"vízmelegítés 20 kW-tal" - ez az átfolyós gáz. Villanyban a tárolós 10A/2kW körül szokott lenni.
"sütővel ami magában majd 10 kW" - Ipari sütő? :) Háztartási villanysütő szintén 2kW/10A körül van.
De egyébként igaz, ha erre bedurrantunk még 10 kW fűtéssel, megy a bojler, meg a sütő, akkor az még 32A-nél is szűk lesz. Kell külön vezérelt áram a bojlernek és akár 25A normál betápról is jó lehet.
De a társasházi lakásokban nem jellemző még a 25A sem, a három fázis meg pláne nem.
"Tudomásom szerint a gázfűtés miatt az ablakokba szellőzőt kell beépíteni, amivel elveszti hőszigetelő tulajdonságát."
Nagyon rosszul tudod !
"Kérdésem az, hogy a gondolatmenetem jó e, ki lehet e hozni a villanyfűtést "gazdaságosan", nem fogom e megbánni."
Egy meglévő lakásban ahol van kiépített gázrendszer villanyról ábrándozni nagyon, de nagyon tévút.
Úgy általában a Mo. -i lakások 25 néha 32 Amperes bejövő elektromos teljesítménnyel rendelkeznek. ez 5 vagy 7 kW energia teljesítményt jelent.
Ez a teljesítmény kell vagy 10 - 12 fogyasztónak …. világítás, hűtőszekrény, mosógép, vízforraló, mikró melegítő, porszívó, hajszárító és még sok más.
ezek nagyjából ki is merítik az energia vételeuzés lehetőségét.
Ugyan akkor rendelkezésre áll egy gázrendszer, ami magában tud 45 - 50kW -ot.
Erre jön rá a fűtés, úgy max 10 kW -tal é, a vízmelegítés 20 kW-tal és a főzöberendezés - tűzhely főzőlapokkal sütővel ami magában majd 10 kW -ot igényel.
Maga a gázrendszer bírja. Természetesen korszerű és biztonságos készülékeket feltételelzve.
Ilyenkor villanyfűtésről gondolkodni.... nagy fokú tájékozatlanság.
Aztán kreáltak mindenféle áramlástani elméleteket hogy miért is jó ez
Te haragszol a szellemi munkát végzőkre? Amit veszel villanymotort, az látványosan nem bírja azt, ami rá van írva? Összedőlt már házad a tervező hibájából? Gondolod, hogy a holdutazás kamu?
Ha 12-t a 100-ból sikerül háromnegyed kilowattal hőn tartani, akkora 100-at hat és egynegyeddel. Ez nagyjából a B30-as blokk korszakában épült házaknál is megvolna (egy éjszaka! mert lehet, hogy úgy kevés, hogy stabil viszonyok mellett egy hét múlva már másfél fokkal van kevesebb, mint a kísérlet indulásakor). Ebből egyrészt az derült ki, hogy a tapasztalat által felállított közelítések elég jól működnek, másrészt meg az, hogy (nappali) villannyal fűteni igen drága. No de ezeket eddig is tudtuk ebben a topikban.
Annyit hadd fűzzek hozzá, hogy ha az ablak alatt van a fűtőtest és azt fűtöd, mert a függönyt is a radiátor elé teszed mert úgy esztétikus, nos ebben az esetben eléred hogy a hideg sarok legyen a páralecsapódás helye. Műanyag ablakkal célszerű nem az ablak alá tenni a fűtőtestet. ez lesz a hidegebb pont, ráadásul gondozásmentes, ha van kondenzvíz csak le kell törölni.
A fűtőtesteket azért rakják az ablakok alá, mert ott van a legpraktikusabb helye.
Aztán kreálnak ehhez sok féle elméleteket.
Sem a cserépkályhák, sem a kandallók sőt a kéményes gázkonvektorok sem az ablakok alatt vannak, mégis jól fűtenek... ha jó a konstrukció és jó a beállítás/beszabályozás.
A radiátoros fűtések terjedésével az ablakok alatt találtak a radiátoroknak praktikus, kevéstért foglaló helyeket, így kerültek az ablakok alá. Aztán kreáltak mindenféle áramlástani elméleteket hogy miért is jó ez.
Vannak az un. parapet konvektorok - gázzal fűtve. Nos ezek pedig azért kerülnek az ablakok alá a parapetekbe azok elé, mert így a lakásból szerelhetők még az 5. - 6. emeleten is. Nem kell daruskocsi, extra hosszú létra. A szerelő egyszerűen kihajol az ablakon és a készülék ki és bevezető csövét egyszerűen betolja az előre a parapetben kialakított lukba.
