Keresés

Részletes keresés

ruzsa janos Creative Commons License 2024.02.26 0 0 4601

Táp javaslat bármihez: 1 vagy több 18650 cella, meg egy ilyen töltőáramkör.

Ha nem kell 5 volt, akkor a cellát közvetlenül is használhatod, nulla zaj lesz.

Aliexpress

ruzsa janos Creative Commons License 2024.02.26 0 0 4600

5 wattos, 10x100 mm es COB led nekem elég volt...

Előzmény: Prof (4599)
Prof Creative Commons License 2024.02.25 0 0 4599

Elvileg elég. De ettől még előbb tesztelni kell élőben, hogy akár csak egy szegmesnyi LED elég és kellő fényerővel világít. Utána jöhet a matek, hogy ez hogyan tápolható. És hogyan hűthető (közvetlen napsütésben mostanában bírnak 70-80 fok felszíni hőmérsékletek adódni, ami nem igazán barátja a ledeknek).

 

Előzmény: ruzsa janos (4597)
halaloszto Creative Commons License 2024.02.25 0 0 4598

Autó témában vannak soros buszos teljesítményfokozatok, esetleg arra körülnézni.

 

De kültérben fénykibocsátó elven működő display szerintem halott ötlet. Mire akkora fényereje lesz, hogy tényleg olvasható napsütésben is, rájössz hogy nem akarod a villanyszámlát fizetni.

Előzmény: Prof (4596)
ruzsa janos Creative Commons License 2024.02.25 0 0 4597

Mi a helyzet az ULN2003 darlington végfokkal? Csatornánként 500 mA és 50 V. Ez 12 voltos lednél 65-6 watt / szegmens, ami azért elég.

A Elévpedig egy 16 csatornás pwm kimenetű i2c buszos meghajtót tennék, mert annál a csatornák ki/bekapcsolt állapota megoldott. Én amerikai foci kijelzőt készítettem így, bár azt fet-es végfokokkal. Két uln2003 plusz egy pwm driver elég. 

 

Előzmény: Prof (4596)
Prof Creative Commons License 2024.02.25 0 0 4596

Annyit kotyognék bele, hogy kb. 1,5 éve végigtúrtam mindent és arra jutottam, hogy EGY IC-vel nem lehet megoldani, hogy értelmes méret és értelmes fényerő legyen, vagyis vagy legalább egy darlington-mező, de inkább egy tisztességes meghajtó-fokozat kell mögé. Vagyis sok kábel, sok forrasztás vagy gyártott nyák.

Első menetben egy protót kell összerakni és kivinni a szép tavaszi napsütésbe, és megnézni, hogy tényleg látszik-e x méterről.

Alpári Gnác Creative Commons License 2024.02.24 0 0 4595

Az áramkorlát a TM1637-re vonatkozik!

Előzmény: Mr.Cross (4594)
Mr.Cross Creative Commons License 2024.02.24 0 0 4594

Még ezt tudom elképzelni mint megbuherálható órát, mert amit elsőre linkeltem, ott érhet meglepetés, ha a számlap LCD és csak led háttérvilágítása van. Elsőre tm1637-ből kivezetékelve próbálnám, hátha az is elbírja (ott külsőleg adnák neki 5V-ot, és akkor nem az arduinot terhelné)

Előzmény: Alpári Gnác (4593)
Alpári Gnác Creative Commons License 2024.02.24 0 0 4593

Nem kizárt, ha belefér a szegmensenként 50mA, illetve a közös lábon 200mA áramkorlátba.

Közös anódos, ha jól nézem.

Előzmény: Mr.Cross (4592)
Mr.Cross Creative Commons License 2024.02.24 0 0 4592

Majd valami kínai boltban körül nézek, vagy temu vagy hasonló helyekről, ha találok valamit 3000 Ft körül, az még nem okoz lelkiismeretfurdalást ha szétbarmolom, ha netalántán meg összejönne, az hasznos lesz nektek is  :D  :D  :D

Előzmény: Alpári Gnác (4591)
Alpári Gnác Creative Commons License 2024.02.24 0 0 4591

Az is újító ötlet lenne:)

Előzmény: halaloszto (4590)
halaloszto Creative Commons License 2024.02.24 0 0 4590

Vagy egy tárcsa, és két mutató. Láttam már több helyen, azt hiszem bevált. 

