A legtobbet a mezogazdasagtol tudnak lopni. Mivel mezogazdasagi teren allami kezen talan semmi sem maradt, ezert az egesz keret gyakorlatilag a miniszterium es szerveinek az onfantartasara, valamint tamogatasok kifizetesere van. Ezek pedig nagyon celzottan mennek. Ehhez gyakorlatilag csak a kormany gazdasagi holdudvara tud hozzaferni, egyetlen kivetel az alanyi jogon jaro tamogatasok allami onresze. Ez utobbi a koltsegvetesi keret talan negyede.
Honvedelemben sokkal kevesebbet tudnak lopni. Raadasul mivel van egy nemzetvedelmi strategiajuk, ezert egy bizonyos kepesseg ala nem engedik sullyedni a sereguket. ( ez oriasi kulonbseg Szlovakia es Magyarorszag kozott ).
Oktatas az nem az en teruletem. Mindenesetre nyomattak ki tankonyveket oriasi penzekert, amiket aztan hasznalhatatlankent ki is selejteztek. Anno az orszag legkorszerubb nyomdajat a Matica kapta 1 koronaert. :)))
Tehát ez egy lopásos költségvetés. Mivel magyarázod mégis, hogy miközben a mezőgazdaság és oktatás jelentősen többet kap, a könnyen meglopható honvédelemtől viszont elvonnak?
Ez sem igaz teljes mertekben. Ugyanis Dzurindaek hatrahagytak a kovetkezo kormanyra, egy koltsegvetesen kivuli tartalekot kb. 120-150 milliard koronaval, hogy abbol lehessen fedezni a 3 pilleres nyugdijrendszer miatt a szocialis biztositonal keletkezo bevetel kiesest. Ide voltak tervezve az osszes privatizacios bevetelek. Pl. pozsonyi repter, Cargo, stb.
Ficoek leallitottak minden privatizalast, es gyorsan beultettek a csokosaikat. eredmeny. Pozsonyi repter. Kiesik tobb, mint 6 milliard korona bevetel, azonkivul megjelenik a koltsegvetesi oldalon tobb, mint 4 milliard a felujitasra ( ezt gyakorlatilag szetloptak ), + a repter vesztesegei.
Cargo - 14 milliard korona, csak ez even tobb, mint 100 milla euro a vesztesegek szanalasara.
Ugyanilyen penznyelok az allam erdok, a szocialis vallalatok, koronaban evente 3-5 milliard megy el egyre egyre, eredmeny nelkul.
Gyakorlatilag szetlopjak az allamvagyont anelkul, hogy a szocialis kiadasokat drasztikusan emeltek volna.
Ellenben megjelent tobb, mint 100 000 munkanelkuli.
Oreg rocker a sajat bolsi mantrajat hangoztatja azzal, hogy megjelent a kiadasi kenyszer. Lofaszt. Nem az jelent meg, hanem a parttalan rablas.
A jovo evi koltsegvetestervezet pedig egyaltalan nem veletlen. A legfrissebb, es legreszletesebb preferencia meresek alapjan ezen az even Fico veszitett tobb, mint 10%-nyi tamogatottsagot, es keteselyuve valt a jovo evi valasztas. Szoval csak beszamoltak a koltsegvetesbe a kampany, megvesztegetesi meg egyebb penzeket. Ha veszitenek, akkor pedig valszeg megismetlodik a 98-as szitu. A Szmer 1 honapig huzza majd a kormanyalakitast ( mivel az allamelnok egyertelmuen oket fogja felkerni kormanyalakitasra, akkor is, ha nem lenne semmi koalicios potencialjuk ) es kisoprik az allamkincstarat, felvesznek annyi hitelt, amennyit lehet, ezt szinten szetlopjak, valamint bebetonozzak magukat a leheto legtobb helyre. Az sem kizart, hogy kiallitanak maguk szamara bianko csekkeket, mint Meciar tette anno.
Ez a koltsegvetestervezet szlovak szempontbol egyenlo a hazaarulassal. De ez nektek jo hir, nekem meg nem, mert az en adomra fognak acsingozni + egyebek.
>>Ha nyugdíjreform nincs és Szlovákia pont annyit költ amennyit költött, akkor már évek óta plusszban lenne a költségvetés az adócsökkentés utáni megnövekedett bevételek miatt.
