Régóta fontolgattuk többen, hogy szükség lenne olyan topicra, amelyik a nagyobbacska (kb. 6-10 éves) gyerekekről szól, mert sok "régi" fórumozó gyerekeivel együtt "kiöregedett" a várandós-szoptatós-babázós-kisgyermekes topicokról. Pedig ahogy nőnek a gyerkőcök, egyre tágul a világ, egyre több megbeszélnivaló merül fel az emberben. Úgy gondoltam, hogy itt mindenről essék szó, ami ezt a korosztályt és szüleit érinti, vagyis lehet az iskola, szabadidő, különóra, evés, játék és minden, ami belefér...
Választottunk egy jobb hírű, viszonylag erős ált. iskolát (nem önkorm.). Negyedikig - ha végre túl leszünk a beszokás időszakán - bizonyára megfelelő lesz. Azért döbbentem, mert a többit én nyitva hagytam, fogalmam sincs, mit fogunk 3 év múlva tenni... Úgy látom, magát az iskolát a színvonala miatt nem feltétlenül kellene elhagyni negyedik után, szívesen is tartanám ott a gyerekemet, csak mivel a négyosztályos gimik színvonala romlik, lehet, hogy kénytelenek leszünk...
Pontosan ez következik belőle. Nyolc osztályos gimikből hallom, hogy a 9. o-ba lépő "saját nevelésű" "gyerekanyag" és a nyolc osztályos általánosból oda kerülők között olyan szakadéknyi különbség van, amit évekig nyög az iskola, de a hátrány gyakran még így sem ledolgozható. Itt aztán megint oda kanyarodunk vissza, hogy miért nem várják meg a szülők az elmenetellel a nyolcadik végét. A mi általánosunkba is az a "módi", hogy egy csomóan megpróbálják a felvételit a közeli nyolcosztályos gimibe olyan alapon, hogy ha nem sikerül, legfeljebb maradunk. Akit nem vesznek fel, az megpróbálja hatodikban is a közeli hatosztályost, és ha oda sem sikerül, akkor megy a végén valamilyen négyosztályosba. Ebből nem nehéz kitalálni, hogy 7- 8-ban nem a szellemóriás gyerekek hemzsegnek. :-( (Mindig hozzáteszem: tisztelet a kivételnek. :-))
Kissé megdöbbentem, amikor elsős kezdő szülőként a második oktatási héten egy pár másik anyuka megkérdezte tőlem, hogy én 4, 6, vagy 8 évre tervezek-e itt maradni a gyerekemmel? Még azt sem tudhatjuk, hogy veszik az elsőseink az akadályokat és egyesek már azon törik a fejüket, mit kezdenek 3 év múlva.
Ez ahhoz képest elég későn van hogy mi tavaly, az iskolaválasztásnál néztük, hogy melyik általánosban meddig maradhat a gyerek, milyen a felső, mennyien maradnak stb. És arra jutottunk, hogy a közelben lévő iskolák mindegyikéből el kell honi 6. után, mert kevesen maradnak,összevont osztályok vannak 7-8-ban.
Persze egy tollvonással változtathatnak ezen , korántsem biztos, hogy 3 év múlva is ennyire kaotikus lesz a rendszer.
Ha lehetne szavazni én is a 6+6 mellett tenném le a voksomat. 6 évig "alsóban" még gyerekebb maradhat a gyerek, egy 12 éves viszont már beilleszthetőbb egy magasabb szintű oktatási intézménybe, mint egy 10 éves és újabb 6 év alatt fel lehet készíteni a felsőoktatásra.
Csak egységesítenék végre a rendszert.
És talán akkor az ember még válogathatna is a pl. 6. osztályos középiskolák között és nem kellene a gyereket 2-3 kerületen átutaztatni csak azért, mert a közelben épp nincs 6. osztályos.
Hát mindenki szívemből beszél. Szerintem egyenesen szinte mindegy is, hogy 4+8, 6+6 vagy 8+4, csak egységes legyen. Biztosan mindegyik mellett és ellen is lehet érveket felhozni, de a legsürgetőbb ennek a káosznak a megszüntetése lenne, mert ebből sem a gyerek, sem a pedagógus, sem a szülő nem jön jól ki, de a legnagyobb baj, hogy a gyereknek a legrosszabb, holott érte van az egész... Elvileg.
