Keresés

Részletes keresés

pokobra Creative Commons License 2019.06.05 0 0 10703

Az ábrán egyetlen "jó" jel sincs. Meg kellene tudni különböztetni a különféle kacskaringókat. Ha csak egyetlen kacskaringóból áll s a feje általában balra néz, akkor az a "jó" jele. Ha S alakú, akkor az az "ügy" jele. Az S ellenkezője pedig az Ak szótagjele. Ezen a képen az "ügy" és az "Ak" jele fordul elő, "jó" egy sincs.

Előzmény: ketni (10667)
pokobra Creative Commons License 2019.06.05 0 0 10702

A kifejezésmód változik is, meg állandó is marad. Például a Tordos-Vincsa kultúra 49 jele azonos a székely írás jeleivel, azonban a Jóma ligatúra nincs az egyezések között. Ha a Jóma ligatúra a szkíta-hun-indián népek etnikumjelzője, mint az feltehető, akkor ennek a kis különbségnek is jelentősége van.

Előzmény: ketni (10659)
pokobra Creative Commons License 2019.06.05 0 0 10701

Ez nem esélylatolgatás kérdése. Például az "eget tartó fa" képszerkezet igen sok változatban jelenik meg az idők során, amint a Tejút ábrázolása is. 

Előzmény: kitadimanta (10658)
pokobra Creative Commons License 2019.06.05 0 0 10700

Miért kellene az ákkatövet bevonni a magyar hoeroglif írás jeleinek értelmezésébe? Többnyire már tisztázva vagyon, hogy mi magyarázza meg a jeleinket, hogy mit ábrázolnak. A kőkori ősvallás jelei azokat a nézeteket illusztrálták, amelyek a világot próbálták meg leírni. Ezért a jelek képi tartalma a világ leírása. A világba beletartozik az égbolt is (például a Tejútnak és az Orionnak van jele), de az állatövet, vagy részeit eddig nem találtuk meg.  

Előzmény: kitadimanta (10657)
ketni Creative Commons License 2019.06.02 0 0 10699

"A bir helyett vétethetik bar is, (melytől barom ered), s innen ember annyi volna, mint: énes állat."

 

Azt jó tudni, hogy régen az állat szó állapotot is jelentett. Az ember állat csak annyit jelent, hogy nem növény, tehát

növekedésében nem folytonosan változó, hanem állapot szerű, akár az állatok amik szintén ezért állatok. Felnövekedvén állandóak maradnak.

Az asszony állat is csak annyit tesz, hogy ember állat csak éppen nőnemű aki asszonyi állapotban van.

Előzmény: ketni (10696)
ketni Creative Commons License 2019.06.02 0 0 10698

"Emellett az "emlőjéhez emeli"-nél a emel szóból akár még a "mell" testrész megjelölés is származhatott -> ameddig emeli a gyermekét."

A mell és az emlő, emelet, magas stb. ugyan azon "ma" gyökre épülnek, ezért van rokonság közöttük értelmileg.

Ez V. Csaba véleménye az egyik könyvében.

Azonban volt erről más véleménye is egy másik könyvében, ott a mál, vál gyökkel magyarázta a mell szót.

Mint puha, mállékony, mint a málna stb..

Előfordul nála ilyen következetlenség, de ez nem kisebbíti a munkásságát. Mindenkivel megesik.

A gyerek, gyermek töve a gyer=jár, mozog. Gyere ide vagy jer ide, mindegy. A jerke vagy jérce is gyerek mert izeg-mozog.

A gyár is jár. Folyamatosan serénykednek benne.

Előzmény: Császár István (Ljerk) (10697)
Császár István (Ljerk) Creative Commons License 2019.06.02 0 0 10697

Em, mint szótő (amatőr laikusként)

 

(Gyermekét) emlőjéhez emeli, ahol az emik (emik = szopik)

 

Azaz egy fontos cselekvéssor sok elemében szerepel az em, mint tő, a kisember így nőhetett felnőtté.

Az emse, embrió, Emba folyónév, Emese álma mind összefüggésben van, illetve lehetnek az élet kezdetével.

 

Az, hogy a gyermekében az m-t miért vastag betűvel írtam,  az kicsit tovaszállós gondolatom. Talán a gyermek szó eredeti alakja gyer(e)(e)mek lehetett, azaz a következő mondat lerövidítése: "gyere, megszoptatlak (emik)", de a szóvégi, illetve a kezdő e-k kieshettek. Az, hogy az emik, hogy ragozódhatott ebben az esetben, arról nincs képem.

