Keresés

Részletes keresés

sjanius Creative Commons License 2006.01.17 0 0 719

 

 Ha a választott vezető szakmailag vállalhatlan dolgot csinál, vagy egy a továbblépéshez feltétlenül szükséges dolgot halogat, akkor a szakma (egy része) nyilván háborog. Ha nagyon egyértelmű és nyilvánvaló a hibás lépés, akkor nagy lesz a háborgás.
Szerencsés esetben ezek a "háborgók" betömörödnek egy olyan szervezetbe, aminek már súlya lesz.
Mégszerencsésebb esetben a szervezet lesz elég szakmai ahhoz, hogy értelmes megoldásokat tudjon javasolni, és lesz bennük annyi politikai érzék, hogy ezt el tudják adni szakmán kívülre is.

 

 A legnagyobb ellentmondást talán itt látom. Tudniilik ha szakmáról beszélünk, az szerinted hány ember?

 A Veke és az őket támogató szakemberek száma, valószínüleg számokban ki nem fejezhető töredéke annak, ahányan ezen a területen dolgoznak.

 Ehhez képest, a  már említett okok miatt, olyan súlyal esnek a latban, mintha legalább is a szakma felét, de inkább nagyobb hányadát képviselnék.

 

 Számos esetben kiderült, hogy bizonyos kérdéseket minden oldalról remekül meg lehet védeni és támadni is egyszerre. Ilyenkor az erősebb érdekérvényesítés győz, és nem a szakmai.

 

 A hannoveri villamosok a legjobb példa arra, hogy csak politikai zsarolással lehetett kicsikarni a megvételüket, és emlékszem rá, hogy annak idején a szakma is teljesen megosztott volt ez ügyben. A Veke véleményére nem emlékszem.

 

 Mindenesetre, a Metro építés kérdése nagyon hasonló. Ha majd utólag vizsgáljuk, az semmi képpen nem fog kiderülni, hogy elhibázott volt -e vagy sem, mert mindenképpen szükség van rá, esetleg nem most, vagy nem egészen ebben a formában.

 

 Akik annak idején megtervezték, valószínűleg szakemberek voltak, és ami miatt eddig húzódhatott a kezdése, az egy másik civil szervezet, és a mindenkori politikai érdekek eredménye.

 

 Olyan sohasem lesz, ami mindenkinek megfelel. Arról nem beszélve, hogy mi most leszűkítjük a kört a tömegközlekedésre, holott a közlekedésnek még számos szereplője van.

 

 Ha emlékszel milyen felháborodást váltott ki pont a tömegközlekedési topicon a kerékpárosok tüntetése, és milyen ellenséges hangulatban fogadta, többek közt  éppen a Veke. Pedig ezt is fel lehet fogni egy erőszakos lobbyzásnak is. Pedig ők is egy kisebbsége  a közlekdőknek, és az ő érveikkel sem lehet nagyon mit kezdeni, mert nekik is  igazuk van. Ha most a kerékpárutakra költenék, az idei egyéb helyekre, mondjuk az út felújításokra  szánt pénzeket,  - mert ugye lehet hogy elég sem lenne -, milyen helyzetet teremtenénk?

 

 

 

 

Előzmény: vrobee (718)
vrobee Creative Commons License 2006.01.17 0 0 718
A meglátásunkban annyi a különbség, hogy én a demokráciákban bevett szokások szerint, legitimnek tartom azokat, akiket demokratikus úton választottak a kérdéses helyekre.
Én is legitimnek tartom őket, de nem szentnek és sérthetetlennek.

Ha a társadalomnak a nagyobb része megbízta őket egy bizonyos időre, bizonyos feladatok ellátására, akkor ezt az ellenzékének, vagy bírálóinak is tudomásul kell venni.
...és például nem lelőni vagy elüldözni. :)
De bírálni szabad, sőt kell.
Ha a választott vezető szakmailag vállalhatlan dolgot csinál, vagy egy a továbblépéshez feltétlenül szükséges dolgot halogat, akkor a szakma (egy része) nyilván háborog. Ha nagyon egyértelmű és nyilvánvaló a hibás lépés, akkor nagy lesz a háborgás.
Szerencsés esetben ezek a "háborgók" betömörödnek egy olyan szervezetbe, aminek már súlya lesz.
Mégszerencsésebb esetben a szervezet lesz elég szakmai ahhoz, hogy értelmes megoldásokat tudjon javasolni, és lesz bennük annyi politikai érzék, hogy ezt el tudják adni szakmán kívülre is. Ez azért fontos, mert a politika törekszik a jó imidzsre, tehát ez érdekérvényesítő eszköz a politika felé. Sajnos ez a szükséges demagógia a szakmaiság részleges feladásával kell járjon, de a motiváció megmarad szakmai.
Legszerencsésebb esetben lesznek annyira jó diplomaták, hogy a kettőt a leghatékonyabban ötvözni tudják.

Ez volna a politika hatékony szakmai kontrollja.

Azt hiszem, a "civil szféra" szükségességét semelyik demokráciában nem szokás megkérdőjelezni.

A VEKÉ-nél ez természetesen nem megy tökéletesen, mint ahogy a világon sehol semmi nem megy tökéletesen. A diplomáciai ponton pl. nem csak te látsz hiányosságokat. De jelenleg az egyetlen szervezet ténylegesen helyzetben a VEKE. A városvezetésnél "demagóg módban" is sokkal szakmaibbak mindenesetre, a céljaikkal egyet lehet érteni, és ez szerintem elég indok arra, hogy megkapják a bizalmat.

A kérdéskörbe tartozik a közlekedésre szánt pénzek ütemezése is. Ha egy négy, vagy öt évre választott testület ennyi időre szóló költségvetést fogad el, feltételezhetően a legjobb szándékkal elosztva a forrásokat, és ezekbe a tervekbe durván beavatkozna
_Minden_ területen folyik lobbitevékenység. Amelyik terület nem, az pillanatok alatt hátrányba kerül. Betonbiztos pénzelosztás előre nem létezik...
Ha a politika biztos a programjában, akkor végrehajtja a civilek ellenében. Ha igaza lesz, a civilek égnek. A baj az, hogyha a politika sumákol, és erre a civilek felhívják a figyelmet.