A büdzsé kiadási oldalát olyan mértékben fogták vissza, hogy tudjanak adót csökkenteni, ami munkahelyek letelepedésén keresztül hozott adóbevétel növekedést, hogy mára feltorlódtak olyan problémák, amik megoldása nélkül nem, hogy nem települ le újabb munkahely, de a meglévők is akár csomagolhatnak.
Nem elég az adócsökkentés, a körülmények(humán, infrastrukturális) nem fognak maguktól kialakulni az elvárt szintekre, amik szintén kellenek a munkahelyek letelepítéséhez az adó kondíciókon kívül, azokra költeni kell.
Ficon a sor, hogy költsön, mert Dzurindáék a fényevő-gazdasági modell megalkotói voltak csak.
Szlovákia jövő évi költségvetése a környező országokkal harmonizáló mértékűre emeli a mezőgazdasági támogatást és a megemelt oktatási források segítségével a cigány probléma felé fordul.
Ez a két irány már nagyon a körmükre égett, és hol van még az autópályákra költendő euró milliárdok sora?
Fico nem tud nem költeni, és ez nem az ő hibája, hanem azoké, akik szűkre szabott állami bevételekre tervezték Szlovákia jövőjét.
Fico tűzoltást végez, mert ha nem költ, akkor belátható, hogy előbb-utóbb Szlovákia nem lesz szlovák, hanem cigány lesz. Szlovákia földje sem lesz szlovák, hanem az veszi meg előbb-utóbb kilóra, aki tele van pénzzel.
337,38 € az öregségi átlagnyugdíj július végén. 350,52 € idő előtti nyugdíj átlagnyugdíj. Ezek a nyugdíjasok sokan tovább dolgoznak. Megkapják a fizetést bármennyit keresnek és a nyugdíjat is.
Az elejével tulajdonképpen egyetértek, de amit Ficóról írtál az nem igaz. A Dzurinda kormány adócsökkentése után jelentősen emelkedtek az állam bevételei. Tehát a számok eleve ellentmondanak a teóriádnak. Az első lépés természetesen a kiadási oldal csökkentése volt, de mégis a megnövekedett bevételek tették lehetővé az államháztartási hiány alacsony tartását. Például az öregségi nyugdíjakhoz akkor sem nyúltak, mert azok növekedtek azokban az időkben is. A Dzurinda kormány csak egy dolgot kódolt, ami sokak szerint jó lépés volt, de nekem nem tetszett. Ez a nyugdíjreform volt. Aki belépett a magánnyugdíjpénztárba, az az egyén csak a felét fizette az állami nyugdíjalapba. Ezt fokozatosan kellett volna tenni szerintem. Tehát az állami nyugdíjalapba sokkal kevesebb pénz megy. Mivel a nyugdíjak ma még csak az állami nyugdíjalapból mennek, ez automatikusan brutális hiányt termel. A nyugdíjak így a költségvetésből vannak kiegészítve. Tehát ez egy óriási lyuk a következő 25 évben. Ha nyugdíjreform nincs és Szlovákia pont annyit költ amennyit költött, akkor már évek óta plusszban lenne a költségvetés az adócsökkentés utáni megnövekedett bevételek miatt. Fico valóban növelhet adót, sőt nagyon valószínűsítem a választások után 2011-ben, ha még kormányozni fog, mert a gazdasági megnyilvánulása a jelenlegi kormánynak ördögien hasonlít a 2002-2006 közötti magyar gazdaságpolitikához.
"A minimum alapnyugdíj havi 550 korona. A nyugdíj felsõ határa havi 6.389 és 8.282 korona között változik, a betöltött munkakörtõl és az abban eltöltött idõtõl függõen. A jogosultnak járó összes nyugellátás összege nem haladhatja meg a havi 8.282 koronát."
http://ujszo.com/online/kozelet/2009/08/15/jovore-3-kal-nagyobb-nyugdij "Januártól három százalékkal emelkednek a nyugdíjak. Ezt tartalmazza a Szociális Biztosító 2010-2012-re szóló költségvetéstervezete. Az átlagnyugdíj -mely jelenleg 336 euró - jövőre nagyjából 10 euróval lenne magasabb."
