Keresés

Részletes keresés

somytomy Creative Commons License 2023.01.13 0 1 24637

Hát látod, én meg hülye módon mindig hogy megcsodáltam ezt a kis játékszert :)

Előzmény: e94 02 (24628)
somytomy Creative Commons License 2023.01.13 0 3 24636

Azért ez most megint erős lett kicsit. Vagy flexit használsz, vagy kutyaütő amatőr vagy és nem is modellezés, amit csinálsz. De persze a modellezők gondolkozásától nyilván idegen a nüanszokkal való foglalkozás.

Előzmény: benbe (24623)
trebront Creative Commons License 2023.01.13 0 1 24635

közben találtam egy ilyet: http://users.atw.hu/wz/terv/pdf/WZ_VT1_02.pdf

34. oldal: mikor milyen átmeneti ív előírások voltak.

cos.hiperb. sosem volt, csak sima cosinus.. ebben rosszul emlékeztem.

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (24634)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.01.13 0 1 24634

Az átmenetiívek vízszintes és függőleges komponensének geometriájában is ugyanazt a görbét alkalmazzák, tehát mindkettőnél cosinus-, vagy klotoid geometria. Én korábban tanultam, akkor még a cosinus nem játszott, csak a klotoid.

Előzmény: trebront (24633)
trebront Creative Commons License 2023.01.13 0 0 24633

ez még 91-96 közti BME emlékem, de ismétlem: lehet h a túlemelésre vonatkozott.

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (24632)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.01.13 0 1 24632

Korábban klotoid átmeneti ívet használtak. Pl. a Nemesdy ívkitűző zsebkönyv a cosinus-átmeneti ívet nem is tárgyalja, csak a klotoidot.

Előzmény: trebront (24631)
trebront Creative Commons License 2023.01.13 0 0 24631

amennyire én emlékszem nem is kosárív (több különböző sugarú kör), hanem cosinus-hiperbolikus ívként kellett őket kiszerkeszteni a BME-én. Ennek az előnye, hogy akármennyiedik deriváltja is szögfüggvény még, vagyis sosem lesz "ütés" az oldalgyorsulásban, hanem kényelmesen folyamatosan változó.

de lehet, h ez a túlemelésnél volt, nem a horizontálís ívnél. már nem emlékszem pontosan

Előzmény: manhattani (24627)
Törölt nick Creative Commons License 2023.01.13 0 0 24630

Ez annak számít?

Előzmény: e94 02 (24629)
e94 02 Creative Commons License 2023.01.13 0 0 24629

Igen, modellvasúton is megvan, a NEM 113 ajánlása szól az átmeneti ívekről (https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem113_d.pdf).

 

Tegye fel a kezét, aki csinált már ilyet flexiből! :)

 

Előzmény: manhattani (24627)
e94 02 Creative Commons License 2023.01.13 0 7 24628

Nagy kár, de legalább most már tudom, hogy én pl. nem vagyok vasútmodellező. Ugyanis amit én csinálok, az inkább a fantáziám leképzése, mint a valóságé... ami talán nem is olyan nagy baj.... nekem biztos nem! :) 

 

Előzmény: benbe (24625)
manhattani Creative Commons License 2023.01.13 -1 2 24627

> ... valóságmániás vagyok a pályát tekintve. Az ív legy ív, ahogyan igaziból, ...

 

Az igazi vasúton az ív nem állandó sugarú geometriai körszelet, hanem kosárgörbe, ami nagy sugárral kezdődik, és a legkisebb a sugara az ív közepén. Ezt a modellgyári vágányok nem képezik le.

Előzmény: kozma555 (24626)
kozma555 Creative Commons License 2023.01.12 0 5 24626

A témához csak annyit, hogy én valóságmániás vagyok a pályát tekintve. Az ív legy ív, ahogyan igaziból, a kitérők nagysugarúak stb.Bánt a keskeny talpfa, a magas sín, de a helyemhez a TT passzol megvalósíthatóság szempontjából, és hát vannak kompromisszumok, amiket le kell nyelni, vagy innen, vagy onnan. Hiába lesz két szép ívem szép sínmagassággal H0-ban, ha TT-ben 4 kijön nem annyira szép sínprofilból. Ott is vannak már nagysugarú kitérők, ami sokat szamított az visszaállásomnál, menr egyszer biza' egyszer majd minden TT-m eladtam asztalostól és cseréltem H0-ra, mire pofáraesés közben megjöttek a szép kitérők TT-ben. Nem két forint volt a csere oda, meg vissza. Tavaly vettem 400m sínprofilt, aljakat, van kb asszem 60 kitérőm és szaporítom, hogy végre el tudjam kezdeni a nagy asztalt amire vágyom. Ennek ellenére nagyon tetszik az, amiről képeket tettem be, mert amikor az pörög , akkor újra gyerek vagyok, mint az 80+ -os bácsi aki építette. Nem biztos, hogy a szép ívek tesznek modellezővé, hanem az az öröm, amit akkor érzek, amikor ilyet látok!