 

Emellett az "emlőjéhez emeli"-nél a emel szóból akár még a "mell" testrész megjelölés is származhatott -> ameddig emeli a gyermekét.

ketni Creative Commons License 2019.06.02 0 0 10696

Cz-Fo:

E szó eredetére nézve többfelé ágaznak a vélemények. Némelyek en (régiesen = mai én) és ber vagy bir szóktól származtatják (én-bir), minélfogva annyit tenne, mint: énnel biró. A bir helyett vétethetik bar is, (melytől barom ered), s innen ember annyi volna, mint: énes állat. Mások szerént alkatrészei: em (szop) és ber, mely héber nyelven vastaghangon bar am. fi, (ide vonatkozik a szanszkrit bhar is, melytől ered a latin pario, német ge-bären stb.); tehát em-bar = szopófi, szopó szülött, csecsfi; mely értelmezés szerént ugyan minden szopós állat ember volna, de a nyelvekben többször nemi név faji helyett használtatik, pl. csecsemő minden fiatal szopó állat, milyenek: borju, bárány, csikó, a nyelvszokás mégis csak az emberi kisdedre alkalmazza. Némelyek az emel ige em gyökét és erő név gyökét látják benne, melyekből öszvetét által lett volna em-er, b közbetettel ember = fönséges erő. Ismét mások az egyenesen fölállót jelentő em és ber (= bar, állat) elemekből származtatják, miszerint ember annyi volna, mint emelt testtel, fejjel járó állat, mi által a többi állatoktól különbözik, Ovidius szerént:
"Os homini sublime dedit, coelumque tueri
Jussit, et erectos ad sidera tollere vultus."
S a magyar költő szerént
"Ember vagyunk, a föld s az ég fia."
Vörösmarty.
Egyébiránt akár a szopást jelentő em, akár a magasra vonatkozó em gyökből elemezzük, analogia szerént úgy is fejlődhetett ki, mint: a csom, gom, dom, gém, ém gyökökből lett: csomó csombor, gomb gombor, domb dombor, gém gémběr, émb émběr = éber; így Imre a székelyeknél: Embre; tehát: emő, emv, emb és ér képzővel emběr, (szopó vagy emelt alkatú). Már legrégibb nyelvemlékeinkben: a két halotti beszédben tisztán ez alakban fordul elé: "num igg ember mulchotia ez vermut" (nöm egy ember múlhatja ez vermöt), "uimaggomuk ez szegin ember lilkiert," (imádjunk, azaz imádkozzunk ez szegény ember lelkeért). A mai korban ö-vel beszélő vidékeken: embör, mint általán a zárt ě (nem éles ë), ö-vel ejtetik. Figyelmet érdemel tehát a két halotti beszédben, hogy ember csak e-vel van írva, noha ném = nöm, vermět = vermöt, továbbá szěmtěk = szömtök, terěmté = terömteve stb., a mennyiben az a felhangú szókban ö-nek olvasandó. Ezen jelenség em-bar-ra vezetne.

Előzmény: kitadimanta (10695)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.01 0 0 10695

"Én maradnék a magyar gyökből való fejtegetésnél,"

Én is magyar gyökből vezettem le, hiszen a pár magyar gyök, a pár-bár-bar változatok pedig nem igényelnek külön magyarázatot.

A sumér ékjellel csupán a pár (férfi és nő) isteni szimbólumként való azonosítására törekedtem. Egyrészt nyomatékosítva az ember szavunk pár-ból levezetett eredetét, másrészt a szimbólumok ősi értelmezésének fontosságára kívántam rávilágítani azzal, hogy ilyen összefüggéseket lehet fölfedezni.

 

Természetesen a jár és pár jelentés köszönő viszonyban sincs egymással, viszont a pár jelentést vissza lehet vezetni a keresztig és Istenig (Istenpár-ig) nemcsak Mezopotámiába, hanem a tengeren túlra is.

Lásd a Borgia kódex lápeit:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=148810901&t=9119978

Ha a keresztet nem az ősi olvasattal, hanem bármely későbbivel azonosítjuk, akkor éppúgy nem tudjuk az ember etimológiáját elfogadhatóan magyarázni, mint a jár gyökkel. (Remélem Te sem gondoltad igazán komolyan, hogy a jár gyök megállja a helyét ebben a vonatkozásban.)

Amikor egy ennyire összefüggő hálózatra bukkanunk, s egy szó gyökét bele tudjuk helyezni, akkor joggal gondolhatjuk, hogy jó úton járunk, miután minden más megoldás hozzá képest csak találgatás szintjén maradt.

Előzmény: ketni (10694)
ketni Creative Commons License 2019.06.01 0 0 10694

Én maradnék a magyar gyökből való fejtegetésnél, azért tekintettel pl. a sumérra is.