Az én képesítésem is 8-12.-ig szól eredetileg. Már baromi régóta van hatosztályos csapatunk is, évfolyamonként kettő.Vannak kollégák, akik nem akartak 'kicsiket' tanítani, nekik nem is kell, én viszont pl. nagyon élvezem. Semmit nem változtattam a módszereimen, najó, kicsit szájbarágósabb vagyok és többet írok a táblára. De a legtöbbünknek nem okoz gondot. Töriből meg ráadásul hat év alatt ragyogóan be lehet fejezni az anyagot, és marad idő ismétlésre, célirányú érettségire készülésre, négyosztályosoknál ez teljességgel lehetetlen.
Én a lányomat csak hatodik után hoztam el az áltisiből, addigra derült ki, hogy már negyedik után kellett volna :-) A magyartanáruk akkor folyton azzal riogatta őket, hogy milyen borzalom lesz, mennyit kell tanulni (nem vette le, hogy egy csomó gyerek szeretne végre VALAMIT tanulni), hogy mennyire személytelen szörnyűség lesz az egész, pl. a tanárok annyi gyereket tanítanak és akkora hatalmasak az osztályok, hogy senkinek nem fogják tudni még a nevét se, majd lazán Eszternek szólított a lányomat, akit két éve tanított már, és sosem volt Eszter :-))
Én amúgy megértem őket, egyszerűen nem tudják, hány gyerek marad, mennyi osztályt kell összevonni, hányuknak nem lesz emiatt elég órájuk. Ez az egész rendszer úgy rossz, ahogy van, az áltisiknek az előbb leírtak miatt, a gyerekeknek azért, mert akiket nyolcadik után elvisznek, azok sosem leszenk végzősök a régi iskolájukban, valamint azért, mert egyszerűen nincs szabályozva a kimenet, azt tudják, nyolcadikig mit kell elvégezni, és mondjuk egy hatosztályos gimiben baromi nehéz vagy folytatni, vagy teljesen előlről elkezdeni valamit.
Ha bárki reformokban gondolkodik, akkor ezen az áldatlan helyzeten kellene sürgősen változtatni, nem tudok még egy ilyen bonyolult oktatási rendszerű országot, kész káosz az egész. Én a 6+6-os rendszerre szavaznék. Nem kellene az általánosban szenvedni nyolc évig senkinek, se a jó, se a rossz tanuló gyerekeknek.
Visszagondolva saját gyerekkoromra, jó volt az ált. iskolai 8 osztály, ott még valamilyen szinten gyerekek maradhattunk. A gimi már más életérzés, teljesen áthatotta az egyetemi felvételire való hajtás.
Lehet hogy anno jó volt az elképzelés, hogy nyújtsunk alternatívát a 6 és 8 osztályos gimnáziumok bevezetésével, térjünk vissza a régi hagyományokhoz (4 elemi + középiskola), csakhogy mindkét rendszerű oktatás meghagyása valamiféle torz káoszt eredményezett.
Nálam ugyanebbe a körbe tartozik a hagyom-a-gyerekemet-egy-évvel-tovább-az-oviban rendszer is.
A szülő kénytelen sodródni az árral, nem igazán dönthet a saját szájaíze szerint, a teljesítménykényszer bizonyos fokig megszabja a haladási irányt és mellette rágódhat rajta, hogy vajon jó döntést hozott-e, vagy "elvágta" a gyerekét.
Kissé megdöbbentem, amikor elsős kezdő szülőként a második oktatási héten egy pár másik anyuka megkérdezte tőlem, hogy én 4, 6, vagy 8 évre tervezek-e itt maradni a gyerekemmel? Még azt sem tudhatjuk, hogy veszik az elsőseink az akadályokat és egyesek már azon törik a fejüket, mit kezdenek 3 év múlva.
