Nos, a dolog megoldódott: a default accessbe belépve átneveztem a routert. Így lefrissült, újraindiult, és hasít a net. Mindenesetre nem fogom töröltetni a hozzászólást, hátha másnak még segítség lehet a jövőben. :)
Kis segítséget szeretnék kérni z21 (TP-Link) wifi router beállításában:
A Z21 Start közponntal szépen teszi a dolgát a router. Több iOs és Androidos eszközt is szépen kezel a router, a hálózatára csatlakozva minden vezérelhető. De nem volt internet kapcsolat és LAN kábel sem a közelben.
Ezért vettem egy wifi repeater eszközt. Az is szépen működik: a távoli, központi wifi router jelét veszi, adja tovább, ehhez kapcsolódva hasít a sebesség, van net. A repeater eszköz a z21 központ és z21 router mellett van fizikailag, ezért az utóbbit összekötöttem LAN kábellel, de nincs internet. Illetve kiírja a tp-link (internet ikon nem narancssárgán villog, hanem zölden világít), és a hozzá kapcsolódó eszközök is, hogy van internet, de a sebessége max 0,15 Mbps, de leggtöbbször ennyi sem...
Igen, ez az IC-ből jön közvetlenül, őt terheled. 5mA-el egy led szépen tud már világítani, még talán kettő is, de oda kell figyelni a DCC sínfeszre, és az alapján kiszámolni, hogy 5mA fölé még véletlenül se menjen a terhelés, mert akkor indulhatnak az új funkciók a dekóderben: rövid időre füstgenerátor lesz belőle. Aztán jön a nagy csend, és mozdulatlanság... Egy tranyó, és kettő ellenállással, meg semmi pánik nincs. Persze ez utóbbiaknak el kell férnie valahol... dilemma.
Köszönöm a további információt. A német kezelési azt írja,hogy a logikaikimenetet 5mA ig lehet terhelni,1-2 led köthető rá,nagyobb fogyasztó esetén tranzisztor kell.
A PLUX16-os dekódereknél 2+4 teljes értékű funkció kimenet van. Vagyis a egy-egy a menetiránynak megfelelő világítás, és négy tartalék kimenet: AUX1 - AUX4.
Ha kikapcsoljuk a SUSI-t, akkor van még két kimenetünk, de ezek csak logikai szintek, és gyakorlatilag nem terhelhetőek, csak egy erősítő tranzisztor segítségével. Már, amennyiben ezt a dekóder lehetővé teszi! Ezek ekkor az AUX5 és AUX6 kimenetek. Ha Neked az a dekódered van, aminek a használatiját belinkeltem (köszönet a www.vasuttmodell.hu csapatának!), akkor alap esetben az AUX5 = F5 funkciógomb: CV39=8. AUX6 = F6 funkciógomb: CV40=16.
Segítséget szeretnék kérni TrainOMatic lokommander II. Plux16 dekóder logikaikimenet beállításához. Susi ki van kapcsolva így használható lenne a logikai kimenet a leírás szerint, de nem sikerül a kimenetet funkciógombhoz hozzárendelni. Előre is köszönöm ha tud valaki segíteni.
Megvásárlás céljából keresnék 8-pólusú dekódercsatlakozókat; lehet a csatlakozó cseréje, vagy a dekóder beforrasztással szerelése miatt leforrasztott, vagy akár hibás dekóderről vezetékkel együtt levágott, a lényeg, hogy maga a csatlakozó használható legyen. 5db-ra lenne szükségem belőle.
Segítséget szeretnék kérni. Most ismerkedem a digitális vezérléssel és nem tudok kibékülni a Roco multimausal. A neten talált leírás alapján nem tudok mozdonyokat hozzá rendelni csak a "próba" üzemmódban tudom használni a mozdonyokat. Valakinek lenne értelmezhető leírása, hogyan kell a járműveket külön külön hozzá rendelni a vezérlőhöz? Előre is köszönöm! mavossanyi@freemail.hu
Új videót tettem közzé a YouTube csatornámon, amelyben igyekszem összefoglalni a digitális vasútmodellezés lehetőségeit. Ez főleg az alap funkciókat gyűjti össze, és remélem, hogy sokaknak meghozza majd a kedvét a digitális modellvasutazáshoz: https://www.youtube.com/watch?v=aiODF3Gc-gs
Azért a lengyelt választottam, mert nekem nem kell loconet/xpressnet tolmács funkció. Valószínű a lengyel nem tudja.
Mind a kettőben az tetszett meg, hogy nem kell hozzájuk plusz táp, és egy másik IT eszköz. A z/Z21-hez kell még egy ruter is, amit külön kell hurcibálni, ezt meg csak rá kell csatlakoztatni a xpress-net-re/(loconet-re), és kész. Kb 15 másodperc bekapcsolás után működik is.
A kis zöld lámpa a tápot jelenti, a kék ha világít, akkor él a wifi kapcsolat a telefon, és a RB1310 között.
