Elsődlegtesen: MSN szám programozása során kizárólagosan a helyi hívószám játszik, holmi nullahat, meg körzetszám felejtős, sőt kifejezetten ellenjavalt, merthogy azokkal nem fogja tenni a tennivalót.
Éshát új bekapcsolásnál számolni kellhet a termináladapteres összeállítással is, amire azt mondtam, leírás megtalálható az otthagyott dobozban, a CD mellett....
Általában két gyártó NT dobozát szerelik fel. Az egyik az Intracom névre hallgat. Ennek a kezelési könyve innen letölthető:
http://netmod.fornax.hu/DownLoad/netMod_manual_h.pdf
A programozást az adott portra dugott analóg telefonkészülék gombjaival tudod elkövetni. ( feltéve ha az tone üzemmódban van) A fenti a dokumentum 24. oldalán ( 3.15 pont) az MSN hívószámok beprogramozása címszó alatt tudod beállítani azt, hogy ha az analóg (hagyományos) telefont csatlakoztatod, akkor az NT egyik kimenetén az egyik, a másik kimenetén a másik számra fog hallgatni a telefon. A beállított számnál lehet, hogy elég csak a hívószámodat beállítani, de az is lehet, hogy a körzetszám, vagy a 06 is kell elé. Erre már nem emlékszem. Meg kell próbálni.
Azaz lehet, hogy 1234567 vagy körzetszám 11234567 vagy 06-ttal 0611234567 kell beállítani. Ja és mindhárom memóriahelyre. Alaphelyzetben nincs semmi sem beállítva, azaz bármilyen számot is hívtak, ami ahhoz az ISDN vonalhoz csatlakozik mindkét kimenet megcsörren.
Célszerű a kimeneteket egyenként felprogramozni, mert ha elütötted a számokat, akkor mivel olyan hívószámra nem jön hívás- nem lesz hívható.
A másik gyakran használt típus az ELCON
http://www.elcon-system.hu/download/umv24hu3.zip
itt a 3.3 pontban az MSN számok programozása alatt tudod ugyanazt megcsinálni, mint a másik kütyünél. Ennek az ELCON kütyünek van egy kisebb testvére is , amin nincsen V24 azaz sosros interfész. De ott ugyanezekkel a kódokkal lehet beállítani a hívószámot.
Ha ettől eltérő kütyü van, akkor passz. A Szolgáltatódnak kell adnia leírást, csak hát biztos egy olyan valakit küldtek ki, aki fúr, farag, kábelt húz, de az ISDN lelkéhez nem ért.
Ha sikerül ok, ha nem , akkor reklamáljál a szolgáltatódnál, biztos segítenek.
A foglaltsági hang frekvenciáját is érdemes megfigyelni, hogy "sima", vagy "morgós" a sima, általáben a 425 v. 440 Hz a morgós meg valami keverék, pl. 440 + 350.
A morgós általában a digitális központok hangja, ezt ismeri fel inkább a központ vevője. A sima a régebbi, analóg közpntok, pl.: AR hangja (nem röhögni, van még ilyen: az enyém áprilisban még AR-ben élt), ezt nem nagyon komázza az alközpont.
Én Pana TD1232-nél tapasztaltam, hogy a digitális vonalra (vagy az NT analóg kimenetére kötött analóg fővonali áramkör) DISA vagy tartási állapotban kapott fogl. hangra lebont, viszont nem teszi meg ugyanezt, ha a fogl. hangot AR vonalról kapja.
A Panában van olyan beáll lehetőség, hogy "CPC-A" vagy "CPC-B" módon figyelje a fogl. hangot, de ez sem változtatott az ügyön. Az is igaz, hogy az AR vonalbontáskor egy rövid időre levette a tápot az vonalról, és ezt viszonylag könnyen "meg lehetett fogni".
Eddig beléptem öszesen 5 alközpontunkba. 2 esetében a Matávos vonal NT-ről jön le, ezeken a helyszíneken mindíg le is bont.
2 esetben a főközponttól rézkábelen jön ki a az analóg vonal, és nem bont le.