Ebben az esetben azonban vagy a jár, vagy a pár jelentést helyezzük előtérbe, mert a két jelentés merőben

különbözik egymástól.

Ezek nem egymás változatai, hanem az egyik fejtegetés, vagy akár mindkettő téves.

 

Előzmény: kitadimanta (10691)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.01 0 0 10693

Igen, de az egy az kettő felet tartalmaz. Mindennek megvan a maga párja, amivel egyet képez valamilyen szinten.

Előzmény: rigeroi (10692)
rigeroi Creative Commons License 2019.06.01 0 0 10692

天 egy.

 

azért 1, mert a mindenség.

és a mindenség egy.

Előzmény: kitadimanta (10691)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.01 0 0 10691

"Ha minden áron az "eredeti" jelentést keressük,..."

Abban igazad van, hogy nem lehet teljesen a gyökerekig visszamenni, mert szinte lehetetlen, viszont az sem járható út, ha minden szándékos, vagy véletlen ferdítésnek helyt adunk. Valahol meg kell húzni a határt, valahonnan el kell indulnunk. S ez lehetőleg a legrégibb változat  legyen, mert az hordozza a legtöbbet az eredeti tartalomból.

 

Az emberrel kapcsolatos fejtegetésed nagyon tetszik...

A bar-ról jut eszembe, hogy a Labat szótárban a 74.sz ékjel bar olvasatú is a pár, és a más mellett.

   

     

Namost: Ha a bar jelentése azonos a par-ral, akkor az en-bar "én-pár" jelentésű, amit nagyonis  alátámaszt ennek az ékjelnek a férfi-női aspektusokat megjelenítő funkciója. (Erről nem is olyan régen írtam) Az istenek is mindig (legtöbbször) párban (bar-ban) jelennek meg. Az ember (állat, barom, bar-om) is egy párt jelent, hiszen két fél, egy férfi és egy nő alkotja.

A teremtéstörténet is így mondja: Alkossunk embert a mi képünkre, - férfiúvá és asszonnyá teremték őket...

 

Tehát az ember-pár az égi Isten-pár megfelelője: Úgy lent, mint fent...

 

Amint látható, a kereszt legősibb jelentésével az ember szavunk etimológiája is szinte hibátlanul magyarázható, semelyik más verzióval ezt nem lehet megtenni.

 

 

 

Előzmény: ketni (10690)
ketni Creative Commons License 2019.05.27 0 0 10690

Ha minden áron az "eredeti" jelentést keressük, akkor azt legbiztosabban az égben találhatjuk meg.

Egy valamire való nép őse az égből az égiek által születik közénk a Földre.

A népnévnek ezt kell tükröznie. Lehet találgatni!

 

Az enber vagy ember szó szintén elég nehezen magyarázható. (Fogarasi szerint az "en" az ént jelent, a "ber" pedig olyan, mint a "bar"=jár a barom szóban.)

Régen minden ember volt, az állatok is, sőt szerintem a növények is elváltoztatott embereknek tekinthetők.

Ennek fényében a barom és az ember szó ugyan az. A barom csak annyiban különbözik, hogy mély hangrendű és föl vannak cserélve a részei.

Bar-om, om-bar=ember.

A "bar" fényt is jelent keleten, de a magyarban a jár szó változata.

Ember legyen a talpán, aki eldönti, hogy akkor az enber=ön-járó, vagy fényes- (azaz élő) én.

Vagy akár, mivel az "em" az emletéssel (szoptatás) és az anyával (em-ese) is kapcsolatba hozható, anyaszülte-járó-kelőt jelent?

Előzmény: kitadimanta (10689)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.21 0 0 10689

"Továbbra sem látom egyértelműnek.

A ma-g-ar felbontás is lehetséges, mégpedig ahol a "g" az ug szó ék, eke értelmű."

Bármilyen felbontás, bármilyen magyarázat megállhatja a helyét, mert annak nincs semmilyen akadálya, hogy pár száz- vagy ezer év múlva teljesen más értelmet kapjon egy szimbólum. (Lásd szvasztika)

De jó dolog ismerni az eredeti állapotot/jelentést, mert általában abból érdemes kiindulni.

Előzmény: ketni (10688)
ketni Creative Commons License 2019.05.19 0 0 10688

Továbbra sem látom egyértelműnek.

A ma-g-ar felbontás is lehetséges, mégpedig ahol a "g" az ug szó ék, eke értelmű.

Az ugar pedig a többszörösen fölszántott, majd pihentetett termőföldet jelenti.

Az ugoroknak sok közük lehetett a földműveléshez.

A szkíta monda szerint az égből hullott alá az arany eke, amit az Isten adott.