Sokéves töprengés után végre vettem egy Wifi illesztőt a NanoX-S88 központhoz. Így már akár wlanMaust (ilyenem még nincs), és mobil app-ról is tudom irányítgatni a modelljeimet, az egyenlőre még mindig nem létező terepasztalomon. :)
Az érdekes, hogy a készülékhez adott mobilapp-ot sem lehet korlátlanul használni, valamint a Digitrains is havidíjas, és a Z21 app is felismeri, hogy ez nem egy z21 valós központ.
Viszont ennyiért talán megérte, bár valószínű az utolsó darabot hoztam el. Nem kell neki külön táp, csak rá kell csatlakoztatni a közpotra egy x-press net kábellel, azonnal indul, és tényleg működik mobil APP-al (Digitrains, és z21-et próbáltam vele). (Még a régi roco feketedobozhoz is jó salve módban). Sőt loconetre is csatlakozik...
Most már tényleg befejezem. Elnézést. A teljesség kedvéért:
Kipróbáltam a V2-es paco progit. Átállítva a neon effektre rendesen hozza a 4 fénycső műsort. Sohasem kapcsol egyszerre kettőt ugyanazzal a gyújtási variációval. Így "olcsójánosként" meg tudom kettő 12F629-es PIC-el oldani egy kocsi 6 neonvilágítás (amiből 5 kimenet mindig máshogy villan fel), és a kettő végzár kimenetét. (egy pic jelenle 200Ft-ér elérhető Ali barátunknál :)
Egy szépséghiba van - mert az mindig van: csak F0-ról kapcsolható be a 4 fénycsőműsor más funkciógombra nem tehető... evvan
Elnézést! A hétvégén még egyet kipróbálok: van a Paco V2 programja. Az kicsit butusabb, mint a V3 (nincs benne dimmelés, csak on/off effekt van rajta), viszont abban van egy ilyen funkció:
We can choose between 4 decoder functions with independent outputs, as selected by the CV33 to CV42, or the 4 outputs with fluorescent lights effect that are activate with F0.
Gondolkoztam, és próbálkoztam... A nyilvánosan (több mint 20 éve) elérhető PACO V3 kocsivilágítás dekódere MAJDNEM tökéletes lenne... Ez ugyan 4 kimenet, de kettő PIC-et is fel lehet tenni egy nyákra, a címük programozáskor is azonos lesz.
Tudja, a 4 kimeneten az eltérő típusú villódzást... DE az ELSŐ bekapcsoláskor mindegyik kimenet UGYANAZZAL a véletlenszerű variációval villan fel... ejj-ejj Le/felkapcsolva, már a mind a 4 kimeneten más-más lesz a villódzás típusa... szóval majdnem jó :)))
Ez is sok kimenetes, és látszik a videóban, hogy minden led külön/külön véletlenszerűen gyullad fel, ahogy a neonos sima gyújtós (trafó/fojtó/gyújtó) neonok annó 70-80-as években. Még az elektronikus előtétnél is vannak különbségek a gyújtásban, erre is van a DT-nél példa amikor nem villogva hanem eltérő időben, világosodnak fel (második bekapcsolás).
Na persze álmodik a nyomor, hogy néhány ilyen IC-t kapjon az ember saját áramkörre :))) Na meg azt a mini cuccot beforrasztani, sem piskóta, bár megoldható.
Ahogy nézem ez 8 kimenetes DIY áramkör, amit itt alább is linkeltem (https://dccdiy.org.uk/function.html#sf) ilyent nem tud. Csak folyamatosan villogtatja (flickern) a kimeneteket, mintha kb. hibás lenne a fénycső.
Igen, köszönöm fáradozásod. Ha végigolvasod, akkor látható, hogy amit Te írtál, az már a fizetős verzió leírása, az részletesebb, valószínű jobb lehet (Enhanced Firmware.). Nagyon valószínűnek tartom, hogy 2024-ben egy 2010-es laphoz felvenni a kapcsolatot szinte lehetetlen lesz :)
Ezért kérdezem, hogy akik esetleg kipróbálták már ezt az elektronikát, mi a tapasztalat. Tőlük szeretnék visszajelzést kapni.
Ha nem lesz visszajelzés, akkor - nem bonyolult a kapcs. rajz - elkészítem.
Olyan lehet, hogy amikor felkapcsolom ezt a 5 kimenetet, akkor bekapcsoláskor villogva éled, mint a gyújtós neoncső? Utána viszont folyamatosan világít? Vagy később is néha villog?
"Ha már így szóba került, véletlenül valaki nem tud egy linket valami kicióccó csapágylehúzóhoz, amivel az A.C.M.E. gépek motorjáról a lendkereket le tudnám szedni? Köszi!"
