fastcar!
Ma voltam Stuttgartban a Daimler-Benz es a Porsche (Zuffenhausen) muzeumokba, ugyhogy szerintem ne feszegessuk, hogy ki mikor mit talalt fel es milyen liter-teljesitmenyu motorokat alkalmazott a szeria/verseny-motorjaiban! :-)))))))
Sok minden elmondódott, sok minden el fog, csak azért ütöm itt fel a fejem viszonylagos amatőr létemre, hogy a dízel hívői se morzsolódjanak szét az Alfa és az Eclipse ütközetében.
A dízel és a benzinmotoros topic (asszem "benzin, vagy dízel?" a címe) sok érdekességet mondhat, tény, hogy a leghétköznapibb, legnyugisabb, legspórolósabb, leglustább (ez utóbbi vagyok én) autósok számára Rudolf bátyánk szellemi gyermeke az üdvözítő.
Csak neked, Ypszi: nincs szükség semmi villanyra az autóban, ha egyszer meglököd, minimális üzemanyagfelhasználással (lévén a benzinesnél jobb hatásfok) száz évig fog működni hóttegyenletes nyomaték-teljesítmény szolgáltatásával. A nagy nyomással beporlasztott gázolaj a dugattyú felfelé mozgásakor megnövekvő nyomás és hőmérséklet hatására magától, elektromos szikra nélkül "beöngyullad", a dugattyút lefelé löki, aztán kiszellőztet, hadd menjen újra. Nincs elektronika, gyertya, trafó, megszakító, elosztó, se nyomtatott áramkör, csak zaj meg korom :)
Jesszom, mennyi kép.. épp emésztem... meg nyomtatom is :) Iszonyú jó, hogy ilyeneket tudsz nekem berakni, nagyon sokat segítenek.. asszem pár napig ezeket fogom tanulmányozni :)
Lore Láttam, később asszem ki is javítottam magam, de annyit kellett olvasnom, hogy sorban válaszoltam a hozzászólásokra, ezért nem vettem először észre...
tcaoe,
ne feledkezzunk meg Gottlieb Daimler bacsirol sem aki Benz papa utan 1 honappal, tole fuggetlenul epitette a pofogojet.
fastcar,
gratula a 147-nek, de ugye nem hiszed, hogy ez a dij sokat szamit (nem reklamertekre, hanem ertekre gondolok)? Ezek szerint a 147 jobb mint egy S60? Ha az A2 nyert volna, akkor a fel forum itt anyazna a zsurit, pedig ha tudnatok, hogy folyik az a szavazas...
Ypszi,
a hajtaslancot fastcar leirta. A motortol a hajtott kerekekig minden, azaz motor, valto, diffi, adott esetben kardan, esetleg a feltengelyek.
*-*-*-*
Na, majd valameylik hajnalban letoltom ezeket a kepeket, aztan okosodom :-)
Nem csak versenyautókban van olyan, hanem a 90-es évek közepe óta egyre több utcai autóban is. Söt a 2001-es ÉV AUTÓJÁBAN, az Alfa 147-ben (olcsó autók közt elsöként) olyan vezérléssel is van mint a Forma-1-ben. Kormány mögött két kar szolgál a váltásra. Eddig csak a kormányon elhelyezett gomb vagy a sebváltó-kar pöckölgetése szolgált erre.
Akkor most néhány kép az utóbbi témakörökben, aztán majd ahogy idöm, meg képességeim engedik megy a magyarázat is. (meg a régi képek aláírásai is:)) )
CVT-váltó (a képeken általában az eredeti DAF Variomatic szerepel):
Hidropneumatikus rugózás (föként Citroen):
Citroen központi fék (hasonló a GTV-jéhez):
Ezen az utóbbi képen egyébként egy érdekes hajtáslánc látható. Az autó amiben szerepel a Citroen SM orrmotor-elsökerékhajtású, de a motor az elsötengely mögött, az utastér felé helyezkedik el, a váltó meg elötte a differenciálmü és a fékek közöttük.
Dobfék:
Tárcsafék:
A jelnleg legelterjedtebb hajtáslánc: keresztben beépített orrmotor, elsökerékhajtás, McPherson felfüggesztéssel
Wankel motor:
A Mercedes C111 tanulmányautó 4 tárcsás vagy kamrás motorja
Egy kamra a bolygó-dugattyúval
A motor müködési elve fázis-rajzokon
Összehasonlító kép a Wankel motor és az Otto-motor alkatrész-szükségletéröl (A Wankel, abból a 10 alkatrészböl áll :)) )
Kormányszervó (rásegítö motor, amely kis kormányerö mellett is megfelelö mértékben kitéríti a kormányzott kerekeket):
hasmagasság? mármint az autó aljának a földfelszintől mért távolsága? :)
sz. váltó dehát az tök jó.. tök eccerű..még csak versenyautókban van olyan??
szervokormány DSM-ben? tudjafene.. ránézésre meg lehet különböztetni a nem szervo kormánytól? Azt tudtam, hogy mit segit, ilyenkor lehet egyujjas kanyart csinálni.. de mitől segíti??? hogyan?? és mé van többféle? vagy nincs is?
központi tárcsafék olyan, mint amilyen jóval lentebb van azon a képen, amin a lengéscsillapitó is látható,stb?
remélem nem keverem megint.... :)
Hajjaj!