Az Isten (Egy), ég, és eke nem véletlenül ugyan arra a gyökre épül.

Ezek a jelentések nem kizárják, hanem megerősítik egymást.

Ezek nem feltétlenül eldöntendő kérdések. Azért mondtam előbb, hogy nem kell ilyen esetben "eredeti"

jelentést keresni, mert az nem is volt soha. Hacsak nem a gyök értelmét nem tekintjük annak, ami a "Go" gyök esetében

a hajlást, görbülést, magába záródást jelenti és nem többet.

Az ilyen kifejezések nagyon magas szintű szellemi teljesítményt mutatnak, mert egy szóval, annak változataival

többféle mozzanatát tudták kifejezni egyugyanazon tárgykörnek.

Egy szó azonnal előhívott egy egész sor képzetet. Nem hosszú körmondatokkal fejezték ki

a gondolataikat. Nem volt divatban az a szófosás, amit mi csinálunk ma.

Előzmény: kitadimanta (10687)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.15 0 0 10687

"elvont gyök, melyből magas, magasság, magasodik, magaszt, magasztal származékok erednek."

Én a "har"- ról tudom mindezt... De a mi esetünkben inkább a tudást hordozó mag jöhet számításba.

 

"Ha a magyar szót akarjuk elemezni, akkor igencsak bajba kerülünk, mert a felbontás eredménye attól függ, hogy mit tekintek gyöknek és ragnak.

Mert lehet: ma-agy-ar"

Szerencsére nem kell így bontani, mert a szó nem annyira magar, mahar, hanem inkább mah-gar, vagy mag-gar, ill. mag-har. (Van magar is...)

Ugyanis ilyen földrajzi nevek sokaságával találkozunk többnyire.

Előzmény: ketni (10684)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.15 0 0 10686

"Szerintem Pressing nagyot téved. Rosszul ítéli meg az anyag szerepét."

Nem ő ítéli meg rosszul, hanem a patriarchális szemlélet, amely valóban alantasnak tartja, s ezért cserélte meg a női-férfi szerepeket.

 

"Az ősvallásban az anyag nem alantas valami, hanem a teremtés lényege."

Tökéletesen igazad van, az ősvallás szerintem is egyenrangúságot hirdetett, ezért is ikrek általában/sokszor az Istenek, mert ők egyformák.

 

"Az Isten az anyagot női minőségében hozta létre,"

Ez már a későbbi változat, az eredetiben az anyag mindenütt férfi minőséget jelentett.

A szerepcsere bizonyíthatóan az Upanisadok-ban történt meg.

Sri Aurobindo korának talán legnagyobb indiai filozófusa is hasonló véleményt fogalmazott meg:

„Közbevetőlegesen figyelembe vehetjük azt is, hogy a férfi és nő közti kapcsolat indiai ideálját mindig is a Purusa és a Prakriti a világegyetem férfi és női isteni Princípiuma közti kapcsolat vezérelte. Sőt, bizonyos fokig gyakorlatilag is van egy összefüggés a női nem társadalmi rangja és e között az elképzelés között. A korai védikus időkben, amikor a szimbolikus kultuszban a női princípium bizonyos fajta egyenlő elbírálás alá esett a férfi princípiummal, bár az utóbbi egyfajta túlsúlyával, a nő ugyanúgy volt a párja a férfinak, mint a kiegészítője; a későbbi időkben, amikor az elképzelésben a Prakriti a Purusa alárendeltjévé válik, a nő is teljes mértékben függésbe kerül a férfitől, csak érte létezik,…”

http://aurobindo.hu/az-emberiseg-ciklusa/  6. bek.  

 

"Az anyag nem maga az akarat, a szellemiség, hanem annak engedelmeskedő, befogadó minősége.

A női minőség lényege a befogadás és a testet adás.

Szó sincsem itt alá-fölé rendelésről! Minden ilyen filozófia késői elhajlás.

A világ a lélek vágyakozásából ered, ami női minőség, de a szellem ereje által válik akarattá, ami férfi minőség.

A szellem, a lélek női minőség Lásd Szentlélek.

E topikban off túl sokat foglalkozni e témával, legyen annyi elég, hogy ez pont fordítottja az eredetinek. Nézz utána az egyiptomi, hindu isteneknél, de akár az Újszöv + a keresztény apokrifek is bőséges információt szolgáltatnak e kérdéskörben.

Eredetileg nincs is különbség a két princípium "rangja" között, ez csak a patriarchális rend következményeként jelenik meg.

 

Hogy lehetne az anyag férfi minőségű? Mi az, ami formálja, mozgatja? Az anyag passzív, nem önmagától mozdul hanem a szellemiségtől ami rajta kívül kell, hogy létezzen!"

