Én anno a Jawa Mustangra építettem hall gyújtást. Bronzból készült egy henger a megszakító bütyök helyére, abba került egy erős mágnes (pc merevlemez fejmozgató),kis panelra tranzisztoros vezérlő. Az vezérelte a Babetta tirisztort amit egy trafónos át töltött a gyári tekercs. Működött csak visszajutott a nagyfesz és haza vágta a hall elemet.
Pár éve vettem a helyi Aldi-ban, 4-5ezer körül volt. Nem nagy méretű, de pl karbit,benzincsapot tökéletes takarítani. Igazából a finom rezgés miatt több tonnás! nyomás alakul ki az alkatrészen,ezért mindent leszed.Gumit, papírt stb szét is szedi :D
A röpsúlyos előgyújtás-szabályzó mellé nem fér el a gyújtás jelfogója,ami tulajdonképpen egy nagyméretű tekercs,ott látod a fémlapon:
Ez az a gyújtás,de az Izsre nem sikerült így felszerelni, kijjebb kellett vinni a jelfogót.
Így meg akkora lett a forgótárcsa (amiben a mágnes van) hogy ha azt ráteszem a röpsúlyos rendszerre,nem fog kiemelni a pörgettyűhatás miatt.Az Enfielden csak egy kis műanyaggyűrű van (a fekete doboz alatt)
benne egy kis mágnessel,ami annyira könnyű hogy nincs érdemi hatással a röpsúlyok működésére.
Kérdeztem az elektronikai kütyübuherátor haveromat,hogy mit lehetne tenni.
Az mondja,hogy ismeri ezt a gyújtásrendszert,és próbáljam ki,hogy 300 óhmot teszek a kimenetére,és úgy földelem,szikrázni fog.Kicsit fostam hogy leégetek valamit,de kipróbáltam,és tényleg szikrázik.
Akkor mondta,csinál nekem egy HALL jeladós rendszert. Azt mondja,hogy van egy olyan HALL ami ha mágneses térbe kerül elkezd vezetni (mint egy kapcsoló) és ha kikerül onnan akkor nem vezet.És ha odaér elé a mágnes,bekapcsol és a 300 óhmon keresztül kisüti a gyújtást.És ez már olyan kicsi alkatrész,hogy ha egy műanyaggyűrűt teszek a röpsúlyra (vagy megkeresem az eredetit :)) akkor már olyan közel tudom szerelni a jelfogót hogy működni fog.A robogókon és hasonló járműveken ugyanilyen rendszerű gyújtás van,de ott nem lehet HALL jeladót felszerelni,mert annak +12V tápfesz kell,( ami egy robogón nem mindig van) és ezért használnak egy tekercset,előtte forgó mágnessel.
Én is szedtem szét olyan karbit amiben fehér por volt,az valami oxid anyag lehetett.
Én nem kinlódtam vele sokat,nagyját kikapartam,aztán ment az egész az ultrahangos mosóba némi forró víz és kis közönséges mosogatószer társaságában :-D
A 34-es Dellorto karbi benzibefolyó csőcsonkjában ilyen cucc volt.
a kis jawában a Pincsiben mikor hazahoztam nekem is valamilyen fehér trutyi volt. úgy nézett ki mint valami darakása, lehet hogy tároltak rajta x ideig pár mázsa gabonát de nem tudom az hogy jutott be az úszóházba, lehet hogy valami pók vagy tudomisén belehordta vagy lehet valamilyen oxid, passz, de kb. az elhozatal előtt 2 évvel biztosan ment. tehát kb. 2 év kellett a trutymóhoz.
mondjuk az még azért meglepne ha az úszóházban egeret találnék:-)))
"kiváncsi lennék mit lépne rá a motor de inkább nem próbálom ki."
Be se indulna vele szerintem. Az általam említett Babiban levő "döglött" benzinnek olyan hígító szaga volt (gondolom a tiedben levőnek is).Amikor kicseréltem a karbit egy tisztára,és tettem a rajta levő csőbe friss benzint,első tekerésre beindult 14év állás után.A csőbe utána tettem a tankban talált "benzin"-ből,ami miután leért a karbiba,meg is állt a motor mintha elvágták volna.Először nem tudtam mi a gond,de miután a karbiból kiöntöttem a döglött benzint,és frisset kapott,újra járt mint a Doxa óra :-D
Itt van két kép az akkori tecnikával (Nokia 3650) mobillal fotózva.Kellemes karamella kinézetű trutyi az úszóházban ami mindent eltömített véglegesen.