Az egy teljesen eszement feltételezés, hogy történetesen a BKV nem akarja lecserélni a HÉV-eit, a Trolikat, a Buszokat, Metrókat.
1. nem a BKV-n múlik, és ez a hadjárat elsősorban nem is neki szól.
2. Csak nem olyan sürgős. A "bilit majd ráérünk később kiborítani" gondolkodásmód a négy éves ciklusok nagy veszélye. Erre fel _kell_ hívni a figyelmet, amikor csak lehet.

A másik dolog az effektív károkozás.
A négyesmetróval meg a köré kapcsolódó "fejlesztésekkel" a városvezetés forintosítható kárt okoz az országnak, városnak. Aki ezellen nem emeli fel a hangját minden lehetséges ponton, az a vétkesek közti cinkos.

A tegnapi események után, most melyik ujját harapja meg a cég?
1. nem a CÉG.
2. Azt az ujját, amelyik a HÉV és a M2 járműcseréjét nem közös tervvel, ütemezéssel akarja végrehajtani. Nagyon remélem.
3. Nem a VEKE gyújtotta fel azt a HÉV-et. Ez egy jel a tömegközlekedés elhanyagoltságára, amit a VEKE persze, hogy aláhúz...
Előzmény: sjanius (717)
sjanius Creative Commons License 2006.01.17 0 0 717

 

 Mind a négy kérdés egy téma köré csoportosul.

 

  A meglátásunkban annyi a különbség, hogy én a demokráciákban bevett szokások szerint, legitimnek tartom azokat, akiket demokratikus úton választottak a kérdéses helyekre.

 

 Ha a társadalomnak a nagyobb része megbízta őket  egy bizonyos időre, bizonyos feladatok ellátására, akkor ezt az ellenzékének, vagy bírálóinak is tudomásul kell venni. 

 

 A kérdéskörbe tartozik a közlekedésre szánt pénzek ütemezése is. Ha egy négy, vagy öt évre választott testület ennyi időre szóló költségvetést fogad el, feltételezhetően a legjobb szándékkal elosztva a forrásokat, és ezekbe a tervekbe durván beavatkoznak, akkor borul az egész, és jó szándék ide vagy oda számos terület pénz nélkül marad. Ha a Veke által folytatott erőszakos kampányra idővel mások is rászánják magukat, mivel úgy néz ki hogy ez célra vezető, akkor  a ciklusokon belül anarchiába fordul, az egyébként jól  tervezhető, és kivitelezhető célkitűzés is.

 

 Ha viszont ez így lesz, akkor nem érdemes tervezni, mert úgyis mindig az erősebb kutya ....ik alapon, lesznek elosztva a pénzek. Ezt nem kívánhatja senki.

 

 Az egy teljesen eszement feltételezés, hogy történetesen a BKV nem akarja lecserélni a HÉV-eit, a Trolikat, a Buszokat, Metrókat.

 

 Miért ne akarná? Egyetlen elfogadható érvet hozzál fel! Ehhez nem kell a Veke segítsége! A meglevő forrásokból, és a még várható extra bevételekből, kölcsönökből esetleg lehet tűzoltásszerű befektetéseket finanszírozni, de ahogy a példa mutatja, ami tegnap a Trolit érintette csak, mára már a Hévet érinti.

 

 A tegnapi események után, most melyik ujját harapja meg a cég? És melyik felel meg a Vekének? Mert ugye egyszerre mindent még akkor sem lehet, ha nagy média háborúban a Veke ki is tudott harcolni magának egy kis szelet rivalda fényt.

 

 

 

 

 

Előzmény: vrobee (716)
vrobee Creative Commons License 2006.01.17 0 0 716
Viszont nem értek egyet, emberek lejáratásával,
Én sem.

demokratikusan választott vezetők döntéseinek jogos, vagy jogtalan támadásával
A jogossal miért nem? Nyilvánosan beszél, vállalja a felelősséget érte!
Aki nem ért a szakmához, nem biztos, hogy látja a demokratikusan választott vezetők által okozott vagy okozandó károkat. Nem baj az, ha erre valaki felhívja a figyelmet.

komoly anyagi átszervezések kikényszerítésével más területek rovására
Minden _valaminek_ a rovására megy... De ha egy terület a többihez képest nagyon el van hanyagolva, akkor oda igenis át kell csoportosítani pénzt,

Ha azt mondanák, hogy lélegeztetőgép helyett vegyünk trolit, az vitatható. Ha azt mondják, hogy vegyünk trolit, mert érdemtelenül (és nyilván az ország általános helyzetéhez képest) el van hanyagolva az üzem, azzal egyetértek.

Ez rám is vonatkozik. Nekem is és bárkinek, jogában áll véleményt nyilvánítani egy civil szervezet munkájáról is
Már hogyne volna. Legfeljebb vitába szállnak vele.
Előzmény: sjanius (712)
sjanius Creative Commons License 2006.01.17 0 0 715

 

 Szokás szerint személyeskedésbe váltott a HÉV baleset kapcsán kialakult vita.

 A kezdeményezők a szokásosak, és a folytatás, a sorban állás a moderácón szintén a szokásos.

 

 De ha már személyeknél és jellemeknél tartunk:

 

 Mit gondoljak arról az emberről, aki egy sajnálatos, és eddig tisztázatlan baleset kapcsán kinyilitkoztatja, hogy a legfőbb érték az ember, és mindent ez alá kell rendelni.

 Máskor, amikor milliomosok szórakozásának számító Dakar rallyen ártatlan benszülött gyerekek halnak meg, amiért  a megszokott teve helyett, most 2oo-zal közelednek a kamionok, azt bocsánatos bűnnek tartja, és még cinikus megjegyzéseket is tesz.