Elég a kefe felőli oldalon gépészkedni. Befogod egy satuba a lendítősúlyt, és egy töröt egyes fúrószárral egy kis kalapáccsal kikopogtatod a tengelyt a súlyból. Annyira erősen nincs összeszerelve. Amúgy ezek a motorok az esetek háromnegyedében tisztítás után működni fognak rendesen, tehát javíthatók.
Viszont most is két PIKO vár a műhelyben motorra, azok menthetetlenek, sajnos.
Gondokat okozhat a hurokmodul működése a z21 vezrélőkkel (fehér, vagy szürke). Sok esetben a z21 zárlatérzékelése gyorsabb, mint a hurokmodul működése.
Jó kérdés, hogy a kolléga mostanában cserélt-e vezérlőt, mert azt írja, hogy az utóbbi időben jelentkezett a probléma.
Ha egy motor "körtüzes" lesz, azt eléggé könnyű DCC-ben kideríteni: az így meghibásodott mozdonyban a dekódert siméán lehet írni/olvasni, a funkciókat kapcsolni, de menetparancsa meg nem reagál.
Hát nem hiszem, hogy a kollega esetében nem mozduló gépek okoznának gondot :)
Viszont ha a motor még csak döglődik, akkor a digitális üzem éppenséggel megnehezítheti a jelenség lefülelését. Ugyanis a dekóderek fordulatszám-szabályzása egy ideig még tudja kompenzálni a lecsökkengető fordulatszámokat, így a mozdony sebességén alig látszik a probléma, pusztán annyi megfigyelhető, hogy néha picit megtorpan-megugrik. Amiről azt is gondolhatnánk, hogy érintkezési hiba... Aztán egyszer csak letilt a dekóder.
Ettől függetlenül, bár nekem is négy(!) A.C.M.E. gépem (a kb. 10-ből) lett körtüzes, nem hiszem, hogy a kollégánál hirtelen több mozdony motorja adta volna fel a harcot... (meg a PIKO csak nem szereli annyira legalja-motorokkal a mozdonyait, mint az A.C.M.E..)
--------
Ha már így szóba került, véletlenül valaki nem tud egy linket valami kicióccó csapágylehúzóhoz, amivel az A.C.M.E. gépek motorjáról a lendkereket le tudnám szedni? Köszi!
Nem a mozdony/dekóder, hanem a hurokmodul (nem dekóder, ez csak érzékelő elem) okozhatja a gondot. Van a DT hurokmodulokon egy jumper, ami a modul "érzékenységét" állítja. Lehet, hogy ez Nálad rossz pozícióban van, és át kell rakni, mert az érzékeltelenebb állásban van.
Ha egy motor "körtüzes" lesz, azt eléggé könnyű DCC-ben kideríteni: az így meghibásodott mozdonyban a dekódert siméán lehet írni/olvasni, a funkciókat kapcsolni, de menetparancsa meg nem reagál. Ilyenkor kell a motort kiszedni, és kipucolni. Egyes gyártóknál sajnos csak cserélni.
De vissza a hurokmodulokhoz!
- Érdemes úgy beállítani, hogy egy szimpla világítós kocsival próbáljuk ki, ha nincs ilyen, akkor a legkisebb mozdonyunkkal.
- Arról sokan el szoktak feledkezni, hogy a hurokmodul által kezelt hurok, vagy delta vágány nem mindig eléggé hosszú a pályán közlekedő leghosszabb vonatunkhoz. Pláne, ha ez a vonat mondjuk egy hosszú, világítással szerelt személyvonat, és a gondos modellező, hogy ne villogjon tett bele bőven puffer kondikat, meg áramvezető kupplungokkal is összekötötte kocsikat. Képzeljük el, hogy ilyen vonat behalad a hurokba/deltába, az szépen vált is, majd elkezd a mozdony kimenni belőle, de szerelvény vége még nem ért be, és "kilóg" a másik oldalon. A vége a zárlat a rendszerben.
- Gondokat okozhat a hurokmodul működése a z21 vezrélőkkel (fehér, vagy szürke). Sok esetben a z21 zárlatérzékelése gyorsabb, mint a hurokmodul működése. Ennek két oka van. Részben az, hogy a z21 zárlatkezelése egy csöppet mimózára sikeredett. A másik pedig, - és ez szokott segíteni - hogy a z21-hez adott gyári tápegységet egy nagyobb teljesítményűre cseréljük: azonos kimenő feszültséggel, de több áramot adni képes tipusra. Mondjuk egy laptop töltőre. Ugyanis a hurokmodul meg rángathatja a tápegységet, lecsökken a feszültsége, és a z21 ezt érzékelve beindítja a saját zárlatvédelmét. Itt most ezred, sőt milliomod másodpercekről beszélgetünk.
Az egyszerűbb hurokmodulok egy relével oldják meg ezt a feladatot. Az igényesebb tipusokban dupla relé van, ezek működése gyorsabb, és kevésbé is terhelik a rendszert. Van olyan hurokmodul is (Littfinski Datentechnik), ami relét nem is tartalmaz. Igaz, méregdrágán adják.