Ezért kellett Brahmanak feleségül vennie Szaraszvatit.

Brahma a teremtő. Tudás nélkül elképzelhetetlen a teremtés. Ezért vette feleségül a hindu mitológiában Brahma Szaraszvatít, a tudás istennőjét.” https://hu.wikipedia.org/wiki/Brahma

Előzmény: ketni (10683)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.15 0 0 10685

"nem különül el az anya a gyerek énjétől. Annak csak kiterjesztett "végtagja". Az anya az én szerves része."

Nem vitatom e gondolat helyességét, viszont erősebbnek (dominánsabbnak) érzem a szimbólummal való egyezés igényét/fontosságát.

 

"Az éghez és az égben lakó Istenhez a g, gy van közelebb, mert ezek a hajlatok, gömbölyűségek és az egység hangjai."

Mégsem szerepel az Isten szavunkban. Más istennévben sem sűrűn...

Mondjuk az egy-ben igen, s az is egy Isten-szinonima...

Előzmény: ketni (10682)
ketni Creative Commons License 2019.05.15 0 0 10684

"A mah=mag jelentésű Mag az információ (tudás) hordozója, amit átörökít a következő nemzedékbe."

 

MAG (2)

elvont gyök, melyből magas, magasság, magasodik, magaszt, magasztal származékok erednek. Hangváltozattal legrokonabb hozzá az alapfogalomban megegyező nagy, honnan némelyek véleménye szerént nadúr, nádor, am. nagyúr. (V. ö. Nádor). Rokon továbbá a latin magnus, magis, major, majestas, hellén megaV, megaJoV stb. gyökei, melyek a nyelvészek szerént a szanszkrit mah gyökben alapszanak, honnan a szanszkrit mahat (nagy) stb. Ezen mag gyök hoszszan is eléfordul: mág, melyből eredt mágla, halomra, magasra rakott valami, pl. famágla, és Tihany vidékén Szalában szénamágla. Ide tartozik a balatonmelléki mágicsál, azaz valamit egymásra rak, felpúpoz, pl. a beteg feje alját felmágicsálni, am. a vánkosokat magasan egymás fölé rakni.

 

A sumérban is nagy, hatalmas a jelentése.

Ha a magyar szót akarjuk elemezni, akkor igencsak bajba kerülünk, mert a felbontás eredménye attól függ, hogy mit tekintek gyöknek és ragnak.

Mert lehet: ma-agy-ar = magas ég (egy) úr; magy-ar = mag ura; ma-agyar azaz agro = anya művelője tehát földművelő; magerő, mageresztő stb.

A ma jelenthet magasat, mozgást, anyát. Lehet választani.

A mag szó már összetett szó, a ma és a go gyökből áll. Tehát a magyar értelme nagyban függ attól, hogy szétszedem-e gyökökre, vagy a mag, magy szóból indulunk ki.

Előzmény: kitadimanta (10681)
ketni Creative Commons License 2019.05.15 0 0 10683

"„Minthogy a patriarchális társadalmak a magasabbrendűnek tartott szellemi pozíciót általában a férfi számára tartották fenn, a női princípium az anyagba szorult vissza (mater = anya, materia = anyag)”

 

Szerintem Pressing nagyot téved. Rosszul ítéli meg az anyag szerepét.

Az ősvallásban az anyag nem alantas valami, hanem a teremtés lényege.

A lét az anyag által nyilvánul meg. Maga a tartalom ami megtölti a formát.

Az Isten az anyagot női minőségében hozta létre, amely anyag szülőanyaként működve hozza létra a további létformákat.

Az anyag nem maga az akarat, a szellemiség, hanem annak engedelmeskedő, befogadó minősége.

A női minőség lényege a befogadás és a testet adás.

Szó sincsem itt alá-fölé rendelésről! Minden ilyen filozófia késői elhajlás.

A világ a lélek vágyakozásából ered, ami női minőség, de a szellem ereje által válik akarattá, ami férfi minőség.

Hogy lehetne az anyag férfi minőségű? Mi az, ami formálja, mozgatja? Az anyag passzív, nem önmagától mozdul hanem a szellemiségtől

ami rajta kívül kell, hogy létezzen!

Előzmény: kitadimanta (10680)
ketni Creative Commons License 2019.05.15 0 0 10682

"Ebből elég nyögvenyelősen jön ki az anya szavunk. az anyu meg sehogyan sem."

Nyögvenyelősen, mert hangzása alapján nehéz megmagyarázni.