 

 Szerintem az ilyen ember jellemtelen, hideg, cinikus és számító.

 

 Ha most valaki moderációért kiállt, akkor az felvette az inget.

 

 

sjanius Creative Commons License 2006.01.16 0 0 714

 

 Az önkormányzatban demokratikusan választott vezetők ülnek. Bőbeszédű, jópofa barátom.

Előzmény: VEKE-fan (713)
VEKE-fan Creative Commons License 2006.01.16 0 0 713

demokratikusan választott vezetők

 

...

Előzmény: sjanius (712)
sjanius Creative Commons License 2006.01.16 0 0 712

 

 A Veke szervezési, átszervezési javaslataival, általában valóban egyetértek.

  Egyetértettem, a HÉV szerelvényeket egyszer kiváltó, metró tender módosításának a  javaslatával is.

 

 Viszont nem értek egyet, emberek lejáratásával, demokratikusan választott vezetők döntéseinek jogos, vagy jogtalan  támadásával, komoly anyagi átszervezések kikényszerítésével más területek rovására, ki nem vizsgált, és le nem zárt események elsőnek kommentálásával, általában a vezetőik  hangvételével.

 

 És amit nagyon jól megfogalmaztál,:Kompetencia: véleményt mindenki nyilváníthat, az is, akié neked nem tetszik. Aztán vagy komolyan veszik, vagy nem.

 

 Ez rám is vonatkozik. Nekem is és bárkinek, jogában áll véleményt nyilvánítani egy civil szervezet munkájáról is , még akkor is , ha provokációnak állítják be, és alpári stílusú személyeskedésbe is torkollik mindez.

Előzmény: vrobee (711)
vrobee Creative Commons License 2006.01.16 0 0 711
A kórházi műszerekért majd lobbiznak a betegek/orvosok.
A VEKE deklarált célja, hogy elérje: a városi közlekedés közpénzből való támogatása növekedjen.
Ez úgy látszik, megy neki.
Ennek én örülök, mert szerintem a közösségi közlekedés nálunk alul van finanszírozva (sok más területhez képest is).
A múltkor még te sem vitattad a Veke _céljait_ . Most már igen?

Kompetencia: véleményt mindenki nyilváníthat, az is, akié neked nem tetszik. Aztán vagy komolyan veszik, vagy nem.
Előzmény: sjanius (709)
VEKE-fan Creative Commons License 2006.01.15 0 0 710
...
Előzmény: sjanius (709)
sjanius Creative Commons License 2006.01.15 0 0 709

Mindössze arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy nincs ingyen semmilyen korszerűsítés.
Az árát azok fizetik meg, akik utaznak rajta, és még persze azok a budapestiek is, akiknek az adójövedelmük a városi kasszában landol, és még azok a tanyán élők is, akik meg a nagy kalapba fizetik az adót.

Szép szám. Az egész ország. Ehhez képest, egy pár fő, kihasználva a sajtó adta lehetőséget a hisztéria keltésre, az ő nevükben extra méretű kiadást okoz.

Nem azt vitatom, hogy nincs szükség újabb és mindig újabb járművekre.
De ha ez nem egy hosszútávú tervezés eredménye, hanem mindig a pillanatnyi politikai, vagy kivagyiság eredménye, akkor annak nagyon sokan isszák meg a levét.

Felsoroljam hány érdek van még ezen kívűl? Kivel kezdjem? A betegekkel? A kórházaknak nincs szükségük műszerek cseréjére? Stb.

A Veke ezt a hisztériát kezdte a fogassal, és ha akkor arra harapot volna a sajtó ilyen volumennel, akkor most talán új fogaskerekű lenne, és nem maradt volna pénz, még jó pár évig a trolik cseréjére, mint ahogy most emiatt lehet hogy másra nem fog jutni.

Egyszerűen vitatom a VEKE kompetenciáját abban, hogy a város mikor milyen járművek cseréjét oldja meg.

Szomorú, hogy már ide is elért a politikai befolyás, és a VEKE ezt nagyon jól lovagolja meg, de hogy hány érdek sérül ezzel az senkit nem érdekel.
Előzmény: vrobee (708)
vrobee Creative Commons License 2006.01.15 0 0 708
Vannak a fejtegetésedben érdekes dolgok, csak sajnos akkora csúsztatások is, mint egy ház. És az hiteltelenné teszi az amúgy érdekes megállapításaidat is.

Csak néhány...

Az utazó közönséget természetesen sem a BKV, sem pedig a Veke nem kérdezi meg mikor mit tegyen, a költségek ennek ellenére őket terhelik.
Az utazóközönséget kérdezik, ennek a kérdésnek a neve: utas/forgalomszámlálás.
Hogy ez milyen módon függ a kocsik, az üzem állapotától stb., azt számos külföldi példából ki lehet következtetni.

A korszerű kocsik nem jelentenek egyet a csökkenő áramfogyasztással, sőt. Amit a réven nyerünk a visszatermeléssel, azt bőven elveszítjük a fűtés, és hűtés oltárán.
Csak az a baj, hogy az utast nem hatja meg a visszatáplálás, viszont nagyon is érdekli, hogy szét kell-e fagynia a járművön, a zökkenőknél lefejeli-e a kapaszkodót, eseteg hogy hány fok lépcsőt kell megmásznia. és úgy általában a "ruszki szarra", vagy valami újabb trolira kell-e felszállnia. Ezek ma már követelmények, ha a tömegközlekedés jó részesedését a metrón kívül is meg akarod tartani.