1 helyszínen az alközpontra 2 vonal az NT-ről, egy rézkábelről jön . Itt is az NT-s lebont, a sima nem. És ugyanígy nem bont le a helyszínekre ilyen/olyan átviteli berendezéssel levitt HICOM alközpont melléke sem.( ami az adott helyszínen fővonalként van bekötve)
A lebont/ nem bont le azért probléma, mert ha egy analóg vonalon bejön egy hívás, és azt kézzel átkapcsolják egy olyan mellékre, ami egy másik (társ)központhoz tartozik, és ezt a melléket nem veszik fel, akkor az analóg fővonal felekad. ( Cseng, cseng a mellék, a hívó megunja , és leteszi-> a vonalon hallható lesz a gyorsfoglaltság -> jobb esetben ( ISDN NT) lebontja a vonalat, rossz esetben ( Rézkábel, másik alközpont vonala) meg nem.
Ha nem társközponti mellékre kapcsolják át a vonalat, hanem a központon belül, akkor nem akad fel a vonal, mert egy megcsöngetett mellék kb. fél perc után, ha nem veszik fel , akkor átvált "nínóba", és lebontja az összeköttetést.
A központokon nincs beállítva olyan funkció ( és nem is igazán lehet) , hogy az átadott hívások visszamennek az átadóra, vagy kezelőre. Ekkor a fennakadás nem jelentene problémát.
Majd hétfőn valamilyen szelektív szintvevővel megnézem, hogy milyen szinten, milyen frekivel jönnek a "gyorsfoglaltsági "jelek. talán itt lesz az eb elhantolva.
Hívó bont, hívott észleli, hogy megszakadt a beszélgetés, és egyből egy foglalt-szerű hangot hall. (azért mondom "szerűnek" mert ugye nem arról tájékoztat, hogy a hívott foglalt...) Aztán a foglalt is megszűnik, a vonal blokkolt állapotba kerül.
(éshát érdekes lehet megfigyelni, hogy a vonal klf állapotaiban (éppen beszél, a hívó bontása utáni foglalt-hang megy a vonalra, vagy már blokkoltságba esett) egy újabb hívás a számra milyen jelzéssel, bemondással végződik...)
És hát ezután jön a képbe, hogy Mónika e a hívott egy szimpla készülékkel, vagy egy alközponti fővonal.
Mert Mónika vélhetően akkor teszi majd le, amikor neki jólesik.
De egy alközponti fővonal ugyan térjen má' minnél előbb nyugalmi helyzetbe, függetlenül attól, hogy a mögötte lévő hívott mellék mikor teszi le.
És hát itt jön képbe az, hogy a hívó bontása utáni hangot miként érzékeli a fővonali szerelvény.
Ha érzékeli, azonnal nyugalmi helyzetbe tér, hogy újabb hívást tudjon kiszolgálni, és hát a mellék meg blokkolódik mindaddig, amíg le nem tesz.
Kevert (modulált) hangokkal eleddig a tárcsahangnál találkoztam. Egyik esetben ha a hangposta hívást fogadott, másik esetben, ha a vonalra hívásátirányítást programoztak. Illetve olyankor, ha valami korlátozás van a vonalon (bekapcsolás előtt, illetve egyirányúsítás esetén, amikoris csak segélykérésre ill. némely spec szám hívására alkalmas a vonal)
Éshát a csengetésnél van még a szimpla, meg a megkülönböztető. De az más tészta....
Most hallgattam meg egy INTRACOM első hw-es POTS-et és egy S0-on lógo EURIT30-at - nem egydforma bizony a thangjuk sem(!) és a foglaltsági hangjuk SEM(!).
Pedig nekem valamelyest jó fülem (NA NEM ZENEILEG ;-DDD) van, mert a 12kHz-et zárószűrőn át is meghallom ;-DDD
A POTS THANGJA NEM KEVERT (!), szerintem az FHANG SEM KEVERT. ISDN eszközön persze már tényleg a főközpontit hallom vissza ;-)
Ami a legfontosabb, hogy POTS esetében 1-12 sec után leütemezi a fhagot (300/300) és figyelmeztető hagra (100/100) vált át, míg ISDN eszköz esetében ez 20-25 sec és 150/150-re becsülöm. Na és AZ már nem kevert hang sehol sem!
Azért hozakodtam elő a központ paraméterezésével...
RAINMAN!