benbe Creative Commons License 2023.01.12 -4 3 24625

A freelance, sci-fi, stb. modellezők helyes esetben egy képzelt valóságot képeznek le, nem egy elképzelhetetlen valótlanságot. Múlt hónapban halt meg Allen McClelland, a Virginian&Ohio sosem létezett vasúttársaság modelljének megalkotója, a világ tíz legelismertebb vasútmodellezőinek egyike. Modellvasútjának minden eleme valósághű volt, még úgy is, hogy az előkép nem is létezett, csak ő találta ki.

Előzmény: e94 02 (24624)
e94 02 Creative Commons License 2023.01.12 0 4 24624

"A "modellezés" szó jelentése az, hogy a valóságnak megfelelő leképezés"

 

A freelance modellezők most sírnak...

 

A sci-fi modellezők úgyszintén....

 

A MiWuLa elgondolkodik, hogy mit csináltak hosszú-hosszú éveken át rosszul...

 

Ugyanmár!

Előzmény: benbe (24623)
benbe Creative Commons License 2023.01.12 -4 2 24623

>nem görcsöl rá túlzottan a hobbira

 

Ezt kellene megérteni, hogy amiről beszélsz, az nem a "vasútmodellezés" nevű hobbi. A "modellezés" szó jelentése az, hogy a valóságnak megfelelő leképezés, és amit itt sikerül újra és újra többeknek megmutatni, az semmilyen kompromisszum szintjén nincs köszönőviszonyban sem a valósággal.

Előzmény: e94 02 (24620)
benbe Creative Commons License 2023.01.12 -6 1 24622

Nem, egyértelműen nem. A 2 kategória, mint azt tökéletesen egyértelműen leírtam a hozzászólásomban:

1. aki képes flexisínt megfelelően telepíteni

2. aki Parkinson-kóros.

 

Egy szóval sem írtam, hogy aki nem telepít flexit, az parkinsonos lenne. Nyilvánvalóan nem az, hanem ő maga dönt úgy, hogy bár képes lenne élethűen is modellezni, szándékosan élethűségtől mentesen teszi azt.

Előzmény: Géza Kovács (24619)
kozma555 Creative Commons License 2023.01.12 -1 2 24621

Nézzétek el neki, értem mit akart mondani, csak elnagyolta a dolgot. Pl akiről tettem be képet, tényleg parkinsonos. És van flexije is. Meg fix vágányanyag is. Na erre mit mond a tudomány? Sokszor én segítek szerelvényt a helyére rakni ha csörög a telefon.Javítani meg főleg. Ez van.

Előzmény: Géza Kovács (24619)
e94 02 Creative Commons License 2023.01.12 0 2 24620

 "Nyilván van egy nagyon kis számú ember, aki úgy szeretne modellezni, hogy Parkinson-kóros"

 

Nagyon sok ember van, aki nem görcsöl rá túlzottan a hobbira, mert szórakozásból csinálja és pont jó neki az, ha egy "dilikört" összerak. Ráadásul elég sokan modelleznek Märklin rendszerben is, hatalmas "asztalokkal", na ott meg aztán van egy kinézete a vágánynak.

 

Én magam Magyarországon is láttam már jónéhány, nagyon igényes elrendezést fix vágányelemekkel. Ha lefestjük, antikoljuk, nagyon nehezen vehető észre a különbség. Ha meg nem festjük le, akkor meg pont mindegy, mert ugyanolyan csúnya mindegyik. 

 

 

 

 

 

Előzmény: benbe (24618)
Géza Kovács Creative Commons License 2023.01.12 -1 3 24619

OFFF

Kedves benbe,

"Nyilván van egy nagyon kis számú ember, aki úgy szeretne modellezni, hogy Parkinson-kóros, nekik tényleg nem opció a flexisín"

 

ezek szerint 2 kategória van szerinted: 

1., vasútmodellező - aki flexisínt használ

2., Parkinson-kóros - aki nem... 

saccom szerint a fórum olvasóinak egy része ezutóbbi kategóriába tartozik, velem együtt. Köszönöm Neked  diagnózist, mostantól legalább tudom mivel élek együtt... viszont nagyon szeretek játszani a terepasztalomon! 

 

Üdv Géza

 

ON

Előzmény: benbe (24618)
benbe Creative Commons License 2023.01.12 -4 4 24618

>kompromisszumkészség hiányzik

 

Kompromisszum: elindulunk két irányból és középen találkozunk.

 

Az általad berakott fix vágányvég tökéletesen megtestesíti a "nem élethű" kategóriát a sínszálnál szélesebb hosszirányú műanyag darabbal. Soha nem fognám a kezembe.