"A pozsonyi kormány egyik legutóbbi döntése értelmében a gazdasági visszaesés ellenére januártól 3.2 százalékkal emelkednek a nyugdíjak, ami átlagosan 11 euróval több pénzt jelent az érintetteknek. A mostani minimális nyugdíj 337 euró körül van, míg a januári emelés után ez 348 euró lesz."
>>Közben már egyszer kijavítottalak, hogy én nem egy az egyben Bokros csomagról beszéltem.
Jó, akkor tisztáztuk, hogy a Bokros-csomag az nem szerkezeti változtatás volt, hanem importkorlátozáson és infláción keresztül egyszeri fogyasztás csökkentés volt a kívánt pénzügyi egyensúly elérése kedvéért. Ez fontos momentum, ugyanis a rendszerben továbbra is megmaradtak az egyensúlytalansághoz vezető okok.
>>De ha infláció, akkor legyen ez a téma. Kérdem borjú ábrázattal, ha Orbán tartja igéreteinek nagyobb részét, vajon az végeredményben nem vezet inflációhoz?
Biztosan jól értelmezed Orbán kijelentéseit? Elsőként, kiemelten mindig az 1 millió munkahely teremtését említi. Amennyiben ez a célkitűzés megvalósulási pályára lép, akkor a költségvetési egyensúly példátlan mértékben javul, hiszen a valamilyen formában segélyezett körből sokan a befizetői oldalra kerülnek. Magyarország lemaradásban éppen ebben van a környezetéhez képest, jelentősen alacsonyabb az aktívak aránya, tehát vannak tartalékok ahonnét mozgósítani lehet. A munkahelyteremtő igyekezetet segíti, hogy a forint árfolyam az exportőröknek kedvező irányba tolódott, ami a nyilvánvaló előnyön kívül a gazdaság egésze számára is versenyelőnyt jelent, hiszen euróban számolva olcsóbbá vált a munkaerő. A kérdés tehát abban mutatkozik meg, hogy a kormányzat meddig tudja a 270-280-as sávban egyensúlyozni a forintot, hogy a munkahelyek letelepítését segítse, illetve a deviza hitelesek ne lépjenek fel követelődző módon az árfolyam erősítés irányába. Ide tartozik az infláció kérdését taglaló polémiád is. A jelentős forint gyengülés egyszeri hatásának köszönhetően az idei inflációt nem trend jellegű okok befolyásolják, tehát nincs értelme a Szlovákiával történő összehasonlításnak. A forintgyengülés miatt megdrágult közvetlen fogyasztást kielégítő import csökkenése jótékonyan hat a pénzügyi egyensúlyra. Lényegében tehát éppen zajlik a "Bokros-csomag", benne a két elemmel, az infláltatással és import visszafogással, csak mivel a válság kerete adott mint kényszerítő ok, nem szerszámozták fel parasztvakításként reform frazeologiával . Oszkó lényegében megcsinálja azt, amit Orbánéknak kellett volna egy előrehozott esetén, cserébe viszont jó kommunikációs alapot teremt az MSZP számára.
>>Egyébként Szlovákiában is ELQURO2 van hatalmon. ELQURO1 Mecsiar volt.
Meciar a külpolitikai irányt szerette volna másként alakítani, az egy helyett többes kötődéssel, és ezért kukoricára térdepeltették Szlovákiát,ami egészen addig nem kapott lehetőséget a gazdasági kibontakozásra, amíg Dzurinda oda nem cövekelte a kereszténydemokrácia oldalára. Ennek az ára viszont az, hogy a többi, világ jelentősségű szereplő számára kiesett az érdeklődésből, sőt egy-egy esetben, amikor lehetőség kínálkozik rá, feltehetőleg inkább lesznek ellenségesek vele, mint barátságosak, hiszen érdekükben áll, a versenytársat famulusán keresztül gyengíteni. Meciar kitérője eredmény nélküli volt, ezért lehet elqrásnak tekinteni. Ugyanez a vargabetű, a Putyinnal kokettáló Gyurcsány esetében Magyarország számára eredményül hozta, hogy a gázvezetékek nyomvonala miatt stratégiai helyzetbe kerültünk és ráadásul nyomást gyakorolt az orosz érdekekkel ellentétben álló szereplőre, hogy az oroszok energetikai térnyerését ellensúlyozandó, beindítsák a makói kitermelést, ami valószínűleg a föld alatt rohadt volna örök időkre. Gyurcsány alatt nyilvánvalóan szikkasztottak bennünket, nem települt le a képességeinknek megfelelő ipari termelés, ami jelentősen rontotta a gazdasági előrelépéseket, de majd csak a jövő dönti el, hogy az ár amit fizettünk kidobott pénz, vagy érték.