Még az is megfontolandó, hogy azért az énnel van szoros kapcsolatban az anya, mama szó mert az anya-gyerek duálunió szakaszában

nem különül el az anya a gyerek énjétől. Annak csak kiterjesztett "végtagja". Az anya az én szerves része.

 

Az éghez és az égben lakó Istenhez a g, gy van közelebb, mert ezek a hajlatok, gömbölyűségek és az egység hangjai.

 

"G- és GY inybetű = milységben igenlegesség. p. o.

meleg, bolygatag v. balgatag, lengeteg, förgeteg stb.
továbbá a milységbe határozás, határ, p. o. addig
eddig, míg (miig), alig, mindig, vég, stb. a men
nyiségben egyetömösség (67. §. 6-szor) p. o. egy (az
egy is lehet szám, vagy többség mint egység 41. §. 2.
jegy.), egész (a részek mint egy). kéreg, üreg » hézag,
világ, sereg, jog (complexus boni), kög = külső gömbölyű
egyben foglalva v. központ - centrum, ög = öszvehúzott
egység, melynek semmi terjedése nincsen –pont; elegy,
meg, még, leg (a lét - ro esse-in complexu); innen - ság
-ség, quantitas v. qualitas (S) in complexu p. o. joság,
bölcseség, kedvesség, kőltség, miveltség stb. Továbbá
res e pluribus similibus una p. o. mag, tag, csillag,
ág, bog, féreg, fölleg, dolog, virág stb. Mint ige (a'
munkásság öszveköttetvén mennyisséggel) a munkássá
got mennyisiti , sokszorozza , ezért jelent gyakorlást
p. o. gyakorol, gyűl, gyűit, v. gyűjt, gyarapit, és a'
természeti hangoknál bugy, bugyog, csöp, csöpög, dör,
dörög, zör, zörög stb. Innét előfordúl az íge formák
ban is, mint gyakorló képző p. o. ír, irogat, fejt, fej
tőget, keres, keresget, áll, állogál stb."

Előzmény: kitadimanta (10680)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.14 0 0 10681

"A szanszkrit mah növekedést jelent, ami rokona a magyar nő, nől szónak, így talán az anyának is.

De, miért!?"

 

A mah=mag jelentésű Mag az információ (tudás) hordozója, amit átörökít a következő nemzedékbe.

Mindkét szó szerepel összetételekben: Mahgar, vagy maggar. (gar=nép, sokaság, tömeg)

 

Az anyának nem rokona. A mag az utódról szól: magzat.

 

Előzmény: ketni (10679)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.14 0 0 10680

"Az "a" mutató szó, az én meg névmás. Ha tehát firtatjuk, hogy mi az elsődleges jelentése, akkor az semmi képpen sem az ég vagy égi."

Ebből elég nyögvenyelősen jön ki az anya szavunk. az anyu meg sehogyan sem.

Nota bene az Azerbajdzsán, Baszk, Kazah, Kirgiz, Üzbég, Török, Héber nyelvekben is hasonlóm etimológiát kellene találni, ami kizárható.

 

"Lényegében anya-ter, tehát nincsen lényegi különbség az anya és a mater szó között, mindkettő magyar szó."

A latin sok magyar szót vett át, köztük lehet ez is, de a latinban már elveszett az eredeti jelentése, és anyagként értelmezett, s az európai nyelvekbe már nem az eredeti jelentéstartalommal, hanem anyagként került átvételre. Erre utal Lílávadzsra Dr.Pressing Lajos is:

„Minthogy a patriarchális társadalmak a magasabbrendűnek tartott szellemi pozíciót általában a férfi számára tartották fenn, a női princípium az anyagba szorult vissza (mater = anya, materia = anyag)”

http://dakiniland.net/joga/irasok/eredeti/noi-ferfi-lathato-lathatatlan

 

"Ezért továbbra is kétkedéssel tudom csak elfogadni azt, hogy mi is nőnemű vagy férfi az ősvallásban."

Kétkedésed mindenképp jogos, azonban összességében és folyamatában nézve tökéletesen kirajzolódik e kettősség "fejlődéstörténete".

Előzmény: ketni (10678)
ketni Creative Commons License 2019.05.13 0 0 10679

Az anya szó a nő szóval is lehet rokon, csak nem tudom hogyan.

A nő, mint növekedés, gyarapodás rendben van, de az "n" és az "ő" meg az "a" ezzel a fogalommal nem jön össze.

Az "n" mindenképpen a külsőtől való megkülönböződést, befelé fordulást jelenti.

Az "a", "ö" -elfogadván Fogarasi nézetét- gömbölyűséget, egybehúzást, berekesztést, bezárást jelent. Tehát jelentésben is társa az "n"-nek.