Na: a rugozast most nem kezdem el kep nelkul magyarazni, de lenyege, hogy fem rugo helyett nagy nyomasu gaz rugozik benne. Az auto hasmagassaga allando, nem billen elolre fekezeskor, es ha megpakolod, nem ul le a hatulja.
Szekv. valto: mint a versenyautokban. Csak jobbra-balra kell tologatni egy kart. Azaz: eltolod egyszer jobbra, egyes, meg egyszer, felvalt kettesbe, meg egyszer harmas, balra egyszer: vissza kettesbe.
Szervokormany: Mi az, a DSM-ben nincs?:)A szervo(mukodteto elem, hasznalnak ilyet a feknel is)
A kormany mozgatasat segiti.
Kozponti tarcsafek: a fek nem a kereknel van, hanem mashol, es a feltengelyeken (ezek kotik ossze a valtot es a kereket) keresztul kerul a fekhatas a kerekekre. Elonye: kisebb tomeget kell rugozni, a hatranya a feltengely fokozott igenybevetele.
Najó emberek... ezentúl nemleszek túl sürün, mert az eddigi novemberi céges internetfelhasználásának a 36%-át én nyujtottam egyedül... :( persze.. mert nem tudtam dolgozni... namindegy... szal vissza kell fognom magam..
pápá este...
CVT váltó "A müködési elve, hogy két egymással szembe fordított kúpkerék között, amelyek azonos tengelyen vannak, egy szíj a kúpkerekek közelítése-távolítása hatására feljebb (nagyobb sugárra) vagy lejebb (kisebb sugárra) kerül és ezáltal változik az áttétel." El nem tudom képzelni, milyen az a kúpkerék..
hajtáslánc ööö.. akkor ez nem egy láncocska :)) inkább a "hajtóelemek lánca"(?) igy szőkésen... vagy mé ez a neve?
váltók Nem teljesen értem, hogy miért vannak...szóval minek több sebesség, mé nem elég csak gázt adni? Több gáz, nagyobb sebesség.. vagy ez olyan, mint pl a biciklinél, hogy kisebb erővel jobban megy, ha olyan "sebességben" van? Komolyan nem értem...
És honnan tudod, hogy mikor kell váltani?
öö.. áttétel? kb értem, sejtem, hogy mi lehet, de lehetne definiálni?
hajtáslánc na ez csak kimaradt a végén, hogy micsoda is tulképp...
fék akkkor ilyen a tárcsafék ugye?
a dobfékről nincs valakinek képe vagy rajza?
ESP hogyan lehet "megmondani" neki, hogy melyik kereket fékezze? vagy van rajta 4 gomb, és lehet választani?:)
ASR akkor ezzel nem lehet gumit füstölni se? :)
BAS na ezt inkább mellőzném az autómban.. ha lenne..
DeDion bacsi keszitette Benz bacsi utan 1 evvel a masik motorkocsit, sot leteztek DeDion-Bounton autok is.
A DS-t ird oda Fastcarnak te, en meg majd esetlegesen kiegeszitem, korrigalom. Es, ha jo a szimatom, egy esetlegesen erre tevedo Turbo2 is tudna mit mondani a temarol.
De egy par: 1955 ben vagyunk! Hidropneumatikus felfuggesztes: ez onmagaban is erdekes, de szuksegesse tette a 0,001 mm pontossagot az elemek gyartasaban. Szekvencionalis valto, amit a hidropneumatika nyomasa mukodtet. Szervokormany, szinten errol a nyomasrol. Kozponti tarcsafek. A 70-es evek elejen a fenyszoro bizonyos kiviteleknel koveti az ut ivet.....