Ha majd a kurva BKV megint jegy árat emel, akkor majd gondoljunk arra , hogy most fizetjük ki, a Veke által kierőszakolt "tervszerű" kocsi cseréket.
A kurva BKV akkor emel árat, amikor csak a főváros és a PM engedélyezi. A beszerzések is nagyrészt fővárosi költségből mennek tudtommal. A főváros költségvetésében a tömegközlekedés ha nem is csepp, de sok más tétel közt szerepel, és a politika márcsak olyan, hogy több pénz megy oda, ahol nagy a hiszti (amit tévesen vagy valósan szavazói igénnyel azonosítanak.)

hulladék hőt használtak, ami most elmarad, így természetesen elektromos fűtést kell használni.
Ami ugye azt jelenti, hogy télen ugyanannyi áramból ugyanannyira lesz fűtve a taliga, nyáron viszont megtakarítás jelentkezik...

A garancia lejárta után, a BKV-nak saját kézbe kell venni a kocsik üzemeltetését, mindenkori javítását. Ehhez teljesen új szervíz képességet kell kiépíteni.
Az új járművek alkatrészei, mégha egy részük a Ganztól is származik, külföldről érkeznek. Ezek ára, raktárra való készletezése, újabb milliárdokat emészthet fel.

Igen, éééééés? akkor maradjanak örökre a Ziu-k meg UV-k meg Ik200-asok, aztán akinek nem tetszik, az majd kocsiba ül, az a maradék 10% csóró söpredék, akinek nem lesz rá pénze, meg majd trolizik a régiségeken 2030-ban? Ilyen várost szeretnél?

Nem az ő gondjuk! De ahogy mint minden civil sem képes az optimális hat éven belül lecserélni a kocsiját
Igy van, nem az ő gondjuk. Nem is az ő döntésük. Csak felhívják valamire a figyelmet.
A cél meg szerintem az volna, hogy a tömegközlekedés a városban vonzóbb legyen, mint az egyéni, és ehhez bizony időben le kell cserélni a taligákat.
Magyarország gazdag ország (30-40. a többszáz országból) sokmindenre jut pénz, a tömegközlekedésre viszont aránytalanul kevés. A VEKE azt szeretné, hogy a tömegközlekedésre több jusson. Szerintem igazuk van. Ennek érdekében politikai fogásokat is bevetnek.

Előzmény: sjanius (707)
sjanius Creative Commons License 2006.01.15 0 0 707

A Veke nevében nem szerepel a civil szó, így nem is lehet számon kérni rajtuk, ha terveik, nem minden esetben egyeznek meg a civil szféra érdekeivel.

A most sikeresen kipánikolt ZIU-k cseréje, a többszörösére fújt, de nem emelkedő számú balesetek kapcsán, még lehetett ösztönös.

De a már jó előre bejelentett igény a GVM-ek cseréjére már azt mutatja, hogy tervszerű támadás várható ez ügyben. Ha majd annak idején a GVM-ek is hirtelen el kezdnek rázni, akkor majd tudni fogjuk honnan fúj a Veke szele.

Egy tervszerű amortizáció, és a kocsik 1o-14-évenkénti cseréje természetesen jogos igény. Azonban a várható költségekről nem szabad elfelejtkezni.
Ha majd a kurva BKV megint jegy árat emel, akkor majd gondoljunk arra , hogy most fizetjük ki, a Veke által kierőszakolt "tervszerű" kocsi cseréket.

Az utazó közönséget természetesen sem a BKV, sem pedig a Veke nem kérdezi meg mikor mit tegyen, a költségek ennek ellenére őket terhelik.

A korszerű kocsik nem jelentenek egyet a csökkenő áramfogyasztással, sőt. Amit a réven nyerünk a visszatermeléssel, azt bőven elveszítjük a fűtés, és hűtés oltárán.
Ez kiderült a Combinok kapcsán is, ugyanis a segédüzemre több áramot használnak, mint a jelenlegi kocsik üzem közben.
Az öreg Ziu-k ugyan sokat fogyasztottak, de fűtésre , hulladék hőt használtak, ami most elmarad, így természetesen elektromos fűtést kell használni.

A új járművek beszerzési ára nagyságrenddel különbözik a régeikétől.
A Ziuk előtt nem kellett törető kocsinak végigmenni a vonalon, az újak, a lefagyott vezetékekkel már nem bírkóznak meg, ezért vagy a régi Ziuk fognak járni előttük üresen, vagy egy teljesen új áramátalakító rendszert kell kiépíteni erre a célra.
Hasonló a helyzet az utakkal. A Ziuk mág csak csak megbírkóztak a rossz utakkal, az új alacsonypadlós kocsiknak viszont teljesen más minőségű útra van szükségük.

A garancia lejárta után, a BKV-nak saját kézbe kell venni a kocsik üzemeltetését, mindenkori javítását. Ehhez teljesen új szervíz képességet kell kiépíteni.
Az új járművek alkatrészei, mégha egy részük a Ganztól is származik, külföldről érkeznek. Ezek ára, raktárra való készletezése, újabb milliárdokat emészthet fel.

Mindez persze nem elég indok arra hogy ne cseréljék le az elhasznált kocsikat, de a kép akkor teljes, ha a Veke arról is tájékoztat egy ilyen viharos akció kapcsán, ami ről a kiadások kapcsán már nem szívesen beszélnek.

Nem az ő gondjuk! De ahogy mint minden civil sem képes az optimális hat éven belül lecserélni a kocsiját, így nem egészen értem miért erőszakolja rá a közösségi járművek cseréjét, hiszen áttételesen ez szintén a civilek zsebére megy.

Talán őket is meg kellene kérdezni mielőtt milliárdokkal dobálózik a VEKE mások zsebére.





sjanius Creative Commons License 2006.01.10 0 0 706

 

 Veled is ez történt, ezért nem látok én itt igazán ellentétet.

 

 Le kell cserélni a Ziukat. Pont.

 Meg volt rá az ütemterv. Pont

 Előre kell hozni a Veke hozzá nem értése miatt is. Talán. mérget azért nem vennék rá.

 Ha előre lesz hozva, ez megint valami másnak a rovására mehet csak, mert plusz pénz nincs.