Ennek fényében nem értem, hogyan lehet a növekedés szava.

A szanszkrit mah növekedést jelent, ami rokona a magyar nő, nől szónak, így talán az anyának is.

De, miért!?

Előzmény: ketni (10678)
ketni Creative Commons License 2019.05.13 0 0 10678

"Ebben a térségben egyedül a magyar nyelv őrizte meg eredeti sumér és akkád ég/égi jelentésű formáját: Anya-Ana Anyu-Anu."

Az anya szó úgy tűnik, hogy az "a+én" vagy ön szavak összetétele.

Az "a" mutató szó, az én meg névmás. Ha tehát firtatjuk, hogy mi az elsődleges jelentése, akkor az semmi képpen sem az ég vagy égi.

A mater szó eleje ezek szerint, a ma=am=an=any az ént jelenti a ter gyök pedig teremtőt. V. Csaba a ter gyököt részletesen elemzi.

Lényegében anya-ter, tehát nincsen lényegi különbség az anya és a mater szó között, mindkettő magyar szó.

Az n, ny jelentése Fogarasi János szerint:

"N, NY. nyelvbetű, tartozik nokviszonyra, 's je
lenti magát a gondolkozó nokot v. én - t (67. §.), mely
re vitetve minden, objectum, tárgy (p. o. te, ő, do
log, mény, világ stb.) innen a tárgyakat is subjecti
visálja, másoktól külőnválasztja, függetleniti, p. o.
te, ten, v. ten - magad, ő, ön, mi, min, ti, tin stb.;
továbbá vány = önvaló, független való – substantia,
mény = mi önmagában (Ding an sich) enber = animal
(ber) substantiale , kény = önmunkálás, ön-akarat.
Innen magyarázhatni ki ezt is: gond, gondol = együvé
köti (g) az én (n) a dolgokat (d) „cogitare, úgy mond
arro, a cogendo dictum, mens plura in unum cogit,
unde deligere possit”."

 

Brahma a teremtő. Tudás nélkül elképzelhetetlen a teremtés. Ezért vette feleségül a hindu mitológiában Brahma Szaraszvatít, a tudás istennőjét.” 

Nem akarok tudálékoskodni, de pl. a Brahman vallást "eredetiség" szempontjából erősen kritikus szemmel kell vizsgálni, mint ahogy a többit is.

Ezt Ipolyi Arnold szemlélet módjára alapozom, amivel egyet értek. A Magyar Mythologia könyvében  lépten nyomon erre figyelmeztet.

Ipolyi ebben a tekintetben szigorú és következetes. Szerinte ahol megjelenik a mitológia ott az eredeti teremtésmítosz már csorbát szenvedett.

Ezért továbbra is kétkedéssel tudom csak elfogadni azt, hogy mi is nőnemű vagy férfi az ősvallásban.

Ettől még igazad is lehet.

Előzmény: kitadimanta (10677)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.12 0 0 10677

"Maga az anyag neve is női minőség: matéria."

Igen itt Európában általában igaz: az anya is a matéria szóból származtatható: Mutter, mother, madre, stb.

Ebben a térségben egyedül a magyar nyelv őrizte meg eredeti sumér és akkád ég/égi jelentésű formáját: Anya-Ana Anyu-Anu.

Megjegyzem, az ég/égi is női princípium, a föld/földi ellentéteként, és mint a szellemi aspektus is.

Eredendően a férfi azonosítható a földdel, az anyaggal:

Geb a Föld, az anyagi világ istene, a királyság, a hatalom fogalmával igen szoros a kapcsolata; a fáraó az ő örököse. – felesége (Nut) az ég istennője.

Ozirisz is eleinte a föld és a növényzet uraként ismert, később lett az alvilág ura. Ízisz a hűség, a nőiség szimbóluma, Ő az Ég királynője, aki életet ad az égnek és a földnek,

Brahma az univerzum teremtője, felesége Szaraszvati a bölcsesség, a tudás, a művészetek, a zene, az irodalom, a beszéd, a tanítás istennője.

Síva a pusztítás istene, az anyagi világ ura, feleségét Párvati/Umá néven az Univerzum anyjaként tisztelik.

Sokszor a lélekkel az Atmával azonosított, ahol az Atma az isteni szikra, a tudat forrása, a tényleges önvalónk. A logosz megfelelője.

 

Kis kitérő után ahol még megőrződött az eredeti alak:

Azerbajdzsán: Ana,

Baszk Ama,

Kazah: Anam,

kirgiz: ene,

üzbég: ona,

Török: anne,

Héber:  אמא (alef – m – alef)  Ámá  

 

"A meglévő dolgok elrendezése, a tudás, törvény, a szellemi dolgok a férfi feladata."