De ha már a régi dolgoknál tartunk,megmutatom hogy mit találtam a Jawa Mustang blokkban hazahozatal után :-D Nem igazán friss olaj volt az biztos.
passz pár év lehetett, pincében fészerben udvaron, a benzinnek viszont határozottan nem benzin szaga volt. kiváncsi lennék mit lépne rá a motor de inkább nem próbálom ki. talán mosogatni még jó lesz...
Mennyi ideig állt?Egyszer került hozzám egy kiskormányos Babetta,ami 1992-től állt 2006-ig. Na annak a karbija egy az egyben össze volt ragadva attól a gyantától ami a benzinbe kevert olajból kiválik egy idő után.
na ma egy hét áztatás után összeraktam a karburátort. végül nitrohigítóval kellett lemosnom mindent. az a ratyi ami beleragadt az nagyon durva volt. a benzincsap úgy beragadt, hogy ripityra kellett szedni meg áztatni meg dróttal piszkálni. nagy nehezen a zárható tanksapka zárját is sikerült megindítani. belenéztem a tankba mintha valami fekete szart fújtak volna bele. lehet ez valami rozsdalekötö?
végül a tank szerepét egy flakon vette át. A súbertű a közepénél kábé a 3/4éig el volt vékonyodva, ezt forrasztópákával meg ónnal orvosoltam aztán finom reszelővel becsiszolgattam, tűrhető lett. belőttem a levegőcsavart 1+3/4 re. szivató és rugdostam, de semmi. gyertya ki száraz. rugdosás szivatón...nagy nehezen elkezdett prüszkölni, de mindig csak 1et vagy egy párat. pár perc után gyertya megint ki, tocsogott a benzinben, letöröltem, felcseréltem a pipákat és pöccre indult. valaki előttem vagy szórakozott vagy figyelmetlen volt. aztán tértem vele pár kisebbet amíg az a fél deci benzin bírta. hát a dugattyúcsapszeg az szól benne mint a rosseb a láncáról le vannak pattogva a görgők sok helyen a kuplung is elég fura, nagygázon fullad az első fék is kicsit be van állva de ennyi volt a cél jelenleg, hogy beinduljon oszt majd lesz valami. :-)
a második egy sportmotoros srác lett 6 tizeddel ment jobbat a versenyen, ez azért bosszantó mert én meg 4 másodpercel jobbat edzésen. elbaxtam evvan. igaz, hogy a motor nehéz de inkább van még mit gyakorolni, csak kevés az idő. a supermotós olyan harmonikusan elegánsan ment, hogy öröm volt nézni, én meg nagy gyorsításokkal meg nagy fékezésekkel a közelébe csak próbáltam érni. tény hogy a VFR tengelytévja is legalább 10centivel nagyobb a 400VFRénél is. ami szintén a tömeg mellett nem előny. viszont meglett életem első motorsport serlege :-)))
hadd kérdezzek egy sportmotor témásat, az elejét pár centiven leereszetni a hátulját kicsit megemelni ezen kívül mit tudnék még elkövetni a VFR-el, hogy fordulékonyabb legyen? Gymkhana a téma. Múltkor indultam egy amatőr versenyen, elbaxtam a versenyt, az edzésen sokkal jobbakat mentem, így 3. lettem. Kipróbáltam a győztes 400as Husqvarnaját, hát ahhoz képest a 750VFR egy halászcsónak. Még rakok rá crosszkormányt mert a csutkával elég nehéz a gázt adagolni kitekert kormánnyal. és itt megállt a tudományom. Akad még valami amit elkövethetnék?
a motrcsere nem aktuális, szeretném a VFR-t megtanulni rendesen mozgatni. a könnyebb motorokkal utána már menni fog :-)
én meg alkalmi vétel kapcsán beszereztem egy JAWA350-639est. ifjú koromban ugyan ilyenem volt :-) most már 3 motor van szétszedve otthon... mert ugye ha már megvettem akkor ki kell próbálni (mondjatok igent) :-)
Tisztelt Nagyérdemű!A hónap eleje óta egy határidős mozdulatban vagyok:P 21 Racer Tesco gazdaságos tip. A jól bevált receptemet követve nem is állok olyan rosszul.A határnap júni 7. Promó hamarosan!
Ez az egyik ismert, még létező, talán ma is még működő metodika az épített, vagy agyon-átalakított motorok "forgalomba varázsolására". Bizonyos korlátok közt működik, de (amikor szándékosan választott ez az út) rejt magába büntetőjogi kockázatot.
Várom olyan jelentkezését, aki a kialkudott honoráriumért ügyintéz nekem...