Előzmény: Alpári Gnác (4589)
Alpári Gnác Creative Commons License 2024.02.24 0 0 4589

Én teljesen mechanikus megoldásban gondolkodnék: léptetőmotor és valami fából készült szerkezet.

 

Ez jó ötlet, négy tárcsával nem is olyan borzasztó méretben lehetne egész látványos digitális órát csinálni.

Mindenképpen egyszerűbb, mint pl. elforduló szegmenseket fabrikálni, bár az is jól mutatna. De ott a mechanika már komoly mérnöki tervezést igényelne.

Előzmény: Prof (4588)
Prof Creative Commons License 2024.02.24 0 0 4588

Nagyjából ez a "követendő" út.

A 8x8-as mátrixok legnagyobb baja, hogy csak labor-körülmények között van értelmezhető fényerejük, ahogy kikerülnek szabad térre, ez az előny elvész, nehezen vagy egyáltalán nem olvashatók.

Hasonló problémába már belefutottam, arra jutottam, hogy bármilyen értelmes megoldás elképesztően komplikált és/vagy nagyon alkatrészigényes. Az egyszerűeket (mint a 8x8 mátrix) nagyon egyszerű megcsinálni, de nem biztos, hogy minden feltételt maradéktalanul teljesítenek.

Én teljesen mechanikus megoldásban gondolkodnék: léptetőmotor és valami fából készült szerkezet.

Előzmény: Alpári Gnác (4587)
Alpári Gnác Creative Commons License 2024.02.23 0 0 4587

Van a MAX7219 alapú kijelző, amivel egyszerű bánni.

8x8-as mátrix, lényegében bármennyi ilyet fel lehet fűzni, nekem 4-es kivitelben van pár darab, olyan 3 cm magas számokat lehet vele kiíratni.

Van hozzá működő könyvtár, lehet futtatni a kiírást, meg mindenféle.

 

A másik, hogy vettem filament LED-eket, ezek önmagukban 3 cm hosszúak, ezekből tehát már 6 cm magas kijelző fabrikálható, csak ezzel elég sok a munka.

Eleve össze kell belőle rakni magát a kijelzőt, másrészt akkor lesz 1-1 db közös anódos, vagy katódos 7-szegmenses kijelződ, azt meg multiplexelni kell, hogy bele férjen a lábakba.

Ilyen amúgy:

https://www.aliexpress.com/item/1005004055944666.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.17.9c431802YLzeHs

 

Téli-nyári időszámításra simán egy kapcsolót szoktam tenni.

Azért, mert arról volt szó, hogy megszüntetik az egészet, határidő is volt rá, csak jött a Covid és feledésbe merült.

Viszont ha egyszer mégis eldől, akkor lehetne átprogramozni az összes órámat...

Addig meg évente kétszer átkapcsolom, aztán kész.

Előzmény: Mr.Cross (4586)
Mr.Cross Creative Commons License 2024.02.23 0 0 4586

Sziasztok! Szeretnék egy udvari órát készíteni amit 6-8 méterről is jól lehet látni, és az lenne a kérdésem, hogy van-e a TM1637-nek valami very big kivitele vagy valami alternatív megoldás ami nem haladja meg a képességeimet?