Brahma a teremtő. Tudás nélkül elképzelhetetlen a teremtés. Ezért vette feleségül a hindu mitológiában Brahma Szaraszvatít, a tudás istennőjét.” https://hu.wikipedia.org/wiki/Brahma

Maat, a rend, igazság, a törvény a bölcsesség istennője.

Lásd még fent is.

 

A patriarchális társadalmak igényét kielégítendő fordult a kocka:

Az árják férfielvűsége tükröződik ebben a fordított állapotban,- az Ószövetséghez hasonlóan - ugyanis az Upanisdokban fordul elő először ez a változat. Amit a négy Védikus könyvhöz később csatoltak ötödikként - feltehetően az árja korban. 

 

A purusa és a prakriti (a Védában /Upanisadokban/ a Nri és a Gná), a világegyetem férfi és női isteni princípiuma. A puruşa az, ami passzív, mozdulatlan, nem tevékeny, változatlan, szemlélődő szellem, a

prakŗti az aktív, cselekvő, a világ dolgaiba benne rejlő, belemerülő szellemiség. Jelentései: természet, anyag, előteremtő, minden létező alapja, teremtő potencialitás.

Itt a passzív purusa a maszkulin (férfi), míg a prakriti a feminin jellemzők hordozója, pont fordítva, mint az egyiptomi és az régebbi hindu hagyományban.Lásd fentebb: Brahma- Sarasvati…stb.

 

"Leget, hogy tévedek, mindenesetre a különböző kultúrák eltérően vélekedtek erről ez igaz."

Nem tévedtél, csak nem az eredeti jelentést ismered.

No, épp erre akartam a figyelmet felhívni: Egy korábbi (eredeti) jelentés a későbbiekben akár a fordítottja is lehet az eredetinek, s erre nagyon kell figyelni, mert nem mindegy, hogy mikor melyiket vesszük figyelembe. Továbbá ezek a jelentéstartalmak a társadalomról és kapcsolatairól is sokmindent elárulnak. 

Pl. A mi anya-anyu szavunk.

 

Előzmény: ketni (10676)
ketni Creative Commons License 2019.05.11 0 0 10676

"A férfi eredendően az anyag,  a teremtés, stb. szimbóluma, a nő a törvény, tudás  megszemélyesítője."

 

Maga az anyag neve is női minőség: matéria.

Szerintem minden ami anyagi természetű az egyben női dolog. A testet adás anyai feladat.

A Földanya is egy hatalmas szülőanya, és egyben egy óriási anyagi test.

A meglévő dolgok elrendezése, a tudás, törvény, a szellemi dolgok a férfi feladata.

Én úgy gondolom, hogy az ősvallás ezt inkább így mutatta meg az embereknek.

Leget, hogy tévedek, mindenesetre a különböző kultúrák eltérően vélekedtek erről ez igaz.

 

Előzmény: kitadimanta (10674)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.11 0 0 10675

"Ezt el lehet-e olvasni magyarul?"

Ehhez legalább teljes betűnek lennének szükségesek, de ezek nagyon töredékes ábrák, amelyekből szinte semmi nem vehető ki azon túl, hogy valamilyen közlendője lehetett az ábrák megfestőjének.

Előzmény: tapar utód (10672)
kitadimanta Creative Commons License 2019.05.11 0 0 10674

"Nem tudom, hogy mennyire ismered Pap Gábor könyveit és előadásait?"

Néhányat ismerek, Molnár V. Józsefet nem.

 

"Amiket írtam, az jobbára tőlük származik. Igazolni szokták az állításaikat,"

Nem azt akartam korábbi hozzászólásaimmal mondani, hogy az általam is nagyon tisztelt Papp Gábor nem igazat szólt, hanem hogy a szimbólumok eredeti olvasata nem lehet különböző. Ahol kiterjedt(ebb) az értelmezési tartomány, minden bizonnyal későbbi jelentéstartalmakkal találkozunk.

Más szóval, azok is igazak, azok is kötődnek az adott szimbólumhoz, az is olvasata lehet annak a szimbólumnak. Viszont ilyenkor figyelembe kell venni azt a régiót, s azt a kort, amelyben ez az olvasat érvényes.

Mondok egy példát:

A férfi eredendően az anyag,  a teremtés, stb. szimbóluma, a nő a törvény, tudás  megszemélyesítője.

Igen ám, de az Upanisadokban ez pont az ellentéte lesz, s ellentéte minden sémi vallási területen is (asszír, zsidó), vagy ezek hatáskörzetében.

 

 

Előzmény: ketni (10671)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!