 3 milliárd forintról van szó.

 Az meg egyenesen hazugság, hogy az utasok alig várják. Legfejjebb  azok, akik még nem utaztak alacsonypadlóssal. Felszállni könnyebb, azon kívűl szétrázzák az embert, és szűkebbek is belül.

 Semmi nem tökéletes:)

 

 

 

Előzmény: VEKE-fan (705)
VEKE-fan Creative Commons License 2006.01.09 0 0 705

Kicsit átfogalmazva leírod, amit én is leírtam. Sebaj!

 

No akkor:

 

1. Földeletlen hálózattal kisebb lenne az ármütés veszélye.

 

Mennyibe kerülne átalakítani a hálózatot földfüggetlenre? Újabb trafókat, egyenirányító telepeket megépíteni. Sok.

 

2. Nem törvényszerű, hogy egy akár 1oo-2oo voltos porkötés is balesetveszélyes legyen.

 

Nem törvényszerű, de befolyásolja. Különben is, a porkötés nem voltos, hanem ohmos. Hogy mekkora feszültség mérhető a troli karosszériáján, az függ egyrészt a porkötés ellenállásától (hogy ez mitől függ, már kitárgyaltam a másik topikon), másrészt attól, mekkora a földelés (a megfogó ember ellenállásától stb.) Végy elő egy digitális multimétert és próbaképpen mérj ki egy Ziut sötét testkötésjelzővel, száraz időben! Simán ott a 600V DC, de ez ilyenkor nem veszélyes, mert amint megfogja valaki a kapaszkodót, ez rögtön leesik kb. 10V-ra. Az emberi test ellenállása kb. 1 kiloohm, míg a multiméteré 1000V-os állásban 50-100 megohm.

 

A veszélyesség még egyénfüggő is (életkor, idegi állapot, számít-e rá stb.), egyértelmű konzekvencia nem vonható le. Egy 9V-os elemmel is könnyen meg lehet ölni bárkit (nem a torkán lenyomva :-).

 

3.  A ZIU tervezési és öregedési mutatói a bajok forrásának az egyik legfőbb oka.

 

A következő hozzászólásomban és a másik topikban leírtam :-).

 

4. Nem gyártottak még olyan trolibuszt, de semilyen más villamos eszközt sem, aminél 1oo % ban ki lehetne zárni az áramütés veszélyét.

 

Valóban nem, de a különféle megoldásokkal (aktív és passzív védelem) minimálisra csökkenthető a kockázat. A legegyszerűbb FI-relés megoldás is már sokat számít, ezt még lehet egyéb elektronikus védelmekkel kombinálni.

 

 5. Aktív, és passzív szigetelési megoldásokkal el lehetett volna még húzni a ZIU-k feltétel nélküli cseréjét.

 

Igen. De meddig? Leírtam már, hogy nemcsak az elektromossággal van baj. Persze biztos tökéletesre megcsinálható a Ziu, hogy bárki megnyalná a tíz ujját utána, csak legyen, aki fizesse. Mint a nagyapám bicskája, aminek már egyszer cserélték a nyelét, később a pengéjét is, de az még mindig a nagyapám bicskája. Amire ezzel ki akarok lyukadni: a pályaszámon kívül mindent ki kéne a gépen cserélni.

 

Nem vagyok troliellenes, támogatom a sok évvel ezelőtti kis BKV-füzetkés elképzelést, hogy a 9-es és a 95-ös buszt a jövőben kiváltsa a leendő 84-es és 85-ös troli, jó kis csuklós Solarisokkal :-)))

 

vekefan.újbólokoskodik

 

 

Előzmény: sjanius (703)
sjanius Creative Commons License 2006.01.09 0 0 704

 

 Erre válaszoltam már odaát, de szívesen megismétlem.

 

 Az Ikaruszok még gyengébb lábon állnak, csak a zárlatok miatt, a ZIU-kon van  a tekintet.

Előzmény: VEKE-fan (702)
sjanius Creative Commons License 2006.01.09 0 0 703

 

 Azt hiszem közös nevezőnek a következőket leszögezhetjük:

 

 1. Földeletlen hálózattal kisebb lenne az ármütés veszélye.

 2. Nem törvényszerű, hogy egy akár 1oo-2oo voltos porkötés is balesetveszélyes legyen.

 3.  A ZIU tervezési és öregedési mutatói a bajok forrásának az egyik legfőbb oka.

 4. Nem gyártottak még olyan trolibuszt, de semilyen más villamos eszközt sem, aminél 1oo % ban ki lehetne zárni az áramütés veszélyét.

 5. Aktív, és passzív szigetelési megoldásokkal el lehetett volna még húzni a ZIU-k feltétel nélküli cseréjét.

 

Előzmény: VEKE-fan (701)
VEKE-fan Creative Commons License 2006.01.09 0 0 702

És akár folytathatjuk is trolival.

 

Folytassuk, én is trolipárti vagyok!!!

 

A mell döngetés megilleti a Vekét, hiszen az adó fizetők pénzén, az adó fizetők részére,az adófizetők megkérdezése nélkül, terminus előtt kihisztériázta a cserét.

 

Nagyon is okosan tették, még a választások előtt! Utána már nem biztos, hogy lenne rá zsé.

 

Amúgy: terminus=végállomás in english? A Ziuk már rég túlfutottak azon.

 

A ZIU szegény, aki 3o-35 éve járja a várost, hóban fagyban, ebből mit sem ért. Ő csak halad ahogy eddig is.

 

Járja. A jármű hordszerkezete meg szépen, csendben elkorrodált. Hiába méretezték túl elég nagy biztonsági tényezővel, csodákra már nem képes. Az anyagnak nagy a kén- és foszfortartalma, ami egyrészt a belső (láthatatlan) korrózióra való hajlamot növeli (miért is tűntek el viharos gyorsasággal az 1975-80 között gyártott, "cigánymercinek" gúnyolt négylámpás "ezerötös" Ladák az utakról???), másrészt növeli a ridegtörésre való hajlamot is. Az elsőt nem kéne megvárni, ugye?