Ha veszek valami ilyesmit https://www.temu.com/hu-en/1pc-acrylic-mirror-digital-alarm-clock-voice-control-dual-alarm-night-mode-snooze-table-clock-5-levels-of-adjustable-brightness-12-24h-anti-disturb-function-electronic-led-clock-for-home-room-living-room-office-decor-without-battery-g-601099541003401.html?top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2FFancyalgo%2FVirtualModelMatting%2Fd0c2bbd83a4536cc811f922d9eeb27fb.jpg&spec_gallery_id=4084366897&refer_page_sn=10009&refer_source=10022&freesia_scene=2&_oak_freesia_scene=2&_oak_rec_ext_1=MjM2MDAw&refer_page_el_sn=200049&refer_page_name=search_result&refer_page_id=10009_1708690062519_udn2v6oahn&_x_sessn_id=1jiem0xd1f vajon mekkora az esélye annak hogy a kijelzőjét egy TM1637 szétbuherált alaplapjára forrasszam? Megjött a GPS modulom, az időt is sikerült kiolvasni belőle, bár a téli-nyári időszámítással lesz némi munkám. 
Üdv: Domel

Mr.Cross Creative Commons License 2024.02.20 0 0 4585

Megtaláltam közben a forráskódot is:  https://ordasigabor.webnode.hu/l/blogbejegyzes-kepekkel/
Szerintem áram és feszültséggörbe differenciált mér

Előzmény: Prof (4583)
Alpári Gnác Creative Commons License 2024.02.19 0 0 4584

Igen, de az eredeti kérdés igenis releváns, mert ahogy magyarázza az ember, abból nem tud kijönni jó eredmény.

 

Felrajzolja az áram szinuszát, majd összeszorozza a feszültség szinuszával, de minuszt szoroz minusszal, pluszt meg plusszal.

Mindenképpen pozitív lesz az eredmény.

 

Nem is működött neki, megíratta a chatGPT-vel, jellemző, hogy az már meg tudta írni, dehát bogarássza ki, hogy az mit csinál, akinek két anyja van...

Önmagában attól nem tud késni az áram a feszültséghez képest, hogy merre folyik az áram, mert hát hogy is tudna?

 

Nyilván van erre megfejtés, de nem az, amit emberünk felrajzolt.

Hogy mi, azt majd ti megmondjátok:)

Előzmény: Prof (4582)
Prof Creative Commons License 2024.02.19 0 0 4583

Eh, elvileg igen, gyakorlatilag meg van pár, a mérés módszertanából fakadó nehézség. Egyrészt, itt nem lesz negatív és pozitív értéket, hacsak nem skálázod át a 0-tól 1023-ig tartó számsort, amit az analóg bemenet konverziója után kapsz. Ehhez ismerni kell a nullátmenet helyét, amihez azért én pár száz ciklust végigmérnék és átlagolnék (ami nem lehetetlen feladat, csak ügyesen kell megválasztani a mintavételezést és a számítás módszertanát).
Ha ez megvan, tudni fogod, hogy az egyes görbék pluszban vagy mínuszban vannak-e, de 0 fokos fázisszögnél rút módon mindig pluszban lesznek  (szorzás után), 180 fokos fázisszögnél meg mindig negatívban. A kettő között lesz valamelyik félúton a megoldás az irányra, és ehhez bőven elég a kezdeti x mérés, hogy meghatározd, hogy melyik késik a másikhoz képest. Mert ha ez megvan, akkor megvan az irányod (nyilván ezt is érdemes kalibrálni).

Előzmény: halaloszto (4581)
Prof Creative Commons License 2024.02.19 0 0 4582

Ha 20 alkalommal vesz mintát, az egy 1 kHz-es mintavételezés. Ennek igazából nincs jelentősége, mert csak pillanatnyi állapotot mér.
A trükk abban van, hogy a feszültség hullámát és az áram hullámát, pontosabban azok fázisszögét nézi. Ha egyik irányban megy, akkor az 90 (plusz mínusz kevés), ha a másik irányba, akkor 270 (plusz mínusz kevés) ez az eltérés. Ezt a két érték lefutásából lehet látni egész jól. Mivel a rendszerek nem tökéletesek (kapacitív / induktív viszonylatban), így ez meglehetősen tökéletlen, pláne, hogy rengeteg zavart pakol bele a rendszerbe máshol.

Előzmény: Mr.Cross (4578)
halaloszto Creative Commons License 2024.02.19 0 0 4581

Nem kell ezt belekeverni. 
A pillanatnyi teljesítmény az a pillanatnyi áram és a pillanatnyi feszültség szorzata. Ha ez a szorzat pozitív, akkor mondjuk mi vagyunk a fogyasztó, amikor meg negatív, akkor a termelő.