Te meg elmentél az erdőbe!
Biztos "sz..ni jársz oda, tudod, mint a vadász a medvéhez" ;-DDD
Szóval ISDN esetében AZT tudod ki/bekapcsolni ugyebár, hogy ÉRKEZŐ híváskor hívOTT bont esetén meglegyen-e a90 sec-os késleltettet "hívástörlés", vagy ne.
A kérdéses esetben - az én olvasatomban legalábbis - CSAK bejövő (fogadott) hívásról volt szó (DISA és/vagy alközponti vonalállapot felügyelet): ebben a forgalmi esetben pedig NINCS lehetősége semelyik berendezésnek "eldönteni", hogy mit adjon ki.
A hívott oldali (előfizetői oldali) berendezésnek HÍVÓ OLDALI BONTÁSRA KÖTELESSÉGE azonnal fhangot kiadnia, aztán T1 idő múlva átmehet blokkolás előtti figyelmeztető hang adásba, majd T2 után blokkolhat.
Mivel adott helyen áll cak elő a jelenség - szintén olvasatom szerint - és az NT-k "javára", így a távoli (!) analóg fővonal(ak) és a PABX viszonya nálam igenis szóba kerül.
SŐT! Lehet, hogy van egy földhurok az analóg trunk-ök és a PABX között, ami miatt esteleg nem tud a hangvevő (legyen analóg vagy DSP) fhangot értelmesen/helyesen venni! És értelemszerűen az NT TA mint közeli végpont ezt nem fogja produkálni..
Namost ehhez képest én első körben felejteném az alközpontot, és górcső alá vetném az analóg vonal viselkedését, és egy ISDN NT analóg portjának viselkedését.
Arra a szitura, hogy érkező hívás esetén a hívó bont először...
Az ISDN az analóg porton nem fogy pólust váltani, erre mérget veszek.
Polusváltás volt a központközi trönkökön bizonyos irányban a vonaljelzések okán, aztán az ARL-eknél, meg pólusváltás volt talán a TMM78, vagy TMM 80? - talán sárga, de itt lehet hogy tévedek, és éppenhogy a piros! - nyilvános pénzbedobós készülékeknél, ami pólusváltás az érme bevételezésére szolgált. ((Az egyik polusváltásos volt, a másik 12 kilohertes, amire kérte a zsetont... - A 12 KHZ-s a korszerűbb- )) (ja! és ez valami érmevételezés kétfázzisú volt emlékeim szerint: ment egy jel, amire a fülke püttyögni kezdett, hogy érmét kér még, aztán jött a bevételezés, és ha akkor éppen nem volt érme a vizsgálófej elött, akkor a bontás.
(sorszoros zárójelben megemlékeznék a mindenféle bepróbálkozásokról, ami a fülkéket próbálta becsapni: technokolos érme, meg megmadzagolt, meg hasonlók....
Na ennek kivédésére szolgált a "pillenplatty", ami figyelte, hogy a már beviszgált érme a bevételező jel után ténylegesen áthaladt-e az érmecsatornán...
Aztán a visszaadó-csatorna eltömése... Meg ilyesmik...
Szóval: én vizsgálnám alközpont nélkül az alábbiakat: hívó hív analóg vonalat, és előbb bont.
Mi tapasztalható a hívott fél oldalán?
Hívó hív ISDN vonal analóg portjára, és előbb bont.
Mi tapasztalható a hívott oldalán?
általában: ha a hívó előbb bont, akkor a hívott hamarvást valami foglalt jelzéshez hasonló jelzést kap. De az nem foglalt jelzés, mert azt ugye a hívónak kell kapnia abban az esetben, ha a hívott foglalt.
Ha a hívó előbb bont, akor Ő ugye letesz tehát Ő nem hall semit.
A hívott pedig azt érzékeli, hogy a beszélgetés megszakadt, befejeződött. Ezután kap egy jelzést, hogy kapcsolatban van ugyan a központtal, de annak okán, hogy még nem tett le az előző kapcsolat végeztével, egyből új hívást még nem tiud kezdeményezni.
Na majd még továbbgondolom, ha addig nem lesz valami okosság....