 

Kompromisszumra természetesen szükség van. Ott vannak pl. a Tillig TT Y-kocsik MÁV-festésben, formában és színezésben sem felelnek meg a valódi kocsiknak. Ellenben ha nekilátnék a saját kézügyességemmel sztirolból, rézből, vagy 3d-nyomtatott alapból, a saját festési képességeimmel valós kocsikat építeni, azok a végén sokkal kevésbé néznének ki elfogadhatóan, mint a Tillig kocsijai. Tehát mivel béna vagyok, a Tillig kocsik meg mérsékelten pontosak, de nem is egy G kocsi van kék-fehérra festve, a kompromisszum, hogy mégis futtatom a Tillig kocsijait.

 

Flexi sínt fektetni viszont nem lehet összemérni egy semmiből épített modell megépítésével (B1-kategória az utóbbi, és nem versenyszám az előbbi!) Nyilván van egy nagyon kis számú ember, aki úgy szeretne modellezni, hogy Parkinson-kóros, nekik tényleg nem opció a flexisín, de amúgy mégis mi akadályoz bárkit abban, hogy flexit építsen, vagy valós geometriákat tervezzen, vagy az élethűség jegyében ne úgy építkezzen, hogy a pálya érintőnégyszöge legyen az alaplap.

 

>Ha valakinek volt már olyan élménye, hogy szűk ívben fogyott el a flexi és ott kellett úgy toldani, hogy az ívsugár szigorúan meglegyen (mert ha nagyobb, akkor nem fér el, ha meg kisebb, akkor siklani fognak a járművek) és meg se törjön a toldásnál, az pontosan tudja, hogy miről beszélek. :)

 

Ha így fogy el a flexi, akkor inkább ki kell dobni a flexi egy részét, és egyenlő részekből megépíteni az ívet.

 

>Egy 2 x 3 méteres asztalon viszont messze jobb a fix vágánymező, mert az, hogy a flexit hajtogatjuk, az csak bizonyos megkötésekkel igaz.

 

Véleményem szerint ha a helyre csak érintőkkel fér el a pályaterv, akkor az a terv nem ahhoz a helyhez való. Európában 2x3 méterre ovált terveznek, Amerikában azt mondják, hogy a te opciód az industrial shelf switching layout, csak legyen élethű.

 

>az egyik itt jobb, a másik meg másutt.

 

Egyetlen helyen jobb a fix, ahová a flexiből is ugyanazt vágnád ki, de így akkor kezettől stabil.

 

>Egy kis asztalon a fix a jobb, ott az élethűségnél fontosabb a megbízhatóság, a könnyű játékélmény. A flexi meg azoknak szól, akik beválallják a macerát a szebb vágányképért és ehhez megvan a helyük is.

 

Flexiből sem lehet durvábbat építeni, mint fixből. Ami fixből megy, az flexiből is megy. De flexiből sokszor megy jobb is, élethűbb is. A dilikörben nem véletlen van ott a "dili" szó. Flexit fektetni meg nem macera, ha normális módon tervezed a vágányt rögzíteni (tehát a ragasztott ágyazattal, minden más nem élethű), akkor semmi gáz nincs vele.

 

 

Előzmény: e94 02 (24612)
Tyapa Creative Commons License 2023.01.12 -1 2 24617

Köszönöm, hogy megosztottad velünk a fotókat, tényleg igazi játék asztal, de nagyon jó ilyet is látni, főleg ekkora méretben és bonyolultságban. A modellező bácsinak jó egészséget kívánok!

Előzmény: kozma555 (24613)
kozma555 Creative Commons License 2023.01.12 -1 1 24616

Jah és az épp pihenő szerelvények 2 mm vastag kartoncsíkokkal vannak fedve a sérülések kivédése miatt, lepottyanhat ez-az. Sok év tapasztalata.

Előzmény: kozma555 (24613)
kozma555 Creative Commons License 2023.01.12 -1 1 24615

Jah és bő 50 éves technika az új síneket és mozdonyokat, kocsikat leszámítva, a váltók is javában U profilosak.

Előzmény: kozma555 (24614)
kozma555 Creative Commons License 2023.01.12 -1 3 24614

Bocsánat a minőségért, nem vagyok fotográfus. :-) Látszik a lényeg, egy igazi JÁTÉK asztal, ahol az alkotó örömét leli a játékban, abban hogy akár 6/vonat hibátlanul fut... 5 db FZ1 trafó  és 1 db FZ2 , millió relé, jelzó, szakaszoló, kapcsoló. Szinte zongorázik a Tamás ahogyan mennek a vonatok. :-)

Előzmény: kozma555 (24613)
kozma555 Creative Commons License 2023.01.12 -1 2 24613

Előzmény: kozma555 (24610)
e94 02 Creative Commons License 2023.01.11 0 7 24612

Semmi baj nincs itt, azon túl, hogy a vasútmodellezésben nélkülözhetetlen kompromisszumkészség hiányzik és mindenki szekértáborokba csoportosul. :)

 

Pedig a modellvágányok fektetésére - ha nem magunk építjük, hanem gyári elemekre hagyatkozunk - csak rossz és rosszabb megoldások vannak.