 

Ha a két színusz szinkronban van, akkor ez bazi egyszerű, ha nincs, akkor kicsit bonyolultabb. De nem sokkal.

 

 

Előzmény: Mr.Cross (4580)
Mr.Cross Creative Commons License 2024.02.19 0 0 4580

Vagyis az amper görbéje lemarad a feszültség görbéjétől? 

Előzmény: halaloszto (4579)
halaloszto Creative Commons License 2024.02.18 0 0 4579

Nem hall szenzor, hanem árammérő hurok, azaz current-transformer. Nincs semmi meglepő, az áramnak van iránya, és abból kijön hogy mi tápláljuk az utcát, vagy az utca minket.

Előzmény: Mr.Cross (4578)
Mr.Cross Creative Commons License 2024.02.18 0 0 4578

Sziasztok. Van fent Ordasi Gábornak egy youtube videója (https://www.youtube.com/watch?v=g8UmQp0Xlzs) ahol hall szenzor és Arduino segítségével megméri hogy merre halad a vezetékben a váltóáram. Elsőre meredeknek tűnik, de hát ő a villamosmérnök, csak nem beszél hülyeséget. A fázisra feltette a hall szenzort, akkor plusz ampert mért, majd 180°-kal megfordította a hall szenzort, akkor meg mínusz ampert mért. A magyarázatot eléggé elnagyolta, valami olyasmit mondott, hogy a pozitív és negatív színuszhullámról (amíg körbeér) kb 20 alkalommal vesz mintát és ebből számolja valahogyan ki. A téma amúgy az volt, hogy hogyan érzékeli a villanyóra, ha a napelem miatt kifelé vagy befelé megy az áram a házból.  Azt írta hogy felteszi a videó alá a forráskódot (de nem tette), és én azt kérdezném tőletek, hogy van itt olyan ember, aki érti az elvet? Mármint azt, hogy a pozitív-negatív félhullámból vett mintákból milyen logikával lehet rájönni, hogy a fázis-vezeték jobb vagy bal oldalán van-e a fogyasztó? (magyarázat kezdete 15:20-tól)

 

Üdv: Domel

TJAti Creative Commons License 2024.02.18 0 0 4577

Köszönöm a válaszokat, hát nagyon benne vagytok a témában, én még csak kóstolgatom a témát, és időnként falra mászok.

Közben megoldódott a probléma, és már rendesen ír a kijelző. 

 


   lcd.setCursor(9, 0)if (impulzusSzamlalo < 10) {    lcd.print("  ");  }

  else if (impulzusSzamlalo < 100) {    lcd.print(" ")} 

  lcd.print(impulzusSzamlalo)

 

 Hasonló felépítésel próbálkoztam, de nem ment, aztán megkértem Chat gpt, nézze meg, és leírta ezt a módosítást.

 Most fogom kivinni az egész hóbelevancot a garázsba és rákötöm a forgató szerkezetre.    

Előzmény: Prof (4576)
Prof Creative Commons License 2024.02.17 0 0 4576

Nem a méret számít, hanem a meghajtó IC. 3-4 éve csináltam egy összehasonlítást könyvtárak és megjelenítési módszertanok között, többféle kijelzővel. Mindnél lesujtó volt az eredmény sajnos.

 

Ilyenkor meg nem szívni kell, hanem belenézni a könyvtárba, úgy fél óra alatt kiderül kb., hogy mi a helyzet, és ehhez lehet igazodni. Más miatt (shift register) írtam "szabdaló" programot, ami arduinon pláne egyszerű, mert alapból és egészen jól van implementálva az osztás maradék (%). Kb. 15 perc kódolás. Nyilván ezt követően át kell gondolni erősen a megjelenítést is, de az fordított sorrendben egész jól megy. 

Most ugyanezzel a módszerrel rajzolgatok 2,8"-os kijelzőre bitang nagy és gyönyörű számokat. Mondjuk g'ci lassú, de nem is szempont, hogy baromi gyors legyen.