Próbálj meg az NT-s TA után egy x dB-s szimm csillapítót tenni, és ha el tudod érni, hogy ne bontson le pl. -4.. -8 dBr-nél, akkor a közeli vonalat még észreveszi a PABX.
Aztán biza a főközpontok kevert thangot és fhangot hallatnak, az NT-k pedig (sezrintem) nem ugyanazta keverést produkázzák. (Ez meg szkópppal igazán nem vehető észre. ld még "flikker")
Aztán egy baromi bosszantó eset, bár lehet ezt is kipróbáztad: a polaritás-függés. Naná, hogy egy adott kábel viszi magával a (fix) pol-fordítást is...
Nálam egy VENTUS Bull FJ400 (apropó: NINCS VALAKINEK ERRŐL RAJZA?!) szívatott meg, mert polaritás-érzékennyé vált az FSK vevője (?!).
Egyébként TALÁN az NT/TA (POTS) kissé tán sűrűbben (nem 300/300) hallatja az fhangot - ez is lehet egy sikerült probléma...
A PABX-et ilyen értelemben lehet paramézterezni?! Mert akko rjavaslonm az [50/50..50/1400.. 1400/50.. 1400/1400] ms jel/szünet mártix alkalmazásáét, nálam (azaz szakmai környezetemben ajová elcsöpögtetem "tudásom") ez "analóg" DISA áramkörök esetében - Hycom-on kívgül - eddig mindenhol bevált alközpont és főközponti oldalon.
A PABX hangvételi áramköre mérhető?! Vagy az már belső B és/vagy D (vagy más sín-jelzés) csatornán keresztül megy (DSP)?
Adva van több helyszínen azonos tip PBX, amire többek között MATÁV analóg vonalak vannak rákötve, általában helyszínenként 2-3. (A központok mellékesen egymással 2 megával vagy 4we&m össze vannak kötve.)
HA a nyilvános hálózat felől valaki lebontja a vonalat, akkor 30 másodpercig "gyors" foglaltsági hang kerül a vonalra, aminek hatására
ha a matáv vonal P-mp Nt analóg portjáról kerül a fővonalra, az alközpont lebontja a fővonalat ( és a melléket ha az digitális volt, vagy a társközponti trönköket ha más kp-ból telefonáltak)
ha a matáv vonal sima analóg , akkor nem bont le.
Fülre mindkét esetben ugyanolyan frekvenciájú, és ütemü a gyors foglaltsági jel. Szkóppal megnéztem, és nem láttam az NT-s analóg végződésen polaritásváltást, vagy rövid idejű vonalfeszültség megszakadást, ami esetlég még eredményezhetné a vonalbontást.
Az alközponti beállítások mindkét esetben ugyanolyanok. Ráadásul , ha megcserélem az "echte" analóg vonalat, az NT-ssel, akkor mindíg az NT-s vonal dob le.
Mi a rák lehet a külömbség? vagy a fülre észre nem vehető frekvencia(v. ütem) külömbség lenne a ludas?
(Ehhez képest még nem is láttam ezeket a beírásokat valami miatt...)
DuDoR és Rainmann kollégák részére egy kis pontosítás (mint alközpontos fejlesztő részéről, igaz ez a főközpontos viszonylatra is igaz tudtommal):
"Methogy ugye a B (beszéd)csatornák mellett ott van a D (jelzés)csatorna is.
Szóval a D csatornán éppenséggel lehete izélni a hogyishíjjákot, amenyiben az egyíik B csatorna foglalt csakcsupán az S buszon (mondjuk egy kimenő fővonali hívás okán), és éppenséggel egy analóg mellék felé kellene átkapcsolni egy másik hívást.
Szóval belső S busz egyik csatornája foglalt bármi okból. Másik csatorna lefoglalódik egy hívás által, amit át kellene kapcsolni. Na itt jöhetne a belső S busz D csatornája, ami szólna a működtető szoftnak, hogy esetleg átkapcsolni a hívást egy analógra.... "
Igen, a LEFOGLALÓDÁS a helyes szó, mivel pl. tudakozódó híváskor (az átkapcsolást jobb esetben megelőző eljáráskor) a tartásba tett - külső hívóra vonatkoztatok - fél "B csatornája" felszabadul, hiszen ő a "külső" S buszon van, így a tartó/várakoztató jelet/zenét is onnan kapja. Az alközponti oldalon tehát a mellék használójának 2 szabad B csatornája marad.
