Ha nem is menti meg a viciket, de mindenképpen előnyösebb lenne végre a vasúti közlekedés számára, ha végre a közúti oldal is a valós pályaköltségeket fizetné meg...és ez viszont kőkeményen szabályozási kérdés.
sosem ástam bele magam komolyabban a czég egyik zsebéből a másikba könyvelő szétdarabolt mikéntjébe, így nem tudok hozzászólni. de ha így van, akkor dögöljön meg a gumikerekű világ lova is?
"A paksi vonal nem versenyképes. Oké. Építsünk be a benzin árába extra környezetvédelmi adót, az autóbuszokra pedig pofátlanul magas úthasználati díjat. Lehet, hogy gyorsan megtelne a jelenleg nem létező vonat. Nem kell géppisztolyos ávós a busz ajtajába, hogy az emberek mást válasszanak."
és ha ez sem elég, kobozzuk el a személygépkocsikat, a buszokat meg egyfajta száeánsz keretében olvasszuk be dunaújvárosban. ezek után jó lesz paksinak lenni?
nédda, szemléltetem... egy közutat hateccik-hanem fent kell tartani, mer' azon megy a mentő, tűzoltó, rendőr, tejsesautó, macskatáposfurgon.
A közutat fenn kell tartani (rendőr, mentő stb.) De ezekhez a feladatokhoz nem kell autópályát, elkerülőutakat építeni. Az elmúlt két évtized közútfejlesztései nem az általad említett igényeket szolgálták ki. A mentő, rendőr kiszállásához nem kell megerősíteni a burkolatot; ha nincs erős terhelés, kisebbek a karbantartási költségek és így tovább.
Na mindegy. Szerencsére a bezárások után is maradt jópár vonal és szerencsére újra is nyitottak párat. Remélem ezt újabbak követik, ugyanakkor két év múlva nem zárják be megint mondván a választási ígéret megvalósult, a következő választásig meg csak elfelejtik hogy be lettek zárva. Így Te filmezhetsz én meg döcöghetek a Bz-n, ha nincs rajta senki legalább van helyem.
Nem hiszem, hogy a vasúti pályahasználati díjak, vagy a közúthasználati díjak "demokratikusan" lettek volna megállapítva. A kialakított szabályozási környezet kialakítása "automatikusan" tereli a fogyasztókat/használókat valamilyen iránya. (Épp ez a lényege.) A folyamat pedig "természetesnek" tűnik.
A paksi vonal nem versenyképes. Oké. Építsünk be a benzin árába extra környezetvédelmi adót, az autóbuszokra pedig pofátlanul magas úthasználati díjat. Lehet, hogy gyorsan megtelne a jelenleg nem létező vonat. Nem kell géppisztolyos ávós a busz ajtajába, hogy az emberek mást válasszanak.
Fordítsuk meg a játékot. Dobjunk a vasúti közlekedésre magas pályahasználati díjat. Egyből nagyon-nagyon veszteséges lesz. Teremtsünk aránytalan infrastruktúra-hozzáférési feltételeket a teherszállításban közút-vasút viszonyban. Jé, elfogytak a tehervonatok. A folyamat "természetesnek" tűnik.
nédda, szemléltetem... egy közutat hateccik-hanem fent kell tartani, mer' azon megy a mentő, tűzoltó, rendőr, tejsesautó, macskatáposfurgon.
vele párhuzamosan megy egy vicinális, mondjuk 40-es, 60-as tempóval. tegyük fel, hogy az áruszállítás rajta minimális. a vici a falu szélin áll meg, a buszok meg végigmennek a főuccán.
az itt lakók szerinted mit választanak, ha dönteni kell?
nyilván vannak nem ilyen vicik is, de nekem jutott a rossz szerepe, ezért ezt a példát hoztam :-)
nem hiszek a diktatórikus módszerben. abban sem hiszek, hogy a vasút kiválthatja a közutat. akik meg leosztják a lapokat, nyilván nem az ésszerűség, hanem egyéni érdekeik mellett haladva döntenek egy-egy vonal sorsáról. mi meg itt jól elkocsmázunk az aktuális történeteken.
