, de legjobb lenne mulcs, hogy jobban tartsa a nedvességet. Vagy valamivel árnyékolni a talaját. A talaj nálam is problémás (nem homok, hanem kő), ezért az talajelőkészitésnél még nylonnal is kibéleltem a sort.
Igen igyekszem, de nálunk gyakorlatilag homok van ezért gyirsan kiszárad ebben a forróságban. Az ületés előztt a talajon is javítottam, termőföld, tözeg, trágya, de azért a homok az homok. Sajnos előfordult hogy kicsit megkókadt estére, de nem sűrűn.
A kb. 25 db pedig optimista becslésem és folyamatosan csökken...