Igaz ugyanez a belső hívó parkoltatása/várakoztatása esetére is, hiszen az is egy - B kapacitást és BxB (idő)mátrixot figyelembe véve - más csoport, logikailag és áramkörileg is (általában).
Főközponti esetre a 3PTY-t tudom említeni "igazolásként", hiszen ott a konferencia művelet nem az NT oldalán követődik el, hanem a főközponti (gyakorlatilag blokkolásmentes) B mátrixon át, így egy ISDN eszközről egy időben 2 db 3PTY kezdeményezhető (!), így összesen 4 B csatornát láthat virtuálisan a felhasználó.
Persze az mindenképp igaz, hogy főközponti esetben a 2B miatt 3. kapcsolat akkor sem jöhet létre, ha a szerencsétlen user tartásba teszi (mind) a 2 kapcsolatát, igaz ennek ismereteim szerint csak szabványból (ETSI) fakadó és nem valós műszaki okai vannak.
Persze lehet, hogy egy "megfaragott" NT-vel ez is megoldható lehet (?!) ;-DDD
Az elcon megcsörgeti az analóg portokat parkolás-izé esetén, de más típusú (intracom, quante) ISDN NT-k nem, ezért nem írtam ezen lehetőségtől, mert nem egységes, hanem gyártóspecifikus.........
megírhatják úgy a vezérlő szoftot, hogy lekezelje ezt a gondot is, és lehessen kapcsolni a "szomszédos" isdn készülékre is
Methogy ugye a B (beszéd)csatornák mellett ott van a D (jelzés)csatorna is.
Szóval a D csatornán éppenséggel lehete izélni a hogyishíjjákot, amenyiben az egyíik B csatorna foglalt csakcsupán az S buszon (mondjuk egy kimenő fővonali hívás okán), és éppenséggel egy analóg mellék felé kellene átkapcsolni egy másik hívást.
Szóval belső S busz egyik csatornája foglalt bármi okból. Másik csatorna lefoglalódik egy hívás által, amit át kellene kapcsolni. Na itt jöhetne a belső S busz D csatornája, ami szólna a működtető szoftnak, hogy esetleg átkapcsolni a hívást egy analógra....
A belső S0 busz sajnos nem varázsszer: igaz, hogy 8 telefont ráköthetsz, de ebből egyidőben csak kettő beszélhet (2 B csatorna). Ha pl ketten egymással beszélnek, akkor a harmadik hiába próbálkozik.
Itt ugye most alközponti belső S-buszről van szó.
Alközpont esetén nem jellemző, hogy 8 telefont rá lehessen kötni, általában inkább max. négyet, de pl. az előzőekben emlegetett Elmeg kisközpontra csak max. kettő készülék használatát specifikálja a gyártó. A félreértés ott van, hogy 8 megengedett eszközről van szó, de a használható 'normál', saját tápellás nélküli isdn készülékek száma korlátozottabb.
Ezen felül azt is érdemes figyelmbe venni, hogy egy megfelelően méretezett alközponton egy belső S-buszra csak két készülék dukál. Pontosan azért, hogy a rákötött készülékek 100 százalékosan használhatóak legyenek.
viszont a hívás továbbadásához is szükséges lehet a második B csatorna, következésképp egyik ISDN készülékről a másikra nem tudsz kapcsolni, mert az egyik B csatornát te használod, a másodikat foglalod az átkapcsolás kezdeményezéséhez, harmadik meg ugye nincs, amin kicsenghetne az azonos S0 buszon lévő ISDN eszköz. Csak analóg mellékről kapcsolhatsz bárkinek, vagy az ISDN-ről analógra.
Előfordulhat ilyen, de ez teljes mértékben az alközpont szoftverfejlesztőin múlik. Hiszen, ha gondolnak erre a problémára, akkor minden további nélkül megírhatják úgy a vezérlő szoftot, hogy lekezelje ezt a gondot is, és lehessen kapcsolni a "szomszédos" isdn készülékre is.
"... és egy belső S0-buszt kezelt, amely ugye nyolc ISDN eszközt tud kiszolgálni."