 

Ha azt mondjuk, hogy a fix vágányelemek ívei messze nem élethűek, akkor nem hazudunk nagyot, szép íveket soha nem fogunk velük összerakni. Szóval a modulépítők / FREMO-sok biztos, hogy nem fognak fix elemekkel építkezni (jó, a FREMO-sok gyáriakkal sem nagyon). 

 

Egy 2 x 3 méteres asztalon viszont messze jobb a fix vágánymező, mert az, hogy a flexit hajtogatjuk, az csak bizonyos megkötésekkel igaz. Ha valakinek volt már olyan élménye, hogy szűk ívben fogyott el a flexi és ott kellett úgy toldani, hogy az ívsugár szigorúan meglegyen (mert ha nagyobb, akkor nem fér el, ha meg kisebb, akkor siklani fognak a járművek) és meg se törjön a toldásnál, az pontosan tudja, hogy miről beszélek. :)

 

Szóval a flexinek is megvan a helye meg a fix mezőknek is, az egyik itt jobb, a másik meg másutt.

 

Egy kis asztalon a fix a jobb, ott az élethűségnél fontosabb a megbízhatóság, a könnyű játékélmény. A flexi meg azoknak szól, akik beválallják a macerát a szebb vágányképért és ehhez megvan a helyük is.

 

A Roco vágányvégeken is tetten érhető, hogy másképp néz ki a fix mező vége és a flexihez adott vágányvég, a "háromtalpfa" (az előbbi könnyebben összeilleszthető, az utóbbi az élethűbb) :

 

Tyapa Creative Commons License 2023.01.10 0 2 24611

Köszönöm és várjuk a fotókat! (Ha gondolod photoshop-pal kicsit "retusáld" ki a bácsit ha zavarja, de úgyis az asztalra fogunk koncentrálni).

Előzmény: kozma555 (24610)
kozma555 Creative Commons License 2023.01.10 -1 2 24610

Tegnap voltam a bácsinál, nem sikerült jó képeket lőnöm a fények miatt, ne meg nem vgyok fotografus (a zasszony az), de a teljesség igénye nélkül lövök be képeket amint átmentem, örült az ötletnek! Igazi játék asztal, a terep nem kidolgozott, de ami van az brutál módon működik! 

Egyik képen nézte magát és megjegyezte: -Bazdmeg, milyen öregnek nézek ki! :-))))))

Előzmény: Tyapa (24576)
eMPet Creative Commons License 2023.01.09 0 5 24609

A pályaterv megítéléséhez sokat adott az EEP-ben megszerkesztett pálya, hangulatos részei vannak. :-)

Eddig én is csak a merevleemznek dokgoztam, a kivitelezésig még sosem jutottam el, csak a hozzávalókat gyűjtögetem.

Most affelé hajlok, hogyha tééényleg elkezdeném, akkor valami városi, inkább hosszú mint széles asztalt építenék (pl. 1m x 30-40 cm modulokból) a villamosaim és városi házaim és ipari építményeim felhasználásával.

Az a baj, hogy a német KBGG (Kleine Bahn Ganz Groß) kiállításokon túl sok inspiráció ért. :-)

 

Előzmény: Tyapa (24594)
Tyapa Creative Commons License 2023.01.09 0 0 24608

Köszönöm, hogy megosztottad ezeket velünk, az ilyen leleményes és trükkös megoldások nagyon hasznosak!

 

A rejtett pályaudvar tényleg nagyon jó dolog ha megoldható, a feltöltött pályaterveimbe én is igyekeztem belerakni, ahol volt rá lehetőség.

Egyelőre a munka és a család mellett nem jut több időm a hobbimra, a hellyel is úgy voltam, hogy majd csak lesz egyszer és egy kicsit nagyobb asztalban gondolkodtam.

Szóval még semmi nem akar összeállni, de kitartó vagyok, a terveket tényleg csak tanulmánynak és gyakorlásnak szántam, csinálok ezekből nagyobb verziókat is majd illetve kilépve a téglalap alakú asztalból esetleg L és U-alakút is.

 

A Faller Car-System nagyon tetszik és láttam csodálatos városi asztalokat csak ezzel, de a vasútról nem tudnék lemondani, akkor már legyen egy tényleg kicsi vasúti terepasztal.

Előzmény: ELŐRE! (24607)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!