Majd folytatja a szerelést !!
A villany radiátoroknál - fűtőtesteknél szintén az ablak előtt a parapeteknél van a legpraktikusabb hely.
a fűtőtestet azért jó az ablak alá tenni, mert ott a legrosszabb a hőszigetelés a falhoz képest és a hideg levegőt egyből felmelegíti, nem terjed szét a helységben.
A jobb áruházak is a fotocellás ajtókhoz tesznek egy nagy hőáramlást amikor belépsz, hogy mérsékeljék a hideget beáramlását
Igaz én csak egyszerűen számoltam, nem vettem figyelembe a szigeteltséget, csak a kézzelfogható árakat és területet, de akkor is biztos sokkal rosszabb ezzel a konvektorral, de lehet egy másfajta villanyfűtéssel nem.
viszont a beruházási költségeket sem vettem figyelembe
A kazán és a fűtésrendszer sokkal többe kerül mint a konvektor és a szigetelések között is nagy különbség van árban
sok év alatt egyenlítődik ki az ár, de nem hideg a padlóm és nincs útban a fűtőtest
Egyébként, ha a napelemet lehet majd egyszer venni vissza nem térítendő támogatásra magánemberként, akkor valószínűleg váltok villanykazánra.
Akkor nézzük ezt a melléképületet is. Ezt a 15 nm -es épületet. Az az 1 hónapos fogyasztás majd semmi, mármint mérési adatnak, de azért extrapolálva némi infót csak szerezhetünk.
370 kwó 15 fokon. az ember ennyit csak kínnal bír ki. saccoljuk hogy 20 fokon 5 x6 = 30 %-al több fogyna, azaz 1,2 x 370 kWó, ami 445 kWó évre vetítve 6.5 x 445 = 2890 kWó.
a fajlagos 2890 /15 193 kwó/nm/a. Még mindig jobb egy hajszállal mint a magyar átlag, de azért villannyal fűteni drága mulatság.
van egy nettó 84m2 10,5x10,5m lakóházam, amit felújítottam így:
padló: 6cm eps (nem tettem többet, mert az ajtó áthidalókat nem mozdítottam és így 190cm a szabad magasság)
fal: 2 oldal B30 tégla, 2 oldal kisméretű+10cm grafitos EPS (nem tudom hogy votl-e benne grafit, de szürke volt, 20cm-t raktam volna de a szomszéd nem akart többet, mert nem tudott beállni a kocsijával így sem a keskeny telkére)
Födém: vasbeton tégla béléstesttel+15cm kőzetgyapott (kaptam a szigetelést)
Nyílászárók: műanyag 3 rétegű üveggel (a fa 2x drágább lett volna, hiába szebb, jobb)
Fűtés: 24kW ariston kondenzációs kazán+padlófűtés
Hőfok: folyamatos 22fok
Ez a 3. telem
Fogyasztás: fűtés+melegvíz, 1. év 830m3 100.000Ft, 2. év 740m3 73.000Ft
Na most ezt azért írtam le, mert vettem egy HomeFK 13/2000 elektromos konvektort, amit beállítottam a melléképületem egyik helyiségébe:
A konvektort 1kW-on és a termosztátot 1/5-én üzemeltettem, ritkán kapcsolt be.
Az elmúlt hónapban decemberben, volt egy kis fagy, de 370kW-ot azaz 14.000Ft-ot evett meg 31 nap alatt 15m2 helységre. Nagyon gazdaságtalan, ha csak ezzel fűtesz.
Ha összevetjük a lakóépületem fűtésével, akkor az 1 év alatt is kevesebbet fogyaszt m2-re vetítve.
Tehát ezt a villany konvektort csak legalább 10x drágább üzemeltetni.
Még mindig nem érted. Van egy 100 nm-es ház, amit gázzal fűt, illetve csak 88 nm-t, mert a 12 nm-es szobában egy próba erejéig elzárta a radiátoros fűtést, hogy kipróbálja milyen lenne a tisztán elektromos fűtés. Csak abban az egy darab 12 nm-es szobában! Ezt fűti 750 W-al, nem a 100 nm-t. Mindehhez hozzátartozik, hogy a környező helyiségek továbbra is fűtve vannak gázzal, a szobának nem a teljes felülete érintkezik a külvilággal.
"Az elektromos radiátort IS a hideg falhoz kell állítani, mint minden más fűtőtestet." na ja, ez is törvényileg van szabályozva.