De, értem én, hagyjuk a paksi vonalat. Én egyszer utaztam végig, nem emlékezhetek már jól az ottani viszonyokra. Ha szoktál vasutakat videózni, akkor ismerheted a hálózatot. Szerinted melyik mellékvonalon lehetséges átterelni a forgalmat közútról vasútra.
"Egyedül a Komárom-Székesfehérvár vonal volt olyan jellegű amit leírtál, de az meg nem mellékvonal."
Szerintem az, mivel nincs a fővonalakra jellemző gyűjtő-elosztó funkciója, és tranzitforgalma sem jelentős. Hasonlóképpen mellékvonalként térségi vasútként kezelhetők a 135, 130, 108, 81, 42, stb. vonalak.
Van még vagy két tucat vonal az országban, amelyek produkálnának hasonló teljesítményt, mint ezek a másodosztályú "fővonalak", csak mivel nincsenek vastaggal húzva a térképen a kutya se törődik velük.
Sajnálatos, hogy csak azért vannak rendes műszaki jellemzőkkel, járatsűrűséggel megáldott mellékvonalak az országban, mert a törzshálózati vonalak lentebb csúsztak egy kategóriát.
nem értetted meg a lényegét... solymáron (de mondhatjuk vörösvárt, csabát) nem azért utazunk vonattal pestre, mert ez minden vágyunk. hamár van autója a családnak, azzal járnának, mert gyorsabb, megbízhatóbb, kényelmesebb és ha összeállnak ketten, már olcsóbb mint a vonat.
de: a 10-es úton csúcsidőben hatalmas a dugó, valamint a főváros jelentős részén parkolási díjat kell fizetni. jelentős forgalmat generál még a pázmáneumi egyetem. ne felejtsük el, hogy a célállomás a belvárosban van.
egy paksi vicinálisnál sajnos ilyen tényezők nincsenek. természetesen fel lehet újítani a pályát, lehet koszerű motorvonatot járatni, de mutass fel valami csábítót, amivel az autósok letennék a kocsit, és megtöltenék az óránként dunaföldvár "külsőre" vagy dunaföldvárra induló vonatokat.
Solymáron látszik a megoldás: ma már valóban nem gyalogolnak ki az emberek a messzi állomásra hanem odaautóznak. Tökéletes. Már csak kamerázott burkolt P+R parkoló kell és bárhol lehet az állomás, na meg sűrűn járó vonat ha a munkából haza igyekvő lekési a vonatot akkor ne kelljen 4,5 órát várni a következőre. Akkor jár majd vonattal, ha nincs túl messze a munkahelye akkor az sem baj ha 40-nel megy a Bz, csak sűrűn járjon. A Veke nevű ügyes csapat készített egy menetrend tervezetet a meglévő adottságok jobb kihasználására és a kínálat növelésére, de sajnos nem ez lépett életbe decemberben. Ez elérhető valahol?
Erdőszéli már leírta ugyan hogy ez előváros, de itt is 60-nal megy a vonat, amiből sok sokszor fekve marad és akkor csak egy egység jár, állandóak a nagy késések mégis van rá igény, mert sűrűn jár! Kínál alternatívát a busszal szemben. Órás ütemes közlekedést a mellékvonalakra!
Ez van, ma a vasút már nem kell senkinek csak aki rákényszerül mert nem futja autóra meg néhány vasútbarátnak.
Én kitartok álláspontom mellett, miszerint ha meg lehetett csinálni 68-80 között a szociban hogy a forgalmat közútra terelték sok helyen és a leszármazottaik is megtették 2007-ben és 2009-ben akkor azt is meg lehetne tenni-főleg a mostani "kuss, akkor is úgy lesz" kormánynak hogy közútról vasútra terelni a kozforgalmat. Személyforgalomban a vasúti menetrend sűrítésével és a buszok megszűntetésével (ezzel az öreg járműparkkal küszködő volánok kidobhatnak néhány kohószökevényt), teherben meg súlykorlátozásokkal és kiterjesztett útdíjrendszerrel.