Előzmény: Alpári Gnác (4575)
Alpári Gnác Creative Commons License 2024.02.17 0 0 4575

Amit a lassúságról írsz, azt én is tanúsíthatom, némelyik konkrét katasztrófa. Pl. a 0.96"-os OLED. Érdekes módon az 1,3"-os meg nem ilyen lassú.

 

Van amúgy egy OLED kijelzőm, hosszú és keskeny, tök szép sárga a színe, egyszerűen jó ránézni, minden oké, csakhogy változót egész egyszerűen nem ír ki a hozzá tartozó könyvtár és nem találtam jobbat. Csak karaktereket. Napokig kínlódtam vele.

Előzmény: Prof (4574)
Prof Creative Commons License 2024.02.17 0 0 4574

Én sok esetben kifejezetten rossznak tapasztaltam meg a kijelző tartalmának törlését. A buta kijelzők gyakorlatilag 100%-a (itt most grafikusokról van szó, nem a karakteresekről) bufferből dolgozik. Ezt kell hol soros, hol párhuzamos adatvonalon teleírni konkrét grafikus tartalommal, kijelzőtől függő sorrendben (soronként, oszloponként, blokkonként, elölről, hátulról, stb.). Van pár meghajtó--könyvtár kombó, amiben kihasználták azt, hogy a képernyő megjelenítő buffer címezhető, és nem shift-registerként működik, így ha valami csak kis mértékben változik, ahhoz nem kell az egészet teleírni, elegendő csak az adott (akár pár bitnyi) részt. Amivel most dolgozom (szükségből), ott a sima frissítgetések (összesen egy 5×5 pixelnyi rész változik másodpercenként 5-ször) és a teljes újraírás között az adatfolyamban több százszoros különbség van. A clr-nél mindig kimegy az egész tartalom, pár kijelzőnél ez még szabad szemmel is jól látható villódzást eredményez.

Minden más korrekt, de ugye ez a "szép", hogy más szarjából kell néha kihozni a jót.

Előzmény: Alpári Gnác (4573)
Alpári Gnác Creative Commons License 2024.02.16 0 1 4573

Furcsállom hogy alapból ezt nem tudja az arduinó

 

Nincs olyan, amit alapból tudna az arduino.

 

Pár hete értetlenkedett itt valaki, hogy miért nem kezel valami szenzort, meg hogy miért nincs az Arduino felületén ledokumentálva.

 

Azért, mert van egy bármilyen periféria, ami minden máshoz is használható, pl, RPi-hez, vagy tényleg akármihez, de valakinek megtetszett az Arduinohoz és írt hozzá egy könyvtárt.

Mi meg rákeresünk, megörülünk, aztán használjuk, miközben esetleg szar.

 

Minden könyvtárban van egy clear...() függvény, ami törli a kijelző tartalmat, azt kell ilyenkor használni.

Vagy felülírni a kiküldött tartalmat, ahogy Prof javasolta.

Minden ilyen könyvtárral játszani kell és kitapasztalni, hogy mikor mit csinál.

Irgalmatlan sokat szívtam egy OLED kijelzővel, semmiképpen nem írta ki, amit akartam. Pedig volt hozzá könyvtár.

Ez ilyen, sajnos...

Előzmény: TJAti (4571)
Prof Creative Commons License 2024.02.16 0 0 4572

Szia,

A legegyszerűbb megoldás, hogy ha a váltáskor (100-ról 99-re, 10-ről 9-re, stb.) kiírsz még egy szóközt a szám után. Ez törli majd a maradékot.

Minden ilyen könyvtár nagyjából úgy van megírva, hogy "mindegy, csak működjön", sokban egyáltalán nincs ilyen jellegű "hibajavító" koncepció.

Láttam (olasz) ipari gépet, amin ugyanez volt a probléma. Szóltam neki, hogy írják már át a kódot, mire ők, hogy hát az kurva sokba kerül. :-D

Jelentősen röhögtem, de elengedtem a kérdést. 

Előzmény: TJAti (4571)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!