Csak csendesen - minden politikai fűttetéstől mentesen - reménykedem benne, hogy addigra valaki végre alkot újra egy egységes rendszert.
"Volt csoporttársaim közül tanítanak 6 és 8 osztályosban is. Minket nem a 14 év alattiak oktatására szocializáltak anno, ergo elég furán is érzik magukat ebben a szerepben... Sejtésem szerint így van ez másutt is."
Ez nyilván megállta a helyét akkor, amikor indultak a 6, 8 osztályos gimik, de azóta elteltpár év.
Itt Bp-en sok a 6, 8 osztályos gimi, ezért szinte mindegyik áltaklánosnak gyenge a felső tagozata. Azoknak is, amelyeknek az alsója jó.
Pontosan arról van szó, amit írsz. A nem tagozatos önkoris 8 osztályos iskolák zömében gatya a felső tagozat és nem ők tehetnek róla, hanem a rendszer. Mindenki igyekszik el 8 vagy 6 osztályosba, hogy bebiztosítsa a gyerek jövőjét - a felsőben pedig egy igen kontraszelektált társaság marad. Ez beindítja azt a spirált, hogy a jobb szaktanárok sem ilyen halódó felsőkbe törik magukat, hanem gimibe, így aztán méginkább romlik a színvonal. Nagyon közeli rokonom azért hagyta ott a ped. pályát, mert 8 osztályos felsőben tanított és azt mondja, érdemi munkát lehetetlen volt végezni, 8-10 nagyon nem motivált gyerek maradt ott a két 30 fős osztályból, és a tevékenysége azzal merült ki, hogy a WC-ből zavargatta őket ki, hogy ne cigizzenek illetve próbálta felrázni a nihilből a szintén nagyon nem motivált tanárokat. (Na jó, ez sarkítva volt, de értitek mire gondolok). Hozzá szeretném tenni, hogy nagy tisztelet a kivételnek, csak a környezetemben tapasztalt dolgokról merek nyilatkozni. Úgy látom, ez erősebben sújtja a városokat, ahol nagy a választék gimiben, így nagyobb a kísértés is. Vidéki ismerősöknél azt látom, hogy ott jobban együtt marad a felső, mert mondjuk a környéken pl. nincsenek 8 osztályos gimik.
"Ha jó a suli felsőben is, a gyerek is jól érzi magát ott, minek elvinni 6 vagy 8 osztályosba? "
De mire megtudom, hogy milyen lesz a felső tagozat, kik lesznek a tanárok, addigra lecsúszunk a felvételiről. Arról nem beszélve, hogy az, hogy hogyan érzi magát a felső tagozatban, az csak akkor derülne ki, ha maradna. De akkor meg már eldőlt a dolog.
áhhh... van még egy évem ezen gondolkozni...
(gabiii, tavalyelőtt kezdte a nagy a sulit, tavaly a középső, idén a kicsi az ovit... ezt az idei évet meghagyom magamnak én is :o))))
Ja, amúgy a gyerekek azzal jöttek tegnap haza, hogy a tanítónéni (amúgy nagyon szeretjük) prédikált nekik, hogy szerinte csak 3 gyerek érett az osztályból a gimire. Azt gondolom, ezt nem a gyerekek előtt kellene hangoztatni és nem ebben a formában kellene véleményt nyilvánítani az ügyről.
Jó ezt olvasni, eddig azt hittem, ilyen csak a Holdon van. :-( Amúgy tényleg nem döntöttünk még, egyáltalán nagyon tanácstalan vagyok, így ha máson nem is, de a tanácstalanságon van mit parázni.
Köszi, akkor eszerint tanító függő. Majd megpróbálom kipuhatolni, hogy a miénk milyen szokott lenni. Illetve gondolom jövőre szülőin úgyis szóba kerül a téma és akkor látni fogom, hogy hogyan áll hozzá. s.
"Volt csoporttársaim közül tanítanak 6 és 8 osztályosban is. Minket nem a 14 év alattiak oktatására szocializáltak anno, ergo elég furán is érzik magukat ebben a szerepben... Sejtésem szerint így van ez másutt is."