A szar és drága vasutat így is úgy is fenntartjuk: a vonalbezárások miatt nem rúgtak ki senkit.....Akkor meg generáljunk rá forgalmat!
Egy halk megjegyzés: tekintsünk el attól mikor melyik kormány volt hatalmon hogy ne politizáljunk, nevezzük vasútromboló és vasútbarát kormánynak.
Szóval a vasútrombolókkal szemben sokaknak más tekintetben is problémájuk volt és az utóbbi 50 évben sosem látott zavargások és tüntetések voltak. Ha elég kitartó és tökös lett volna a nép mint Egyiptomban akkor korábban veszi át a hatalmat a vasútbarát kormány akkor mennyivel több vasútunk megmaradt volna! Főleg a nekem nagyon fájó nyíri és kecskeméti kisvasút...Tudom hogy a nyírin már hamarabb levágták az Y két szárát, de szerintem ez előszele volt csak a teljes halálnak.
Bezzeg ha a vasútbarátok mennének a buszos topikokba buszellenes dolgoakt írni mekkora felháborodás lenne. Mert ugye buszvonalból is lehet kiragadott példákat mondani, h nézzétek ezen és ezen a járaton alig vannak csak két öregaszony utazik a majorságból ők is ingyen, ezért kár kiküldeni egy buszt. És valóban van olyan járat, amin nem sokan utaznak, mert pl. falujáró, és akár egy autóval is el lehetne vinni azt a pár utast. Mégse mondja senki,h minek oda busz.
qdb.hu-n volt egy történet, h az ember az utolsó busszal akart a vasúttól hazamenni egy kis faluba valahol a 120a környkén. Vonatról le keresi a buszt, nem látja anyáz, már megint elment előbb, de látja,h ott áll egy kocsi a buszmegállóba és ki is szól a kocsiból valaki ,h a buszt várod? Igen. Akkor ülj be, ilyekor úgyse jön senki nem akartam kijönni a busszal.
de te is nagyon jól tudod, hogy a kettes vonalon más a helyzet, hisz már kitárgyaltuk ezt veled. hogy előváros... hogy nincs alternatíva... itt a közút 100%-os telítettsége okán vasúton való utazás egyfajta kényszer. bár ne így lenne, de sajnos így van.
attól, hogy valaki (pl... én) azt írja, szerinte hogy a paksi vonalnak személyszállítás terén nincs belátható jövőképe, attól az a valaki (pl... én) még nem sínfóbiás, nem vasútellenes. lehet szívvel szeretni a mellékvonali romantikát, de fent az agyunkben el kell fogadnunk, van ahol nincs szükség rá.
"Hogyan is közlekedik le egy Bzmot egy 3-4 állomásos mellékvonalon? -egy mv. -egy kaller -3-4 forgalmista -3-4 (akár 10 váltókezelő-sorompókezelő)"
Az általad leírt kép mellékvonalon ma már nem jellemző. A mellékvonalak túlnyomó többségén helyhezkötött személyzet nem, vagy alig dolgozik. Ha van személyzet, akkor az is szolgálatmegszakítással van jelen.
A 2007-2009-ben leállított vasútvonalakon összességében szerintem a 100 főt sem érte el a "megtakarított" létszám.
Érveim alátámasztására:
Kisszénás-Kondoros: 0 fő (Kondoros személyzetnélküli volt, Kisszénás amúgy is kell a 125-nek)
Fehérgyarmat-Zajta: 0 fő (végig személyzetnélküli volt)
Abaújszántó-Hidasnémeti: 0 fő
Szilvásvárad-Putnok: 0 fő.
Murony-Békés: 0 fő.
Körmend-Zalalövő: 0 fő.
stb.
Egyedül a Komárom-Székesfehérvár vonal volt olyan jellegű amit leírtál, de az meg nem mellékvonal.