Előzmény: sjanius (700)
VEKE-fan Creative Commons License 2006.01.09 0 0 701

Szervusz Barátom!

 

Nálam is a kedvencekben van a topik!!! :-)))))))))))))))

 

Akkor nézzük:

 

A leggyakrabban igen,  és akkor ez a finom porréteg nem tud nagyobb áramot átvezetni, mert ahogy nőne az áram erőssége, a kisebb szénpor részecskék mint valami biztosítékok elégnek, így rögtön csökken a vezető keresztmetszet, ami rögtön áram esést is hoz.

 

Ez így, ebben a formában nem igaz! © Dr. Torgyán.

 

Ha pontosan a két szénkefe közt egy egyenletes csíkban rakódik le és ki tud alakulni akkora áram hogy elégesse, akkor így is van. De szerencsétlen módon jobban szeret a kefeház és a fémtest közé beülni. A troli kasznija pedig lebegő potenciálon van ha jól tudom.

 

Extrém esetben, párás vizes időben, a szénporral és egyéb szennyeződéssel keveredett víz, a  szigetelőkön megtapadva, már nagyobb áramot is képes átfolyatni.

 Ez még mindig kevés szokott lenni az áramütéshez, ha valaki átlagos cipőben,sérülés nélküli hámsejtekkel a kezén fog meg egy ilyen troli festetlen alkatrészét, esetleg díszlécet. 

 

A párás idő extrém eset? Nem. Pár pocsolyába belelép a tag és máris jóval kisebb a talpponti ellenállás. A keze is nedves lesz, az érintési ellenállás is kisebb. Nem folyik a testen nagy áram, de mivel a legveszélyesebb utat választja (szíven át), könnyen halálos lehet.

 

Az, hogy nyugaton nem ismerős ez a fajta probléma, az annek köszönhető hogy földeletlen hálózatot használnak, és nem annak, hogy a modern kocsiknál sikerült 1oo %-ban megoldani a szigetelési problémákat.

 

Ott is földelt az egyik pólus! Egyedül az oroszoknál nem földelt (még a háztartási villamos hálózat se, náluk nincs külön fázis meg nulla - volt rezük hozzá bőven), náluk a testkötés ezért nem is probléma.

 

A szigetelési problémákat 100%-ig valóban nem tudták megoldani, de azt igen, hogy a szellőző a lehető legmagasabb pontról vigye a levegőt és kifelé. Meg nem úgy helyezték el a motort, hogy az első pocsolyába belehajtva beázzon.

 

Rövidrezárt forgórészű aszinkron motoros hajtásnál pedig ez a probléma föl sem merül.

 

Hogy ez mennyire sikerült, azt majd az idő igazolhatja, de semmiképpen nem a troli üzem bezárása a válasz a Veke marhaságaira.

 

Ilyenről szó sincs.

Előzmény: sjanius (699)
sjanius Creative Commons License 2006.01.09 0 0 700

 

 És akár folytathatjuk is trolival.

 

Kijavítunk: ha valakinek, akkor a troliüzemnek és díszes vezetésének SEMMI érdeme nincs a járműcsere felgyorsításában. A BKV és a Főváros egyes felsővezetőinek hallgatólagos egyetértétését, segítségét és bíztatását ugyan bírtuk, az eredeti célunk is az volt a figyelemfelhívással, hogy 2007 tavaszán már csak Solarisok és 412-esek legyenek szólótrolikként Budapest utcáin. De hogy ebben a trolüzem csak barnaköpenyes ellenharccal és rövidlátó hazudozással, illetve az index topikokon való fikahadjárattal volt képes résztvenni, az is biztos.

 

 Ez egy idézet, Vitézy féle okoskodás és Veke logika.

 

 

 A kérdés az, hogy a TÜ-nek miért lett volna ellenére akár már tíz éve a kocsik cseréje. Kitartottak amíg lehetett, miután akkor sem, most sem rajtuk múlott ezért nem tudom hol hibáztak? Nekik a legjobb, megszabadulni egy ilyen koros, szervíz igényes járműtől. Miért ne akarták volna?

 

 

 Az biztos hogy ha Veke nem folytat lejárató kampányt akkor tervszerűen, tovább húzódott volna.

 

 A mell döngetés megilleti a Vekét, hiszen az adó fizetők pénzén, az adó fizetők részére,az adófizetők megkérdezése nélkül, terminus előtt kihisztériázta a cserét.

 

 Ha ne adj isten, emiatt véletlenűl csorbulnának más tervezett kiadások határ idejei, azt azért nem kéne a Vekére hárítani, mert ők arról nem tehetnek, hogy a városnak csak ennyi pénze volt:)

 

 Legyen az bérfejlesztés, vagy buszok cseréje, munkás felvétel, vagy megállók karbantartása.

 

 A Vekének most ez volt fontos és kész!

 

  Végül is azt a presztízs veszteséget valahol be kellett hozni, hogy a fogaskerekűt nem zárták be, nem zuhant le, nem haltak meg emberek, és egyáltalán. Semmi nem úgy történt, ahogy azt a Veke megjósolta.

 

 Na, de most törlesztettek. Egy kis városnak elegendő ZIU-t sikerült leselejteztetni, elektrotechnikai alapismeretek hiánya miatt. De azért a dicsőségből jut a bulvársajtónak is. Sajnos a Veke ezért nem viheti el egyedül a pálmát.

 

 Azért annak örülni kell , hogy fellélegezhetünk, egy olyan fenevadtól sikerült megszabadulni aki emberekere támad, válogatás nélkül öl gyereket nőket, és trolivezetőket. Aki trolival jár, annak egy nyugodt éjszakája nem volt, nem tudhatta mikor csap le rá a fenevad.