A több lakásomból az egyikben egyetlen radiátor sincs az ablakok alatt. Mindegyik a 6 db. radiátorból a belső falakra került Több oka is volt pl. az egyik hogy 3 ablak alatt un. hőtározós kályha volt. 12 évig villannyal is fűtöttem. Az óta 1 -et eladtam, egy került egy bérleménybe. a harmadik pedig még mindig ott van. Virágtartóként funkcionál.
a radiátoról . 25 éve valóban egy nagy tapasztalattal rendelkező szerelő exkatedra kijelentett, hogy a radiátoroknak az ablak alá kell kerülni. Én meg megjegyeztem : oda kerül ahová én gondolom
12 év villanyfűtés és 26 gáz … valamivel kevesebb kevesebb mint 40. A kályhákat akkor még protekciósan szereztem.
Tény hogy a radiátorok többsége az ablakok alatt van. Egyszerűen ott férnek el legjobban..
és erre gyártanak különféle elméleteket.
Egy másik lakásban fele - fele az arány. 3 db. radiátor az ablakok alatt a mási 3 pedig belső falakon.
Mind a két lakás jól fűtött. megvannak a kellő radiátor felületek és a lakások is hőtechnikai szempontból jók.
Ja hogy ez villany fűtés !
Ok.
Mint írtam az egyik kályha bérleménybe került. Nagy dobra ugyan nem verem, hogy fajlagos fűtési költség nagy, de mivel több mint 10 éve itt a mostani bérlő, csak rájött. Amivel több a fűtési költség nagyjából annyival kevesebb a bérleti díj.
"Gyakorlatilag egész éjjel ment 750 watton. Kint -5 fok. Az eredmény ami meglepett Melegebb mint a központival magában."
Így igaz.
Viszont a villanyszámla többlet e miatt kb.. 24 x 0.75 x 30 x 38,5 = 20 e 790 ft lesz. Mintha ezt írta is volna valaki. Arra a 12 nm -es szobára. Nem az egész házra.
Még egy annyit hozzátennék hogy a 10 éves kombi hűtőmet lecseréletm no frostos keringetősre, mert a hűtő rész 90 cm magasságában 8 fok különbség volt az alsó és a felső szint között. A meleg levegő felfele áramlik. Egy 2,8-as belmagasságnál előfordulhat hogy ha 2kw-on nyomod a radiátort, szépen felgyűlik a sok meleg levegő a plafontól 1m vastagságban, és még el sem éri a fejed. De ha vastagabb is a felmelegített réteg előfordulhat hogy lábtól fázol. Azt tartom a legszerencsésebbnek ha a leghidegebb falakat célozzuk meg a fűtőtesttel és nem az ablakok alját. És kisebb hőmérséklettel Ebben a fényképezet szobában viszonylag kevés a hely ezért került a vizes radiátor az ablak alá. Látható egy db újrahasznosított laminált lap amivel a függönyt igazítom (ha a gyerkek nem barmolják szét) hogy a meleg levegő ne az ablakra menjen. A másik két szobában hosszabbak a függönyök és a radiátorokat a két külső fal találkozásához tettem. Így jött ki az 1500 m3/év gázfogyasztás.
Ilyen generációs ablakokkal, ilyen gurtnival. Az ablakcserét még nem vállaltam be a külső szigeteléssel együtt. ezeket egyszerre kell majd megcsinálni egyszer. de félek a penésztől és sztrájkolnak a nyomdában. Az ablak és a szekrény fala külső fal. Nem szerencsés a szekrényt külső falra tenni, tudom. A belső ajtók üvegesek voltak alul felül. a gyerekek miatt ezt mindenképpen ki akartuk cserélni, ez lett belőle. Ezek ugye körben gumisak, így huzat nincs ez fontos, de azért a gurtninál nem kellemes az időjárás. a külső fal nem szigetelt, de a stukatorban ujrahasznosított papír van 200e volt (10x10 ház). Immergas kondenzációs fűtés, mindenhol nagy radiátorok és alacsony előremenő (42-50 fok). Csak gázzal fűtöttem tavaly 1500m3. Három gyerek mindenhol 22-23 fok éjjel-nappal, csak ugye ebben a kis szobában nem sikerült csak 19-20 fok. Fázósak vagyunk.
a tájolást nem tartom fontosnak mert a "kísérlet" este 10-től reggel 7-ig tartott. ez idő alatt -2 fokról -5 fokra hűlt kint.
A lényeg hogy nem tudom effektíve mérni a vizes radiátor hőleadását, de mint kiderült jóval elmarad a 750 wattól amit a villanyos radiátor produkált, mert ugye csak a villannyal magában sikerült a 22-23 fokos mutatvány.