En meg oroluk, hogy vegre idetevedt egy Citroenes :-)))
Ugyanis nekem a DS-ben alkalmazott technikai innovaciok sokkal imponalobbak, mint az alfakban. fastcar, soroljam? :-)))
/DeDion bacsi ki is maszott az autok alol es elolre ment a motorterig? Ezt nem is sejtettem! :-)/
A "hajtaslanc:" cimszo utan a kettospont miatt a hajtaslanc halmazhoz valamilyen modon kapcsolodo fogalmak jottek. Hadd ne bizonygassam honapokkal elobb beirt hozzaszolasommal, hogy tudom mit jelent, hiszen a neveben a jelentese, nem vagyok gyagya, max ekotekes az agyam :-)))
Najo, nem mondok alfat, pedig aszittem a korabbi 33-asok kozott volt 4 sebesseges, ezek szerint tevedtem. Viszont az 5 sebessegesek se voltak valami tokeletesek ha jol sejtem. Egy fanatikus honlapjan meg a GTV-k valtojanak a tipusdhibajarol is olvastam valamit :-)))
Meg ha nem is tortenelem ora, akkor is bele kell dumalnom. A DAF csak az autoban torteno felhasznalasban volt elso. Mar az otvenes evek elejen volt magyar tev is egy 3 szijas cvt-re, csak nem kerult gyartasba, ahogyan az auto sem, amibe szantak. Maga a cvt nagy szamban elofordul a mezogazdasagi gepekben. Nem csak kis teljesitmenyre alkalmas, ez csak a rugoval szabalyozott szijas kivitelre igaz. A fo korlat: a szij. Ha ezt elhagyjuk, akkor mindjart nohet a teljesitmeny. Ez esetben viszont meg kell talanunk az erozaras-veszteseg optimalis erteket. Vagy ha kitalalnak valami jo kis szijat... Lehet, hogy mar kitalaltak valahol? Egyebkent a cvt szabalyzasa sokfelekeppen tortenhet. De errol van egy topic, CVT-az idealis valto? cimmel. Linket nem tudok berakni, mert ahhoz meg nem ertek, es egyebkent is nagyon nehezen erem el az indexet.
Lore: Ha benz batyo nem csinalta volna, akkor DeDion bacsi majd csinalt volna nekunk benzinmotort.
Orulok, hogy egy megint van egy viszonylag kulturalt topic.
"bar ha jol tudom nem az _osszes_ alfa volt 5 sebessege a 80-as evekben... "
Na monggyá' egyet !!! :)))
De ne automatát :)))
Én is tudom, hogy ma már a CVT nem csak a kis motorokhoz illeszthetö, de az alapelv ott mutatkozott be és azon a legkönnyebben bemutatható, mert ott a legegyszerübb. Majd otthon megpróbálok valami képet applikálni hozzá, de sajna úgy nehéz, hogy a szakirodalom otthon, a scanner meg a melóhelyen.
Nem is kétlem, hogy tudod, mi az a hajtáslánc, de nem azt írtad!
"hajtaslanc: ezt mar megbeszeltuk, vannnak elso- (FWD), hatso- (RWD) es osszekrekmeghajtasu (AWD, 4WD, quattro, quadra, syncro, 4matic, 4motion stb. stb. elnevezes gyartol fugg, az alkalmazott techniakak is kulonbozoek) autok"
Az ember azt hinne, hogy csak az alfanak van tortenelme, pedig lehet, hogyha nem Benz papan mulott volna, hanem ezen a Nicola gyereken, akkor ma fatuzelesu autok lennenek :-))) Amugy zsong a fejem ettol, a japannemetben leirtakon kivul meg az emblejanak a tortenete is kuszik (mint a vipera) az agyamban :-)))
Tudom mi a hajtaslanc, csak eppen a bovebb halmazt akartam megnevezni, megis milyen pongyola a "hajtasi modok" szekcio! :-)
Amugy szerintem nem voltal szemleletes a cvt magyarazattal, hiszen a cel az, hogy egyszeruen fejezzuk ki magunkat:
Pl: Ypszi, kepzeld el a biciklid valtojat. Elol van egy bizonyos meretu fogaskerek, hatul meg sok kulonbozo meretu. Ha elol egy kerek van, hatul 5 akkor azt mondhatjuk, hogy a bringa 5 sebesseges. A fogaskerekek beiktatasaval lehet novelni a fokozatok szamat. Vegtelen szamu fokozatunk akkor lehet, ha az elso ill. hatso fogaskerekeket egy-egy kuppal helyettesitjuk, melyek kozt a kapcsolatot a kup palastjan mozgo szij biztositja.
Erted mar, fastcar?
Amugy a CVT az Audiban mar ott tart, hogy a 2.8-as motorhoz is adjak, kevesebbet fogyaszt, nagyobb a vegsebessege es jobban gyorsul mint a manualis.
Ez meg itten tovabbra sem tortenelem ora vazziga, merenistudom a dafos sztorit, mert pl. a 3-as volvokban is volt cvt.
A valtokrol meg nagy atlagban beszeltem, mert a japcsik is a 80-as evekben kezdtek szorni az 5 gangot, bar ha jol tudom nem az _osszes_ alfa volt 5 sebessege a 80-as evekben...