 

 A 74-es járaton már régen nem jár senki emberfia, mindenki kerülő utakon közelít a lakása felé. Ha meglátnak egy közeledő trolit, fák mögé bújnak, vagy bemenekülnek a Vidám Parkba, és a szellem vasúton keresnek menedéket.

 

 A ZIU szegény, aki 3o-35 éve járja a várost, hóban fagyban, ebből mit sem ért. Ő csak halad ahogy eddig is. Esőben megcsipkedi a rossz emberek kezét, és ha szidják nem moccan mint a csökönyös öszvér.

 

 

 Sebaj, nem sokára  jönnek a fiatalok, a Solarisok, akik hidegben vacognak, és nem hajlandók mozdulni a hideg vezetékek alatt, és a lámpáknál hajó hintát játszanak, majd megtanítják az utasoknak, hogy a troli pótló busz azért marad, és a mulatság kedvéért még ki is tud gyulladni ha kell..:)

 

 Monnyon le a busz is!

 

 

 

 Vajon mi  lesz a következő Veke hisztéria áldozata?

 

 

 

 

 

sjanius Creative Commons License 2006.01.09 0 0 699

 

 Kezdjük a Trolival!

 

 A hetek óta rázó trolik alaposan felrázták a Vekét. Természetesen nem érdekli őket mi is az oka ennek,egyáltalán így van e, biztonságképpen a Troli üzemegységet földig rombolnák, a helyét felszántanák, a helyét sóval, borsal behintenék és kis Veke palántákkal ültetnék be. A barna köpenyeseket nyugdíjaznák, vagy még azt sem?

 Helyükre fiatalakot küldenének, akik a vadonat új telepen, a vadonat új Solarisokkal remekül el lennének.

 Biztosítanák, hogy a kocsik újak maradjanak, ne rázzanak. Javításról nem kéne gondoskodni, hiszen új kocsikról lévén szó, garanciálisak.

 

 Felhívom a két vezér Vekés figyelmét a következőkre.

 

 Volt már új trolibusz Pesten. Remekül működnek. Egy darabig. Természetesen mindig előfordult, hogy ráz egy troli. Új , használt egyaránt.

 Az, hogy a GVM-ek is rázhatnak, mint ahogy a 4oo-asok is az gondolom nem újság.

 

 Egyetlen értelmes kérdés hangzott el ez ügyben az utóbbi hónapokban.

 

 Le van e földelve a trolibusz hálózat negatív pólusa? A válasz igen.

 

 A kérdés azért fontos, mert minden hibás kocsi ennek az igennek az okán okozhat  valódi problémát.

 

 Az, hogy nyugaton nem ismerős ez a fajta probléma, az annek köszönhető hogy földeletlen hálózatot használnak, és nem annak, hogy a modern kocsiknál sikerült 1oo %-ban megoldani a szigetelési problémákat.

 

 Még a legmodernebb elektromos személykocsiknál is előfordul, hogy ideiglenesen leromlik az átütési szilárdság biszonyos pontjain a kocsiknak. Mégsem okoznak balesetet, mert nincs földelt negatív pólusuk.

 

 A villamossal közös hálózatot örököltük, tudtuk, ill az akkori fiatalok is tudták, hogy ez ezzel jár, ezzel együtt kell élni, a megoldások sora áll rendelkezésre, sajnos egyik sem tökéletes.

 

 A ZIU-k kora, eleve szerencsétlen tervezése okozza, hogy a többi típusnál gyakrabban mérhetünk rajtuk megengedettnél nagyobb feszültséget, ami még magában nem probléma, ha ez csak porkötés. A leggyakrabban igen,  és akkor ez a finom porréteg nem tud nagyobb áramot átvezetni, mert ahogy nőne az áram erőssége, a kisebb szénpor részecskék mint valami biztosítékok elégnek, így rögtön csökken a vezető keresztmetszet, ami rögtön áram esést is hoz.

 

 Extrém esetben, párás vizes időben, a szénporral és egyéb szennyeződéssel keveredett víz, a  szigetelőkön megtapadva, már nagyobb áramot is képes átfolyatni.

 Ez még mindig kevés szokott lenni az áramütéshez, ha valaki átlagos cipőben,sérülés nélküli hámsejtekkel a kezén fog meg egy ilyen troli festetlen alkatrészét, esetleg díszlécet. 

 Talán látszik hogy sok apró dolognak kell ahhoz együtt lenni, hogy valódi áramütés alakuljon ki. És ez nem is túl gyakori.

 

 A statisztikák bizonyítják ennek valóság tartalmát. Az újság cikkek és a Veke hisztériája valami mást sugall nekem, de ezt a konzekvenciát én most nem vonom le. Ezt ők maguk megteszik minden megszólalásukkal.

 

 

 Az új kocsik természetesen kevésbé érzékenyek az időjárásra, mivel eleve úgy tervezték őket, hogy az alkatrészek minnél  kevesebb helyen találkozzhassanak porral, ill vízzel.

 

 Hogy ez mennyire sikerült, azt majd az idő igazolhatja, de semmiképpen nem a troli üzem bezárása a válasz a Veke marhaságaira.

 

 

sjanius Creative Commons License 2006.01.09 0 0 698

 

 Az egy hét kispad legfőbb tanulsága: Ezt a topicot le kell porolni!:)

 

 Kiderül, mennyire leszek itt is off topic.

Törölt nick Creative Commons License 2005.11.18 0 0 697

Villamosvonalak épülnek vidéken

Csak Budapesten fogynak a villamosok
RTL Klub Híradó - Hujder Zoltán
2005-11-18 12:52:02


Miközben a fővárosban villamos vonalak szűnnek meg, több vidéki nagyváros villamoshálózatának bővítésébe kezd és járatokat sűrít. Vidéken úgy látják, hogy csak így lehet megoldani, tömegközlekedéssel megelőzni az állandó torlódásokat. Ráadásul ezeket a fejlesztéseket az Európai Unió is támogatja.