Fico nem elqró, kénytelen költeni a mezőgazdaságra, hiszen ha nem érkezik pótlólagos forrás az ágazatba, akkor az lényegében becsődöl, nem bírja a versenytársakkal a küzdelmet, Szlovákia pedig nettó és masszív élelmiszer importőrré válik. Fico számára nemzet startégiai szempont, hogy az általánosan veszetséges mezőgazdálkodás következtében lényegében a föld elveszíti forgalmi értékének egy részét, célpontjául válik a tőkeerős külföldi vásárlóknak. Ficonak költenie kell a cigányokra, mert a probléma magától nem hogy nem oldódik meg, ellenben egy-két évtized alatt kezelhetetlen mértékűre duzzad. A szlovák kormányzat a konzervatív módon, oktatással szeretné a cigány problémát orvosolni, beláthatóan ez hosszú időt vesz igénybe és nem igazolják a tapasztalatok a sikert. Hiába tanul(jár be az iskolába), ha odahaza a putri adja a társadalmi mintát.
Ficonak tehát jelentkezik a kiadási oldal kényszere, amit megpróbál csökkenteni spórolással, pl. Slota tankjaira 20%-kal kevesebb jut, de igazából a bevételi oldalon lehet kezelni csak a problémát. Adókat kellene emelni és ezzel elveszíteni az euró bevezetése után megdrágult munkaerő miatt egyedül maradt versenyelőnyt.Amennyiben ezt nem teszi meg, akkor nem marad más, mint a hitelfelvétel és a megnövekvő törlesztőrészletek egyre magasabb költsége.
Fico elqrását lényegében Dzurindáék kódolták azzal, hogy az előttük álló kötelezettségekhez mérten alacsonyan határozták meg az adókat. Fico hibája csupán annyi, hogy olyan mértéktelenül erősítette a "tátrai tigris" önbizalomerősítő képét, hogy jelenleg nincs mód a mindenki által a gazdasági fellendülés egyedüli alapjának tekintett alacsony adókhoz hozzányúlni.
Proby eddig mindig én bizonyultam pontosabbnak, ha vitatkoztunk, de azért ilyen ziccert szerintem ne hagyj lecsapni. Te minden faszságot elhiszel, amit leírnak ?
A jelenlegi bajok oka éppen a túlköltekezés. Amikor viszonylag jól megy egy országnak, akkor nem szabad 10%-os költségvetési hiányt csinálni. Nemhogy nem szabad, egyszerűen én bűnnek tartom. Mit okozott az a költekezés? Hát éppen a jelenlegi problémákat és a jelenlegi restrikciós gazdasági politikát. Miért is? Mert az akkori költekezéshez hitelek kellettek. Ezeket a hiteleket vissza kell fizetni. A haszon a nagy költségvetési hiányból csak annyi lett, hogy az MSZP kormányozhatott még 4 évig, de egyébként teljes a ráfizetés. Az emberek ami pénzt láttak abból a költségvetésből, azt szinte mind elvitte az infláció.
Amit írsz az adórendszerről, bürokráciáról, a válakozási légkör tönkretételéről, az mind igaz. Azért is rossz az adórendszer, mert csak félig-meddig mernek hozzányúlni, mivel nagy hiányt okozhat egy rossz lépés. Ha nem lenne ekkora a költségvetési nyomás, sokkal könnyebben hozzá lehetne nyúlni az adórendszerhez, De a költségvetési kiegyensúlyozottség csak egy alap, ami szorosan összefügg egy ország működésével. Most csak rossz vagy nagyon rossz költségvetést lehet csinálni, mert a múlt visszaüt.
Jó az okfejtésed, de az érem egyik oldala, a megkeresett jövedelemmel való bánásmód. Egyetértek, ha túlköltekezel, pazarolsz, akkor tönkremész, de ez alapvetően nem befolyásolja a jövedelmed.