Elsősorban én is plusz infóra vágyok mástól, mert a gyerekek miatt terjeszkednünk kéne a hátsó, gazdasági helységek irányába, és az áram az ami biztos.
a vázolt mérés megcsillantott bennem egy reménysugarat.
Ne tévesszen meg a 100 nm, a mondanivaló szempontjából nincs sok jelentősége, akár az utcában lévő házak számát is leírhatta volna.
"Viszont a 12nm kör végén levő szobában nem jó." Innen kezdődik a lényeg, szerintem így is szép, ha a 750 W befűti, de nem tudjuk a többi helyiség mennyire veszi körül, milyen a ház fekvése, mekkora felülettel érintkezik a szoba a külvilággal, milyen tájolású, mennyire huzatos, mekkora ablakok vannak a szobán, ...
100 nm-es különálló háznál kinti mínusz 5 mellett, régi ablakokkal a 750 W nagyon jó érték. Igazából annyira, hogy én kb a tízszeresére tudok példát, olyan értelemben, hogy
- körberakva lakásokkal
- fele alapterületen
- új műanyag nyílászárókkal
- négyszer annyi teljesítmény kell...
Szóval igazából annyira, hogy én ezt nem is értem.
Egy nap kipróbáltam magában az elektromosat, és leírtam a tapasztalatomat. Egy nap. A házam továbbra is rosszul szigetelt, és a központi végén marad továbbra is a szoba. Nyilván kiegészítő fűtésként nem fog havi 20e lenni a plusz kiadás.
CSAK azért írtam le a tapasztalatomat mert sok elméleti szöveg megy itt és nehéz tapasztalati infóhoz jutni. Másoknak segíthet.
10x10-es családi ház. Régi fa, nem gumis, de jól záró ablakok. A gurtninál azért érződik a huzat. Kondenzációsom gázkazánom van. A termosztátos vezérlés nem vált be, ezért az előremenő vízhőmérséklettel szabályozom a lakás hőjét. 42-50 fok között állítom a vizet. a 20 nm szobában 2*1méter 22-es radiátorral jó a hőmérséklet. Viszont a 12nm kör végén levő szobában nem jó. Kaptam kölcsön egy elektromos konvektort ami állítható 750-1250-2000 wattra. Első nap megpróbáltam beállítani az elektromos termosztátján egy jó saccra 23 fokot (gyerek is van bőven) és a központi radiátorja is ment (kb 38 fok benne a víz így a kör végén). Jobb lett, éjjel biztos ki is kapcsolt az elektromos.
Ezen felbuzdulva kikapcsoltam a központi radiátorát, és csak az elektromosat használtam 750 watton, az elektromos termosztátját maximumra állítva. Gyakorlatilag egész éjjel ment 750 watton. Kint -5 fok. Az eredmény ami meglepett Melegebb mint a központival magában.
Tehát egy észrevétel azoknak akik tanácstalanok, kísérletezgetnek. Az elektromos radiátort IS a hideg falhoz kell állítani, mint minden más fűtőtestet. anyáméknál cserépkályha van és milyen jó meleg van mellette, persze az ablak felé egyre hidegebb van.
az elektromos fűtésnél is az lenne a lényeg mint a kondenzációsnál: minél alacsonyabb hőmérséklet, minél nagyobb felülettel. Az én estemben (bár hagyományos izzó szálas az elektromos radiátor), az állandó 750 watt nem csinál drága pénzért olyan forró levegőt, ami aztán siet fel a plafon fele a 2,8-as belmagasságnál.
Valószinüleg nem túl jól szigetelt helyiségben van, így jelentős a levegő rétegződése. Azaz, a helyiség alja és a teteje között több foknyi különbség van a levegő hőmérsékletében. Másrészt, szinte biztos hogy jelentős eltérés van a között, hogy hány fokot mér a radiátor termosztátja és a másik eszköz, amivel méred. Ez normális, ezek nem abszolult pontos mérőeszközök.
Szóval, szigetelj, és akkor kisebbek lesznek a hőmérséklet-különbségek ott lenet - ahol a radiátor mér -, és a szoba közepe, teteje között.
Másrészt báran veddd lejjebb a hőmérsékletet a radiátor termosztátján, 23 igen magas abszolute is.
Meg lehet oldani hogy ezeket a radiátorokat is szobatermosztáttal vezéreld, és akkor azt oda teszed, ahol lennie kell (1.5 méter magasan, ajtótól ablaktól távol).