Tegnap egy újabb település, Győr városatyái is úgy szavaztak, hogy a szakemberek folytassák a város villamoshálózatának tervezését. Így a kisalföldi megyeszékhely lakói 10 év múlva már több vonalon is utazhatnak.

A látványterveken már látható, hogy néz majd ki a villamos a győri utcákon. A fejlesztés 60 milliárd forintba kerülne, de, ha rövidebb szakaszon közlekedne, akár 40 milliárd forint is elegendő a villamosok elindításához. Győrött rövid idő alatt a reggeli és délutáni csúcs idejére elviselhetetlenné nőtt a forgalom. Több busz indításának pedig nincs értelme, mert ma már van, hogy több járat is áll egymás mögött a dugóban.

„Ez az, amelyik megoldja a város hosszú távú közlekedési problémáit, és ez az a megoldás, és csak ez az, amelyhez uniós forrásokat lehet bevonni” – mondta Eredics Imre alpolgármester.

A villamosokkal szinte az egész városból könnyen, gyorsan a belvárosba juthatnak majd a győriek. A város vezetése szerint a lakosok kétharmada örülne a fejlesztésnek. Az igaz, hogy a megkérdezettek többsége nem szeretné, ha az ablaka alatt mennének a járatok.

A délutáni csúcsforgalmat már nem lehet megszüntetni, ezért a vidéki nagyvárosokban, Miskolcon, Szegeden, Debrecenben a villamos vonalakat bővítik. A kisalföldi megyeszékhelyen pedig pár év múlva elkezdődhet a városi hálózat kiépítése.

A kivétel Budapest

A villamosok egyébként egész Európában reneszánszukat élik. A kivétel Budapest, ahol az elmúlt években tucatnyi vonal szűnt meg, és csak egy új épült: az 1-esé. Az pedig járhatna tovább is, de a Lágymányosi hídon kialakított villamos pálya befejezéséhez évek óta nincs pénz.

 

 

Jönnek a 2006-os események....

Előzmény: 3325_noszvaj (695)
Törölt nick Creative Commons License 2005.11.18 0 0 696

Épp ma volt a rádióban, hogy tervezik Szeged, Debrecen és Miskolc villamoshálózatának a bővítését.

 

Jönnek a váasztások!

 

Szegény ember az aki még ígérni se tud!

Előzmény: 3325_noszvaj (695)
3325_noszvaj Creative Commons License 2005.11.18 0 0 695

Tömegközlekedésre máshol is készültek készülnek tervek, de jórészt papíron marad az egész.

 

Épp ma volt a rádióban, hogy tervezik Szeged, Debrecen és Miskolc villamoshálózatának a bővítését.

 

Na erre befizetek!

Előzmény: Törölt nick (693)
VitézyDávid Creative Commons License 2005.11.18 0 0 694
A VEKE nem egy hivatal, azt csinálja, amit a tagok szeretnének és amit mi magunk meg is csinálunk. Ahol nem él egy tagunk sem és nem is ért hozzá egyikünk sem, nem jelenünk meg. Ez ilyen egyszerű.
Előzmény: Törölt nick (693)
Törölt nick Creative Commons License 2005.11.18 0 0 693

Kedves Vitézy Dávid!

 

Érden kívűl más városban is szeretnének valamit csinálni?

 

Lassan Budapesten belül, sokmindent megoldottatok, de vidéken a megyeszékhelyeken, a Volán járatoknál valamint a MÁV esetében is elkélne egy Veke-MÁV, VEKE VOLÁN szervezet.

 

Tömegközlekedésre máshol is készültek készülnek tervek, de jórészt papíron marad az egész.

Előzmény: VitézyDávid (692)
VitézyDávid Creative Commons License 2005.11.18 0 0 692
A területi lefedettség javítási nélküli hálózatfejlesztés, amit az a terv tartalmazott, is segített volna az éjszakai közlekedésen, valóban.

Nem mi találtuk fel, hogy szar az éjszakai közlekedés és csinálni kell vele valamit. Amit mi feltaláltunk (ez nálunk szerepelt először), hogy a szolgálati járatok bevonásával finanszírozható a hálózatfejlesztés. Ha a szolgálatikhoz nem nyúlunk, soha senkinek nem lett volna forrása ennél lényegesen kisebb léptékű fejlesztésre sem.

Egyébként már a 90-es évek legelejéről is vannak az éjszakai közlekedés problémáira rávilágító, különböző megoldásokról szóló BKV-s anyagok. Ahogy sok más témáról is. Itt az eredmény elsősorban az, hogy ezúttal meg is valósult a terv, ez pedig a BKV menedzsmentje által is beismerten nem történt volna meg, ha nincs a VEKE.
Előzmény: zsig (691)
zsig Creative Commons License 2005.11.18 0 0 691
De régen jártam itt... De arra senki sem emlékszik már, hogy kb. 2002-ben már volt szó arról a BKV keretein _belül_, hogy átmérős vonalak hálózatává alakítják az éjszakai közlekedést?!
Nem elvitatni akarom senkinek az érdemét, de azért ne legyezzük magunkat olyan munkáért amit nem (csak) mi végeztünk el.
Köveket, sziklákat várok. :-)
Előzmény: vrobee (686)
TRA 395 Creative Commons License 2005.11.08 0 0 690
T. csacsogo55!

Nincs kedved inkább átjönni a trolibuszos topicba? Szerintem ott sokkal izgalmasabb dolgokról lehetne beszélgetni, és kíváncsiak lennénk Rád is... Pl. van-e valami publikus hír az általad a topicban említett lengyelországi útról. Miben lesz más a következő Solaris széria. Mi a véleményed a Pozsonyi úti lezárásról? Mi a véleményed a Ziu esztétikai felújításokról? Satöbbi, satöbbi... Szerintem ezek sokkal kellemesebb témák, mint az, hogy ki mikor személyeskedett.
Előzmény: csacsogo55 (689)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!