Ez a "kedvenc" indokom. A mi sulinkban egyben volt az igazgatás és minden, olyan tanárok tanítottak felsőben, akik a gimiseket is. Nagyon jól megbirkóztak a helyzettel, nekem ez egy rossz duma. Anno is voltak ilyen sulik és ilyen tanárok.
Gyerekfüggő - miért jobb: Mert vannak gyerekek, akiknek kell és hasznos picivel több terhelés. Simán bírja és élvezi. Nem mindenki egyforma. Szerintem van előnye ennek.
Elvileg az enyém is 12 osztályosba jár most, de csak elvileg, mert bár ugyanaz a név, mégis külön igazgatása van az általánosnak és a giminek. Ugyanabban az épületben is vannak, ugyanaz az udvar, a tornaterem. Gimibe a nagyok is ide jártak, általánosba nem. Így felvételizni kell majd 8.-ban. De ez mellékszál.
A kérdésemre nem válasz, hogy gyerekfüggő, mert azt nem indokolja miért jobb a gimit előbb kezdeni :-)
Volt csoporttársaim közül tanítanak 6 és 8 osztályosban is. Minket nem a 14 év alattiak oktatására szocializáltak anno, ergo elég furán is érzik magukat ebben a szerepben... Sejtésem szerint így van ez másutt is. A saját tárgyaim tanterveit elnézve sem látom, hogy a 6 vagy 8 osztályos annyival jobb lenne. Az egyetlen érv a váltás mellett max. az, hogy ha valahol nagyon gatya a felső tagozat. De amúgy? Ha jó a suli felsőben is, a gyerek is jól érzi magát ott, minek elvinni 6 vagy 8 osztályosba? Nem vitatkozni akarok, csak érdeklődöm. Mivel minket ez úgy sem érint, kizárólag a kíváncsiság hajt :-)
hát igen, szerintem is. nálunk előbb tudták a régi suliban a gyerek eredményét, mint én, és dagadt nekik is a mellük, hogy a sorrendben első gyerekek közül az első és a harmadik is tőlük került ki, és a többiek is jól teljesítettek :-)
en meg mar elore rossuil vagyok attol,ha mar megint egy ujabb stresszhelyzet all elo.Tavaly ugye a a kicsi ment suliba,iden a kozepso erettsegizik,hogy 2 ev mulva mar megint jojjon valami,mar elore rosszul vagyok tole,ne legyen par nyugodt evem:)
Gyerekfüggő szerintem. Én, mint tudod, 12 osztályosba jártam, és nemcsak gimiben. Imádtam, szerettem, nekem kellett. De van olyan gyerek, akinek ez nem való és sok.
Én nagyon örülök, hogy itt 1 kivétellel kudarcba fulladt a 6 osztályos próbálkozás, 8 osztályos meg sosem volt. Így nem is kell agyalnom ezen. Eccerűen a tanár agyammal sem bírom megérteni miért jobb a gimit sokkal korábban kezdeni :-)
Igen, már két iskolában is ezt tapasztaltam, a régi suliban is, és itt az újban is. Hogy abszolút segítőkészek, külön foglalkoznak velük. Amúgy meg szerintem egy általános iskolának a hírét az is erősíti, ha már negyedikben is jó a felvételi aránya.
nálunk nagyon korrektek voltak, akiről tudták, h felvételizni készül, azokkal külön gyakoroltak, és mikor felvették a gyerekeket, gratuláltak. ettől függetlenül év elején elmondták, h szerintük jobb, ha marad a gyerek 8.-ig, de nem akadályoztak bennünket semmiben. a nagyfiam most hatodikos 8 osztályos gimiben, és szereti, bevált neki, a középsőm jövőre felvételizik, remélem, ő is bekerül. ami a bírja-e kérdést illeti, nem olyan mumus a 8 osztályos sem, mint ahogy kívülről látszik, nálunk egyetlen zökkenősebb terület a matek, de az sem leküzdhetetlen, és közben a fiam naponta jár edzésre is, idéntől pedig minden szombat-vasárnap meccse is van, és persze még csak szeptember van, de úgy tűnik, bírja. én nehezebben :-)