A belső S0 busz sajnos nem varázsszer: igaz, hogy 8 telefont ráköthetsz, de ebből egyidőben csak kettő beszélhet (2 B csatorna). Ha pl ketten egymással beszélnek, akkor a harmadik hiába próbálkozik. Ez tényleg csak egy amerikai típusú irodában valószínűtlen, egy légtérben feleslegesnek tűnik eygmást felhívni, viszont a hívás továbbadásához is szükséges lehet a második B csatorna, következésképp egyik ISDN készülékről a másikra nem tudsz kapcsolni, mert az egyik B csatornát te használod, a másodikat foglalod az átkapcsolás kezdeményezéséhez, harmadik meg ugye nincs, amin kicsenghetne az azonos S0 buszon lévő ISDN eszköz. Csak analóg mellékről kapcsolhatsz bárkinek, vagy az ISDN-ről analógra.
Az ISDN eszközök között létezik a parkoltatás - parkolásból visszavétel funkció. Ez majdnem olyan, mink az átkapcsolás, csak éppenséggel nem csörgeti meg a célkészüléket.
Az Elcon NT megcsöngeti parkoltatáskor az analóg portokat.
Erre az esetre egy ISDN kisközpontot tudnék javasolni.
Szerintem is érdemes inkább ebbe beruházni.
Régebben akciósan potom (ráadásul részben lebeszélhető) áron adták az Elmeg Davos központot. 1db ISDN vonal fogadására alkalmas "fővonal" oldalon, négy analóg melléket, egy PC-t USB porton keresztül, és egy belső S0-buszt kezelt, amely ugye nyolc ISDN eszközt tud kiszolgálni.
Most az "Agfeo AC 14 WebPhonie" tipusú kis dobozkát adják. Viszont ezen úgy tünik nincs belső S0 busz. Akkor pedig nem igazán jó olyannak, aki isdn készüléket is használni akar.
Köszönöm a segítségeteket, sejtettem hogy ez a megoldás sem váltja meg a világunkat. A kisközpontnak utánajárok, mármint az árának, mert az lehetne egy megoldás esetleg.
Az ISDN eszközök között létezik a parkoltatás - parkolásból visszavétel funkció.
Ez majdnem olyan, mink az átkapcsolás, csak éppenséggel nem csörgeti meg a célkészüléket.
Olyan, mint a filmekben: " Hé Joe! téged keresnek, vedd át az ötösön...
Az ISDN szolgáltatások között ezt valami olyasminek nevezik, hogy "végberendezés hordozhatóság". Ezt úgy kell érteni, hogy leparkolok egy hívást, aztán kihúzom az ISDN készüléket a konnektorból, a parkolt hívás nem szakad meg, átviszem egy másik helyre, ott bedugom, és visszaveszem a hívást a parkolópályáról.
Na most nem kell feltétlenül hurcolni a készüléket, egy másik készülékről is visszavehetem a hívást a parkolásból: Hé Joe! parkoltam az ötösön, vedd át!....
Legegyszerűbb megoldásként rendelj analóg portos NT-t (ez a "hálózat végződtető egység") ezt a tel szolgáltató adja. Erre csatlakoztathatsz két analóg telefont, (esetleg többet párhuzamosan), vagy faxot, az S0 buszra meg ISDN telefont max 8-at. A telefonszámokat tetszőlegesen kioszthatod a telefonok között, mindenkinek lehet akár saját száma. Ez a megoldás viszont nem kisközpont: nem lehet az egyik telefonról a másikra átkapcsolni, sőt egymást felhívni is csak a "városi vonalon"lehet, természetesn normál tarifával, mindkét beszédcsatorna lefoglalásával.
Ha szükséges az átkapcsolás, vagy a telefonok közötti ingyen beszélgetés, akkor marad a kisközpont, amint az előzőekben már leírták.
Esetleg választhatsz analóg kisközpontot két (vagy több) fővonali porttal, ez is jó szolgálatot tehet átkapcsolás, stb ügyben, természetesen az NT analóg portjához csatlakoztatva, viszont néhány szolgáltatást így nem tudsz használni, viszont az analóg központ általában lényegesen olcsóbb, mint az azonos kapacitású ISDN változat.