Az ország viszont inkább úgy működik, mint egy vállalkozás. Ha kiveszel minden pénzt az üzletedből, vagy rosszul beruházol, akkor egyre kevesebb bevételt tudsz realizálni, egyre mélyebbre süllyedsz.
Fontos a takarékosság, de nem elegendő. Az igazi pazarlás az, hogy nemzetközileg elismerten a világ legrosszabb adórendszerével, a világ egyik legnagyobb bürokráciájával megfojtjuk, értelmetlenül tönkretesszük a vállalkozásokat, így egyre kevesebb bevételhez jutunk. Ebből a spirálból csupán a költségvetés egyensúlyban tartásával nem lehet kijönni, nem ez a gyógymód, mert nem az a bajok oka.
A jelenlegi bajok oka nem a túlköltekezés, az a jövőbeni bajaink oka lesz.
Na akkor elmondom, hogy miért van igazam. Hasonlíts össze két embert (két családot). Az egyik jövedelme 150000Ft. A másiknak jobb munkája van, jövedelme 500000Ft. Az egyik megfontoltan költekezik, ha kölcsönt is vesz fel, azt is megfontoltan. A költségvetése kiegyensúlyozott, talán valamit meg is tud spórolni. Talán idővel jövedelmezőbb munkát is talál. A másik mindig lecseréli az autót, eljátsza és elmulatja a pénzt, drága utazásokra jár. Nem is rossz ember, mert még adokozni is szokott. A ruháira is sokat költ. Persze erre a jövedelme kevés, hát kölcsönöket vesz fel. Költségvetése kiegyetlensúlyozatlan, sokkat többet költ mint tehetné. A problémák, a nagy adósság rányomja bélyegét mindennapjaira, lassan nem tudja fizetni adósságait, idegessé válik, már a munkáját sem tudja úgy elvégezni. Talán a jövedelme is kisebb lesz.
Szerinted melyiknek van nagyobb esélye a tönkremenésre? Aki bár kevesebbet keres, de megfontolt, vagy az aki több mint háromszorosát keresi, de az sem elég.
Országokra levetítve a helyzet ugyanez, bármilyen jó gazdasága lehet lehet egy országnak, ha a költségvetés nem kiegyensúlyozott, szétdobálják a pénzt, előbb-utóbb a gazdasága is tönkremegy. Ha családra, vagy bármilyen egységre bontod le, mindig ez a végeredmény.
Én egy kicsit másképp látom. Az alap csakis a gazdaság lehet, ami a költségvetés, és az egész ország elsődleges értéktermtője. Hiába teszed rendbe a költségvetést, ha közben az amúgy is lefelé haladó gazdaságot még lejjebb nyomod. Jövőre újrateremted a hiányt. Ilyenkor minden megszorítás olyan mint haslövésesnek a köpülyözés...
A gazdaság alapja, a bevételi oldal nélkül milyen költségvetési egyensúly valósítható meg?
Alap kell egy jó háznak is. Mire jó egy bokrosszerű program (pogrom)? Alapnak. Rendbeteszi a költségvetést. Majd ezt a rendbetett költségvetést tartani kell és a rendbetett költségvetés mellett lehet kezdeni a fejlesztést. Nem lesz eladósodás és egyre több pénz van az államnak az embereknek.
Nem úgy mint ahogy csinálták. Megvan a bokrosszerű program, rendben a költségvetés, na akkor jól eeeelbassssssssszuk a pénzt és még hitelt is veszünk fel és azt is eeelbassszuk. Ezt tették 2002-től.
Ha az ellenzék nem mond semmit, akkor nincs mire szavazni. Ha elmondja mit fog csinálni leordítják a porondról. Ha olyan ígéretekkel operál, ami tetszik a népnek, akkor később szívja meg.
Nem olyan mint a 22-es csapdája?
Más: Bokrosszerű... már minden évben egyre Bokrosabbszerű pogromokban lehet részünk, de kérdés, hogy ez e a gyógyszer a bajainkra? Mi(k) a valódi oka(i) a magyar gazdaság bajainak, és mik a valódi gyógymódok, melyek megszüntetik az okokat, és nem a tüneteket kezelik?